Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?
Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.
Kommentit (1004)
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikilla, jotka nauttivat helteistä, on tehokas ilmastointi ja/tai muu mahdollisuus viilentyä, päästä veden äärelle jne. Minun upouudessa asunnossani on ympäri vuorokauden ollut nyt 28 astetta jo monta viikkoa. En nauti eivätkä nauti koiranikaan.
Nokun ei, edelleenkään. Mulla ihan se sama 28 astetta, mutta se ei estä mua lähtemästä välillä myös ulos ja nauttimaan kesästä. Käypä joskus katsomassa maailmaa sen upouuden asuntosi ulkopuolella, voisit vaikka tykätä.
Äsken kävin lammessa kastautumassa ja istuskelin tovin puiston penkillä. Lämpötila näytti 22C. Ei voi olla kenellekään liian kuuma. Sitten aamukahvin keittoon ja miettimään että mitäs seuraavaksi. Eilen pyöräilin, uin, kävin kaupassa ja mietin että Prisman takana asuvat voivat mennä sinne vilvoittelemaan, vaikka keskellä yötä kun se on 24/7 auki.
Makaan alasti mökillä omalla hiekkarannalla.
Jurnotan kämpillä ja valun kuolaa...
Vierailija kirjoitti:
1, mä tein 64km lenkin t:2
2 mä taas ajoin ensin yksivaihteisella retropyörälläni 40 km mansikoiden itsepoimintaan (ämpärillinsen poimiin, meni yksi tunti, keskipäivällä) sitten ämpärin kanssa taiteillen ajoin nautiskellen toiset 40 km takaisin kotiin ja eikun marjat pakkaseen.
Mukavan lämmintä oli.
(Kyllähän se hiki TODELLA virtasi, mutta sehän on toimivan lämmönsäätelyn merkki. Marjoja poimiessa ihmettelin, että sataako täällä, mutta se oli vain päähän aurinkosuojaksi jääneeseen mustaan pyöräilykypärään kondensoituneen hien ajoittaista putoamista pois kypärästä =D )
Tunnen pari tällaista tapausta. Toinen asuu viileähkössä asunnossa, omistaa ilmastoidun auton jne. ja "nauttii helteistä". Eli käy välillä ottamassa brunaa ja sitten palaa mukavaan viileyteen. Toinen oikeasti nauttii, eli häntä ei haittaa vaikka asuntonsa on tulikuuma ja autokin ilmastoimaton. Viettää ihan normaalia elämää ja on puhunut aina siitä, kuinka olisi kiva asua jossain etelämmässä.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikilla, jotka nauttivat helteistä, on tehokas ilmastointi ja/tai muu mahdollisuus viilentyä, päästä veden äärelle jne. Minun upouudessa asunnossani on ympäri vuorokauden ollut nyt 28 astetta jo monta viikkoa. En nauti eivätkä nauti koiranikaan.
Meillä on sisällä öisinkin 32 astetta. Vetää aika veteläksi.
Pyöräilen paljon. Helteinen ilma hivelee ihoa ja hikikin haihtuu ajoviimaan valumatta noroina!
Olen ihan lapsesta saakka sietänyt hellettä paremmin kuin kylmää.
Mikä teitä estää hakeutumasta veden äärelle tai yleensäkin ulos? Ihan taatusti on kuuma jos kökkii 24/7 sisällä kuumassa asunnossa. Jokaisesta kylästä ja kaupungista löytyy kyllä joku puisto tai ranta jossa varjoisia paikkoja. Ulkona ilma vaihtuu ja välillä tuulee, ei siis ole niin kuuma kuin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä estää hakeutumasta veden äärelle tai yleensäkin ulos? Ihan taatusti on kuuma jos kökkii 24/7 sisällä kuumassa asunnossa. Jokaisesta kylästä ja kaupungista löytyy kyllä joku puisto tai ranta jossa varjoisia paikkoja. Ulkona ilma vaihtuu ja välillä tuulee, ei siis ole niin kuuma kuin sisällä.
Ihan sama miten ilma vaihtuu ja tuulee jos lämpötila on kuitenkin 30 astetta. Mulla on paidan selkämys märkänä samantien ja istuessa (varjossakin) housunpersaukset on hiestä märkänä. Hävettää nousta ylös kun näyttää siltä että on tullut pissa housuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama miten ilma vaihtuu ja tuulee jos lämpötila on kuitenkin 30 astetta. Mulla on paidan selkämys märkänä samantien ja istuessa (varjossakin) housunpersaukset on hiestä märkänä. Hävettää nousta ylös kun näyttää siltä että on tullut pissa housuun.
Kyllä siellä ulkona on silti miellyttävämpi olla +30 asteessa kuin sisällä +30 asteessa. Kokeile edes. Eiköhän kaikki hikoile näillä keleillä, miksi sitä pitäisi hävetä. Suurin osa helteen inhoajista tuntuu valittavan juuri sitä että kun tulee hiki, se nyt on ihan normaali ruumiintoiminto, en ymmärrä miten se voi olla noin kamalaa.
Asunto on viileä, käyn altaalla/meressä uimassa,otan aurinkoa. Lenkkeilen aikasin aamulla,ei voisi olla ihanempaa kun lomailu välimerellä
Istun viileässä etuterassilla. Näin aamu- ja keskipäivällä ihanan varjoisa ja käy sopiva tuulenhenki. Välillä käyn lähikahvilassa ja ostan ehkä lohisalaatin tai jotain kotiin. Kuuntelen linnunlaulua ja tuulen havinaa vaahteran lehdistössä. Naapurin isäntä tekee pihahommia ja on mukavan rauhallista. Pilvetön taivas ja koira tässä kaverina nauttii kesäpäivästä. Ei ole kiire minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä ulkona on silti miellyttävämpi olla +30 asteessa kuin sisällä +30 asteessa. Kokeile edes. Eiköhän kaikki hikoile näillä keleillä, miksi sitä pitäisi hävetä. Suurin osa helteen inhoajista tuntuu valittavan juuri sitä että kun tulee hiki, se nyt on ihan normaali ruumiintoiminto, en ymmärrä miten se voi olla noin kamalaa.
Kokeiltu on eikä toimi meikäläisen kohdalla ulkoilma helteellä. Sisällä on sentään tuuletin ja se puhaltaa kovempaa kuin tuuli ja kotona voin olla alasti ja makoilla froteepyyhkeen päällä siinä tuulettimen edessä.
Siitä hikoilusta muuten, en ole koskaan nähnyt helteelläkään ketään jolla olisi housuntakamus märkä ilman ettämolisi pissannut housuun. Harvoin näen edes ketään jolla olisi hikimerkkejä missään muualla kuin kainaloissa. Itse en hikoa kainaloista vaan lähinnä takaosasta, päänahka, selkä, perse. Kyllähän sen muuten vielä sietäisi mutta kun ei ole ylenmäärin vaatteita kun pitää joka kerta ulkoa tultua laittaa kaikki päällä olleet vaatteet pesuun. Lisäksi se tunne kun märät vaatteet liimautuvat ihoon kiinni on melko inhottava. Sitä vaan haluaa sisälle tuulettimen eteen ja kaikki märät vaatteet pois. Hiki on muutenkin ällöttävää kun iho on tahmainen ja likaisen tuntuinen vaikka kävisi suihkussa jatkuvasti.
Onnea vain kaikille jotka helteistä tykkäävät, itselleni tämä aika vuodesta on painajaismaista ja odottelenkin neljän seinän sisällä että viilenee jotta pystyn nauttimaan edes loppukesästä tai syksystä.
Mitä minä olen nähnyt, niin ne lojuvat rasvasilleinä jossakin rannalla tai puistossa. Ällöttäviä lötkyjä, joiden pinta haisee hien ja rasvan sekoitukselta.
Niiden aivotkin tuntuvat menneen katatoniseen tilaan. Kuinka muuten voi ihminen maata tuntikausia paahteessa ilman virikkeitä? Ne taantuvat jotenkin henkisesti.
Surullista, että jotkut eivät pysty nauttimaan parhaasta vuodenajasta. Todella säälin teitä. Mutta moni on näköjään päättänyt, että tämä on kamalaa, koska mikään ehdotus ei kelpaa. 😅
Hengailen ulkona. Luen, uin, käyn kävelyillä.
Sisätiloissa en saa mitään sitten aikaiseksi kun on liika kuuma.
Onneksi on loma. Lomaan sopii tämä helle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin nautin helteistä koska tykkään niin paljon uimisesta. Kuumalla vedessä voi viettää paljon pidempiä aikoja kuin leudommassa lämpötilassa!
Kuivalla maalla nautin ihan vaan siitä kuumuuden tunteesta, ihan kuin olisi etelän lomalla omalla pihallakin.
Mitään viilentimiä en kaipaa mutta pyrin juomaan hieman tavallista enemmän vettä.
Ne ovat rakentaneet sellaisia paikkoja, jossa voi uida sisälläkin. Uimahalleiksi ja kylpylöiksi sanotaan. Mutta ehkä et ole kuullut niistä, kun ovat suht tuore ilmiö. Vasta tuolla antiikin Rooman aikana ovat yleistyneet.
Kotikaupungissani uimahalli on aina kesäisin kiinni ja vaikka olisikin toisin, ei koronan takia saisi edes avata.
Kannattaa tosiaan kerätä pihalta kaikki kirvat, punkit ja muuta ötökät huoneksveihin, että voi sitten talven ajan roiskia hyönteismyrkkyjä kotona.