Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te, jotka nautitte näistä helteistä, voisitteko kertoa millä tavalla? Mitä teette?

Vierailija
10.07.2021 |

Oikeastiko liikutte samaan tapaan helteillä, urheilette ja teette samoja asioita kuin muutenkin? Vai nautitteko makaamalla auringossa? Laittauduin tässä just, että voisin lähteä kauppaan ja valun hikeä joka puolelta.

Kommentit (1004)

Vierailija
501/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti eletään. Meillä täysin varjoton eteläpiha joten terassilla tänään lämpö 50 astetta.

Aamulla kävin uimassa klo 7, ehdin huolehtimaan kasvihuoneesta ja raivaamaan vähän kukkapenkejä, pesin 2 konerllista pyykkiä (siivottiin onneksi jo eilen). Poimin myös marjoja ja keitin vähän hilloa. Tein lounaan ja vaihdoin lakanat 3 makkariin. Kävin kaupassa.

Klo 14.30 tuli 3 lastenlasta 3-6v joiden kanssa on riehuttu sisällä, leikkipuistossa ja uima-altaalla. Laitoin ruuan ja paistoin lettuja jälkkäriksi. Nyt parhaillaan menossa nukahtamisrumba. Kohta ehdin siivoamaan keittiön ja laittamaan pyykit kaappiin.

Normipäivä, en kärsi helteestä - päinvastoin!

No niin, tässä taas oikein suurten ikäluokkien esimerkkitapaus. Minä se raadan ja jaksan eikä haittaa helle eikä pakkanen. Aina tehdään kaikki mitä pitää, vaikka jalka poikki ja sydäninfarkti tulollansa. Ja sitten muistetaan kertoa se kaikille, jotta nämä muut tuntevat taatusti sen, kuinka huonoja ihmisiä ovat.

Ette ole yhtään parempia ihmisiä ja lapsenne saattavat inhota teitä.

En ole henkilö, jonka kirjoitukseen viittaat, mutta kommentoin silti. Ihminen, jolla on 3-6 -vuotiaita lastenlapsia, joiden kanssa jaksaa puuhailla, on todennäköisesti 60-luvulla syntynyt. Suuret ikäluokat syntyivät sotien jälkeisinä vuosina 1940-luvulla. Ja ketjussa kysyttiin mitä helteestä pitävät puuhailevat. 

Mun isä on kyllä 40-luvulla syntynyt ja lapsenlapset osuu tuohon ikäluokkaan. Kaikki ei lisäänny kaksikymppisinä.

Mäkin mietin, että en tunne yhtään 60-luvulla syntynyttä, jolla olisi lapsenlapsia. Kun nykyään se ensimmäinen lapsi tehdään 35+ -ikäisenä, niin kyllä ne isovanhemmatkin korkeintaan 50-luvulla syntyneitä.

No mä kyllä tunnen ja aika helkkarin hyvin tunnenkin. Toinen lapsenlapsistani 3 vuotias ja toinen menee jo ensi vuonna kouluun :)

t: 60-lukulainen

Vierailija
502/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut paras kesä jonka muistan. toivottavasti ihmiset ymmärtäisivät, että minun nautintoni ei ole keltään pois. Ihmeellisen katkeraa porukkaa, kun ilmeisesti minunkin tulisi kärsiä jos joku muukin kärsii. Sama logiikka varmaan käytössä niillä jotka eväävät seksin rakastamalta kumppaniltaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en nyt ihan hirveästi helteistä nauti, mutta parasta on uiminen! Tykkään uimisesta. Muu liikunta paitsi pakolliset puutarhatyöt on jäänyt. Eikä pysty lähtemään pitkälahkeisissa ja -hihaisissa valjaiden ja kypärän kanssa raivaushommiin, mikä olis ollut 'urheiluohjelmassa' kesälle. No, tällä viikolla aion palata saliohjelmani pariin kuitenkin.

Vierailija
504/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin just tänään, töistä tullessa paikallisbussissa, miten hyvin monet ihmiset voivat, näistä pitkistä ja tosi helteisistä säistä huolimatta.

Oli nuoria ihmisiä ja nuoria aikuisia ja työikäisiä.

Olivat hyvinvoivan näköisiä eikä uupumus eikä väsy painanut huolimatta ulkoilman kuumuudesta, työpäväistä ja bussin melko korkeastakin lämpötilasta.

Ei valunut hiki kasvoilta, eikä hiki tuoksahtunut, paitsi muutamilta, mutta vain muutamilta.

Itse olin umpi uupunut. Hiki valui norona alas kasvoilta, pyyhin sitä nenäliinalla tämän tästä.

Kehoa kuumotti joka puolelelta ja join puolen litran kivennäisvesi pullon tyhjäksi 25 min. matkalla.

Kuumuuden sietäminen on yksilöllistä.  Helle ei aiheuta kaikille voimakasta hikoilua, huonoa oloa, unettomuutta eikä tukalaa tunnetta.

Itselleni se aiheuttaa noita kaikkia, ja vielä paljon muuta päälle.  Elimistöni, kehoni, ei siedä korkeita lämpötiloja.  Ei koskaan ole sietänyt.

Sen sijaan siedän hyvin kylmää säätä, viileitä asuntoja ja jopa vetoa.

Näin erilaisia me ihmiset olemme.  Ei pidä pilkata eikä ivailla niitä, jotka helletteä eivät oikein jaksa kestää.  Emmehän me pilkkaa niitä, jotka jo syyskuun puolessa välissä vaativat täydet lämmöt päälle asuntoihinsa, ja valittavat kylmistä säistä ja parin päivän pakkasista.

Voitaisiinko hyväksyä toisemme, sellaisina kuin olemme?

Vierailija
505/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti eletään. Meillä täysin varjoton eteläpiha joten terassilla tänään lämpö 50 astetta.

Aamulla kävin uimassa klo 7, ehdin huolehtimaan kasvihuoneesta ja raivaamaan vähän kukkapenkejä, pesin 2 konerllista pyykkiä (siivottiin onneksi jo eilen). Poimin myös marjoja ja keitin vähän hilloa. Tein lounaan ja vaihdoin lakanat 3 makkariin. Kävin kaupassa.

Klo 14.30 tuli 3 lastenlasta 3-6v joiden kanssa on riehuttu sisällä, leikkipuistossa ja uima-altaalla. Laitoin ruuan ja paistoin lettuja jälkkäriksi. Nyt parhaillaan menossa nukahtamisrumba. Kohta ehdin siivoamaan keittiön ja laittamaan pyykit kaappiin.

No niin, tässä taas oikein suurten ikäluokkien esimerkkitapaus. Minä se raadan ja jaksan eikä haittaa helle eikä pakkanen. Aina tehdään kaikki mitä pitää, vaikka jalka poikki ja sydäninfarkti tulollansa. Ja sitten muistetaan kertoa se kaikille, jotta nämä muut tuntevat taatusti sen, kuinka huonoja ihmisiä ovat.

En ole henkilö, jonka kirjoitukseen viittaat, mutta kommentoin silti. Ihminen, jolla on 3-6 -vuotiaita lastenlapsia, joiden kanssa jaksaa puuhailla, on todennäköisesti 60-luvulla syntynyt. Suuret ikäluokat syntyivät sotien jälkeisinä vuosina 1940-luvulla. Ja ketjussa kysyttiin mitä helteestä pitävät puuhailevat. 

Juuri näin. Olen syntynyt v 60 eli en ole suurta ikäluokkaa,:)

Mulle tämä lämpö on taivas ja energiaa on paljon enkä koe siitä huonoa omaatuntoa. Lokakuusta vappuun en pysty tekemään juuri mitään kovien kipujen takia.

Saisinko nauttia edes hetken??

Vierailija
506/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohdutukseksesi voin kertoa etteivät inhoa:)

Vierailija
507/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä on kyllä 40-luvulla syntynyt ja lapsenlapset osuu tuohon ikäluokkaan. Kaikki ei lisäänny kaksikymppisinä.

Mäkin mietin, että en tunne yhtään 60-luvulla syntynyttä, jolla olisi lapsenlapsia. Kun nykyään se ensimmäinen lapsi tehdään 35+ -ikäisenä, niin kyllä ne isovanhemmatkin korkeintaan 50-luvulla syntyneitä.

Olen syntynyt v 60. Lapset 81, 83, 90 ja 02. Lastenlapset 15, 17 ja 18

Vierailija
508/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kävin iltalenkillä. Nautin kun ei ole sitä talvella luihin ja ytimiin tunkeutuvaa kylmyyttä. Vaikka olisi tuulenpitävät vaatteet sen kylmyyden tuntee.

Vierailija
509/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin nauramalla vahingoniloisena ihmisille jotka aina valittavat säästä. Kesällä liian kuumaa, talvella liian kylmää, sateella liian märkää jne... 😂

Vierailija
510/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua inhottaa yleinen ihmisten empatian puute kuumasta kärsiviä kohtaan. Tällaisissa erikoisoloissa ihmisten tulisi auttaa toisiaan. Kaikilla ei ihan oikeasti ole varaa mihinkään viilentimiin, eikä Suomessa todellakaan ole läheskään kaikissa työpaikoissakaan sellaisia. Itselläni on tuollainen tosi vanha siirrettävä laite ja se ei ole kovin hyvä, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään joten olen kiitollinen siitäkin. Olen monta vuotta harkinnut ilmalämpöpumppua, mutta aina tulee jotain muuta äkillistä rahanmenoa, enkä pienipalkkaisena yksineläjänä pysty ihan kaikkea hommaamaan heti kun tarvitsen. Minulla on nytkin iso sairaalamaksu maksettavana, juuri kun luulin että pystyisin vihdoinkin ostamaan uuden tiskikoneen, kun tuo vanha hajosi jo talvella. No onneksi tiskit voi sentään tiskata käsinkin. Seuraavaksi mulla varmaan on menossa pyykkikone vaihtoon, sekin on jo vanha ja oikuttelee. Samoin tämä vanha läppärini alkaa olla mennyttä kalua, joten ei tässä nyt ihan lähiaikoina ole varaa mihinkään ilppiin, taaskaan.

Sen päätin, että kun vihdoinkin saan sen ilpin ostettua niin annan tuon vanhan mölytoosan jollekin vähävaraiselle ilmaiseksi, jos se vielä silloin toimii. 

Miksei ihmiset voi olla iloisia että helteenrakastajat kerrankin saavat nauttia? Ihan yhtä hyvin voi kysyä noin.

No siinä on juuri se, että niillä helteen rakastajilla on aina mahdollisuus päästä viilentymään. Kaikilla ei sitä mahdollisuutta ole. Ei työpaikalla eikä kotona. En itse ainakaan tunne ketään, jolla olisi kotona tukalan kuuma yötä päivää ja sanoo nauttivansa siitä. 

Gen Takagi, tokiolainen mies, joka muutti Suomeen viime vuonna ja asuu täällä suomalaisen vaimonsa kanssa kertoi, että Suomessa parasta on kesä. Kunnes muutti Suomeen ja tuli kesä.

Japanissa on aivan tolkuttoman kuumaa ja kosteaa kesällä, joten herra Gen on saletisti tottunut 35C helteisiin paahteisessa ja kosteassa metropolissa 30. elinvuotensa aikana. Mutta, Japanissa on myös jokaisessa asunnossa ilmastointilaite. Ihan sama, miten vanha tai rämäinen vuokrakoppi on kyseessä, siellä on ilmastointilaite.

Nyt Suomen kesä ei Genin mielestä olekaan enää hyvä juttu, koska asunnoissa on törkeän kuuma, viilennystä ei ole missään ja hän ei pysty nukkumaan. Oli mennyt nukkumaan parvekkeelle edes yhdeksi yöksi joogamatolle.

Näin siis oikeasti kuumasta maasta tuleva henkilö, jossa lämpötila pahalla onnella tipahtaa nollan seutivulle talvisin noin kuukauden ajaksi, yleensä kuitenkin pysyttelee siinä 6C tuntumassa.

Vierailija
511/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää eniten se, että on aivan liian kuuma tehdä mitään. Ei jaksa kuin uida järvessä. Aurinko paahtaa täpöllä eikä iho kestä sitä määrää UV-sädettä, mitä sieltä pukkaa. Aurinkovoiteita toki käytän, mutta herkälle iholle liika on liikaa.

Haluaisin esim. käydä tapaamassa kavereita, siemaista kahvit torikahvilassa, harrastaa liikuntaa, käydä huvipuistossa. Kaikkiin näihin nää +30 kelit on aivan liikaa! Lenkille pitäisi lähteä aamuseiskalta, mutta lomalla haluaisin nukkua aamulla pitkään enkä herätä herätyskelloon, kuten arkena.

Harva pakkasen rakastajakaan vaatii, että kyllä se on oltava -25 tai -30 että on kunnon talvi. Kyllä useimmille riittää se, että on lunta ja pakkasta ja näyttää ja tuntuu talvelta ja voi harrastaa talviliikuntaa.

Kuka tarvitsee +30 astetta voidakseen hyvin? Mitä sellaista he tekevät, mitä ei voisi tehdä yhtä hyvin esim. +22 asteen lämmössä?

Ystävälläni oli syntymäpäivä hiljattain. Asuu yksin lemmikkinsä kanssa. Ajattelin ensin, että voisin pistäytyä hänen luona juhlistamassa synttäreitä vaikka kakulla ja leffalla.

Mutta näillä helteillä en tosiaankaan lähde minnekään kotoa, saatikka, että kaksi ihmistä ahtautuu yksiöön, jossa on jo valmiiksi 30C lämmintä. Ei olisi kivaa meille kummallekaan. Sovittiin, että juhlistetaan syksymmällä viileän sään aikaan.

Vierailija
512/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen se, joka kirjoitti tuon vastauksen. Olen itse syntynyt -59 ja minutkin lasketaan suuriin ikäluokkiin. Aivan, vastaukseni oli asiaton. On vain tämä juttu käynyt viime aikoina hermoon, ehkä helle kiristää vannetta päässä. Osa, kuten minä, huilaa tuskaisena kotona helteellä ja sitten on näitä ns. "jaksavia", jotka eivät valita koskaan, kun maailma nyt vaan tuhoutuu, jollen minä joka päivä tee kaikkea, mitä pitää. Kateutta kai, mutta on sielläkin osastolla hiukan empatian puutetta. Ja minulla ainakaan ei ole vielä yhtään lastenlasta, vaikka olen jo vanhempi.

Ei todellakaan lasketa, ei sitten lähellekään. Sinun olisi pitänyt syntyä 10 vuotta aiemmin, jos sinut laskettaisiin suuriin ikäluokkiin.

Suuret ikäluokat ei ole mikään epämääräinen joukko, vaan hyvinkin määräinen ja Suomessa suuret ikäluokat tarkoittaa 1945-1950 syntyneitä, eikä siinä ole mitään sen kummempaa tulkinnanvaraa, vaan juuri tuona ajanjaksona ja tarkalleen ottaen elokuusta 1945 elokuuhun 1950 syntyi Suomessa vähintään 8000 lasta kuukaudessa, johon lukemaan ei ole päästy koskaan sitä ennen, eikä koskaan sen jälkeenkään. Nykyään lapsia syntyy keskimäärin alle 4000 kuukaudessa.

Vierailija
513/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihanaa kun ei tarvitsee käyttää paljon aikaa pukeutumiseen. Olen vähän tuntoyliherkkä ja vaatteet tuntuu helposti ahdistavilta, mitä vähemmän niitä on sen parempi.

Lisäksi minulla on oire jonka takia joudun käyttämään hanskoja alle 20 asteessa ja rukkasia alle 15 asteessa. Tämän lisäksi vilustun todella helposti, helteillä ei tarvitse stressata sitäkään. Auringossa oleskelu tuntuu minusta todella hyvältä, saan siitä mielihyvähormoniryöppyjä.

Vietän aikani kotona ja rannalla. Koti ei onneksi paahdu kovin kuumaksi ja pystyn nukkumaan melko hyvin, märkä pyyhe on sängyssä. Rannalla pääsee veteen viilentymään aina kun tulee liian kuuma. Rakastan aurinkorasvan tuoksua, siihen liittyy niin paljon hyviä muistoja. Kasvava, kukkiva ja runsas luonto on kesällä ihana.

Töissä on kyllä rankkaa, mutta teen niitä aika vähän nyt kesällä. Muuten katson oikeudekseni nauttia helposta ja hyvästä olosta.

Vierailija
514/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että Suomessa olisi näin lämmin aina, ympäri vuoden, eikä koskaan enää talvea. +30 astetta on ihannelämpötila, sisällä saa olla ilmastointi.

Ihanaa, kun ei tarvi palella. Voi ottaa aurinkoa ja uiskennella järvissä. Valoisuus on myös ihanaa.

Vierailija
515/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin kertakaikkiaan, meillä on talo ja mökki sisältä viileä, koska ilmastointi. Grillaan pitkän kaavan mukaan, uin, otan aurinkoa, teen pihahommia, saunon, jne.

Taukoa salihommista ja painoakin tippunut yli odotusten. Kroppa kiristyy itsestään.

Ei voi moittia missään suhteessa näitä kelejä =)

Vierailija
516/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää eniten se, että on aivan liian kuuma tehdä mitään. Ei jaksa kuin uida järvessä. Aurinko paahtaa täpöllä eikä iho kestä sitä määrää UV-sädettä, mitä sieltä pukkaa. Aurinkovoiteita toki käytän, mutta herkälle iholle liika on liikaa.

Haluaisin esim. käydä tapaamassa kavereita, siemaista kahvit torikahvilassa, harrastaa liikuntaa, käydä huvipuistossa. Kaikkiin näihin nää +30 kelit on aivan liikaa! Lenkille pitäisi lähteä aamuseiskalta, mutta lomalla haluaisin nukkua aamulla pitkään enkä herätä herätyskelloon, kuten arkena.

Harva pakkasen rakastajakaan vaatii, että kyllä se on oltava -25 tai -30 että on kunnon talvi. Kyllä useimmille riittää se, että on lunta ja pakkasta ja näyttää ja tuntuu talvelta ja voi harrastaa talviliikuntaa.

Kuka tarvitsee +30 astetta voidakseen hyvin? Mitä sellaista he tekevät, mitä ei voisi tehdä yhtä hyvin esim. +22 asteen lämmössä?

Ystävälläni oli syntymäpäivä hiljattain. Asuu yksin lemmikkinsä kanssa. Ajattelin ensin, että voisin pistäytyä hänen luona juhlistamassa synttäreitä vaikka kakulla ja leffalla.

Mutta näillä helteillä en tosiaankaan lähde minnekään kotoa, saatikka, että kaksi ihmistä ahtautuu yksiöön, jossa on jo valmiiksi 30C lämmintä. Ei olisi kivaa meille kummallekaan. Sovittiin, että juhlistetaan syksymmällä viileän sään aikaan.

Ette sitten lähteneet ilmastoituun elokuvateatteriin ja vilpoisaan kahvilaan sitä synttäriä juhlistamaan? Tämä minua juuri näissä valittajissa ihmetyttää, kökötetään sitten siellä 30-asteisessa kämpässä kiukutellen, vaikka ilmastoituja tiloja on yhteiskunta täynnä.

Vierailija
517/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuolen tänne kuumaan kerrostaloon

Mene ulos , puun alle :)

Vierailija
518/1004 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan olen jotenkin outo, kun en edes hikoile, vaikka meillä on 70-luvun kerrostalossa sisällä yötä päivää 28-30 astetta. Teen ihan normaaleja asioita, paitsi pyöräilemään tai muuten ulkourheilemaan en keskipäivällä lähtisi. Nautin suunnattomasti kuumasta ilmasta, vaikka paahtava aurinko on toki joskus vähän liikaa. Vastapainona olen sitten sellainen tyyppi, joka hytisee kylmissään paksu villapaita päällä talvella, vaikka huonelämpö on 22 astetta :D En siedä kylmää ollenkaan ja olen aina porukasta ensimmäinen joka laittaa pitkähihaisen päälle.

Vierailija
519/1004 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän paljon enemmän aikaa ulkona. Käyn uimassa, käyn lenkillä, pyöräilen paljon, käyn metsäretkellä, istuskelen takapihalla ja luen kirjaa, syön kaikki areriat ulkona, nukun ulkona riippumatossa. Osin samoja juttuja kuin muutenkin, mutta nyt haluaa olla koko ajan ulkona.

Vierailija
520/1004 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikilla, jotka nauttivat helteistä, on tehokas ilmastointi ja/tai muu mahdollisuus viilentyä, päästä veden äärelle jne. Minun upouudessa asunnossani on ympäri vuorokauden ollut nyt 28 astetta jo monta viikkoa. En nauti eivätkä nauti koiranikaan.