Helsinkiläinen elämäntapa, millainen se on?
Eroaako muusta maasta?
Kommentit (31)
Verbin kolmannen persoonamuodon käytön osaamattomuus.
"Mun pitää kelaa" (pitäisi olla "pitää kelata").
Stadissa asuu satojatuhansia ihmisiä, joten ymmärtänet, että siihen joukkoon mahtuu paljon erilaisia tyyppejä elämäntapoineen. Hauskaa ja rentoa täällä pääkaupungissa on. Pois en muuttaisi. Muualla voi käydä piipahtamassa mutta koti on ja pysyy stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Varotaan puskaraiskauksia ja vääriä takseja
Ei kuulu mitenkään helsinkiläiseen elämäntapaan. Olet varmasti pönde jostain kaukaa perämetsästä.
Pienemmät ja kalliimmat asunnot, paremmat työpaikat, parempi julkinen liikenne, ooppera, baletti ja Kansallisteatteri. Saaristo, ravintolat ja lyhyt matka Tallinnaan. Junalla suoraan lentokentälle ja sieltä nopeasti niin pitkälle kuin pippuri kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Verbin kolmannen persoonamuodon käytön osaamattomuus.
"Mun pitää kelaa" (pitäisi olla "pitää kelata").
Totta. Slangeissa ei yleensä ole paljon kielioppisääntöjä, mutta Stadin slangiin kuuluu, että verbin perusmuoto on yksikön kolmannen persoonan kaltainen. Kelata --> kelaa, relata --> relaa.
Mutta Helsingissä voi elää mainiosti myös ilman slangin käyttöä ja ymmärrystä.
Mulla on sama ihmisiä kartteleva elämäntapa olen sitten täällä tai Etelä-Savossa.Kuplassa elän kummassakin paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Pidetään huolta omista asioista.
Tämä varmaan ainoastaan. Ei puututa muiden asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Hesassa nykyään puhutaan somalian Suomen ja englannin sekoitusta. Sitä muualla Suomessa ei enää ymmärretä. Myös naisilla hyvin vaarallista kulkea yksin iltaisin
Jos sä puhut Hesasta, niin tuskin olet paras kertomaan elämästä Stadissa 🙄 oot sä koskaan edes käynyt?
Käydään ulkona ravintoloissa syömässä, woltataan ruuat kotiin, käydään afterworkeillä terassilla. Kesäpäivät hiekkarannoilla uimastadikalla. Tunnetaan muitakin kuin äidinkielenään suomea puhuvia. Ollaan matkusteltu muuallakin kuin Luvialla ja syödään muutakin kuin lihapullia ja muussia. Keskivertoa suomalaista parempi koulutus ja elintaso, vaikka köyhiäkin stadissa on.
Ei ainakaan meillä kantiksilla ole tapana tamperelainen mentaliteetti, eli maksatetaan lähes kaikki veronmaksajilla. Joillakin on pokkaa. Minkä merkkistä röökiä rouva polttaa, ns etu kuuluu vain itselleen, ei koko suvulle. Selvitettävää on.
Kysyin vilpittömästi uteliaana kesämökkipaikkakunnallani paikalliselta, että missä täällä voi ostaa noutoruokaa, kun en ole löytänyt paikkaa. Paikallinen otti sen v1ttu1luna. Helsingissä se olisi normaali kysymys, joka johtaisi jatkokysymykseen, että millaista noutoruokaa tarkemmin ottaen. Ihan pienissäkin lähiöissä on ainakin thaimaalainen, pitseria, hampurilaisravintola jne.
Lisäksi julkinen liikenne on hyvä.
Asunnot ovat paljon pienempiä ja kalliimpia kuin muualla.
On hyviä ja huonoja asuinalueita ja hyviä ja huonoja kouluja ja keskiarvorajat lukioon ovat korkeat (vähänkään kelvollisiin kouluihin).
Slangia en ole puhunut koskaan.
T. Syntyperäinen helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan meillä kantiksilla ole tapana tamperelainen mentaliteetti, eli maksatetaan lähes kaikki veronmaksajilla. Joillakin on pokkaa. Minkä merkkistä röökiä rouva polttaa, ns etu kuuluu vain itselleen, ei koko suvulle. Selvitettävää on.
Mitä sä sekoilet? Otit sä sun napit väärässä järjestyksessä?
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet taatusti jostain Kajaanin takaa. Miksi sekaannut tähän keskusteluun?
Jengit riehuu öisin jolloin normaalit ihmiset ei liiku ulkona. Myös naiset pelkäävät liikkua kaupungilla. Surullista mutta nykypäivää
Taajamassa varttuneena ja nyt Keskustassa (huom! Ydinkeskusta ≠ koko pääkaupunkiseutu) asuvana täytyy sanoa että täällä ei ainakaan ajeta autolla sitä paria kilsaa lähikauppaan, eikä koko perheen voimin isompaan markettiin pari kertaa kuussa.
Myöskin toisten kyttääminen on harvinaisempaa ja naapureiden välinen kulissein kilpavarustelu. Siksi kaupungissa onkin helpompaa elää erilaista, sellaista elämää kuin itse haluaa.
Kaikkitietävä asenne ilman kokemusta mistään. Välillä ihmettelee, missä tynnyrissä voi olla noin tietämätön mistään.
Vierailija kirjoitti:
Jengit riehuu öisin jolloin normaalit ihmiset ei liiku ulkona. Myös naiset pelkäävät liikkua kaupungilla. Surullista mutta nykypäivää
EI OLE! Sinäkin sekaannut keskusteluun aiheesta, josta et tiedä mitään. Et todellakaan tiedä helsinkiläisestä elämäntavasta, mutta silti pitää tulla tänne haisemaan. Miksi?
En minä ainakaan ole koskaan pelännyt liikkua kaupungilla yöllä.
Mökkiseudullani sen sijaan pelkään liikkua yöllä, kun pelkään että tulisi susi vastaan.
T. Syntyperäinen helsinkiläinen nainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet taatusti jostain Kajaanin takaa. Miksi sekaannut tähän keskusteluun?
Siksi, koska olen kantahelsinkiläinen jo toisessa polvessa. Terveisiä vaan ja kaikki tamperelaiset out, mukaan lukien poliitikot, kaikki vallassa olevat.
Pidetään huolta omista asioista.