Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttuni facebookissa ei koskaan " tykkää " päivityksistäni

Vierailija
10.07.2021 |

Aika outoa. Sen on pakko kuitenkin joskus nähdä ne.
Hänen miehensä kuitenkin " tykkäsi" yhdestä kuvastani.
Ei siis vuosiin ole tykännyt.
Samoin eräs toinen naishlö tekee näin.
Ja minä kuitenkin tykkään edes välillä tämänkin kuvista.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se some-käytös vaan kertoo paljon. Jos joku kaveri tykkää muiden jutuista, ja on muutenkin aktiivinen somessa mutta ei tykkää sinun päivityksistä niin jotain outoa siinä on taustalla.

Tämä. On eri asia käyttää vähän somea tai tykätä harvakseltaan, mutta jos tykkää muiden julkaisuista ja ignoraa jonkun läheisen julkaisemia itselleen tärkeitä kuvia, kertoo se tälläisesta käyttäjästä ja hänen todellisesta luonteestaan. Kateus, ilkeys, halu pahoittaa toisen mieli. Myös on kyttääjiä jotka stalkkaa muiden julkaisut mutta ei anna itsestään mitään koskaan. Onhan näitä. Miksi olla mukana sosiaalisessa mediassa jos ei käyttäydytä sosiaalisesti. Enkä tarkoita näitä jotka on harrastus- tai muiden ryhmien vuoksi vaan niitä jotka roikkuu jatkuvasti ja tietää kaikkien kuulumiset mutta jättää reagoimatta tai valikoi, kenen juttuihin reagoi.

Tiedätkö miten Facebook toimii? Kaikki päivitykset eivät ole enää vuosikausiin näkyneet kaikille kavereille, vaan algoritmi valitsee mitä postauksia näytetään kenellekin. Kaveri joka ei tykkäile päivityksistäsi ei välttämättä edes tiedä sinun postanneen mitään, koska ei näe uutisvirrassaan päivityksiäsi.

On huolestuttavaa leimata tällaisen perusteella ihmiset ilkeiksi.

Mun päivityksistä tykkäsi yleensä pari sukulaistätiä ja sisko, silloin harvoin kun kävi facessa (kävi varmaan erikseen katsomatta profiiliani). Joskus satunnaisesti joku muu. Sanokaa mitä hyvänsä, mutta kyllähän se alkoi harmittaa, että esimerkiksi someaktiivi työkaverit ym arkielämän tutut eivät KOSKAAN tykänneet saatikka kommentoineet.

Kyllästyin koko faceen muistakin syistä, tuo yllä yksi syy myös. Nyt kun en reiluun vuoteen ole päivittänyt mitään, en edes käy siellä enää, nämä ihmiset ovat alkaneet huomautella, että ei susta enää kuulu mitään tai kyselevät, että enkö enää käytä facea. Että kyllä siellä ollaan tietoisia ja ajan tasalla ja jonkun päivityksiin reagoimattomuuteen on jotkut ihan muut syyt kuin algoritmit.

Vierailija
42/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmentävää, että joillekin joku fasepookki on niin vakava asia että kytätään kuka tykkää ja mitäkin ja sitten poistetaan jos ei ole tasan nappulat. Ikäänkuin, hankkikaa jotain muita harrastuksia elämäänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa seurata ketään. Tasapuolisesti sulkenut kaikkien näkymät. Seuraan työhön ja harrastuksiin liittyviä sivuja ja ryhmiä vain.

Elämä on muualla kuin somessa.

Vierailija
44/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistuuko fb tili jos sitä ei käytä. Itse varmasti jonkun mielestä "vain möllötän siellä", totuus käytin viimeksi ehkä 2016.

Vierailija
45/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se some-käytös vaan kertoo paljon. Jos joku kaveri tykkää muiden jutuista, ja on muutenkin aktiivinen somessa mutta ei tykkää sinun päivityksistä niin jotain outoa siinä on taustalla.

Tämä. On eri asia käyttää vähän somea tai tykätä harvakseltaan, mutta jos tykkää muiden julkaisuista ja ignoraa jonkun läheisen julkaisemia itselleen tärkeitä kuvia, kertoo se tälläisesta käyttäjästä ja hänen todellisesta luonteestaan. Kateus, ilkeys, halu pahoittaa toisen mieli. Myös on kyttääjiä jotka stalkkaa muiden julkaisut mutta ei anna itsestään mitään koskaan. Onhan näitä. Miksi olla mukana sosiaalisessa mediassa jos ei käyttäydytä sosiaalisesti. Enkä tarkoita näitä jotka on harrastus- tai muiden ryhmien vuoksi vaan niitä jotka roikkuu jatkuvasti ja tietää kaikkien kuulumiset mutta jättää reagoimatta tai valikoi, kenen juttuihin reagoi.

Tiedätkö miten Facebook toimii? Kaikki päivitykset eivät ole enää vuosikausiin näkyneet kaikille kavereille, vaan algoritmi valitsee mitä postauksia näytetään kenellekin. Kaveri joka ei tykkäile päivityksistäsi ei välttämättä edes tiedä sinun postanneen mitään, koska ei näe uutisvirrassaan päivityksiäsi.

On huolestuttavaa leimata tällaisen perusteella ihmiset ilkeiksi.

Ei nyt pelkästään sen perusteella tulekaan leimata. Itse otan huomioon muunkin käytöksen ja jos se noudattaa oikeassa elämässä samanlaista linjaa että toisesta huokuu se kateus(ei sitä voi olla huomaamatta) niin osaan laskea yhteen ja silloin ei ole algoritmista kyse.

Facebook asia erikseen, mutta jos ihminen on ilkeä elämässä yleensäkin, miksi edes kaipailet tai lasket hänen tykkäyksiään?

Vierailija
46/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se toisaalta ärsyttävää, että joku varttituttu haluaa kaveriksesi, mutta ei ikinä osoita sinulle minkäänlaisia elonmerkkejä. Pelkkä numero lisää kaverilistalle.

Vierailija
47/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vaientanut kaverit, joiden liibalaabaa en jaksa lukea. Oletko ajatellut, että tuttusi kenties on vaientanut sinut? Turha sellaisesta on hernettä sieraimeen vetää.

Vierailija
48/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vaientanut kaverit, joiden liibalaabaa en jaksa lukea. Oletko ajatellut, että tuttusi kenties on vaientanut sinut? Turha sellaisesta on hernettä sieraimeen vetää.

Jos joku, niin eikö tuo ole syy vetää herne sieraimeen? Kaveri, jonka mielestä sun jutut on liibalaaba, joita ei jaksa lukea. Kyllä on kiva kaveri.

Vierailija
49/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole aitoja kavereitasi jos heidän elämä ei kiinnosta sua tippaakaan.

Vierailija
50/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päivityksistäni tykkää vaan muutama ihminen satunnaisesti. Ne hukkuu siihen mainosvirtaan kaikki siellä nykyään. 

Vierailija
51/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten? Mitä väliä jollain typerällä vasebuukilla, käyttäkää ihmiset aikanne johonkin järkevään.

Vierailija
52/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääk, minäkään en juuri koskaan tykkää muiden päivityksistä, edes läheisten, jos ne eivät erityisesti herätä minussa mitään. Käytän Facebookia vähän. Miksi hänen pitäisi tykätä päivityksistäsi? Jos haluat häneltä jonkun reaktion, mikset ole yhteydessä suoraan häneen?

Vierailija
53/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen nettiliittymäni sain vuonna 1996, siitä lähtien olen liikkunut tiedon valtatiellä.

Facebookiin liityin silloin, kun sitä ei suomenkielisenä ollut.

Tähän päivään mennessä en ole yhtään kertaa, missään somealustassa painanut "tykkää" nappia.

Ja jos olen, niin se on ollut puhdas vahinko.

Mielestäni peukku on merkityksetön toiminto, jopa osaltaan loukkaava jos yhteyteen ei lisää sanallista kommenttia.

"Olen nähnyt tämän, mutta en jaksa reagoida sen enempää".

Vierailija
54/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tykkäänkin jostain julkaisusta, en jaksa painaa sitä tykkää-nappia.

Jos joku pahoittaa siitä mielensä niin se on voi voi.

Vierailija
55/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tykkäys ole "tykkään sinusta", vaan se on "onpa hauska/osuva juttu" tai "onpa hyvä kuva". Jaa kiinnostavia asioita ja hyviä kuvia, niin tykätään.

Vierailija
56/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli yksi ystävä, joka ei koskaan tykännyt mun päivityksistä, edes niistä joista monia kymmeniä muita kaukaisempiakin tuttuja tykkäsi. Kerran hän oli jopa kommentoinut mun runo-päivitystä erään laulun sanoilla, mutta ei tykännyt. Tein sitten sen päätöksen, että hiljensin hänet facessa ja lakkasin tykkäämästä hänen julkaisuistaan.

Mulle ainakin on huomattavasti suuremmassa arvossa julkaisun kommentoiminen ihan kirjoittamalla, kuin se tapatykkäily mitä ihmiset (itsekkin) harrastaa. Eihän se tykkäys edes ole muuta, kuin kuittaus, että hei olen tämän huomioinut ja lukenut ja nyt sinäkin tiedät sen, ei se edes tarkoita, että ne ihmiset jotenkin superhyperpaljon tykkäisi siitä julkaisusta.

Kun aloitin facebookkailun niin itseasiassa boikotoin koko tykkäys-nappulaa, minusta se oli vain laiskaa ja persoonaton tapa reagoida läheisten ihmisten julkaisuihin.

Minä taas en ole koskaan kokenut, että like-nappulaa pitäisi painaa vain kuitatakseen, että on lukenut tai huomannut jonkun postauksen. Käytän sitä todella harvoin eli postauksen pitää herättää positiivinen huomio, jotta kokisin tarpeelliseksi painaa sitä.

Jotku toki voi noinkin tehdä, mutta eipä sitä muuta huomaa sieltä muiden tykkäysten seasta.

Itse en kyllä edes jaksa seurata, että kuka tykkää ja mistäkin, enkä todellakaan muiste että ketkä kaikki on tykänneet ja mistä. Suurin osa facekavereistani ei varmaankaan koskaan tykkää mistään, eikä tarvitsekkaan, itseäni varten minä lähinnä julkaisuja teen, muistoksi itselleni, kiva lukea sitten vuosien päästä, vähänkuin kuvapäiväkirja :)

Vierailija
57/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua että musta jää ympäri nettiä jotain jälkiä eli olisin omana itsenäni tykkäillyt joidenkin entisten koulukavereiden päivityksiä tms. Sitten kyseisen koulukaverin piilotetulla kaverilistalla onkin psykoexäni joka nähtyään tykkäykseni aktivoituu taas stalkkaamaan jne.

Pysyn piilossa mieluummin. Muka näkösällä että stalkkeri saa stalkkauksen himonsa tyydytettyä mutta todellinen elämäni on ihan muualla.

Vierailija
58/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se tykkäys ole "tykkään sinusta", vaan se on "onpa hauska/osuva juttu" tai "onpa hyvä kuva". Jaa kiinnostavia asioita ja hyviä kuvia, niin tykätään.

Mitähän ne hauskat, osuvat ja kiinnostavat ja jutut sitten ovat? :)

Vierailija
59/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tehnyt samoin, ja ne ei ole mun kavereita vaan evvk naapureita ja hyvän päivän tuttuja. En viitsi poistaa omalta kaverilistalta kun ovat sellaisia tyyppejä, jotka varmaan tulevat kysymään miksi tein niin. Voisivat itse poistaa mut.

Vierailija
60/96 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännut samaan. Yksi "kaverini" nillittää siitä miksi se ja se ei ole tykännyt hänen julkaisustaan. Tosi törkeää kuulemma. On takuulla kateellinen ym. nyt kun ei tykkää. :D Sairasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi