Hesarin juttu vammaisesta, joka ei löydä avustajaa? Pystyykö kukaan kertomaan pääpointit?
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei avustajana voi olla ulkomaalainen joka ei osaa kunnolla suomea!!!!!!! Alkakaa nyt haukkua vielä rasisteiksikin. Nyt menee jo hermot. Tässä työssä on pakko ymmärtää mitä toinen sanoo. Ihan sama lääkäreissäkin jos ei toinen ymmärrä niin huonoa jälkeä syntyy. Noin yleisesti ottaen ulkomaalaiset on kovia tekemään töitä ja tosi ystävällisiä ja empatiakykyisiä. Toisin kuin muutamat suomalaiset avustajat.
Palstalla on monesti kirjoitettu siitä, kuinka hankalaa ja turvatonta on ollut, kun huonosti suomea puhuva terveyskeskuslääkäri ja asiakas eivät lainkaan ymmärrä toisiaan. Lääkäri on sanonut jotain, josta asiakas ei ole saanut kovin paljon selvää, ja asiakas on vastannut jotain, mitä lääkäri ei ole ymmärtänyt.
Henkilökohtainen avustaja on mukana avustettavan arjessa. On aivan kohtuullista edellyttää avustajalta hyvää suomen kielen taitoa. Muuten kommunikaatio kärsii, ja kommunikaatio on kaiken perusta. Ei kyse ole siitä, etteikö huonosti suomea osaava voisi olla hyvä työntekijä, mukava ihminen kaikin puolin ja niin edelleen. Jos yhteyttä avustettavan ja avustajan välille ei synny tai jos se on pahasti pätkivä, hommasta ei tule mitään.
Samat ongelmat ne on kaikilla työpaikoilla, mutta missään muualla sitä ei saa sanoa ääneen koska räzzzzizzmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimin avustajana Helsingissä. Enimmäkseen se oli mukavaa työtä ja kohdalleni sattui kivoja avustettavia. Joitakin asioita ihmettelin kuitenkin. Yksi oli se, että kun vammaiset aivan oikeutetusti halusivat olla tasa-arvoisia muiden kanssa, he eivät kuitenkaan itse toimineet tasa-arvoisesti kaikissa tilanteissa. Avustin nuoria henkilöitä, jotka kävivät paljon ravintoloissa, konserteissa, matkoilla ja urheilutapahtumissa. Hämmästyttävän usein he olivat vailla ilmaista lippua itselleen ihan vain vammansa takia.
Tämä on kyllä kummallista. Olen sokea, mutta ei minulle tulisi mieleenikään vaatia sen vuoksi ilmaista sisäänpääsyä keikalle tai muuhun tapahtumaan. Sen sijaan on joskus ihan paikallaan, että johonkin tapahtumaan, varsinkin jos on kyse kalliista lipusta, avustaja pääsee ilmaiseksi. Näin mahdollistetaan se, että se maksava, jollakin tavalla vammainen asiakas voi osallistua tapahtumaan. Jos hänen pitäisi ostaa kaksi täysihintaista lippua päästäkseen itse paikalle, se saattaisi olla ongelma, etenkin jos elää pelkän eläkkeen varassa.
On sekä kummallista että myös ikävä totuus.
Tuli vihdoinkin ihan iltalehdissä esiin, koska: nyt juurihan joku "megajulkkis tubettaja" oli tunkenut jonnekin festareille leikkien vammaista. Istui pyörätuolissa ja joo-o, ilmaiseksi pääsi sisään.
Avustaja ilmaiseksi on täysin ok ja itsestäänselvää.
Kunpa tietäisitte miten hankalaa on joidenkin vammaisten kanssa, huoh. He ovat kovia vaatimaan laidasta laitaan kaikkea, kun ovat kerran vammaisia. Huudetaan päin naamaa, passuutetaan, - mulle-mulle-mulle-mulle kaikkea tänne heti ja nyt - on niiden vakivirsi. Kaikki ovat paskoja, avustajat perseestä, mä en halua miesavustajaa, mulle nainen, avustajan pitää tulla aamulla pari tuntia ja sitten takaisin iltapäivällä.., just joo avustaja toki hyppää kun toinen käskee.
Ei mitään kunnioitusta ketään ja mitään kohtaan, kun nyt on kerran vammainen. Jumalauta, aina valittamassa ja haukkumassa vaikka saavat ilmaiseksi avustajan ja kyydit. Taksikyytikään ei ole aina sopiva, minä haluan mersun kyytiin, en mene tuohon, voi kyynel.
Minä lopetin hommat, kun tuli mitta täyteen lietesankona olemista. Enkä palaa takaisin siihen hommaan.
Noille ku*ipäille pitäisi tehdä ehdottoman selväksi, mitä kuuluu avustajan työhön. Nyt se on täysi viidakko.
olettihan könköläkin jopa vaati. suihin ottoa. vammainenhan ei ole narsisti EIHÄN???
Kun täällä valitetaan milloin mistäkin, että avustaja joutuu tekemään sitä tätä ja tota, miksi ette kysynsiltä henkilöltä, että mikä vammastasi estää sen, ettei voi esim pyykkiä viikata? Miksi täällä itkeä asiasta…
Avustaja on k-sittääkseni avustaja, ei se joka tekee kaiken. Jos avustaja tekee turhia asioita, se on muusta avustuksesta pois.
Vierailija kirjoitti:
Kun täällä valitetaan milloin mistäkin, että avustaja joutuu tekemään sitä tätä ja tota, miksi ette kysynsiltä henkilöltä, että mikä vammastasi estää sen, ettei voi esim pyykkiä viikata? Miksi täällä itkeä asiasta…
Avustaja on k-sittääkseni avustaja, ei se joka tekee kaiken. Jos avustaja tekee turhia asioita, se on muusta avustuksesta pois.
Eihän niihin v*ttupäihin tehoa mikään sanominen. Päinvastoin raakkuminen ja haukkuminen kaikella maailman sanastolla pahenee. Paskimmat vammaiset haluavat ilmaisen palvelijan vaikka kykenevät tekemään yhtä ja toista. Meepä kokeilemaan hetkeksi ja tuu sitten kertomaan miten meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta siivoamisesta sen verran että eräs halusi viikkosiivouksen niin että kaikki matot joka kerta imuroidaan, viedään ulos, tampataan ja HARJATAAN. Kyllä sanoin että ei käy. En ole mikään mattojen henkilökohtainen avustaja.
Siivoamisen ja ruuanlaiton ei pitäisi kuulua työtehtäviin ollankaan, olen sitä mieltä. Noita varten on ruoka-apu, ja siivouspalvelut, ihan kuten kotisairaanhoitoa varten on kotona käytäv sairaanhoitajat jotka katsovat lääkkeet ja muut kuntoon. Ei voi olettaa että yksi ihminen osaa tehdä kaikki maailman asiat mitä jonkun toisen elämäntyyliin kuuluu. Itse sain huudot kun en osannut kääriä sätkiä. Sätkät on kuulemma halvempia, eikä hän voi ostaa niitä koska on köyhä. Sen sijaan avustajalta kyllä voidaan vaatia sätkänkäärimistaitoja.
Avustajalta ei mielesätni enemmin voida vaatia oleskelia samoissa tiloissa kuin tupakoiva, jos ei sovi itselle. Mutta sitten jos se on ok, ja tupakointi kuuluu avustettavan normaaleihin päivärutiineihin, niin se sätkän kääriminen pitäisi opetella. Koska se ei ole mikään spesialiteettitaito (toki jos ei valmiiksi osaa niin avustettavan ei kuulu huutaa avustajalle). Sama siivouksen ja ruoanlaiton kanssa. Perustallaajan tasolla ihan hyvin mielestäni voidaan näitä odottaa ~henkilökohtaiselta avustajalta~, jonka tehtävä nimen omaan on avustaa normaalielämän askareissa, jotka avustettava tekisi itse jos voisi. Ei tietenkään pidä odottaa ammattisiivoojan tai ammattikokin tasoista jälkeä, ihan kuin avustettava itse yltäisi sellaiseen suoritukseen.
Kyllä on spesiaalitaito (mikä ihme on spesialiteettitaito?). Et voi olettaa että kaikki luonasi käyvät +10 avustajaa osaisivat käriä sätkiä.
Voit olettaa että he sen oppivat suht helposti, duh. Spesialiteetti on jotain mihin on erikseen koulutus tai pitkän ajan kouliintuminen.
Duh duh duhheli duu, duhhuti duhhuti duuuh.
Mitäs jos ne sätkät sisältäisivät jotain muuta kuin normaalia tupakkaa?
Olisikos, duh duh, silloinkin ookoo opetella niitä, duh duh, käärimään duh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niihin v*ttupäihin tehoa mikään sanominen. Päinvastoin raakkuminen ja haukkuminen kaikella maailman sanastolla pahenee. Paskimmat vammaiset haluavat ilmaisen palvelijan vaikka kykenevät tekemään yhtä ja toista. Meepä kokeilemaan hetkeksi ja tuu sitten kertomaan miten meni.
No, eikö näitä silti voi ottaa puheeksi sen henkilön kanssa?
Ainahan se avustajakin voi ilmoittaa, että jos en kelpaa, voin mennä toiselle…
Nämähän on kahdenkauppaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Näinpä.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Aivan järkyttävä työnkuva, kukahan tuollaisenkin on keksinyt? Ja että vielä lapsetkin kuuluu hoitaa, että jos on neliraajahalvaantunut, niin pitää hoitaa sekä avustettava että tämän mahdollisesti pienetkin lapset, lisäksi vielä siivota ja tehdä ruokaakin, jos on niitä koiriakin lemmikeinä niin nekin pitää ulkoiluttaa ja ruokkia ja harjata jne. jos on muita kotieläimiä niin nekin hoitaa sen vammautuneen puolesta. Paljon kovempi työpanos kuin yhdelläkään muulla nimikkeellä olevat työntekijät millään alalla tekevät, TÄYSIN kohtuuton työnkuva.
- Lähihoitaja.
Ilmeisesti vammaisilla on oikeuksia. Mutta onko heillä mitään velvollisuuksia?
Ei tunnu olevan.
Juuri siksi he voivat olla niin iloisia ja vapaita, kun heitä eivät mitkään murheet vaivaa.
Näinhän tuo down- Sanna Sepponen on monissa haastatteluissa kertonut.
Kerran olin töissä palvelutalossa, jossa eräs hoidettava oli niin vaativa, että kaikkia hoitajia inhotti mennä hänen luokseen. Mikään ei olllut koskaan hyvin. Esim. jääkaapissa oli voipurkki oltava tietyssä kulmassa, kahvinkeitto oli taidetta. Astioiden pesu täytyi tehdä tietyssä järjestyksessä, tiskirätillä oli oma paikka, mitään ei saanut itsenäisesti tehdä, vaan kaikki oli millimetrin tarkasti ohjattua. Kengät täytyivät olla suorassa rivissä, kun tulit sisälle asuntoon. Puhumattakaan hygienianhoidosta. En kestänyt kuin viikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi avustajan pitää siivota? Siivoajat on sitä varten. Ei voi eri nimikkeellä hankkia ilmaista siivoojaa kotiin. Jos avustaisin jotakin, niin huolehtisin vain hänelle vaattet, ruuan, ulkoilun, vessa-asiat, lääkkeet ja siinä se. En ole mikään piika.
Avustaja tekee ne työt jotka avustettava tekisi itse ilman vammaansa. Normaalit kotityöt kuuluvat tähän, vai palkkaatko sinä siivoojaa etkä siivoa itse? Ja luuletko, että avustettava edes SAISI jostain yhteiskunnan taholta siivoojan? Ei kuule saa, kaupungilta sanotaan, että sinulla on avustaja. Vai edellytätkö, että ihminen palkkaa siivoojan itse, omilla rahoillaan?
Avustaja ei ole sama asia kuin kotihoito. Siivous on olennainen osa tätä työtä, ja jos olet liian hieno sitä tekemään, niin älä hae avustajaksi.
-avustaja
Näinpä.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2008/20080166
Pykälän 1 momentin mukaan henkilökohtaiseen apuun kuuluisi ensinnäkin vaikeavammaisen henkilön avustaminen päivittäisissä toimissa kotona ja kodin ulkopuolella. Päivittäisillä toimilla tarkoitetaan niitä toimintoja, joita ihmiset elämässään tekevät joko joka päivä tai harvemmin mutta kuitenkin toistuvasti tietyin aikavälein. Päivittäiset toimet ovat asioita, jotka kuuluvat yleisesti elämässä tapahtuviin toimintoihin. Päivittäisiä toimia ovat muun muassa liikkuminen, pukeutuminen, henkilökohtaisen hygienian hoito, vaate- ja ruokahuolto, kodin siisteydestä huolehtiminen sekä asiointi. Myös vaikeavammaisen henkilön mahdollisuus huollossaan tai hoidossaan olevan lapsen päivittäisiin toimiin osallistuminen mahdollistettaisiin henkilökohtaisella avulla.
Aivan järkyttävä työnkuva, kukahan tuollaisenkin on keksinyt? Ja että vielä lapsetkin kuuluu hoitaa, että jos on neliraajahalvaantunut, niin pitää hoitaa sekä avustettava että tämän mahdollisesti pienetkin lapset, lisäksi vielä siivota ja tehdä ruokaakin, jos on niitä koiriakin lemmikeinä niin nekin pitää ulkoiluttaa ja ruokkia ja harjata jne. jos on muita kotieläimiä niin nekin hoitaa sen vammautuneen puolesta. Paljon kovempi työpanos kuin yhdelläkään muulla nimikkeellä olevat työntekijät millään alalla tekevät, TÄYSIN kohtuuton työnkuva.
- Lähihoitaja.
Ilmeisesti vammaisilla on oikeuksia. Mutta onko heillä mitään velvollisuuksia?
Ei tunnu olevan.
Juuri siksi he voivat olla niin iloisia ja vapaita, kun heitä eivät mitkään murheet vaivaa.
Näinhän tuo down- Sanna Sepponen on monissa haastatteluissa kertonut.
Nyt kun kehitysvammaisista puhut ja tunnut heitä kadehtivan, niin kannattaa muistaa, että sen "huolettomuuden" vastapainoksi tulee sitten se, ettei ole samanlaista itsenäisyyttä kuin muilla aikuisilla. Monet lievemmin kehitysvammaiset myös tiedostavat erilaisuutensa erittäin hyvin ja kärsivät siitä, että tarvitsevat apua asioissa, joista muut aikuiset selviävät itsenäisesti. "Ei ole kivaa olla muiden armoilla" sanoi minulle eräs nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten armoilla vaikeavammaiset joutuvat elämään.
Avustajakunta on tietynlaista. Ette pysty kuvittelemaan, että lääkärit kirjoittaisivat noin potilaistaan tai kampaajat asiakkaistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten armoilla vaikeavammaiset joutuvat elämään.
Avustajakunta on tietynlaista. Ette pysty kuvittelemaan, että lääkärit kirjoittaisivat noin potilaistaan tai kampaajat asiakkaistaan.
Ettekä varmasti pysty kuvittelemaan, mitä eräät vammaiset sanovat ja kirjoittavat avustajistaan. Se vasta on painokelvotonta tekstiä. Avustettavat ovat tietynlaista.
Karsea avustettavat ovat pilanneet koko alan maineen.
Itse tein avustajan töitä opiskelu-aikoina. Minulla oli yksi ihana vakkari ja sitten tämä toinen. Olin sijaisena hänen luonaan. Hän kutsui minua huo *an näköiseksi vaikka en käytttänyt töissä minkäänlaista meikkiä. Siedin häntä viikon ja lopetin. Sen jälkeen hän teki minusta useita valituksia,mutta koska muut asiakkaani olivat olleet tyytyväisiä siitä ei seurannut mitään. Sen jälkeen hän onnistui etsimään äitini,sisareni ja isäpuoleni facesta ja alkoi ottamaan heihin yhteyttä koska oli huolissaan huumeidenkäytöstäni ja miten elämäni oli lähtenyt raiteiltaan. Ainoa huume-kokeiluni oli kun kokeilin kerran 15-vuotiaana pilveä ja tuossa vaiheessa minulla oli omistusasunto pk-seudulla. Mitä tuli hoitotyöhöni niin hänen valituksensa oli etten enää suhtautautunut häneen yhtä ystävällisesti sen jälkeen kun hän oli haukkunut minua h u orannäköiseksi koska minulla oli isot silmät ja isot tissit.
Olin itse vuoden hebkilkohtaisena avustajana. Työhön kuului paljon nostelua ja avustamista. Kyseessä oli tarkka, perfektionisti joka halusi että asiat tehdään niinkuin hän halusi ja hermoili jos ei heti tiennyt mitä hän halusi ja kuinka. Jälkikäteen olen miettinyt, että on valitettavaa jos vammautuu ja tarvitsee apua. Mutta, kun sen avun saa niin silloin pitää myös itse asennoitua siihen, että kotona häärää vieras ihminen auttamassa. Ja valitettavasti vammautuminen estää tietyt asiat, ei voi elää enää niinkuin ennen sitä. Avustaja ei ole tullut sinne sylkykupiksi, siivoojaksi tai tekemään ties mitä töitä, vaan avustamaan vammautunutta henkilöä.
Tässä minun entisessä työpaikassani ei istua olisi saanut. Aina olisi kuulema jotain tehtävää. Sisustamista, pyykinpesua, ruoanlaittoa, siivoamista, järjestelyä jne. Olen nopea tekemään, joten 8h työpäivästä en millään saanut nuihin menemään koko aikaa. Ja kenen kotona oikeasti siivotaan koko ajan tai järjestellään aamusta iltaan 7pv viikossa.
Jos itse vammautuisin ja tarvitsisin avustajaa, pyytäisin apua vain niihin mihin sitä oikeasti tarvitsen, aivan sama vaikka avustaja istuisi välillä sohvalla selaten puhelintaan jos minäkin katsoisin leffaa telkkarista. Tämä siis jos vaikka olisi juuri pyykit koneessa ja ei mtn ihmeempää tekemistä. Hän olisi siellä kun apua tarvitsen, ei kotiorjana pienellä palkalla.
Koiran hommaa. Avustettavat purkavat sinuun pahan olonsa ja sitä pitäisi sietää hymyssä suin koska toinen on vammainen.
"Silmiinpistävää että aika moni avustajaa tarvitseva tuntuu olevan rasisti.
Ilmoituksissaan hakevat "erinomaista suullista ja kirjallista suomen kielen taitoa omaavaa henkilöä" tms vastaavia kiertoilmaisuja käyttäen sanovat ettei muualta tullut kelpaa.."
Koska avustajat kirjaimellisesti otetaan kaduilta heillä ei ole esim puheterapian tai kielellisten häiriöiden osaamiseen vaadittavaa koulutusta. Monella vammaisella on kielellisiä häiriöitä ja silloin puheen/luetun ymmärtämisessä on haasteita. Jos joku puhuu vahvalla murteella,epäselvästi tai huonolla suomella se hankaloittaa entisestään tällaisen vammaisen henkilön arkea. Avustajan tehtävä on vähentää vammaisen henkilön kuormitusta ei lisätä sitä. Kuka haluaa kotiinsa työntekijän jonka puhetta ei kielellisten häiriöiden takia ymmärrä? Joidenkin mielestä vammaisen pitäisi vain niellä vammansa ja tervehtyä ja ajatella mieluummin työnhakijoita kuin sitä mihin avustajaa etsii ja unohtaa omat tarpeensa. Tällaiset henkilöt eivät sovellu avustajiksi ymmärtämättömyytensä ja empatiakyvyttömyytensä takia. Rasismilla ei ole mitään tekemistä kielellisten häiriöiden takia sillä sinäkään et ottaisi töihin henkilöä jonka puhetta et ymmärrä jolloin työtehtäviä on vaikea antaa tai ylipäätään kommunikoida. Mutta nämä vauvelisivuilla avustajan töistä valittajat on selkeästi persoonallisuushäiriö kirjon ja tunneköyhän sekä maalaisjärjen ja laista/vammaisten oikeuksista ymmärtämättömien nilitys paikka. Olette etuoikeutetussa asemassa eli terveitä. Kouluttakaa itsenne parempaan duuniin josta saa paremmat tulot älkääkä syytelkö toisia omasta laiskuudestanne ja haluttomuudestanne ansaita rahaa. Kukaan ei pakota avustajaksi jos valitsette itse työpaikan olette vastuussa omasta valinnastanne ei kukaan muu. Mutta kuten täällä tulee esille: avustajan töistä valittaa työttömät joilla ei kykyä olla töissä ihmisten kanssa,eivät saa muita töitä,etsivät ns "suojatyöpaikkaa" jos voi vaan chillailla,kouluttamattomia jotka syyttävät muita omasta laiskuudestaan ja netissä päivänsä kuluttavat sääliöt joille mikään työ ei kelpaa jos ei saa levätä ja nostaa samalla diplomi-insinöörin palkkaa :D. Jokainen voi ja pystyy parantamaan elämäänsä ja tulojaan jos on terve. Selittelijät ja tekosyiden keksijät ovat vain säälittäviä tyyppejä joiden kehitystaso on jäänyt lapsen tasolle ilman vastuunottoa omasta elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa tietäisitte miten hankalaa on joidenkin vammaisten kanssa, huoh. He ovat kovia vaatimaan laidasta laitaan kaikkea, kun ovat kerran vammaisia. Huudetaan päin naamaa, passuutetaan, - mulle-mulle-mulle-mulle kaikkea tänne heti ja nyt - on niiden vakivirsi. Kaikki ovat paskoja, avustajat perseestä, mä en halua miesavustajaa, mulle nainen, avustajan pitää tulla aamulla pari tuntia ja sitten takaisin iltapäivällä.., just joo avustaja toki hyppää kun toinen käskee.
Ei mitään kunnioitusta ketään ja mitään kohtaan, kun nyt on kerran vammainen. Jumalauta, aina valittamassa ja haukkumassa vaikka saavat ilmaiseksi avustajan ja kyydit. Taksikyytikään ei ole aina sopiva, minä haluan mersun kyytiin, en mene tuohon, voi kyynel.
Minä lopetin hommat, kun tuli mitta täyteen lietesankona olemista. Enkä palaa takaisin siihen hommaan.
Noille ku*ipäille pitäisi tehdä ehdottoman selväksi, mitä kuuluu avustajan työhön. Nyt se on täysi viidakko.
Puhut ihan asiaa. Olen vammainen, joka ei kaikkia vammaisia siedä. Tällaiset kovimmat vaatijat pilaa vaan lisää vammaisten mainetta. Eikö jo riitä, että jotkut syrjii ilman että tutustuvat. Vammaisten syrjintä on paljon pahempaa verrattuna mustien tai homojen syrjintään, ja jälkimmäisissä on jotain kehitystä tapahtunut.
Lieneekö tuo käytös enemmän nuorempien sukupolvien juttu? Itse synnyin 70-luvulla, eikä omasta vammasta nostettu suurta meteliä eikä hävettykään. Moni oli valmis kantamaan minut vaikka viidenteen kerrokseen, sen verran reiluja ihmisiä saanut kohdata elämässäni. Samaa koulua kävin kuin muutkin lapset ja sieltä jatkoin lukioon. Ammattini löysin lopulta tekniikan parista. Vanhemmat kasvatti minut samalla tavalla eikä päähän taputeltu, jos tein jotain väärin. Kotitöitä opetettiin sen mukaan kuin kykenin, eikä katsottu hyvällä koulussa luistamistakaan.
Normaali henkinen kapasiteetti ei ole minkäänlainen tae sopivuudesta esimiestehtävään/työnantajaksi.
Moni ei-kehitysvammainen ja muutenkin vammaton olisi painajaismainen työnantaja.
Minulla on oma yritys, mutta alaista en ottaisi ristikseni isostakaan rahasta. Ostan tarvitsemani työn toisilta yrittäjiltä.