Selittäkää ja kertokaa lapsettomalle, miksi pikkulapsiarki on niin raskasta kun on öitiys-tai isyyslomalla?
Ensinnäkin tarkoitus EI ole provosoida eikä hyökätä eikä kyseenalaistaa.
Mutta siis kertokaa mikä siitä arjesta tekee vaikean ja raskaan kun tavallaan työnä on hoitaa lasta? Mikä tekee arjen pyörittämisestä haastavan silloin? Kun usein kuulee ettei ehdi siivoamaan, ei jaksa laittaa ruokaa, ei pääse urheilemaan ollenkaan yms yms. Ja siis niin että apuna on kuitenkin mies tai nainen. Ja kun moni sanoo ettei enää jaksa huolehtia itsestään yhtään, ei jaksa mennä suihkuun ja ei jaksa edes yrittää itseään ehostaa jne.
Selittäkää mahdollisimman konkreettisesti eikä vain että "no jos ei ole lapsia et voi ymmärtää" koska se taas minulle ei avaa yhtään mitään. Itse uskoisin että lapsiarki olisi raskaampaa silloin kun äitiyslomat jne on jo käyty ja pitäisi pyörittää sekä työ että perhe, mutta ilmeisesti nämä vanhempilomat on yleensä raskain. Miksi?
Kommentit (249)
Ei se olekkaan. Mammat vaan haluaa huomiota. T. 2kk vauva vieres.
Kun tulin itse äidiksi niin sitä lasta rakastaa niin paljon että henkisesti siinä on niiiiiin kiinni pitkän pitkän aikaa, itse ainakin koen lapsen hoidossa sen niin että vaikka mitään erikoista ei tapahdukkaam päivän aikana niin vaan se että kokoajan äitinä on tietoinen missä ja mitä lapsikulta tekee, onko se turvassa, voiko hyvin jne😀 kaiken laittaa oman edelle vaikkei varmaan pitäis😀
Valvominen ja univaje. Laita kello soimaan tunnin välein ympäri vuorokauden ja selittämään vuoden päästä miten helppoa on.
Niin ja vielä se että monet vauvat nukkuu huonosti monta kuukautta, ite nukuin rakaanakin jo huonosti, ja sitte vuosi vauvan syntymästä huonoilla yöunilla, joskus kontin lattialla ja keräsin leluja ihan uupuneena😂
Sitten kun se vauvarakas alkaa nukkumaan niin itellä oli tosi vaikea sitte enää oppia uudestaan nukkumaan vaikka mahis olikin.
Ennen raskautta ajattelin että kuhan kahvia saa niin pysyy hehkeenä ja kaikki jatkuu ku ennenkin, mutta ei se niin mee.
Vierailija kirjoitti:
Ei se olekkaan. Mammat vaan haluaa huomiota. T. 2kk vauva vieres.
Monesko lapsi tuo sinulla on?
Vierailija kirjoitti:
Jaa, minusta lasten kasvatus on todella helppoa, kun käyttää maalaisjärkeä. Töissäkin voi ottaa vähän löysemmin ja lähteä aikaisemmin lasten varjolla. Kasvatusoppailla olen pyyhkinyt, no arvaatte varmaan mitä.
Tuloksena hyvin käyttäytyviä, koulussa ja harrastuksissa menestyviä lapsia, joilla on sopiva ystäväpiiri. Mikä voisi olla helpompaa?
Töissäkin voi ottaa vähän löysemmin ja lähteä aikaisemmin lasten varjolla.
Ei voi. Ne omat hommat pitää vaan tehdä niin ripsakkaasti, että kaiken saa tehtyä ennen kuin lähtee hakemaan lasta hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Valvominen, yksinäisyys, lapsen sairastelu ja sitten kun on useampi lapsi, myös se isompi, isommat pitää hoitaa hyvin.
Yritäpä itse kokeeksi esim valvoa putkeen kuusi kuukautta ja katso miten aikaansaapa olet.
T. Allergisen refluksilapsen äiti
Nyt syötät pajunköyttä. Ihminen ei selviä hengissä jos valvoo putkeen 6 kk, joten kyllä sinä välillä olet nukkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvominen, yksinäisyys, lapsen sairastelu ja sitten kun on useampi lapsi, myös se isompi, isommat pitää hoitaa hyvin.
Yritäpä itse kokeeksi esim valvoa putkeen kuusi kuukautta ja katso miten aikaansaapa olet.
T. Allergisen refluksilapsen äiti
Nyt syötät pajunköyttä. Ihminen ei selviä hengissä jos valvoo putkeen 6 kk, joten kyllä sinä välillä olet nukkunut.
Yössä kuusi tuntia kahdeksassa osassa on ihan sama kuin putkeen valvominen.
eri
Tuskin se vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että sille vauvalle pitää lässyttää 24/7 ja tuijottaa silmiin. Osa nukkuu ihan hyvin yöllä ja vielä päiväunet päälle. Toinen vanhempi voi myös hoitaa oman osansa... Alasta riippuen väikkäri ei myöskään välttämättä ole mikään 500 sivuinen monologi.