Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita maistereita, joiden ura ei ole lähtenyt lentoon

Vierailija
10.07.2021 |

Elämäni yksi isoimmista pettymyksistä on se, että maisterin tutkinnosta ja työkokemuksesta (vähän myös omalta alalta) huolimatta olen päätynyt tekemään duunaarin töitä vajaa 1900 bruttopalkalla. Työttömyydestäkin on kokemusta, joten iloitsen toki, että on edes töitä. Tilipäivänä ei kuitenkaan lämmitä saada käteen 1400,jonka saisi kouluttamatonkin ihminen. Nyt olen toki päässyt kouluun työllistävältä alalta, joka liippaa aiempaa koulutusta. Silti harmittaa, että joudun yhä opiskelemaan ja muuttamaan hikiseen yksiöön uudelle opiskelijapaikkakunnalle.
. No ei auta, jos haluan vielä tehdä muutakin kuin hanttihommia..

Miten te muut maisterit kestätte sen, että ura ei oikein ole ottanut tuulta alleen?

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Ei se mikä hyvänsä maisterius kuulukaan mitään merkitä, vaan kysyntä ja tarjonta saa tässäkin tehdä työnsä.

1900e saa kyllä tekemättä yhtään mitään, johan apuhoitsu ilman koulutusta vetää vuorotöissä 3000e bruttona.

Kannattaa maisteroitua sellaiselta alalta ja sellaisen osaamisen kanssa, että siitä on joku valmis maksamaan. Miltä kuulostaa horsmaa viljelevä maanviljelijä tai sekundaa myyvä kauppias? Ei kannattavalta.

Vierailija
62/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Ei se mikä hyvänsä maisterius kuulukaan mitään merkitä, vaan kysyntä ja tarjonta saa tässäkin tehdä työnsä.

1900e saa kyllä tekemättä yhtään mitään, johan apuhoitsu ilman koulutusta vetää vuorotöissä 3000e bruttona.

Kannattaa maisteroitua sellaiselta alalta ja sellaisen osaamisen kanssa, että siitä on joku valmis maksamaan. Miltä kuulostaa horsmaa viljelevä maanviljelijä tai sekundaa myyvä kauppias? Ei kannattavalta.

Olipas arrogantti kirjoitus. Mistä parikymppinen tietää, mikä on SE ala. Eipä oikein mistään, jos ei ole kukaan opastamassa. Itse ainakin tuonikäisenä luulin, että jos yliopistossa jotain ainetta saattoi opiskella, niin sillä tiedolla voisi myös työllistyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella lisäopintoja suunnittelevalla on tarkoitus opiskella 100%:sti työllistävää kiinan kieltä?

Vierailija
64/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipas arrogantti kirjoitus. Mistä parikymppinen tietää, mikä on SE ala. Eipä oikein mistään, jos ei ole kukaan opastamassa. Itse ainakin tuonikäisenä luulin, että jos yliopistossa jotain ainetta saattoi opiskella, niin sillä tiedolla voisi myös työllistyä.

Sitä se kieltämättä olikin. On varmaan  myös ollut kova paikka monelle sosiaalista raketoitumista odottaneelle hyvin arrogantin asenteen omaavalle parikymppiselle lusikoida vähän elämän realiteetteja. Nöyrät ja kiltit, heille soisin kaiken hyvän.

Vierailija
65/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan sosiaalituista sinulla ei tunnu olevan mitään käsitystä jos jos kuvittelet että työttömänä saa 1900 euroa. Ansiosidonnaisella voi olla mahdollista mutta sen kesto on vain 400 päivää minkä jälkeen on edessä putoaminen työmarkkinatuelle.

Vierailija
66/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä HTM joka miettii alan vaihtoa. Olen kyllä vielä hetken ns. oman alan töissä, mutta työllistyminen näyttää kehnolta. Enkä edes tiedä jaksanko jos työ on vain puuduttavia toimistohommia. Ei tämä työ glamouria ole todellakaan. En jaksa enää korkeakoulututkintoa vajaa 3-kymppisenä lähteä opiskelemaan, haluaisin vaan palkkaa tienata mahdollisimman nopeasti niin siksi olen ammattiopintoja alkanut pohtimaan. Eläkekertymä on aivan surkea minulla tähän ikään mennessä.

Olen duunariperheestä lähtöisin, että varmaan se on tämä itsevarmuuden puute mikä on vaikeuttanut töiden saamista. Tutkintokin vähän liipalaapaa, ei ns. kovia aloja, joista oisi ehkä enemmän hyötyä työelämässä. Olen aika lailla luovuttanut siis että tästä maisterin tutkinnosta enää mitään hyötyisin.

Vierailija
67/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen utaremaisteri, minulla lähti ura melkoiseen nousuun tuossa männävuosina. p.s me tiesimme kaikkien taustat, ihan varmasti tiesimme.

- Bägä Nerkki-

Vierailija
68/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala ap? Olisko mahdollista hakea ulkomailta töitä? Suomessa on aika suppea tarjonta akateemisille.

Tästä herää aina se kysymys miksi Suomessa koulutetaan maistereita näin paljon. Omasta tuttavapiiristä useampikin lähtenyt ulkomaille ja kyllä tässä mietti että vaikka yksilön kannalta lähtö on parempi kuin Suomessa työttömänä olo ei tämä ole Suomen kannalta hyvä asia. Verot, työpanos, syntyvyys, kulutus yms. valuvat ulkomaille ja Suomen tehtävänä on lähinnä mahdollistaa elämä ja koulutukset siihen asti kunnes voi lähteä. Huonompaa diiliä saa etsiä.

Vierailija
69/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella lisäopintoja suunnittelevalla on tarkoitus opiskella 100%:sti työllistävää kiinan kieltä?

Ettei tämä nyt vaan ole samanlaista legendaa kuin venäjän kielen hyödyllisyys työmarkkinoilla?

Vierailija
70/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
71/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma urani ei varsinaisesti lähtenyt lentoon, koska jo opintojen aikana tajusin että en halua tehdä töitä sillä vaikeasti työllistävällä humanistis-valtiotieteellisellä alalla jota opiskelin. En siis edes yrittänyt hakea ns. oman alan töitä. Silti en kadu koulutustani koska se ala on mielenkiintoinen ja kaikki oppiminen on arvokasta.

Ihan hyvin on kaikesta huolimatta riittänyt töitä, koska sain jalan "ovenväliin" kaupalliselle alalle traineeship-ohjelman kautta.

Vierailija
72/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uran pitää lentää? Sittenkö on elämässään onnistunut ihminen?

T: maisteri, töissä omalla alallaan haastavassa perustyössä

Ei toki tarvitse jos tyytyväinen ilmankin. Mutta itse kävin koulut siksi että saisin mielekkään työn ja hyvän uran ja olen tehnyt paljon töitä sen eteen, joten olisi ollut pettymys jos olisin elämäni työssä mikä ei vastaa koulutustani.

Vierailija
73/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on koulutuksen jälkeen ihmisen kyvyistä ja taidoista kiinni, lähteekö se ura lentoon. Hyville ja osaaville löytyy aina töitä ja suosittelijoita. Itse asiassa saa parhaina aikoina jopa valita työnantajansa.

T: 54 v maisteri, jonka eläkekertymä tällä hetkellä 4.913 e/kk

Se on todella paljon kiinni tuurista. Itse olen aina ollut aktiivinen ja ahkera, opiskelen paljon omaehtoisesti, teen työni todella hyvin, minulla on kattavat verkostot. Koulujen jälkeen päädyin työpaikkaan jossa urani jämähti.Ja siitä toiseen samanlaiseen. En päässyt kiinni hyviin paikkoihin koska en ollut heti koulun jälkeen päässyt niihin parhaisiin firmoihin tai työtehtäviin joiden kanssa olisi hyvä edistää uraa. Yritin aktiivisesti lisäkouluttaa itseäni, verkostot on hyvät, hain moneen paikkaan jne onnistumatta. Meni 10 vuotta näissä paikoissa pyörien kunnes tutustuin ihmiseen joka puhui minut sisään yhteen näistä hyvistä firmoista. Nyt on mielekäs työ, hyvä palkka ja kertyy kokemusta ja taitoja joiden takia ei tarvitse enää loppu-uran aikana olla huolissaan tulevasta. Kaikki kiinni vain siitä että satuin harrastuksen kautta tutustumaan ihmiseen joka on nyt kollegani.

Vierailija
74/109 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on koulutuksen jälkeen ihmisen kyvyistä ja taidoista kiinni, lähteekö se ura lentoon. Hyville ja osaaville löytyy aina töitä ja suosittelijoita. Itse asiassa saa parhaina aikoina jopa valita työnantajansa.

T: 54 v maisteri, jonka eläkekertymä tällä hetkellä 4.913 e/kk

Se on todella paljon kiinni tuurista. Itse olen aina ollut aktiivinen ja ahkera, opiskelen paljon omaehtoisesti, teen työni todella hyvin, minulla on kattavat verkostot. Koulujen jälkeen päädyin työpaikkaan jossa urani jämähti.Ja siitä toiseen samanlaiseen. En päässyt kiinni hyviin paikkoihin koska en ollut heti koulun jälkeen päässyt niihin parhaisiin firmoihin tai työtehtäviin joiden kanssa olisi hyvä edistää uraa. Yritin aktiivisesti lisäkouluttaa itseäni, verkostot on hyvät, hain moneen paikkaan jne onnistumatta. Meni 10 vuotta näissä paikoissa pyörien kunnes tutustuin ihmiseen joka puhui minut sisään yhteen näistä hyvistä firmoista. Nyt on mielekäs työ, hyvä palkka ja kertyy kokemusta ja taitoja joiden takia ei tarvitse enää loppu-uran aikana olla huolissaan tulevasta. Kaikki kiinni vain siitä että satuin harrastuksen kautta tutustumaan ihmiseen joka on nyt kollegani.

Tuo ihmisiin tutustuminen on osa verkostojen rakentamista. Esimerkiksi itse olen niin epäsosiaalinen persoona, ettei minulla ole ystäviä, kavereita tai tuttuja. Opiskelut tein lähinnä tenttimällä ja esseinä, enkä edes asunut opiskelukaupungissani.

Vierailija
75/109 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin aloittajalla. Naistutkimista opiskelin monta vuotta. Lopulta pääsin siivoojaksi Prismaan vuokratyöfirman kautta. Tutkinto piti piilottaa CV:stä

Vierailija
76/109 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten hassua, kuinka vihamielisesti ihmiset suhtautuvat mm. taiteen ja median opiskeluun. Mikä tahansa muu, vaikkapa tuo naistutkimus tai valtiotiede, on mukamas varmempi ala. Mulle ehdotettiin aikanaan filosofian opintoja, on kuulemma paremmat mahdollisuudet mitä taidehistoriassa :D Todellisuudessa ainoat varmat akateemiset alat mille työllistyä ovat lääketiede ja sosiaalityö. 

Vierailija
77/109 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On muuten hassua, kuinka vihamielisesti ihmiset suhtautuvat mm. taiteen ja median opiskeluun. Mikä tahansa muu, vaikkapa tuo naistutkimus tai valtiotiede, on mukamas varmempi ala. Mulle ehdotettiin aikanaan filosofian opintoja, on kuulemma paremmat mahdollisuudet mitä taidehistoriassa :D Todellisuudessa ainoat varmat akateemiset alat mille työllistyä ovat lääketiede ja sosiaalityö. 

Tuskin kysymys on vihamielisyydestä vaan siitä, että ensin opiskellaan alaa, jolla jomtietää, ettei ole mitään työllistymismahdollisuuksia ja sitten aletaan sen jälkeen itkemään kun ei taivaanrannanmaalereille löydykään haluttua työtä.

Mietitään nyt vaikka tanssitaiteenmaisteria. Mihin tällainen henkilö työllistyy? Kuinka mlnta tanssitaiteenmaisteria vaikkapa Suomessa tarvitaan ja paljonko tulee tuolta maailmalta huipputaideakatemioista samaa ainesta suoraan työttömiksi?

Tai sitten naistutkimuksen maisterit, mihin nämä työllistetään?

https://www2.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/koulutusohjelmat/sukupuolentu…

https://375humanistia.helsinki.fi/anna-moring/suomen-ensimmainen-naistu…

Vierailija
78/109 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos voisin nyt kelata taaksepäin, olisin kolmikymppisenä maisterina repinyt vaan jonkin duunin jostain, vaikka ei olisi vastannut koulutusta, pysynyt siinä ja saanut palkkaa. Voisi nyt olla ehkä omakin asunto ja talous kunnossa. Kuvittelin, että kannattaa tähdätä korkealle ja pyrkiä tutkijaksi. No se on kivistäkin kivisempi polku. Olisi varmaan auttanut, jos olisi professorin lapsi. Tai lellikki. (Takuu)eläkettä odotellessa. Sanoisin, että kannattaa olla pragmaattinen.

Eniten ärsyttää se, että nuorille valehdeltiin näissä asioissa niin paljon. Olisi pitänyt tähdentää, että jos ette kuulu piireihin valmiiksi, niin on vain muutama ala, jolla voitte varmasti parantaa asemaanne. Itse laskin sen varaan, että ok, ei ole akateemisia sukulaisia, tuttuja tai ystäviä, mutta jos olen keskimääräistä etevämpi, niin eikö sen pitäisi riittää? Jonkun olisi pitänyt viheltää peli poikki ja tiedottaa, että eipä se riitä.

En ole kuulunut mihinkään piireihin ja mihinkään en ole päässyt suhteilla mutta silti en ole ollut työttömänä päivääkään. Selän takana kyllä puhutaan että olen hyödyntänyt suhteita mutta se on täyttä valetta, hyvissä asemissa olevat ystäväni eivät olisi edes pystyneet tekemään mitään edistääkseen uraani. Ihan omillani olen pärjännyt, maisteritutkinnolla siis, vaikka se on myönnettävä ettei korkeaa koulutusta tässä maassa arvosteta vaan millä tahansa huuhaa-opeillakin voi päästä vastaaviin tuloihin ja ilman vaivannäköä. Myös kateus on taattu vaikka et olisi saanut koskaan mitään ilmaiseksi tai suhteilla.

Oletettavasti olet sitten valinnut sellaisen alan, jossa oikeanlaiset verkostot suosittelijoineen eivät ole niin tärkeässä roolissa. Juuri tuollaisille aloille tulisi vaatimattomista sosiaalisista lähtökohdista olevia nuoria kehottaakin.

En ole alalla jolle ketään kannattaisi kehottaa. Mitä mahdatkaan tarkoittaa ”tuollaisella alalla”, tuskin on olemassa mitään sellaista alaa jota voisi suositella kenelle tahansa.

Tulen liian erilaisesta ympäristöstä jotta olisi ollut valmiita verkostoja sillä alalla jolle päädyin, vähän hassu tulkinta että se tarkoittaisi vaatimattomia oloja. Oppilaitoksestani saamani suositukset riittivät mainiosti alkuun, eivät ne suositukset kuitenkaan suhteilla tulleet vaan puhtaasti suoritusten perusteella. Ensimmäinen työpaikka avasi muita ovia. Edelleenkään ei ollut kyse suhteista.

Vierailija
79/109 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Andyspirit kirjoitti:

mulaon 2 maisterin tutkintoa, pitkäaikaistyötön, en osaa hakea töitä mistään, parhaat duunit oli puupakkaajana Valmetilla ja pesuautonmies kun pesin öisin parkkihalleja painepesuriatutolla muuten 2 vuotta ala asteen opena. ikä 50 v en aiokaan hakee  töitä mutta jos pakotetan nin painepesuriautoon haluan, sai yklsion ajella autolla öisin ja tehdä duunit

Tämä sekava, kielioppivirheitä vilisevä tekstioksennusko muka on kaksinkertaisen maisterin aikaansaannosta?

Ehkä hänellä on mt-lääkitys?

Vierailija
80/109 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Minäkin olen duunareiden lapsi ja päädyin opiskelemaan yliopistoon sillä (duunareiden) luulolla, että maistereille aina riittää töitä. En saanut kotoa mitään ohjausta, lukion OPO kehoitti valitsemaan alan, joka kiinnostaa. No valitsin ja työttömänä ollaan. Tai pelkkää pätkätyöstä toiseen -työnhakua ollut tämäkin ”ura”. Ja hakijoissa on kahdenkin tutkinnon maistereita ja tohtoreita, kuten eräs rekrytoija minulle vihjaisi.

Lisäksi tuolloin opiskelemaan lähtiessä joka mediassa hoettiin, että 2010-luvulla tulee opettajien eläkepommi, kun kaikki eläköityy ja heitä tarvitaan lisää. Eipä tarvittu, kun pikkukoulut lopetettiin, luokkakokoja kasvatettiin ja sijaisinakin käytetään päiväkeikkalaisia. Toisaalta eipä tuokaan ala niin nappaa; koulut ovat homeessa, vanhemmat lapsineen hyppivät silmille ja työympäristö on kamala kaoottinen hullujenhuone. Joka ikisessä koulussa opettajat raahustaa burn outin ja kyynisyyden partaalla.

Kyllä, olen pettynyt ja vihainen. Turha tutkinto.