Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita maistereita, joiden ura ei ole lähtenyt lentoon

Vierailija
10.07.2021 |

Elämäni yksi isoimmista pettymyksistä on se, että maisterin tutkinnosta ja työkokemuksesta (vähän myös omalta alalta) huolimatta olen päätynyt tekemään duunaarin töitä vajaa 1900 bruttopalkalla. Työttömyydestäkin on kokemusta, joten iloitsen toki, että on edes töitä. Tilipäivänä ei kuitenkaan lämmitä saada käteen 1400,jonka saisi kouluttamatonkin ihminen. Nyt olen toki päässyt kouluun työllistävältä alalta, joka liippaa aiempaa koulutusta. Silti harmittaa, että joudun yhä opiskelemaan ja muuttamaan hikiseen yksiöön uudelle opiskelijapaikkakunnalle.
. No ei auta, jos haluan vielä tehdä muutakin kuin hanttihommia..

Miten te muut maisterit kestätte sen, että ura ei oikein ole ottanut tuulta alleen?

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterit valtaa nykyään tavalliset työpaikat,  kauppojen kassoille, siivoojiksi  jne.

Paikat joihin olisi päässyt amiksen todistuksella.

Vierailija
22/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun urakehitys samassa paikassa

Asiakaspalvelija 1500 euroa

Nyt Controller 4500 euroa

Välissä talousassistentti

Onko sulla kuitenkin alaan liittyvä koulutus vai onko maisterisi mallia sukupuolentutkimus? Mulla on vähän samanlainen kehitys paitsi olen jumahtanut talousassariksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä on ollut ihan sama tilanne kuin aloittajalla. Nyt opiskelen myös toista alaa. Saa nähdä mitä tapahtuu. Uusi ala ei liippaa läheltäkään vanhaa, töitä pitäisi olla enemmän mutta aloittelijan silti vaikea saada jalka oven väliin. Yritän parhaani. En enää halua tehdä noita "paskaduuneja" eli alipalkattua kolmivuorotyötä huonoilla eduilla. 

Itse olisin myös kiitollinen oman alan normi töistä.. Mutta hanttihommiin, johon pääsee ilman kouluja surkealla palkalla ja määräaikaisena en enää halua. Jospa uudet koulutukset toisi meille lisää uusia mahdollisuuksia ja uusia ovia auki. Ap

Vierailija
24/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä aika sama tilanne. Valmistuin 5 vuotta sitten, enkä ole päässyt oman alan hommiin. Sen sijaan teen töitä, joita voisi tehdä myös ilman minkäänlaista koulutusta.

Olen nyt syksyllä kuitenkin lähdössä opiskelemaan uutta alaa. Kyllähän se vähän harmittaa lähteä useamman työssä vietetyn vuoden jälkeen taas vuosiksi kituuttamaan opiskelijabudjetilla. Ja vähän pelottaa, että mitä jos opinnot menee taas ihan hukkaan. Uuden alan pitäisi tosin olla paremmin työllistävä ja olen tällä kertaa myös motivoituneempi opiskelemaan, niin toivon mukaan käy paremmin tällä kertaa.

Vierailija
25/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin aikoinaan diplomi-insinööriksi. Opintojen loppuvaiheessa tajusin, että musta ei ole niihin töihin mihin koulutus tähtäsi. Pakko se oli kuitenkin loppuun asti suorittaa, että oli jokin selitys mihin on niin monta vuotta elämästä käyttänyt. Koulutus oli välillä huonoa. Toisteltiin samoja asioita, pelkkiä mainoslauseita, ei antanut eväitä suunnittelutyöhön.

Valmistumisen jälkeen en työskennellyt päivääkään insinöörinä. Menin ammattikouluun, valmistuin sieltä ja nyt on ollut yli 8 vuotta vakinainen työpaikka.

Vierailija
26/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on koulutuksen jälkeen ihmisen kyvyistä ja taidoista kiinni, lähteekö se ura lentoon. Hyville ja osaaville löytyy aina töitä ja suosittelijoita. Itse asiassa saa parhaina aikoina jopa valita työnantajansa.

T: 54 v maisteri, jonka eläkekertymä tällä hetkellä 4.913 e/kk

Vierailija
27/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse opiskelin aikoinaan diplomi-insinööriksi. Opintojen loppuvaiheessa tajusin, että musta ei ole niihin töihin mihin koulutus tähtäsi. Pakko se oli kuitenkin loppuun asti suorittaa, että oli jokin selitys mihin on niin monta vuotta elämästä käyttänyt. Koulutus oli välillä huonoa. Toisteltiin samoja asioita, pelkkiä mainoslauseita, ei antanut eväitä suunnittelutyöhön.

Valmistumisen jälkeen en työskennellyt päivääkään insinöörinä. Menin ammattikouluun, valmistuin sieltä ja nyt on ollut yli 8 vuotta vakinainen työpaikka.

Kun luin tekstisi ekan kappaleen, katsoin että olenko minä kirjoittanut tähän ketjuun. Oli niinku omaa tekstiä. Sitte kun luin toisen kappaleen, huomasin että joku muu on kirjoittanut tekstin kun itsellä vasta suunnitelmissa uudelleen kouluttautuminen.

Itse olen DI ja jämähtänyt vuokrafirmojen 10-11 euron tuntipalkoille. Työkaverit ovat usein välivuotta viettäviä parikymppisiä. En usko, että minusta on tälle alalle joten en meinaa täydennyskouluttautua vaan vaihtaa alaa. Epävarma pienipalkkainen vuokratyö on vain väliaikainen keino tienata rahaa.

Vierailija
28/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lähtisin ulkomaille jos mieheni ei olisi kiinni täällä omissa töissään. Milloin me herätään siihen että Suomessa on oikeasti surkea tilanne korkeakoulutettujen kohdalla, ja työpaikkoja pitäisi luoda lisää. Eikä niin että niitä "luodaan lisää" vähentämällä työttömyysturvaa, vaan ihan oikeasti luodaan oikeita työpaikkoja lisää. Tehdään houkuttelevammaksi yritysten tulla Suomeen (esim.verojutuilla), helpotetaan yksityisyrittäjyyttä (ettei menetä työttömyysturvaa kun perustaa yrityksen), muutetaan asennemaailmaa että kaikenlaiselle osaamiselle olisi kysyntää. Nyt vain STEM-alat on haluttuja ja arvostettuja eikä heillekään kaikille riitä töitä. Naurattaisi jos ei itkettäisi että käytännössä Suomessa tehdään vain surkeita päätöksiä joissa lisää työpaikkoja luodaan muka ihan pelletoimilla. Ne ei luo oikeita työpaikkoja ne toimet, niillä vaan muutetaan tilastoja ja vähennetään sosiaaliturvaa. Ihan oikeasti tämä suunta mihin Suomi menee koko ajan vaan enemmän on tosi surullinen. Hieno maa joka menettää paljon potentiaalia omaavia ihmisiä.

Vierailija
29/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin kuusi vuotta tutkijana yliopistolla. En hahmottanut tuolloin, että olisi pitänyt kannattaa samoja poliittisia projekteja kuin muut ja varsinkin osoittaa näkyvästi tekevänsä niiden edistämiseksi asioita. Olin suorittanut perustutkinnon maakuntayliopistossa, joten en tuntenut kollegoitani ja hahmottanut muutenkaan, miten politisoitunutta kaikki tuolla on. En sitten saanut tuolta mitään yhteistyökumppaneita tai suosittelijoita. Lisäksi minut jätettiin ulkopuolelle niin, ettei kutsuttu juhliin tai pahimmillaan jopa työhön liittyviin kokouksiin. En saanut samoja työmahdollisuuksia kuin muut, esimerkiksi päässyt juuri tekemään opetusta. Asetelma oli niin hankala, ettei tutkijanuraa sitten pystynyt pitämään hengissä. Jos olisin tiennyt ennalta sen, minkä nyt, niin olisin varmaankin performoinut innokasta "taistelevan tutkimuksen" tekijää. Nyt tiedän taas noista liikaa, niin että ei todellakaan ole intressissä edistää entisten kollegoideni päämääriä.

Vierailija
30/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on koulutuksen jälkeen ihmisen kyvyistä ja taidoista kiinni, lähteekö se ura lentoon. Hyville ja osaaville löytyy aina töitä ja suosittelijoita. Itse asiassa saa parhaina aikoina jopa valita työnantajansa.

T: 54 v maisteri, jonka eläkekertymä tällä hetkellä 4.913 e/kk

No miksi meitä kyvyttömiä ja taidottomia Laudaturin ylioppilaita sitten kehotetaan hankkimaan tutkintoja, jos siitä ei meille ole mitään hyötyä?

T. työtön maisteri

Vierailija
31/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulaon 2 maisterin tutkintoa, pitkäaikaistyötön, en osaa hakea töitä mistään, parhaat duunit oli puupakkaajana Valmetilla ja pesuautonmies kun pesin öisin parkkihalleja painepesuriatutolla muuten 2 vuotta ala asteen opena. ikä 50 v en aiokaan hakee  töitä mutta jos pakotetan nin painepesuriautoon haluan, sai yklsion ajella autolla öisin ja tehdä duunit

Vierailija
32/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitkaa myös minkäalan maistereita. Nykyään meillä on tanssitaiteen maistereitakin, joiden työtilanteen uskon olevani 1 ja sekin vasta luonnollisen poistumisen kautta seuraavalle…

Vierailija
33/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on historia ja m yöhemmin luin teologian maisteriksi ihan huvikseen, tein saman gradun sinne minkä historiaan eli 1600 luvun puritanismista, kukaan ei huomanut

heprean luku oli kivaa ja antoisaa muu oli paskaa 

kerran hain jonnekin peräpykämän kouluun historian sijaisuutta ett'ä sain matkarahat kelalta ja samalla mökille, haastatteluun pääsin ja hakjoita oli 80 kpl päteviä historian maistereita eikä mulla ollut edes pedagogisia

historian maistereita on liikaa, suurin osa tekee ala asteen opettajan sijaiosuuksia

Vierailija
34/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maisteri on pidetty ja verkostoitunut ihminen, niin hän pääsee hyvin hommiin. Toisaalta jos täyttää nuo kriteerit, niin eipä niitä maisterin papereita silloin tarvita. Kyllä hallinnon työllistämä koordinaattori tms. voi olla ilman mitään tutkintoja.

Vierailija
35/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisterin papereilla ei itsessään tee mitään. Se on vain vähän lisähohtoa antava asuste kokonaisuudessa, joka pitää olla valmiiksi kunnossa.

Vierailija
36/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi uran pitää lentää? Sittenkö on elämässään onnistunut ihminen?

T: maisteri, töissä omalla alallaan haastavassa perustyössä

Miksi ei saa haluta kunnon työtä ja palkkaa? Mikä siinä on väärin?

Vierailija
37/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, hanttihommia tehdessä rahan puute leimaa koko elämää.

Vierailija
38/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin yliopistoon, koska halusin pois köyhyydestä. Ei auttanut yhtään, vaikka ihan kelpo paperit ja sivuaineet tarkasti valitut ja järkevät. Ottaa päähän, että tuli haaskattua melkein kuus vuotta elämästä.

Vierailija
39/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisin nyt kelata taaksepäin, olisin kolmikymppisenä maisterina repinyt vaan jonkin duunin jostain, vaikka ei olisi vastannut koulutusta, pysynyt siinä ja saanut palkkaa. Voisi nyt olla ehkä omakin asunto ja talous kunnossa. Kuvittelin, että kannattaa tähdätä korkealle ja pyrkiä tutkijaksi. No se on kivistäkin kivisempi polku. Olisi varmaan auttanut, jos olisi professorin lapsi. Tai lellikki. (Takuu)eläkettä odotellessa. Sanoisin, että kannattaa olla pragmaattinen.

Vierailija
40/109 |
10.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tarkoitan tuolla vaan sitä, että saisi edes koulutustaan vastaavia perushommia edes. Kyllä se vaan korpeaa, että on ottanut 12 000 opintolainaa ja opiskellut vuosikaudet ja saa vain töitä, johon pääsisi kouluttamatonkin ihminen. Ei ihmisarvoni siitä ole kiinni, mutta syö se ihmistä, joka on aina yrittänyt panostaa uraan ja pitänyt sitä tärkeänä. Itselleni työn mielekkyys ja se, että voin käyttää vahvuuksiani ja siinä on haasteitakin niin on palkkaakin tärkeämpää. Mutta tuossa työssä ei ole kumpaakaan. Opintolainaakaan ei kummemmin lyhennellä 1400 nettopalkalla. Ap

Mulla sama nettipalkka, ja 10 000 opintolainasta suurin osa maksettu. FM koulutus, duunarityö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yksi