Aloituspalkka 2800e/kk KTM
Oon 25v just valmistunut KTM. Aloituspalkaksi Helsingissä tarjotaan 2800 euroa. Onko tämä hyvä?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloituspalkka ja nousee varmasti. Toista se on opettajilla... Taas syksyllä aloitan 2900 euron palkalla, nyt kesätyöttömänä.
Fm vm. 2011
Toisaalta opet on ainoita, jotka on 4 kk vuodessa lomalla ja työpäivä kestää n. 5-6 tuntia . Myöskään mitään tulosvastuuta ei ole.
Oli pakko alapeukuttaa, kun tunnen opettajien tilannetta hieman, ja siskonikin on opettaja. Paljon muutakin työtä heillä on, mutta jos ajatellaan edes sitä mainitsemaasi 5-6 tunnin koulupäivää, niin kuvitteletko opettajan vain marssivan luokkaan tunnin alkaessa ilman mitään etukäteisvalmistautumista jne.?
Tässähän realisoituu hyvin se, että joka ei osaa opettaa. Ja joutuu " valmistelemaan" kauheasti tunteja. Itse olen opiskeluaikana sijaistanut lukiossa mafyke opettajia. Kyllä siihen valmistautumiseen riitti, että vilkaisee välitunnilla mistä aiheesta tunnin vetää . Opiskelijoilta sain aina hyvää palautetta, että kerrankin joku selittää asiat niin, että ne ymmärtää. Kun mietit vaikkapa omia entisiä opettajia niin monenko useamman vuoden opena toimineen kuvittelet näkevän kauheasti vaivaa tunteensa suunnitteluun ja uudistamiseen. Kyllä ne sitten samoja latuja alkaa rutiinilla menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas ihmeessä missä tällaisia palkkoja on kuin että, 7400 eur, 5400 eur, 3800 eur, ihan kiinnostaa tietää, omassa lähipiirissä ei ole tuollaisia palkkoja, mitä ihmettä teette töissä että tuollaista palkkaa saatte. Oletteko jotain "asiantuntijoita"? Myös kiinnostaa tietää, missä valtion hommissa toimistotyöstä maksetaan yli 3000 eur/kk merkonomin koulutuksella. Itse olen myös merkonomi, joten hakeudun tuollaiseen työhön jos tuollaisia on olemassa.
Mieheni on tohtori, valtiolla keskijohdossa, n 8000 euroa kuussa. Itse FM ja aineenopettaja, runsaat 4000 euroa kunnalla. Kyllä Suomessa kuitenkin koulutuksesta hieman maksetaan.
Kiva kuulla.
T. YTT ja FM työtön aviopari
Ei ole hyvä. Mutta tässä on se ainoa oikea hyvä neuvo:
Ota paikka vastaan.
Tee työt hyvin.
Ole positiivinen osa työyhteisöä.
Jatka pää märkänä intensiivistä työnhakua.
Ekonomiliiton alkupalkkasuositus on 3450-3700 koulutusta vastaavasta työstä ilman pitkää työkokemusta:
https://www.ekonomit.fi/tyoelaman-tietopankki/palkka/palkkasuositukset/…
Av-standardeille tuo ei ole mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä luonnontieteiden maisterilla aloituspalkka vastavalnistuneena on myös tuo 2800, joka on helsingissä tietty aika vähän. En kuitenkaan mieti asiaa sen enempää, koska kunhan kokemusta karttuu niin palkkakin alkaa nopeasti kasvamaan harppauksin
Onko muka vähän Helsingissä? Mä tienaan 3000 bruttona ja tuntuu että tämä on ihan käsittämättömän paljon rahaa, en tiedä mihin kaikkeen sitä edes käyttäisi. Ja enhän mä sitä osaakaan kuluttaa eli säästöön jää joka kuukausi 600e.
Ja asumiskulusi per kk on?
Noin 1100 euroa kuussa.
Eli karkeasti käteen jää 2300 kk josta vuokran jälkeen jää 1200 e/kk. Tästä säästät 600 ja välität elävästi Helsingissä opiskelijabudjetilla 600 e per kk?
En ihan tarkkaan tiedä mitä tässä kommentissa edes sanotaan, mutta 600e ruokaan+harrastuksiin+vakuutuksiin on mielestäni todella paljon ja kaukana mistään opiskelijabudjetista.
Eli et osta koskaan vaatteita tai tarvikkeita kotiin, puhelimia tai muuta käyttötavaras. Kävelet/pyöräilet kaikkialle. Et matkusta minnekään etkä käytä mitään palveluja? Opintotuki on 250 e+ laina 650 e= 900 e/ kk .
Lempiharrastukseni ovat pyöräily ja kirjastossa käyminen. Ravintolassa käyn kerran viikossa. Vaatteita ostan ehkä kerran vuodessa niin en laske niitä kuukausittaisiin menoihin vaan ne menee säästöistä. Mulla on jo kaikkea kotona niin ei tarvitse ostaa mitään. Puhelin on neljä vuotta vanha iPhone, mutta toimii edelleen täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ekonomiliiton alkupalkkasuositus on 3450-3700 koulutusta vastaavasta työstä ilman pitkää työkokemusta:
Huutista. Ilman pitkää työkokemusta tuollaisen alkupalkan voi saada ainoastaan suhteilla
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on suositus, ei tosiasiallinen keskiverto alkupalkka.
KTM ei kyllä ollut mitenkään arvostettu tutkinto tässä vuosia sitten, voisko johtua siitä? Tosin, ei pidä heti kuvitella pääsevänsä isoille palkoille suoraan kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä luonnontieteiden maisterilla aloituspalkka vastavalnistuneena on myös tuo 2800, joka on helsingissä tietty aika vähän. En kuitenkaan mieti asiaa sen enempää, koska kunhan kokemusta karttuu niin palkkakin alkaa nopeasti kasvamaan harppauksin
Onko muka vähän Helsingissä? Mä tienaan 3000 bruttona ja tuntuu että tämä on ihan käsittämättömän paljon rahaa, en tiedä mihin kaikkeen sitä edes käyttäisi. Ja enhän mä sitä osaakaan kuluttaa eli säästöön jää joka kuukausi 600e.
Ja asumiskulusi per kk on?
Noin 1100 euroa kuussa.
Eli karkeasti käteen jää 2300 kk josta vuokran jälkeen jää 1200 e/kk. Tästä säästät 600 ja välität elävästi Helsingissä opiskelijabudjetilla 600 e per kk?
En ihan tarkkaan tiedä mitä tässä kommentissa edes sanotaan, mutta 600e ruokaan+harrastuksiin+vakuutuksiin on mielestäni todella paljon ja kaukana mistään opiskelijabudjetista.
Eli et osta koskaan vaatteita tai tarvikkeita kotiin, puhelimia tai muuta käyttötavaras. Kävelet/pyöräilet kaikkialle. Et matkusta minnekään etkä käytä mitään palveluja? Opintotuki on 250 e+ laina 650 e= 900 e/ kk .
Lempiharrastukseni ovat pyöräily ja kirjastossa käyminen. Ravintolassa käyn kerran viikossa. Vaatteita ostan ehkä kerran vuodessa niin en laske niitä kuukausittaisiin menoihin vaan ne menee säästöistä. Mulla on jo kaikkea kotona niin ei tarvitse ostaa mitään. Puhelin on neljä vuotta vanha iPhone, mutta toimii edelleen täydellisesti.
Mitä järkeä opiskella pitkään sekä tehdä kovasti töitä ja sitten elää tuollaista elämää?
Tuo riippuu ihan tehtävästä, ei koulutuksesta. Jos vaikka olet asiakaspalvelussa, siellä niin asiantuntija- kuin esimiestehtävissä usein tes antaa minimipalkan, ja palkka kehittyy tehtävässä suoriutumisen mukaan. Tutkinnosta ei sinänsä tule lisäpalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat täällä taas hirnuu ja elää vaihtoehtotodellisuudessa. 2800e on kuule oikein hyvä aloituspalkka ton ikäselle. Tosta sit lähtee nousemaan ja 30-vuotiaana tienaat jo 3800
Mitä tekemistä iällä on asian kanssa? Palkka vastuiden, koulutustaustan ja osaamisen - EI IÄN - mukaan!
Paitsi että mitä vanhempi ihminen on, sitä enemmän hänelle on työkokemusta omalta alaltaan.
Työkokemus on nostanut osaamista ja taitoja, koulutuksen lisäksi.
Siksi vanhemmalle työntekijälle saatetaan maksaa enemmän palkkaa. Ei turhasta, vaan ammattitaidosta ja osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei KTM kerro vielä mitään työsi vastuista ja työnimikkeestä.
Jotain osviittaa voi tietysti katsoa opiskelijajärjestöjen suosituspalkoista, ja vaikea uskoa, että vastavalmistuneelle KTM:lle ei voitaisi perustellusti maksaa yli kolmea tonnia pk-seudulla (tietenkin tehtävästä riippuen).
Kannattaa muistaa, että suomalaisten kokoaikatyön mediaaniansio on lähempänä kolmea puolta tonnia. Koulutuksesta riippumatta.
Suomalaisten mediaaniansio voi olla lähempänä 3500e, mutta jos katsotaan mediaaniansio esim. 20-30 vuotiaat ikäryhmässä (kokoaikatyö), niin eipä taida olla lähimainkaan niin paljon.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa pyytää, ei myöskään saa. Meidän firmassa on maksettu vastavalmistuneille tuo kolme ja puoli tonnia niille, jotka ovat se laittaneet palkkapyynnöksi. Jos on pyytänyt 2800, niin on sen saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloituspalkka ja nousee varmasti. Toista se on opettajilla... Taas syksyllä aloitan 2900 euron palkalla, nyt kesätyöttömänä.
Fm vm. 2011
Toisaalta opet on ainoita, jotka on 4 kk vuodessa lomalla ja työpäivä kestää n. 5-6 tuntia . Myöskään mitään tulosvastuuta ei ole.
Neljä kuukautta? Lomat on opeilla kyllä hyvä etu, mutta esim. tänä kesänä loma on kaksi kuukautta ja kolme päivää. Joululoma on n. 2.5 vkoa, hiihto- ja syysloma yhteensä 2 vkoa. Miten tästä tulee neljä kuukautta lomaa?!
Tulosvastuullisia opet ovat mm. meille vanhemmille ja koulupäivän ajan opeilla on jakamaton vastuu jokaisesta ryhmänsä oppilaasta ja oppilaan turvallisuudesta. Edes uimakoulussa vastuuta ei jaa kukaan muu. Lähtisitkö itse uimahalliin 25 ekaluokkalaisen kanssa? Open sinne velvoittaa opetussuunnitelma.
Lomia kyllä kadehditaan, open töitä ei sentään kadehdi kukaan, ei myöskään palkkaa, josta 20 vuoden työkokemuksen (ja viiden vuoden yliopistokoulutuksen) jälkeen jää käteen huonoimmillaan n. 2200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osaa pyytää, ei myöskään saa. Meidän firmassa on maksettu vastavalmistuneille tuo kolme ja puoli tonnia niille, jotka ovat se laittaneet palkkapyynnöksi. Jos on pyytänyt 2800, niin on sen saanut.
Saa olla aika rohkea kaveri jos kehtaa pyytää aloituspalkaksi 3.5k nykyajan työmarkkinoilla.