Aloituspalkka 2800e/kk KTM
Oon 25v just valmistunut KTM. Aloituspalkaksi Helsingissä tarjotaan 2800 euroa. Onko tämä hyvä?
Kommentit (110)
AP, sä tienaat jo nyt urasi alkuvaiheessa enemmän nettona kuin monet ihmiset tienaa elämässään bruttona. Olet onnekas ihminen, muista se.
ihan paska palkka vanhempas häpee sua
Kysy naapurin kekeltä, se saa sossusta saman verran vaikka on pilannut elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
ihan paska palkka vanhempas häpee sua
Ite saat sen 9 euroa päivä jostain paskahommista.
Ensimmäisen "oikean" eli koulutusta vastaavan työni palkka oli 1800 ja olin tosi tyytyväinen. Nyt 12 vuotta myöhemmin palkka on 5400 ja olen suht tyytyväinen. Kummallista, miten kaikki on niin suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
KTM:t on niitä ensimmäisiä jotka tekoäly korvaa. Työ kun ei vaadi lainkaan intuitiota..
Mikä työ sinun mielestäsi vaatii intuitiota, jota tekoäly ei korvaa? Insinööritkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KTM:t on niitä ensimmäisiä jotka tekoäly korvaa. Työ kun ei vaadi lainkaan intuitiota..
Mikä työ sinun mielestäsi vaatii intuitiota, jota tekoäly ei korvaa? Insinööritkö?
Minä olla tekoäly. Minä korvata palstamamma. Hasta la vista, baby
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä palkka korkeakoulututkinnon suorittaneelle. 20-vuotias intistä palannut poikani on sähköasentaja ja aloitti juuri työn jossa lähtöpalkka on reilut 3400 euroa kk.
Ai jaa. Sittenhän hänellä on jo reilusti kokemusta ehtinyt karttua ja pystyy itsenäiseen työhön. Kukaan ei maksa aloittelevalle tuota palkkaa missään.
Kyllä muuten maksetaan.
Meillä esim. normaali ulosmaksu asentajilla on 22€/h, eli tekee 22€/h x 168h = 3696€/kk
Ja siihen urakkaryhmään pääsee myös vasta aloittaneet nuoretkin.
No aloituspalkaksi menettelee, mutta kyllä palkat on yleensä liian alhaalla. Kokopäiväduunista pitäisi saada 3000e kk vähintään.
ysi egee päiväsä töihin vaan
iloisesti raatamaan
kunnon pöpepää
😮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kampaajan ja meikkitaiteilijan työt säilyy. Kehotan inssejä kouluttautumaan uudelleen. Kannattaa pysyä ajan tasalla.
Fakta on että kaikki tekninen ajatustyö katoaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen "oikean" eli koulutusta vastaavan työni palkka oli 1800 ja olin tosi tyytyväinen. Nyt 12 vuotta myöhemmin palkka on 5400 ja olen suht tyytyväinen. Kummallista, miten kaikki on niin suhteellista.
Tutkittiin että kun kuukausipalkka oli 7000 dollaria, sen jälkeen tyytyväisyys ei enää kasvanut vaikka palkka nousi. Sillä 7000 dollarilla sai sopivan elintason.
Mun mielestä yksityiset firmat saa maksaa työntekijöilleen niin paljon kuin huvittaa, mutta palkkaus firman sisällä pitäisi olla suhteutettua.
Vierailija kirjoitti:
Mammat täällä taas hirnuu ja elää vaihtoehtotodellisuudessa. 2800e on kuule oikein hyvä aloituspalkka ton ikäselle. Tosta sit lähtee nousemaan ja 30-vuotiaana tienaat jo 3800
Mieti nyt koulutusta. Opettajatkin saa kovemman aloituspalkan kuin tuo, ja opet ovat akateemisten matalapalkka-alaa.
Naisten ei pidä tyytyä enää miehiä matalampiin palkkoihin vain, koska ovat naisia.
Vierailija kirjoitti:
Todella hyvä aloituspalkka ja nousee varmasti. Toista se on opettajilla... Taas syksyllä aloitan 2900 euron palkalla, nyt kesätyöttömänä.
Fm vm. 2011
Nyt ei joku täsmää. Et voi verrata osa-aikaista työtä kokopäiväiseen. Nimittäin jos olisit kokopäiväinen opettaja 10v kokemuksella, palkkasi olisi reilusti enemmän.
Itse olen ope 15 v kokemuksella, oma brutto on n 4200€ kuussa.
Itse valmistuin KTM ja vaihdoin samalla työpaikkaa, tämä vuonna 2014, palkka oli 2 500e /kk. Nyt reilu kuusi vuotta myöhemmin samassa paikassa ja palkka reilut tuplat tuosta. Palkan sijaan tuijottaisin millainen paikka on ja kuinka hyvin siinä oppii taitoja joista työnantajat maksavat, joko sama työnantaja tai sitten joku muu.
On mielestäni normaali aloituspaikka. Palkkaan itsekin sinun kategoriasi ihmisiä silloin tällöin. Olen itse tuta-DI ja KTM, ikää 36. Oma palkkakehitykseni on ollut seuraava:
-Yliopistoaikana alan avustaviin töihin (iso, alan johtavia firmoja) v 2007. Palkka 1900e
-Valmistuin 2009, jatkoin samassa firmassa 2350e/kk
-Kilpailijalle 2011, vähän erilaiset ja monipuolisemmat hommat, kuitenkin edelleen selkeä entry level-positio, 3200e/kk
-Vastuun lisäys, nimike ei muuttunut 2013, palkkaa nostettiin 3600e/kk:een
-Nimike Manageriksi 2016, ei alaisia, palkkaa 4200
-Vuonna 2018 perustelin itselleni palkankorotuksen 4700/kk perustuen vertailuun vastaavista tehtävistä
-V 2020 kilpailijalle managerin tittelillä 5200.
-2021 ylennys head of nimikkeelle, 10 alaista, palkka 5900 ja 30% bonus vuosittain.
Minulla oli siis aika pieni aloituspalkka. Nykyiseen palkkaani en ole tyytyväinen mutta kuten täälläkin on monesti todettu, tehtävän sisältö ja sen vaikutus mahdollisiin tuleviin parempiin positioihin ja sitä kautta palkkoihin merkitsee. Olen mieluummin järjestelmällinen ja pitkäjänteinen, ja oikeasti kehitän itseäni kuin huidon jatkuvasti palkan perässä.
Kertokaas ihmeessä missä tällaisia palkkoja on kuin että, 7400 eur, 5400 eur, 3800 eur, ihan kiinnostaa tietää, omassa lähipiirissä ei ole tuollaisia palkkoja, mitä ihmettä teette töissä että tuollaista palkkaa saatte. Oletteko jotain "asiantuntijoita"? Myös kiinnostaa tietää, missä valtion hommissa toimistotyöstä maksetaan yli 3000 eur/kk merkonomin koulutuksella. Itse olen myös merkonomi, joten hakeudun tuollaiseen työhön jos tuollaisia on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaas ihmeessä missä tällaisia palkkoja on kuin että, 7400 eur, 5400 eur, 3800 eur, ihan kiinnostaa tietää, omassa lähipiirissä ei ole tuollaisia palkkoja, mitä ihmettä teette töissä että tuollaista palkkaa saatte. Oletteko jotain "asiantuntijoita"? Myös kiinnostaa tietää, missä valtion hommissa toimistotyöstä maksetaan yli 3000 eur/kk merkonomin koulutuksella. Itse olen myös merkonomi, joten hakeudun tuollaiseen työhön jos tuollaisia on olemassa.
No minä olen tuo 77 ja omasta työstä jo kerrottavan kerroinkin. Kaverit tuppaa olemaan opiskeluajoilta ovat teknisellä alalla (ei IT) asiantuntija- tai johtotehtävissä. Palkat joita mainitsit ovat tässä kontekstissa ihan tavallisia. Mies on IT-alalla senior-asiantuntija 7000e/kk eikä ole sillä alalla mitenkään hyvä palkka.
Vertailun vuoksi: yksi lukioaikainen kaveri on sosiaalipuolen jonkun AMK-tutkinnon suorittanut, olisko sosionomi, tekee asiantuntijahommaa 3200e/kk, joku bonus tähän vielä kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on tohtori, valtiolla keskijohdossa, n 8000 euroa kuussa. Itse FM ja aineenopettaja, runsaat 4000 euroa kunnalla. Kyllä Suomessa kuitenkin koulutuksesta hieman maksetaan.
Oli pakko alapeukuttaa, kun tunnen opettajien tilannetta hieman, ja siskonikin on opettaja. Paljon muutakin työtä heillä on, mutta jos ajatellaan edes sitä mainitsemaasi 5-6 tunnin koulupäivää, niin kuvitteletko opettajan vain marssivan luokkaan tunnin alkaessa ilman mitään etukäteisvalmistautumista jne.?