Aloituspalkka 2800e/kk KTM
Oon 25v just valmistunut KTM. Aloituspalkaksi Helsingissä tarjotaan 2800 euroa. Onko tämä hyvä?
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä toi on kyllä tosi vähän. Eihän sulla jää elämiseen ollenkaan rahaa.
Mä tienaan Helsingissä 2900e bruttona kuussa ja säästöön jää joka kuukausi noin 500 euroa. Ravintolassa syön pari kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lähäri saa ton verran.
Missä saa, kun ei AMK:n käynyt sosionomikaan saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tienaan Helsingissä 2900e bruttona kuussa ja säästöön jää joka kuukausi noin 500 euroa. Ravintolassa syön pari kertaa viikossa.
Ukko maksaa puolet asumismenoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko maksaa puolet asumismenoista?
Kämppis.
Oon KTM ja mun aloituspalkka ilman mitään alan työkokemusta oli 2700e/kk kolme vuotta sitten. Nyt tienaan 3600e/kk
Ei ole hyvä palkka korkeakoulututkinnon suorittaneelle. 20-vuotias intistä palannut poikani on sähköasentaja ja aloitti juuri työn jossa lähtöpalkka on reilut 3400 euroa kk.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole hyvä palkka korkeakoulututkinnon suorittaneelle. 20-vuotias intistä palannut poikani on sähköasentaja ja aloitti juuri työn jossa lähtöpalkka on reilut 3400 euroa kk.
Korkeakoulutetun palkka moninkertaistuu 10-15 vuodessa. Sähköasentajan palkkaan ei paljon nousua tule vuosien saatossa, hyvä jos edes tuplaantuu koko uran aikana.
Ylipäätänsä korkeakoulutetun aloituspalkalla ei ole mitään väliä, pääasia että sillä tulee toimeen. Tärkeämpää on heti alkuun päästä mukavaan työpaikkaan jossa kehittyy mahdollisimman paljon ja mikä tarjoaa avaimet kehittyä osaajaksi omalla alallaan. Mikäli näin käy niin kyllä palkkakehitys tulee myös olemaan huomattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulutetun palkka moninkertaistuu 10-15 vuodessa. Sähköasentajan palkkaan ei paljon nousua tule vuosien saatossa, hyvä jos edes tuplaantuu koko uran aikana.
Tässä kysyttiinkin aloituspalkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Sittenhän hänellä on jo reilusti kokemusta ehtinyt karttua ja pystyy itsenäiseen työhön. Kukaan ei maksa aloittelevalle tuota palkkaa missään.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätänsä korkeakoulutetun aloituspalkalla ei ole mitään väliä, pääasia että sillä tulee toimeen. Tärkeämpää on heti alkuun päästä mukavaan työpaikkaan jossa kehittyy mahdollisimman paljon ja mikä tarjoaa avaimet kehittyä osaajaksi omalla alallaan. Mikäli näin käy niin kyllä palkkakehitys tulee myös olemaan huomattavaa.
Juuri näin. Lisäksi aloituspalkoista puhujat taitavat tulla ns. duunariperheistä. Harvemmin kuulee akateemisesta perheestä tulevan nuoren puhuvan jostain aloituspalkasta vaan puhe keskittyy siihen onko työ mukavaa, kehittävää ja mitkä ovat mahdollisuudet edetä uralla.
Tuo 2800 on just hyvä palkka. Jos olet rahotusta (tai ehkä laskentatoimea) opiskellut pääaineena voi saada enemmänkin, erityisesti nuo rahistyypit.
Enemmän kysysmys on siitämitä osaat ja onko kokemusta. Suoraan koulusta ilman työkokemusta ei oikeesti osaa juuri mitään hyödyllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Lisäksi aloituspalkoista puhujat taitavat tulla ns. duunariperheistä. Harvemmin kuulee akateemisesta perheestä tulevan nuoren puhuvan jostain aloituspalkasta vaan puhe keskittyy siihen onko työ mukavaa, kehittävää ja mitkä ovat mahdollisuudet edetä uralla.
Tai sellaisilta ihmisiltä joiden pitää itse maksaa omat kulut? Maksaako ei-duunarien vanhemmat yliopistosta valmistuneiden lastensa kulut, vai? Omani eivät ainakaan maksaneet vaikka koulutettuja ja hyväpalkkaisia.
Itse ottaisin vastaan ja alkaisin välittömästi hakemaan parempaa. Siis olettaen että tarjottu positio on oman alan hommaa.
Ei kannata huolia, ktm:ien palkka monin kertaistuu työuran aikana. Koko uran tienistit on varmaan luokkaa 3-3,5 M eur, jos on vähänkin keskimääräistä enemmän ambitioita.
Varmaan oikeasti kannattaa tehdä asioita jotka kiinnostaa eikä sokeasti vaan tuijottaa rahan perään. Rajahyöty laskee aika nopeasti ja tehokkaasti kun kaikki rahat ei menekkään kulutukseen.
Jos alle 50v on velaton niin sitten vopi ukavasti keskittyä kaikkeen mukavaan ja vaikka hypätä pois keskiluokan kiipijän oravanpyörsästä. Ei se raha tee onnelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hallintotieteiden maisteri ja aloituspalkkani oli 2300 ja nyt parin vuoden aikana noussut 2500. Joten olisin tyytyväinen tuohon 2800 e.
Kyllä on surkeat palkat. Mutta varmaan kun tekee sitä unelmatyötään niin palkasta ei niin väliä….
No ei todellakaan ole mikään unelmatyö, etsin koko ajan uutta. En ymmärrä, missä näin korkeita aloituspalkkoja on, joita tässä ketjussa on tullut ilmi.. Kaikki mitä itse olen katsonut on ollu max. 3000 e. Vai tienaako ekonomit niin paljon paremmin kuin yhteiskuntatieteilijät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla ihan pihalla. Kyllä meitä kiinnostaa palkat ja niistä myös puhutaan. Terveisin akateemisesta perheestä
Aika perus aloituspaikka on. Aloitin yliopistossa opiskellessani 2400 palkalla, siitä sitten pikkuhiljaa junior / avustavat tehtävät 2700-3200e ja nyt pari vuotta siitä saan about 4500e. Enkä ole vielä edes millään esimiestasolla. Pitää osata jotain että sulle voidaan maksaa! Muista se :)
Tietty ekonomit tienaa paremmin kuin yhteiskuntatieteilijät. Yksityisellä sektorilla on enemmän kysyntää heistä. Kysyntää on myös juristeilla ja dippainsseillä (erityisesti tuta). Heillä niinkään on hyvät prospektit työelämässä jos palkalla mitataan.
KTM:t on niitä ensimmäisiä jotka tekoäly korvaa. Työ kun ei vaadi lainkaan intuitiota..
No 25 v. juuri valmistunut ei ole vielä ehtinyt kovin paljon työkokemusta hankkia oman alansa oikeista töistä.