Millä ihmeellä 19-22-vuotiaat äidit elättävät lapsensa?
Kommentit (65)
Lapsi syntyi olessani 19v jätkä 18v. Hänellä vakkari työ ja vuositulot ovat 40-50t... Lapi täytti 1v ja sain vakkaripaikan itsekkin. Teinaan reilu 2200€kk mikä on mielestäni kelpo summa. Ostettiin oma asunto vuoden vaihteessa (tai siis otettiin laina). Lapsi meni pk:seen 1v. 7 kk iässä koska jopa palkkasimme oman lapsenvahdin... Nyt olen 21v ja toinen tulee loppuvuodesta ja kyllä elätetään itsemme edelleen silloin :)
Niin paljonkohan on pankista lainaa?
Olin 21v kun poika syntyi ja mies 27v että ihan kiitos kysymästä mies ottanut meistä taloudellisen vastuun, itse olin ja olen amk-opiskelija. Kelalta olen saanut minimi äprahat, kht, opintorahan ja lapsilisän. En asumislisää. Meillä on ihan kiva keskiluokkainen elämä perintöjen ja miehen hyvän palkan takia.
Sossun rahoilla. Kyllä, sinun hikipäissä tienaamillasi verorahoilla. Koitapa nyt vain tyytyä kohtaloosi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:18"]Olin 21v kun poika syntyi ja mies 27v että ihan kiitos kysymästä mies ottanut meistä taloudellisen vastuun, itse olin ja olen amk-opiskelija. Kelalta olen saanut minimi äprahat, kht, opintorahan ja lapsilisän. En asumislisää. Meillä on ihan kiva keskiluokkainen elämä perintöjen ja miehen hyvän palkan takia.
[/quote]
Ja lasta toki emme olisi tehneet jos elatuskykyä ei olisi ollut. Näin on oikein kiva :) Toinen lapsi yritykseen sitten kun opinnot ohi parin vuoden päästä!
Miehen palkalla. Mies valmistui pari kk ennen esikoisen syntymää. Itse valmistun vasta vuoden päästä, mutta teen jonkin verran töitä koulun ohella.
T: 21-vuotiaana äidiksi tullut
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:27"]
Aloitin työnteon 14v. ja 16v asuin jo omillani. Opiskelin ammatin ja 20v sain esikoisen, 22v toinen lapsi, naimisiin ja asunnon osto.
Hyvin pärjätään, muttei pröystäillä autoilla ja ulkomaan matkoilla. ;)
[/quote]
Kerro nyt ihmeessä mitä töitä 14 vuotias tekee, meillä sen kieltää jo lakikin. Kukaan ei edes palkkaisi 14 vuotiasta töihin ja jos jotain herneen tai mansikanpoimintaa tarkoitat, niin niillä rahoilla ei kyllä juuri muuta osteta kuin jäätelöä. Ja täytettyäsi 16 asuit jo omillasi, sattuiko olemaan ihan omistus asunto, parhaassa tapauksessa jo maksettu säästöillä kun niin nuorena menit työelämään.
Ainakin kaikki mun tuntemani 14 vuotiaat kuluttavat enemmän tai vähemmän persettään vielä tuon ikäisenä koulunpesnkillä. Vaikka huoraisi 14 vuotiaana niin kovin suuria säästöjä ei ehdi saamaan ennen kuin sosiaalitoimi kerää lapsosen hoiviinsa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:35"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 19:05"]Ihmeen hyvin 23-vuotiaana on kerännyt tuollaisen omaisuuden! Jos ajattelee vuoden äitiysloman ja muutama vuosi töitä... Eli teille sanon IN Your DREAMS! Ja tuon ikäisenä ei edes saa vielä kunnon työpaikkaa, jos ei ole kunnon koulutusta. Mä valmistuin 24-vuotiaana lääkäriksi, mutta siihen mennessä ei oltu vielä omaisuutta kerätty. Nyt kun olen 30-vuotias, niin ei vieläkään! Tienaan n. 80 000€ vuodessa ja saman verran mieheni, mutta on meillä vielä asuntolainaa puolet maksamatta. Kyllä se tosi asia on, että suurin osa 20-vuotiaista elää sossun tuilla. Paitsi toki av:llä.
[/quote]
Voi voi sua raukkaa! Hyvin voi parikymppinen pärjätä ilman sossua! Itse olen edelleen kotona, mutta mieheni palkka on niin hyvä että saadaan minimituet eli 270e ja lapsilisä. Matkustellaan, asutaan omassa kodissa, varaa ostaa mitä halutaan, kaksi kallista autoa jne...
En ole raukka vaan realisti!! Puhdasta matematiikkaa :) Kuinka hyvät tulot miehelläsi oikein sitten on? Oma koti, kaksi kallista autoa? Sinä et tienaa mitään? Itse en katso tukia ja lapsilisää tuloiksi. Meillä tulot on n. 160 000€ vuodessa, asuntolainaa on jäljellä vielä puolet eli vajaa 200t€, autot on sentään velattomia ja uusia. Matkustetaan jonkin verran. Mutta ei meilläkään jää tuhansia säästöön joka vuosi.
Kirjoitin, että SUURIN osa 20-vuotiasta äideistä elää sossun tuilla. Ihan fakta asia. Suurin osa ei tarkoita KAIKKI. Mutta te kaikki rikkaat parikymppiset äidit. Minua oikeesti kiinnostaa tietää kuinka paljon olette ansainneet ennen äidiksi tuloa, siis yhteensä, mitkä ovat miestensä tulot ja kuinka paljon teillä on lainaa? Ihan järkikin sanoo, että 22-vuotias EI ole voinut tienata kovin suuria summia elämänsä aikana jollei kyse sitten ole pääomatuloista tai perinnöstä. Matematiikkaa edelleen.
Ja kunnioitan niitä, jotka hankkivat lapsensa nuorina. Itse en olisi halunnut. Vietin ihanan opiskeluajan lääkiksessä matkustellen ympäri maailmaa, juhlien jne. Villiä ja vapaata :) Ensimmäisen lapseni sain viime vuonna 29-vuotiaana. Mukavaa, että elintasosta ei tarvitse tinkiä äitiys- ja hoitovapaalla.
[/quote]
[/quote]
Ilmeisesti ainakin paremmat tulot kuin sulla :) ja vähemmällä lukemisella ;) oletkos raukka ikinä kuullut sanontaan, että kyllä työllä elää, mutta kaupalla rikastuu ;) ja en tienaa mitään itse tällä hetkellä, mutta sain reippaasti kerättyä vuosien varrella rahaa säästöön ja niillä rahoilla olen ostanut lapsille vaatteita, rattaita, leluja ja itselleni uusia vaatteita yms, koska en halua mieheni maksavan kaikkea. Autot ovat lainattomia (Audi ja bemmi), mutta asuntolainaa on vielä 10 tonni jäljellä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:43"]
Ihan samalla tavalla kuin kolmekymppisenäkin, käymällä töissä.
[/quote]
Kolmikymppiset eivät käy töissä vaan ovat kotona vuosia, koska alle 3-vuotiasta ei voi viedä hoitoon. Elävät miehen, anteeksi, siis perheen yhteisillä rahoilla.
Valmistuin vuosi sitten amkista ja 10 kuukauden päästä syntyikin esikoinen. Tein töitä opintojen ohessa ja koko raskausajan. Säästössä niin paljon, että voisin hyvin olla kotona kolme vuotta. Ei ne tulot vaan ne pienet menot. :) Miehellä on tosin myös vakityö ja meillä on omakotitalo, josta enää muutama vuosi maksettavaa. Ei olla saatu perintöjä tai muuta taloudellista tukea vanhemmilta. Sossua ei ole koskaan tarvittu. Hyvin ollaan pärjätty. Ikää nyt tosiaan jo 23 vuotta.
Kolmekymppiset tuoreet äidit on niin inhottavia! Hyi mitä vanhuksia ja kehtaa vielä lapsia tehdä!
Nuoret äidit kunniaan niin on elämää jäljellä vielä kun lapset muuttaa kotoota, eikä tarvitse toinen jalka haudassa valvoa öisin paskavaippoja vaihtamassa! Nautitaan nuoret perheelliset vanhojen kateellisten puheista, sillä myönnetään, että itseämme myöskin vituttaisi heidän housuissaan!<3
Ihan näin vanhemapana ihmisenä vaikuttaa kovasti siltä, että nämä lähes teiniäidit elävät jossakin fantasiamaailmassa ja kirjoittavat täällä samantasoisia tarinoita elämstään. Nimenomaan tarinoita
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:54"]Ihan näin vanhemapana ihmisenä vaikuttaa kovasti siltä, että nämä lähes teiniäidit elävät jossakin fantasiamaailmassa ja kirjoittavat täällä samantasoisia tarinoita elämstään. Nimenomaan tarinoita
[/quote]
Tässä taas yksi esimerkki säälittävästä vanhasta lehmästä! :D haha! Haluatko kenties jotain vinkkejä meiltä hyvin pärjääviltä nuorilta niin pääset sinäkin ehkä elämään kiinni?
Kelan tuilla ja ennen lasta tehdyillä säästöillä. Hyvin pärjätään eikä sossussa jouduta käymään.
Velkaa velan päälle, eli Suomi veloissa ja lastenlasten luonnonvaroja alkaa olla jo puskettu paljon WC -pönttöön. Onko aihetta ylpeillä.
Olin tuossa vaiheessa kuule jo pitkään ollut töissä, 20:stä sitten kokopäiväisesti. Mies (5v vanhempi) oli tehnyt jo 10 vuotta töitä. Esikoinen tuli kun olin 22, Pitkän yrityksen jälkeen.
Vielä toki aion hoitaa opiskelut loppuun vaikka nytkin tyytyväinen työpaikkaani, kuten elämäämme muutenkin - tunnen että ollaan näinä aikoina onnekkaita vaikkei rahassa kieritä. Sitten kun äitiyslomat on nautiskeltu niin töissä voi keskittyä mahdollisesti eteen tuleviin etenemismahdollisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:44"]Mikään ei vituta lammasmammaa enempää kuin hyvin pärjäävä nuorena lapsia saanut pariskunta. :D On niin vittumaista, kun on niin kuviteltu tekevän itse oikein, mutta nuori kaunis pari pörhltää ohi kaikessa. ;)
Olen huomannut joskus tämän kolahtelun mieheni siskoissa. :D
[/quote]
Niin asiaa tämä teksti! Itse olen 23v naimisissa onnellisesti ja odotan toista lastamme :) ajamme uudella 50 tonnin autolla, asumme hyvällä alueella isossa kodissa, varaa on ylimääräiseen kuten matkusteluun ja mistään ei tarvitse tinkiä ja ollaan hyvännäköinen perhe yms... Kyllä huomaa, että hirvittävän moni on kateellinen!
[/quote]
Grow up! :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 18:26"]Tuon ikäinen ei pysty elättämään edes itseään.
[/quote]
Palkalla :) 21v äiti.
Aloitin työnteon 14v. ja 16v asuin jo omillani. Opiskelin ammatin ja 20v sain esikoisen, 22v toinen lapsi, naimisiin ja asunnon osto.
Hyvin pärjätään, muttei pröystäillä autoilla ja ulkomaan matkoilla. ;)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 20:04"]Omistusasunto ja työpaikka löytyy tältä 21 vuotiaalta "sossuäidiltä". Sääsöillä ja miehen tuloilla eletään, lainat sillä aikaa jäissä että palaan työelämään. Loppujen lopuksi aila vähällä tulee toimeen eikä lapsiperheen pyörittäminen vaadi lääkärin tuloja taikka suurta perintöä. En saa edes hoitolisää ja hyvin porskutellaan ilman sossuakin!
[/quote]
Omistusasunto ja lapsiperhe 21-vuotiaana
Apua, saan ahdustuskohtauksen pelkästä ajatuksesta. Kuin painajaisunta.