Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hometalo/oireet

Vierailija
14.07.2014 |

Millaisia oireita teillä on ollut ja kuinka kauan olette asuneet hometalossa ennen oireiden alkamista? Luin jostain,että home voi aiheuttaa vakavempia sairauksia, kuten syöpää.. Voiko sillaiset tulla heti vai onko yleensä kenelle tulee niin asunut monia kymmeniä vuosia hometalossa vai riippuuko se vain ihmisestä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmiset eritavalla homeisiin reagoivat. Itse esim. huomaan jo hyvinkin lyhyen ajan jälkeen jos talossa on on hometta. Alkaa polttaa keuhkoja, yskittää, naamaan nousee ihottumaa, silmät alkaa vuotaa ja punoittaa. Olen osalle siitepölyjä, karva-eläimiä ja ruoka-aineita allerginen, johtuneeko noista tuo herkästi reagoiminen. Ja kyllähän ne homeet voi aiheuttaa paljon sairauksia.

Vierailija
2/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse pahemmin ollut kipeänä. Talossa on ollut hometta, mutta se on poistettu, kuivatettu ja laitettu uusiksi. Haju on edelleen sietämätön, pelkään talossa olevan edelleen hometta. Haluaisimme muuttaa muutenkin isompaan asuntoon ja pelkään, että home tuhoaa terveytemme, mutta meillä ei ole varaa muuttaa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttakaa pois, ihan totta.  Ei rahalla, materialla, ei millään ole väliä, kun terveys menee itseltä ja lapsilta pysyvästi. Asuimme hometalossa ja elämme nyt sitten seurausten kanssa jokaikinen päivä. Kunpa voisin muuttaa mennyttä. Itkettää.

Vierailija
4/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:54"]Muuttakaa pois, ihan totta.  Ei rahalla, materialla, ei millään ole väliä, kun terveys menee itseltä ja lapsilta pysyvästi. Asuimme hometalossa ja elämme nyt sitten seurausten kanssa jokaikinen päivä. Kunpa voisin muuttaa mennyttä. Itkettää.

[/quote]

Millaisia seurauksia? Miten home todettiin?

Vierailija
5/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Home voi aiheuttaa lapsettomuuttakin. Ei kiva ennalta laadittu kohtalo lapsillekaan.

Vierailija
6/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin alko oireet kun pääsin pois, asuttiin noin 5vuotta home talossa.

Muutettiin pois mulle tuli ihan kamala astakohtaus (astma mulla oli ennen mut ne lääkkeet ei auttanu mitää) vieläki joudun ottaa noin kerra kahdes viikos piippua ku ennen meni kerralla vuodessa. Naama alko oireilee eli kuivu ja kauheet punotusta aina suihkun jälkee, nyt sekin alkaa helpottaa. Ainoo oire ku alko sillo ku asuttii vielä siellä oli koko ajan flunssa. Päästii pois ja menin se astman takii lääkärii sain jotai flunssa lääkkeitä ku limakalvot ihan pilalla, puol vuotta tuli nensätä verta ja valu. Nyt seki o helpottanu ja siitä on nyt vähä yli viis vuotta ku muutettii siitä home talosta pois.... Oon nyt 21 vuotias

tehkää kaikkenne et pääsette pois hometalosta, mun äiti potee vieläkin syyllisyyttä tosta vaikka se ei tienny ees et siin talossa oli hometta... Oli se kamalaa ja ku sain sen kohtauksen luulin oikeesti et kuolen, lääkkeet ei auta olo ihan kamala ja päivystykses käännytetää pois ku vere happiarvo o viä iha ok....

Vierailija
7/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro  4 vastaa lyhyesti, aihe on vielä liian raskas.  Sain astman, mutta se on pienimpiä murheita. Lisäksi pysyvä herkistyminen , eli reagoin nykyään suht helposti useissa eri rakennuksissa puutteelliseen sisäilmaan, esim kaupoissa. En todennäköisesti pysty enää jatkamaan edes työssäni sillä työpaikan -70 luvun standardien mukainen ilmanvaihto riittää aiheuttamaan oireita; poltetta keuhoissa, rytmihäiriöitä, huimausta, tokkuraista oloa jne. Kemikaali-ja hajusteyliherkkyys: pelkästään toisten ihmisten vaatteiden pesuaineen haju saa minut oksentamaan, ja esim uusia huonekaluja ja vaatteita pelkään ostaa, sillä ensi alkuun nekin kemikaaleinen aiheuttavat mm astmaattisia oireita. Sängyt piti vaihtaa monta kertaa ennenkuin sopiva löytyi. Sanomalehteä ei voi lukea painomusteelle herkistymisen myötä. Ainoa turvapaikka nykyään uuhdeko vuokrakoti jossa koneellinenilmanvaihto ja 'allergiasaneerattu' sisustus. Pari vuotta sitten olin vielä täysin terve.

yksiselitteisen helppoa tapaa testata sisäilmaa ei ole, mutta aloittakaa vaikka homekoirista. Meillä tehtiin useampia tutkimuksia.

Vierailija
8/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pois vaan talosta, joka haisee homeelle, sillä siellä silloin myös on hometta. Osa homeista ei haise, mut jos nyt ihan haiseekin homeelle, niin taatusti on.

Homerakennuksessa on yleisempiä kaikki infektioiden jälkitaudit, kuten poskiontelontulehdukset, keuhkokuumeet, silmätulehdukset. Lisäksi homeesta tulee monille päänsärkyä, yskää, astmaa, ihottumaa, niveloireita jne.

Vierailija
9/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homeissakaan ei kannata olla ylihysteerinen. .homeita on satoja eivätkä kaikki ole ihmiselle vaarallisia. Ainoat todella pahat ovat sädesienet, joista kannattaa olla huolissaan.

Hometaloja on oikeasti todella paljon, voisi sanoa jopa, että suurin osa sisältää jotain hometta, mutta oikeasti myrkyllisiä taloja ei onneksi ole niin paljon.

Vierailija
10/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, Tuo astma on ainakin geeneissä kaikilla joillle se puhkeaa(ei voi saada astmaa jos sille ei oo geneettistä alttiutta) Eli olisit saattanut sairastua siihen myöhemmin muutenkin ihan vaikkapa vaan siitepölyn takia.

Vierailija
11/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko sädesienet joltain?

Vierailija
12/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli töissä hometta.

Ainakin kahdelle johtajalle tuli kasvoihin oireita, sellaista turvotusta ja kymmeniä "finnipaukamia" sekä silmät punoittivat ja vetistivät nonstoppina. Sitten oli meitä lieväoireisempia jotka vain yskimme ja niistimme veriräkää.

Oireet loppuivat peruskorjaukseen. Aiemmin katto vuoti ja sadesäällä sisäpuolen seinillä valui vesi ihan noronaan sekä toimistoon piti laittaa ämpäri tietokonepöydälle. Myös seinissä oli sellaista pahanhajuista lankkua joka oli mennyt mustaksi ja harsomaiseksi hötöksi. Rakennuksen yksi kattokulma oli jo hieman notkahtanut ja seinälle piti kasata kuormalavoja turvallisuutta varmistamaan, lisäksi oli laitettu joitakin pystytukia ihan vain kulmaraudoilla. Sisäseinissä oli sellaisia sähkölaitekoteloita jotka välillä talviaikaan olivat märän jäämöntin peitossa. Tosi terveellistä...

Vierailija
13/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:33"]Meillä oli töissä hometta.

Ainakin kahdelle johtajalle tuli kasvoihin oireita, sellaista turvotusta ja kymmeniä "finnipaukamia" sekä silmät punoittivat ja vetistivät nonstoppina. Sitten oli meitä lieväoireisempia jotka vain yskimme ja niistimme veriräkää.

Oireet loppuivat peruskorjaukseen. Aiemmin katto vuoti ja sadesäällä sisäpuolen seinillä valui vesi ihan noronaan sekä toimistoon piti laittaa ämpäri tietokonepöydälle. Myös seinissä oli sellaista pahanhajuista lankkua joka oli mennyt mustaksi ja harsomaiseksi hötöksi. Rakennuksen yksi kattokulma oli jo hieman notkahtanut ja seinälle piti kasata kuormalavoja turvallisuutta varmistamaan, lisäksi oli laitettu joitakin pystytukia ihan vain kulmaraudoilla. Sisäseinissä oli sellaisia sähkölaitekoteloita jotka välillä talviaikaan olivat märän jäämöntin peitossa. Tosi terveellistä...

[/quote]

No johan on toimisto.

Vierailija
14/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elämä kuulostaa hyvin samalta kuin kasin. Siksi olen siitä sijoittamisesta kiinnostunut, kun en ole varma, että pääsenkö normaalissa iässä eläkkeelle.

Sädesieni ei minun nenääni haise, vaikka olenkin altistunut homeille ja tunnun haistavan homeen paljon nopeammin kuin ei-altistuneet tutut. Tiedän rapottien mukaan siis tilat, joissa on ollut sädesientä, mutta en ole sitä pystynyt nenällä havaitsemaan. Cladosporiumit ja hiivat yms. haisee minustaa selvästi. Sädesienihän on muuten bakteeri ja voi pahimmassa tapauksessa pesiä vaikka keuhkoihin ja aiheuttaa vaikka pysyvän happipullojen käyttötarpeen.

Vierailija
15/34 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, jos voi oikeasti pesiä keuhkoihin :(.

Vierailija
17/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin aikoinamme asunto, joka paljastui myöhemmin hometaloksi. Alussa emme oireilleet, mutta kun lapsi syntyi, oli hänellä jatkuvasti erittäin paha ihottuma. Neuvolassa tämä kuitattiin atooppikseksi ihoksi. Jossain vaiheessa me vanhemmat heräsimme siihen, että onko normaalia kärsiä jatkuvasta kuumeilusta, päänsärystä, väsymyksestä..

Loppujen lopuksi asunnosta paljastui erittäin laaja kosteusvaurio, rakenteet koko asunnossa olivat umpimätiä ja oikein kukkivat sädesienestä. Siinä vaiheessa oireet pahenivat (kun seinät revittiin auki) ja esim. minä sain ihottumaa ympäri kehoani. Muutimme pois, tuhosimme tavaramme, vedimme asunnon myyjän oikeuteen ja oireemme helpottuivat parissa, kolmessa päivässä.

Oikeasti, jos epäilet hometta, muuttakaa pois, älkää leikkikö terveydellänne! Meiltä meni talo, terveys (nykyään reagoimme alle puolessa tunnissa jos jossakin on hometta), rahat ja lopulta avioliitto.. t. katkera homesairas

Vierailija
18/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hometalon aiheuttamat terveydongelmst helpota, kun pääsee homevapaaseen uuteen taloon? Kauheaa, jos tästä kaikesta saa kärsiä loppuikänsä :(.

Vierailija
19/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja ehdimme asua asunnossa ehkä puolisen vuotta ennenkuin tajusimme, ettei kaikki ole niinkuin pitäisi.. Vastasyntyneen iho oli ihan vereslihalla, silmät turvonneet melkein umpeen jne. t. se homesairatunut

Vierailija
20/34 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:45"]Me ostettiin aikoinamme asunto, joka paljastui myöhemmin hometaloksi. Alussa emme oireilleet, mutta kun lapsi syntyi, oli hänellä jatkuvasti erittäin paha ihottuma. Neuvolassa tämä kuitattiin atooppikseksi ihoksi. Jossain vaiheessa me vanhemmat heräsimme siihen, että onko normaalia kärsiä jatkuvasta kuumeilusta, päänsärystä, väsymyksestä..

Loppujen lopuksi asunnosta paljastui erittäin laaja kosteusvaurio, rakenteet koko asunnossa olivat umpimätiä ja oikein kukkivat sädesienestä. Siinä vaiheessa oireet pahenivat (kun seinät revittiin auki) ja esim. minä sain ihottumaa ympäri kehoani. Muutimme pois, tuhosimme tavaramme, vedimme asunnon myyjän oikeuteen ja oireemme helpottuivat parissa, kolmessa päivässä.

Oikeasti, jos epäilet hometta, muuttakaa pois, älkää leikkikö terveydellänne! Meiltä meni talo, terveys (nykyään reagoimme alle puolessa tunnissa jos jossakin on hometta), rahat ja lopulta avioliitto.. t. katkera homesairas

[/quote]

Saitteko korvausta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi