Tytär väittää olevansa ateisti
Minun sukuni on hyvin uskovainen, käymme kirkossa sunnuntaisin ja keskiviikkoisin. Rukoilemme aina ennen nukkumaan menoa ja uskomme vahvasti Jumalaan.
Meidän tytär on jo 15 vuotias, hän ei ole käynyt rippikoulua ja hyvin harvoin tulee kirkkoon mukaan. Tytär väittää olevansa ateisti eikä usko Jumalaan.
Ymmärrän että tuon ikäinen voi uhota vanhempia kohtaan, mutta isovanhemmat pitävät tyttöä "pissa liisana" ja haukkuvat hänen käytöstään aina kun vierailemme heillä. Miehen mielestä tyttären pitäisi käydä rippikoulu että hän tulisi uskoon,mutta auttaako se enää?
Minun mielestä hän saa aikuisena uskoa tai ei uskoa,mutta alaikäisenä hänen pitäisi totella vanhempia ja elää meidän sääntöjen mukaan. Mieheni mielestä hän on häpäissyt sukumme, mutta uskon että on vielä toivoa. Miten te toimisitte tai puhuisitte tyttären kanssa?
Kommentit (103)
Kerro hänelle, että vaikka hän valitsisi tässä elämässä erilaisen polun kuin vanhempansa rakastatte häntä silti ja ette käännä hänelle selkäänne.
Minulle olisi kova paikka, jos lapseni alkaisi uskovaiseksi, mutta antaisin silti tehdä oman valintansa.
Et kai tosissaan meinaa vaatia lapseltasi uskovaisen esittämistä suvulle, jos hän ei sitä ole??
Koko suku on uskovainen, emme haluaisi ainokaista kääntymään uskoa pois päin. Minun puolesta hän saa 18 vuotiaana tehdä mitä tahansa, mutta 3 vuotta hänen täytyy elää meidän sääntöjen mukaan.
ap
Kuvitteleeko miehesi, että uskomaan voi jotenkin pakottaa? Luulisi teidänkin jumalalle olevan kauhistus sellainen pakotettu uskomisen esittäminen? Eikö se juuri ole tekopyhää?
Eiks se oo melkein Jumalanpilkkaa uskoa väkisin? Eikö sen rakkaus pitäisi tuntea ihan itse jos tuntee? Huhh onneks et oo mun äiti, säälin tytärtäsi :(
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:14"]Kuvitteleeko miehesi, että uskomaan voi jotenkin pakottaa? Luulisi teidänkin jumalalle olevan kauhistus sellainen pakotettu uskomisen esittäminen? Eikö se juuri ole tekopyhää?
[/quote]
Ei ole tekopyhää käydä kirkossa aikuisikään asti. Haluamme tytön osallistuvan uskonnollisiin tapahtumiin että hän ymmärtäisi että ei ole paha asia uskoa Jumalaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:13"]
Koko suku on uskovainen, emme haluaisi ainokaista kääntymään uskoa pois päin. Minun puolesta hän saa 18 vuotiaana tehdä mitä tahansa, mutta 3 vuotta hänen täytyy elää meidän sääntöjen mukaan.
ap
[/quote]
Etkö ymmärrä, että pakottamalla teet uskosta negatiivista ja vastenmielistä? Haluatko sinä pitää hyvät välit lapseesi?
Voisitko perustella, _miksi_ haluat tyttäresi uskovan väkisin yhtään mihinkään? :) Tyttäresi ei siis ole yksilö, niinkö?
Taitaa sua ja miestäs kiinnostaa ihan vaan oma maine ja sädekehän kiillottelu. :) SINÄ olet tekopyhä!!! Jumala suuttuu teille vielä!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:14"]Kuvitteleeko miehesi, että uskomaan voi jotenkin pakottaa? Luulisi teidänkin jumalalle olevan kauhistus sellainen pakotettu uskomisen esittäminen? Eikö se juuri ole tekopyhää?
[/quote]
Ei ole tekopyhää käydä kirkossa aikuisikään asti. Haluamme tytön osallistuvan uskonnollisiin tapahtumiin että hän ymmärtäisi että ei ole paha asia uskoa Jumalaan.
ap
[/quote]
Pakottamallahan sinä juurikin teet siitä sen pahan asian.
Kerro hänelle mitä uskottomuus teettää. Joutuu helvettiin kuolemansa jälkeen, sen ajatuksen luulisi tepsivän. Entäs siinä vaiheessa kun Jumala laskeutuu uudelleen maan päälle ja jyvät erotellaan akanoista? Tyttäresi ei varmasti halua kuulua vääriin joukkoihin?
Pitäkää pintänne ja rukoilkaa tyttönne puolesta!:)
Mä eheyttäisin häntä 4 viikkoa Lontoossa. Sinne kauppoihin shoppailemaan ja alkaa usko maistumaan.
Ikävä tilanne teillä. Tyttö varmasti on "rokotettu uskomista vastaan" koska häntä kerran haukutaan isän ja suvun taholta. Se saa aikaan vain uhmaa ja pitäisi olla aikamoinen ripari että uskoon tulisi tässä tilanteessa.
Mikä on mennyt pieleen että tähän on tultu? Onko uskonnonharjoituksenne jotenkin ankeata ja tylsää, tiukkapipoista ja lakihenkistä? Onko tytön kanssa unohdettu viettää mukavaa aikaa kun hän oli nuorempi? Onko hänen persoonaansa muutenkin arvosteltu ja yritetty tunkea häntä johonkin muottiin?
Minä tekisin niin että juttelisin tytön kanssa siitä miten hän on kokenut perheen kasvatuksen ja uskonnollisuuden, pyytäisin anteeksi virheitä ja sanoisin että usko on hänen ja Jumalan välinen asia eikä siihen voi kukaan pakottaa. Sanot että hän tekee ratkaisunsa itse, mutta että aioit rukoilla hänen sielunsa puolesta, koska uskot itse taivaaseen ja helvettiin ja haluat hänelle hyvää. Vielä parempi jos miehesikin olisi tässä mukana, mutta sinäkin riität. Sitten vaan rukoilet. Vuosia saattaa mennä...
T- teinien äiti, joka kyllä tietää teoriassa miten toimia, mutta joka vetää täällä kristillistä kasvatusta vessanpöntöstä alas kun ei voi hillitä megalomaanista aviokriisiä (jo 5 vuotta raivoisaa riitelyä ja lähtökuopissa olemista) tai ratkaista sitä millään rauhanomaisilla keinoilla...
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:18"]
Kerro hänelle mitä uskottomuus teettää. Joutuu helvettiin kuolemansa jälkeen, sen ajatuksen luulisi tepsivän. Entäs siinä vaiheessa kun Jumala laskeutuu uudelleen maan päälle ja jyvät erotellaan akanoista? Tyttäresi ei varmasti halua kuulua vääriin joukkoihin?
[/quote]
Voi sinua. Kun ateisti ei nimenomaan usko tuohon soopaan.
Minun tyttäreni on ollut ateisti siitä asti, kun on uskonasioista jotain ymmärtänyt. On nyt 15 v.Poika, kohta 18 v puolestaan uskoo "johonkin", muttei oikein tiedä mihin.
Mielestäni tuon ikäistä ei saa pakottaa kirkkoon. Oli suku kuinka uskovaista tahansa. Se olisi kunnon aivopesua tai ainakin sen yrittämistä ja se kääntyisi itseään vastaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:18"]Kerro hänelle mitä uskottomuus teettää. Joutuu helvettiin kuolemansa jälkeen, sen ajatuksen luulisi tepsivän. Entäs siinä vaiheessa kun Jumala laskeutuu uudelleen maan päälle ja jyvät erotellaan akanoista? Tyttäresi ei varmasti halua kuulua vääriin joukkoihin?
[/quote]
Uskomalla Jumalaan myös hankalina hetkinä tulee saamaan palkkionsa tuonpuoleisessa
Hän varmastikin jo tietää "ettei ole paha asia uskoa Jumalaan". Uskoohan rakas äitikin. Kysypä, onko hänestä kauheaa kun sinä uskot. Olo yhtä avoin ja suvaisevainen kuin lapsesi.
[/quote]
ap
[/quote]
tuolla sä ainakin takaat lopputuloksen, joka on siis kirkosta eroaminen heti 18-vuotispäivänään. Onkos sitten kiva?
[/quote]
ap
[/quote]
Pakottaminen on paras keino tehdä uskonnosta mahdollisimman negatiivinen asia tyttäresi silmissä. Et sillä mitään hyvää saa aikaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:19"]Ikävä tilanne teillä. Tyttö varmasti on "rokotettu uskomista vastaan" koska häntä kerran haukutaan isän ja suvun taholta. Se saa aikaan vain uhmaa ja pitäisi olla aikamoinen ripari että uskoon tulisi tässä tilanteessa.
Mikä on mennyt pieleen että tähän on tultu? Onko uskonnonharjoituksenne jotenkin ankeata ja tylsää, tiukkapipoista ja lakihenkistä? Onko tytön kanssa unohdettu viettää mukavaa aikaa kun hän oli nuorempi? Onko hänen persoonaansa muutenkin arvosteltu ja yritetty tunkea häntä johonkin muottiin?
Minä tekisin niin että juttelisin tytön kanssa siitä miten hän on kokenut perheen kasvatuksen ja uskonnollisuuden, pyytäisin anteeksi virheitä ja sanoisin että usko on hänen ja Jumalan välinen asia eikä siihen voi kukaan pakottaa. Sanot että hän tekee ratkaisunsa itse, mutta että aioit rukoilla hänen sielunsa puolesta, koska uskot itse taivaaseen ja helvettiin ja haluat hänelle hyvää. Vielä parempi jos miehesikin olisi tässä mukana, mutta sinäkin riität. Sitten vaan rukoilet. Vuosia saattaa mennä...
T- teinien äiti, joka kyllä tietää teoriassa miten toimia, mutta joka vetää täällä kristillistä kasvatusta vessanpöntöstä alas kun ei voi hillitä megalomaanista aviokriisiä (jo 5 vuotta raivoisaa riitelyä ja lähtökuopissa olemista) tai ratkaista sitä millään rauhanomaisilla keinoilla...
[/quote]
En usko että olisi mitenkään tylsää, käymme joulukirkoissa kevätkirkoissa, laulamassa virsiä, suviseuroilla, käyn lapsen kanssa ulkona syömässä ja uimassa kesällä varsinkin. Teini on aika paljon ystävien kanssa vapaa-ajalla.
ap
No eikö usko ole jokaisen henkilökohatainen asia? Kyllä tuon ikäinen osaa jo itse muodostaa oman mielipiteen. Eihän se ole aito uskoa, jos joku käskee sinua uskomaan...