Tytär väittää olevansa ateisti
Minun sukuni on hyvin uskovainen, käymme kirkossa sunnuntaisin ja keskiviikkoisin. Rukoilemme aina ennen nukkumaan menoa ja uskomme vahvasti Jumalaan.
Meidän tytär on jo 15 vuotias, hän ei ole käynyt rippikoulua ja hyvin harvoin tulee kirkkoon mukaan. Tytär väittää olevansa ateisti eikä usko Jumalaan.
Ymmärrän että tuon ikäinen voi uhota vanhempia kohtaan, mutta isovanhemmat pitävät tyttöä "pissa liisana" ja haukkuvat hänen käytöstään aina kun vierailemme heillä. Miehen mielestä tyttären pitäisi käydä rippikoulu että hän tulisi uskoon,mutta auttaako se enää?
Minun mielestä hän saa aikuisena uskoa tai ei uskoa,mutta alaikäisenä hänen pitäisi totella vanhempia ja elää meidän sääntöjen mukaan. Mieheni mielestä hän on häpäissyt sukumme, mutta uskon että on vielä toivoa. Miten te toimisitte tai puhuisitte tyttären kanssa?
Kommentit (123)
Ai helvetillä uhkaamaan? Nyt taas kerran ymmärrän tämän avauksen ja joidenkin kommenttien jälkeen, miksi itse olen ateisti. Pakotetaan ja uhataan?
Tytär muka häpäissyt teidät? Millä ihmeen kivikaudella te oikein elätte?
Suorastaan halveksin em. kaltaisia "uskovaisia".
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:18"]
Kerro hänelle mitä uskottomuus teettää. Joutuu helvettiin kuolemansa jälkeen, sen ajatuksen luulisi tepsivän. Entäs siinä vaiheessa kun Jumala laskeutuu uudelleen maan päälle ja jyvät erotellaan akanoista? Tyttäresi ei varmasti halua kuulua vääriin joukkoihin?
Pitäkää pintänne ja rukoilkaa tyttönne puolesta!:)
[/quote]
Helvetillä peloittelu ei ole kovin hääävi tapa kommunikoida lapsensa kanssa. Mutta hymiö perään niin sen on ystävällisestä ja rakastavaa :)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:18"]
Kerro hänelle mitä uskottomuus teettää. Joutuu helvettiin kuolemansa jälkeen, sen ajatuksen luulisi tepsivän. Entäs siinä vaiheessa kun Jumala laskeutuu uudelleen maan päälle ja jyvät erotellaan akanoista? Tyttäresi ei varmasti halua kuulua vääriin joukkoihin?
[/quote]
Voi sinua. Kun ateisti ei nimenomaan usko tuohon soopaan.
[/quote]
Ei se ole uskon asia!!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:18"]
[/quote]
Miten tämä uhkailu auttaisi kun hän ei kerran usko Jumalaan eikä helvettiin? Lähinnä varmaan naurattaisi ja säälittäisi tuollainen. Yhtä hyvin voisi sanoa että mörrimöykky tulee ja vie.
Lestadiolaisia mutta vain yksi lapsi?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:25"]
Ai helvetillä uhkaamaan? Nyt taas kerran ymmärrän tämän avauksen ja joidenkin kommenttien jälkeen, miksi itse olen ateisti. Pakotetaan ja uhataan?
Tytär muka häpäissyt teidät? Millä ihmeen kivikaudella te oikein elätte?
Suorastaan halveksin em. kaltaisia "uskovaisia".
[/quote]
Kyllähän nämä lestadiolaisilta haiskahtaa. Erittäin epämiellyttävä tapa uskoa ja ne pitäisi potkaista ev.lut. Kirkosta pois välittömästi! En käsitä miksi niiden houreita pitää meidän muiden verovaroista kustantaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:14"]Kuvitteleeko miehesi, että uskomaan voi jotenkin pakottaa? Luulisi teidänkin jumalalle olevan kauhistus sellainen pakotettu uskomisen esittäminen? Eikö se juuri ole tekopyhää?
[/quote]
Ei ole tekopyhää käydä kirkossa aikuisikään asti. Haluamme tytön osallistuvan uskonnollisiin tapahtumiin että hän ymmärtäisi että ei ole paha asia uskoa Jumalaan.
ap
[/quote]
Nimenomaan ON huono asia olla uskossa. Tyttärenne on tämän ymmärtänyt mutta te itse ette ole.
Ap sä oot ihan saatananmoinen pelle. Tunge se jumala takalistoos ja anna tytön uskoa tai olla uskomatta mihin lystää. Tollanen uskon tuputtaminen pitäis olla rangaistettavaa! Jos olet itse aivoton hihhuli joka uskoo kuu-ukkoon niin anna lapsellesi mahdollisuus olla järkevä. Kiitos.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:28"]Lestadiolaisia mutta vain yksi lapsi?
[/quote]
No on olemassa uskovaisia joilla ei edes ole lapsia. Sitäpaitti en usko et ap on lesta koska on koneella. Voi olla uskovainen mutta ei välttämättä lestadiolaine.
Ehdottomasti kannattaa pakottaa tässä vaiheessa käymään jumalanpalveluksissa. 18-vuotta kun täyttää, niin ensimmäiseksi eroaa kirkosta, eikä kasta teidän tulevia lapsenlapsiakaan :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:13"]
Koko suku on uskovainen, emme haluaisi ainokaista kääntymään uskoa pois päin. Minun puolesta hän saa 18 vuotiaana tehdä mitä tahansa, mutta 3 vuotta hänen täytyy elää meidän sääntöjen mukaan.
ap
[/quote]
No tuolla asenteella saat tyttäresi vain kauemmas teistä, eikä hän varmasti ala uskoa yhtäkkiä kolmen vuoden vuoksi. Suomessa on uskonnonvapaus ja ketään ei voi pakottaa käymään kirkossa tai uskomaan johonkin hölynpölyyn.
Mielestäni te kaikki olette väärässä, koska jos suku on uskovainen täytyy lapsienkin olla. Ei ole hyväksyttävää että koko suku on uskovainen ja lapsi ei olisi. Niinkuin sanoin 18 vuotiaana hän saa sitten tehdä mitä haluaa mutta nyt mennään kyllä MEIDÄN sääntöjen mukaan.
ap
Mä en vaan tajua, miksei ihmisten anneta itse päättää uskon asioita. Kyllä tuon ikäinen jo itse tietää mihin uskoo tai tässä tapauksessa ei usko. Henk. koht. voin sanoa, että minulle on tullut elämäni aikana sen verran kuraa niskaan ja tapahtunut kamalia asioita, että on ihan hiukan vaikea uskoa jumalaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:39"]
Mielestäni te kaikki olette väärässä, koska jos suku on uskovainen täytyy lapsienkin olla. Ei ole hyväksyttävää että koko suku on uskovainen ja lapsi ei olisi. Niinkuin sanoin 18 vuotiaana hän saa sitten tehdä mitä haluaa mutta nyt mennään kyllä MEIDÄN sääntöjen mukaan.
ap
[/quote]
Tää on niiin provo. Ihme, että ihmiset meni tähän.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:41"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:39"]
ap
[/quote]
Tää on niiin provo. Ihme, että ihmiset meni tähän.
[/quote]
Olen huomannut että kaikkiin keskusteluihin tulee että "provo." ei ole, tämä on aitoo.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:39"]Mielestäni te kaikki olette väärässä, koska jos suku on uskovainen täytyy lapsienkin olla. Ei ole hyväksyttävää että koko suku on uskovainen ja lapsi ei olisi. Niinkuin sanoin 18 vuotiaana hän saa sitten tehdä mitä haluaa mutta nyt mennään kyllä MEIDÄN sääntöjen mukaan.
ap
[/quote]
Ei vittu sä olet sekaisin ku seinäkello! Mitä pillereitä sä popsit? Ei todellakaan ole kenenkään pakko uskoa mihinkään. Muuta jonnekkin muslimikylään jos haluat kontrolloida jokaista sukulaistasi ja lastasi. Olkoot provo tai ihan helvetin typerä akka, niin pakko silti avautua, ihan vaan avautumisen ilosta. + on kiva palauttaa nää tärähtäneet ihmissielut maanpinnalle.
Ps. Jumalaa ei oo olemassa. Se on fakta. Se on mun usko. Koska oon niin hievee hihhuli etten usko jumaliin ja kiellän suakin olla uskomasta, koska oot ihminen niin ku mäkin ja ihmiset ei saa uskoa moisiin. Sit kun täytät 99v voit uskoa jos haluut.
"Mielestäni te kaikki olette väärässä, koska jos suku on uskovainen täytyy lapsienkin olla. Ei ole hyväksyttävää että koko suku on uskovainen ja lapsi ei olisi."
Miksi ei olisi hyväksyttävää? Kuka niin päättää?
Kerropas ap, kuinka pakotat lapsen uskomaan? Siis uskomaan aidosti, eikä sun tai suvun mieliksi?
Helluntalaisia tämä porukka taitaa olla.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:39"]
ap
[/quote]
Tästä voisi mielestäni tehdä lastensuojeluilmoituksen. On sairasta pakottaa uskomaan johonkin olemattomaan.
Meilläkin kaikki uskoo joulupukkiin ja kyllä selkäänsä saavat, jos kehtaavat yläasteiässä väittämään, ettei sellaista ole.
Lakikin takaa Suomessa ihmisille uskonvapauden, mut ei ap. Onneksi tyttösi on noin fiksu, että on jo tuossa iässä osannut ajatella omilla aivoillaa.
Vastaaja 14 jatkaa vielä... Että toki on sääntöjä joista täytyy pitää kiinni. Esim joku raja päihteissä, omissa juoksuissa ja pukeutumisessa. Kirkossakäyntipakko kuitenkin tekee vain hallaa, ja nimen omaan opettaa että uskominen on paha asia (kirjkossa on oikeasti tylsää mutta se ei ole uskon vika vaan jonkun muun...). Toki voitte pitää kiinni joistain kirkoista, esim. juhlapyhinä. Nuorisolla pitäisi kuitenkin olla uskonnollisisa tilaisuuksia jossa viihtyvät, ei kirkkokäyntejä äidin ja isän kanssa.