lapsi tahtoo rannalle,uimahalliin ja kylpylään mutta :, (
Uimakoulussa istuu rannalla katsellen hiekkaa. Mitä mun pitää tehä?
Kommentit (47)
Meillä ei kellukkeer pysy 2 minuuttia. Niidenkin kanssa vain kävelee. Mikään apuhärpäke ei auta että edes uimahousut kastuisi :(
Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Jos lapsi on 3-vuotias, ei ole mitään ongelmaa. Jos sen sijaan 7-vuotias, hänet pitää houkutella mukaan ryhmään.
Ei todellakaan opi kunnolla uimaan ilman kunnon opetusta. Voi oppia räpiköimään muutaman metrin, mutta kunnon uimataito vaatii vähän muutakin kuin "perheen kesken kylpylään".
En tarkoita, että kaikkien pitäisi ryhtyä harrastamaan kilpauintia, mutta kunnolliset uimakoulut olisi hyvä kaikkien käydä.
Kolmen kilpauimarin äiti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 11:44"]
Uimaan voi oppia ihan oman perheen parissa käymällä noissa edellä mainitsemissasi paikoissa :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:32"]Koululiikunnassa ei todellakaan saa hiottua tekniikoita. Riippuu todella paljon opettajasta, suurimmalla osalla ei ole asiantuntemusta uinnista. Koulu-uinneissa opitaan ne väärät liikeradat, joista on sitten hirveä työ opetella eroon. Näitä tapauksia on altaat täynnä. Jos haluaa että lapsi oppii oikeat tekniikat, kannattaa kurssittaa uimaseurassa.
-alalla oleva[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:26"]
Höpönlöpön. Ilman uimakoulua oppii, meidän tapauksessamme myös kehitysvammainen poika, jolla on liikkumisessa muuten kömpelyyttä ja koheltamista. Tekniikat tavallinen uimari saa hiottua koululiikunnassa. Jos tähän on pystynyt yh-äiti poikasakin kanssa kun lapset ovat olleet 5-6v, niin ei ole uimakoulu pakollinen.
[/quote]
[/quote]
Ainakin meillä päin _uimaopettajat_ hoitavat koululaisten uimaopetuksen. Käsittääkseni ihan normaali käytäntö muuallakin.
Omat lapseni eivät ole ikinä olleet uimakoulussa, mutta silti ovat todella hyviä uimareita. Uimaseurasssa nuorempi on nyt aloitellut.
Lapsesi on hieman arka ja pelkää vettä, ei sen kummempaa. Ei häntä voi pakottaa, vaan kannattaisi tehdä vesikokemukset positiivisiksi, niin ettei tule liikaa paineita tai painostusta. Kotipihalle hellepäiviksi pumpattava allas johon kunnolla vettä, vesileluja, joku kiva vesipyssy, vesileluja...
meidän poika oli vähän alle 5-vuotiaana uimahallin peuhu-uimakoulussa (3-5vuotiaille) ja siellä oli sääntönä ettei vanhemmat saa jäädä lähettyvillekään. Opetus kesti 30 min, leikkiä, aarteiden etsintää pohjasta ja kuplien puhaltelua. Ei varmaan sovi kaikille lapsille, mutta mielestäni ne opet olivat ihan huippuja, en itse pystyisi samaan ja olen sitä mieltä, että vanhemman läsnäolo vaan sotkisi koko jutun. Parempi että vieras opettaa niin lapsetkin tottelee paremmin.
voi olla että uimahalli olisi lapsellesi selkeämpi ja turvallisen oloisempi ympäristö veteen tutustumiseen kuin uimaranta. Älä tee uimakoulusta liian suurta numeroa tai painosta lasta, se vaan huonontaa lapsen suhdetta veteen. Positiivisen kautta!
Jännittääkö lapsi sosiaalisissa tilanteissa muuten? Harrastaako muita lajeja joissa on vieraita lapsia ja aikuisia? Mä ainakin inhosin lapsena koulun uimaopetusta vaikka ihan ok uimari olinkin ja nuorena olen jo oppinut uimaan. Sen sijaan tykkäsin uida luonnonvesissä ja uimahallissa perheen ja kavereiden kanssa.
Sorry, alapeukku tuli vahingossa.
Onko lapsi ujo tai arka? Meillä lapsi lähti aina innoissaan rannalle ja uimahalliin, mutta ilman kellukkeita ei suostunut veteen, ihan matalassa ja lastenaltaassa aina oltiin.
Kunnes eräspäivä päätti, ettei enää tarvi kellukkeita (edelleenkin matalassa ja lastenaltaassa), eli oppi hitaasti mutta varmasti luottamaan ettei tule liian syvää.
Tämänjälkeen hän oli valmis uimakouluun (uimahallissa). Edelleenkään hän ei mielellään ui järvessä/meressä, jos ei ole tosi tuttu ranta. Uimahallissa polskisi vaikka jokapäivä.
En tiedä oliko tästä apua. Meidän lapsi on aika varovainen, vaikka onkin reipas ja sosiaalinen.