Pattitilanne elämässä
Olen opiskelija ja todellisessa ahdingossa taloudellisesti. Minulla jää vuokran ja laskujen jälkeen noin 5 euroa kuussa käteen, joskus ei edes sitä, kaikki raha menee siis peruselämiseen. Töitä on hankala saada ja olen aiemmin ollut sairaslomalla burnoutin takia, joten töiden ottaminen opintojen oheen mietityttää.
Säästöjä minulla ei ole ollenkaan enää, kaikki on mennyt ihan tavalliseen elämiseen.
Toimeentulotukeakaan en saa.
Rahatilanteen lisäksi minua ahdistaa tulevaisuuteni ylipäätänsä. Olen 19-vuotias, mutta työkokemusta on vain parista kesätyöpaikasta ja muutamasta projektiluontoisesta keikasta ja luottamustehtävistä, mitään "oikeita töitä" en ole ikinä tehnyt ja se ahdistaa minua suuresti.
Pelkään, etten tule edes koskaan työllistämään koska valmistun ensimmäiseem ammattiini melko vanhanana ja opintojakin pitäisi vielä jatkaa ammattikoulun jälkeen.
Tunnen oloni niin elämässä epäonnistuneeksi ja epätoivoiseksi, että välillä mietin, mitä järkeä tässä kaikessa on.
Olenko tuomittu elämään aina köyhänä, työttömänä ja toivottamana?
Tunnen olevani täysin menetetty tapaus.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tilanne sinulla on, ei tuon kummempaa työkokemusta tosiaan ole monellakaan sinun ikäisellä vielä. Turhaan murehdit.
Hyvä tilanne, turhaan murehtii kun jää viisi euroa rahaa käteen? Vaikka ostaisi pelkkää makaronia ja puuroa, ei siltikään riitä 5 euroa.
Olen hakenut työpaikkoja, mutta usein tuo kokemuksen puute tiputtaa minut pois.
Toinen josta moni paikka on kiinni täällä päin on ajokortti, minulla ei ole autoa eikä korttia ja niitä vaaditaan monissa työpaikoissa.
Ensi viikolla minulla on pari työhaastattelua kyllä taas tulossa, toivottavasti jompaan kumpaan paikkaan pääsisin.
Töitäkään ei tuosta noin vaan saada, eikä varsinkaan ilman koulutusta. Aika kiven alla on opiskelijoille sopivat työt ja kovin kilpailtuja.
Ap
Tsemppiä työhaastatteluihin ❤
Tyhmä kysymys mutta etkö saa luottamustehtävistä palkkiota?
En ihan ymmärrä. Miten niin et saa toimeentulotukea? Miten on mahdollista, että rahaa jää vuokran ja laskujen jälkeen käteen vain 5€? Asutko vanhemmillasi vai omillasi? Onko asunto kohtuullisen kokoiseksi katsottava, niin että saisit asumistuella katettua mahdollisimman paljon vuokrasta? Mitä tukia saat? Mitä laskuja joudut maksamaan?
Hyvä että ajattelet työllistymistä, se on fiksua.
Hyvinhän sinä kokemusta olet saanut jos olet tehnyt sijaisuuksia kesätöiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä. Miten niin et saa toimeentulotukea? Miten on mahdollista, että rahaa jää vuokran ja laskujen jälkeen käteen vain 5€? Asutko vanhemmillasi vai omillasi? Onko asunto kohtuullisen kokoiseksi katsottava, niin että saisit asumistuella katettua mahdollisimman paljon vuokrasta? Mitä tukia saat? Mitä laskuja joudut maksamaan?
Ja tämä ei siis ollut vttuilua sinulle AP, ihmettelen vain. Olen itsekin ollut köyhä ja opiskelija ja nyt edelleen 26-vuotiaana ottaa välillä tiukille, kun en ole tällä hetkellä töissä juurikin burnoutin seurauksena.
Ala vuokrata kämppääsi airbnb:n kautta. Näin kesälomien aikaan matkailijoita luulisi olevan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai opiskelija saa toimeentulotukea, jollei ole nostanut opintolainaa? Näin olen ymmärtänyt, ja itseänikin hirvittää. Alan vaihto edessä, ei säästöjä nyt elän työttömyyskorvauksella ja toimeentulotuella. Jos haluan opiskelemaan alalle, joka työllistäisi minut heti, pitäisi ottaa lainaa. En houkuttele, helpompi olisi vain nostella työttömyyskorvauksia, mutta ei siinäkään ole pidemmän päälle mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Et ole menetetty, päinvastoin kuulostat järkevältä kun ajattelet työntekoa. On paljon nuoria joita ei huoleta yhtään.
Joskus ev.lut seurakunnissa on ollut mahdollista saada diakonilta apua.
Voit tilata aijan kirkon diakonille ja kertoa tilanteesi,varmasti saat jotain apua ja tietoa avun antajista.( estenä ei ole jos et kuulu kirkoon)Pelastusarmeja ainakin Helsingissä ,pää maja autaa myös.Yhteystiedot löytyy netti.Heiltä saa 1kk.Kuiva muonat kotiinsa.Pitää varata aika. Helsinki alueet on ruokakassi jontot.Ei häpeä mennä hakemaan ruoka kassia.Jonossa on noin 1000 henkilöä 3 x viikossa ainakin helsinki 92.Myllypuron metroaseman tuntumassa.diakonisalaitos on ympäri Suomea.He auttavat neuvovat ikään kasomatta.Rohkeasti netistä etsit edellämainitujen yhteysstiedot.Olet nuori ,uskon pärjäät saat avun,kun pyydät ja älä koskaan häpeä tilanettasi.Oli jo rohkeutta avautua tänne.Osoitus pärjät kun uskallat viellä kysellä eri järjestöiltä apua tilanteesi.Kysy ei koskaan ekys!Jokaisessa Suomen kaupungissa on kyseisillä järjestöillä,mmitkä tuli esille:Omat Pisteensä ja avun anto paikat.
Vaikka tilanteesi on nyt vaikea, tulevaisuutesi oikeasti näyttää hyvältä. Sinulla on hienosti työkokemusta ja luottamustehtäväsi osoittavat aktiivisuutta, sitoutumista ja kiinnostusta asioihin. Ja sitten sinulla on vielä työharjoittelukokemustakin!
Hienoa, jos saat vähän töitä, mutta pidä itsestäsi huolta.
Yritä luottaa tulevaisuuteen! Kun valmistut ja työllistyt, elämä helpottuu. Voit hetken työskenellä ja kerätä puskuria lisäopintoja varten. Ja sitten voit myös ottaa lainaa.
Oikeasti, sinulla on kaikki syyt luottaa tulevaisuuteen! Toivottavasti se vapauttaa voimavaroja tähän hetkeen!
Sinulla on paljon työkokemusta 29 vuotiaaksi.