Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona
Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.
Kommentit (729)
Vierailija kirjoitti:
Mun ryhmässä oli kahden perheen lapset ilmoitettu päivystykseen. Molemmissa äidit kotona. Luultavasti eivät ymmärtäneet, että on päivystysaika. Johtaja sanoi, ettei voi tulla heinäkuussa ja muuttivat sitten lomiaan. En usko, että pk-seudulla saa tulla päivystykseen jos vanhempi kotona. Toivottavasti näin on!
Meidän kaupungissa (Uusimaa) lapsia ei voi tuoda heinäkuussa kesäpäivystykseen muutoin kuin molempien vanhempien ollessa töissä.
Keskustele esimiehesi kanssa jos ongelma aloittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä haluan ja tarvitsen -vanhempia täällä herne nenässä vaatimassa. Missä on lapsesi oikeus lomaan? Jos ei mielestäsi tarvitse niin mikset itse tee töitä koko kesän ilman lomaa? Onneksi omassa ryhmässäni on täyspäiset vanhemmat. Kaikilla lapsilla lomaa, nekin muutamat, jotka ovat päivystyksessä, olivat kesäkuussa tai ovat elokuussakin lomalla.
Päivystys ON raskasta, ainakin joltain osin, sekä lapsille että työntekijöille. Ap puhuu ihan asiaa. Ei sitä voi mitenkään ymmärtää kukaan, joka ei tätä työtä tee. Uskokaa jo.
Eri asia on, jos vanhemmilla on töitä heinäkuussa. Itse teimme miehen kanssa niin, että pidimme lomistamme vain osan aikaa samaan aikaan. Ei tarvinnut viedä ikinä omiani päivystykseen, siitä olen iloinen.Sori kun en yrittäjänä pysty pitämään firmaa kiinni edes kesällä. Olen todella pahoillani, että joudun rasittamaan sinua lapseni hoitamisella. En tekisi sitä, jos ei olisi pakko.
Voihan nyt hevonpylly! Miten te ette nyt ymmärrä että tässä ei ole kyse niistä lapsista joiden vanhemnmat on TÖISSÄ, vaan niistä ketkä lorvii lomalla kotona ja lapset tuodaan silti hoitoon!!!
Otapa nyt ihan rauhallisesti. Minä vastasin vain ja ainoastaan lainaamani kirjoittajan kysymykseen, miksi lapsellani ei ole lomaa kesällä. En kommentoinut mitään muuta.
MIkä ihmeen päivystysaika? Jokaisella alle kouluikäiselllapsella on oikeus päivähoitoon myös kesällä! Päivähoito on tarpeen lapselle, ei perheen aikuisille.
Meillä voi tuoda... Aiheesta kyllä keskustellaan vanhempien kanssa. Kerrotaan, että lapsikin tarvitsee lomaa. Meillä huomioidaan näissä keskusteluissa ihan koko kesälomakauden lomailu. Joku lapsi lomailee jo toukokuussa ja se on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä haluan ja tarvitsen -vanhempia täällä herne nenässä vaatimassa. Missä on lapsesi oikeus lomaan? Jos ei mielestäsi tarvitse niin mikset itse tee töitä koko kesän ilman lomaa? Onneksi omassa ryhmässäni on täyspäiset vanhemmat. Kaikilla lapsilla lomaa, nekin muutamat, jotka ovat päivystyksessä, olivat kesäkuussa tai ovat elokuussakin lomalla.
Päivystys ON raskasta, ainakin joltain osin, sekä lapsille että työntekijöille. Ap puhuu ihan asiaa. Ei sitä voi mitenkään ymmärtää kukaan, joka ei tätä työtä tee. Uskokaa jo.
Eri asia on, jos vanhemmilla on töitä heinäkuussa. Itse teimme miehen kanssa niin, että pidimme lomistamme vain osan aikaa samaan aikaan. Ei tarvinnut viedä ikinä omiani päivystykseen, siitä olen iloinen.Sori kun en yrittäjänä pysty pitämään firmaa kiinni edes kesällä. Olen todella pahoillani, että joudun rasittamaan sinua lapseni hoitamisella. En tekisi sitä, jos ei olisi pakko.
Tuossa sinulle luettavaksi kysymys, johon vastasin kommentillani: Missä on lapsesi oikeus lomaan?
Jos oot töissä niin eri asia. Miten te ette ymmärrä täällä lukemaanne, huokaus..
Sinä et ymmärtänyt, mihin minä vastasin. Turhaan siis huokailet.
Vierailija kirjoitti:
MIkä ihmeen päivystysaika? Jokaisella alle kouluikäiselllapsella on oikeus päivähoitoon myös kesällä! Päivähoito on tarpeen lapselle, ei perheen aikuisille.
Se aika, jolloin suurin osa päiväkodeista on kiinni ja yksi tai kaksi päiväkotia on ns. päivystävänä päiväkotina eli paikkana, jonne voi viedä lapsen, jos on tarve päivähoidolle heinäkuussa. Tämä, että muutama lapsi on heinäkuussa hoidossa on nyt joillekin elämää suurempi ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ryhmässä oli kahden perheen lapset ilmoitettu päivystykseen. Molemmissa äidit kotona. Luultavasti eivät ymmärtäneet, että on päivystysaika. Johtaja sanoi, ettei voi tulla heinäkuussa ja muuttivat sitten lomiaan. En usko, että pk-seudulla saa tulla päivystykseen jos vanhempi kotona. Toivottavasti näin on!
Meidän kaupungissa (Uusimaa) lapsia ei voi tuoda heinäkuussa kesäpäivystykseen muutoin kuin molempien vanhempien ollessa töissä.
Teillä siis rikotaan lakia. Lain mukaan kun lapsella on oikeus päivähoitoon oli vanhemmat töissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja puhui päivystysajasta eli heinäkuun ajasta, jolloin suurin osa varhaiskasvatusyksiköistä on kiinni. Varhaiskasvatusta tarjotaan työssä käyvien lapsille, mutta nykyään myös näille, jotka lomailevat ilman lastaan. Yksiköissä on monen yksikön työntekijöitä töissä ja ryhmiä on yhdistelty jne.
Lapsella ei ole välttämättä yhtään tuttua aikuista paikalla ja suurin osa kavereista on lomalla. Tosi kivaa lasten kannalta olla paikalla mahdollisimman pitkää päivää... Vaikka iltapäivä ulkoilun ja vanhempi kotona.Aika moni kaveri on rannalla uimassa. Moni vanhempi järjestää iltapäiväulkoilua ennen vaikka isovanhemman hakemaan uimaan... Kumpi mahtaa olla lapsen mielestä kivampaa. Aika harvinaista on, että lapsi lähtee itkien uimaan/rannalle.
Päivähoidossa tulisi ymmärtää, että se ei ole rangaistuslaitos edes kesällä. Lapset ovat hoidossa, vanhempien tekemiset ei hoitajille kuulu lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.
Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.
Ap olisi aivan varmasti luullut minua laiskaksi äidiksi, joka vain makaa kotona, kun lapsi on hoidossa. Kun hän ei olisi mitenkään pystynyt tietämään, että toivun siitä leikkauksesta. En minä sitä kylillä huudellut eikä mieskään asiaa kokenut tarpeelliseksi mainostaa. Eli ap olisi hyvinkin voinut puhua vaikka meidän perheestämme ja kuvitella, että viemme lapsen perusteettomasti hoitoon.
t. se leikkauksesta aikanaan toipunut
Minua ihmetyttää kovasti, miksi tällaista koko perheen arkeen vaikuttavaa asiaa ei kerrottu päiväkotiin. Jos et pystynyt kantamaan lasta tai pitämään entiseen tapaan sylissä, me päiväkodissa olisimme voineet yrittää kompensoida tuota ja sylitellä lastasi enemmän. Olisimme myös voineet ymmärtää, jos lapsi jollain tapaa reagoi perheenne erilaiseen tilanteeseen. Lisäksi totuus olisi estänyt mahdolliset spekuloinnit siitä, miksi lapsi on kesähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ihmeen päivystykseen ? Mitä laki sanoo ja miten olette sen pohjalta perheitä informoineet? Nuo em. asiat ratkaisevat lapsen päivähoidon heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.
Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.
Ap olisi aivan varmasti luullut minua laiskaksi äidiksi, joka vain makaa kotona, kun lapsi on hoidossa. Kun hän ei olisi mitenkään pystynyt tietämään, että toivun siitä leikkauksesta. En minä sitä kylillä huudellut eikä mieskään asiaa kokenut tarpeelliseksi mainostaa. Eli ap olisi hyvinkin voinut puhua vaikka meidän perheestämme ja kuvitella, että viemme lapsen perusteettomasti hoitoon.
Minua ihmetyttää kovasti, miksi tällaista koko perheen arkeen vaikuttavaa asiaa ei kerrottu päiväkotiin. Jos et pystynyt kantamaan lasta tai pitämään entiseen tapaan sylissä, me päiväkodissa olisimme voineet yrittää kompensoida tuota ja sylitellä lastasi enemmän. Olisimme myös voineet ymmärtää, jos lapsi jollain tapaa reagoi perheenne erilaiseen tilanteeseen. Lisäksi totuus olisi estänyt mahdolliset spekuloinnit siitä, miksi lapsi on kesähoidossa.
Miksi uteliaille tädeille pitäisi raportoida kaikki? Teidän tehtävänne on hoitaa lapsia, ei kytätä perheen yksityisasioista. Spekuloinnit estyvät sillä, kun keskitytte töihinne ettekä juorua.
Viime kesänä olin heinäkuun töissä päiväkodissa.
Se oli järkyttävää.
Heinäkuu on päiväkodissa kyllä säilömistä.Ei mitään kasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä v'ttua juuri luin? Oikeastiko ihmiset, jotka saavat palkkaa siitä että hoitavat toisten lapsia käyttävät aikansa siihen, että kehittelevät kuvitteellisia teorioita siitä, miksi joku perhe käyttää oikeutta, jonka laki heille sallii. Ei ihme, jos osassa päiväkoteja lapset ovat heitteillä, kun hoitajat käyttävät aikansa turhanpäiväiseen spekulointiin. Hoitajille ei kuulu pätkääkään miksi lapsi on hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuu on päiväkodissa kyllä säilömistä.Ei mitään kasvatusta.
Se on sitä ympäri vuoden. Tädeillä liian kiire nokkia vanhempia, joten eivät ehdi hoitaa lapsia kuin pakollisten syöttämisten ja nukuttamisten verran.
Ekaluokkalainen lapseni kirjoitti kouluaineessaan pitkän jutun siitä, mitä isi tekee töissä. Minun osuuteni kuitattiin : "Äiti tekee meillä kotityöt." Totta sekin, mutta lapsi unohti mainita, että äiti tekee myös kokopäiväistä työtä sadan kilometrin työmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää kovasti, mitä tarhantädit tekevät sillä tiedolla, mitä lapsen äiti kotonaan tekee. Kun kyse ei kuitenkaan ole pahoinpitelystä tms. vaan lapsi sai varmasti äidiltään hoivaa ja huolenpitoa, vaikka äiti ei nostelemaan pystynytkään. Sylissähän voi olla ilman nosteluakin, jos tarhantäti ei vielä tiennyt. Lisäksi sillä lapsella oli isä, joka mitä ilmeisimmin hoiti myös lasta. Näin ollen lapsella ei ollut mitään tarvetta reagoida eri tavoin. Lisäksi sylittelyn pitäisi olla ihan normaali osa pikkulapsen päivähoitopäivää ihan ilman äidin leikkaushoitojakin. Eli lapsen arkeen päiväkodissa tieto leikkauksesta ei olisi vaikuttanut mitenkään, jos häntä on hoidettu asianmukaisesti ennen sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmiset tarvitsevat oikeasti lepoa. Voi mennä pari viikkoa loman alusta niin, että suurin piirtein nukkuu 24/7. Jos siinä jaloissa pyörii lauma alle kouluikäisiä, silloin ei nukuta eikä levätä. Minä suon kyllä raskaan työn raatajille levon. Lapset ovat hoidossa, koska sille hoidolle on tarvetta. Se siitä.
Älä vaan enää tee lisää lapsia päiväkodin kasvatusvastuulle. Hyviä päiväunia sulle!
Minulla on yksi lapsi eikä tosiaan enempää valitettavasti tule. Lapseni on jo kouluikäinen, joten hän ei enää rasita päivähoitoa. Olen opettaja enkä ole pitänyt lasta päivääkään päiväkodissa opetuksettomina aikoina tai lomien aikana pois lukien muutama päivä ennen uuden lukukauden alkua. Silloin vein lapsen kolmeksi tunniksi päivässä hoitoon, kun menin valmistelemaan luokkaa, kantamaan tavaroita, suunnittelemaan tunteja jne.
Siitä huolimatta minusta ne ihmiset, jotka tekevät työtä, joka on hyvin raskasta henkisesti tai fyysisesti, ja jotka kokevat, että he tarvitsevat kunnollista lepoa lomallaan, ovat siihen ihan oikeutettuja. Parempi lasten on olla turvallisesa hoivassa kuin loppuunpalaneen, uupuneen vanhemman kanssa.
Jos oot töissä niin eri asia. Miten te ette ymmärrä täällä lukemaanne, huokaus..