Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäpäivystyspäiväkodissa lapsia joilla vanhempi kotona

Vierailija
08.07.2021 |

Ja ei, kyse ei ole sosiaalisista, psyykkisistä tms ongelmista perheessä vaan lapsi tuodaan ihan muuten vain päivystys aikana hoitoon ja vieläpä normaalipituisiksi päiviksi.
Tämä on sellainen asia jota en ikikuunapäivänä ymmärrä enkä tule ymmärtämäänkään, äärimmäisen surullista katsoa sen lapsen "tuskaa" ja oireilua aamuisin ja päivän mittaan siitä, kuinka hänet tuodaan hoitoon, vieraaseen paikkaan ja osin/kokonaan vieraiden aikuisten ja kavereiden joukkoon, kun hän tietää että vanhempi on kotona joko lomalla tai pienemmän sisaruksen kanssa.
Järki hoi älä jätä, kun äly jo loppui.
Mutta ehkä tämä saunamainen kuumuus, vieras ympäristö ja vieraat aikuiset on sitten kys vanhempien mielestä sitä mitä se oma lapsi tarvitsee.

Kommentit (729)

Vierailija
41/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeastiko tiedätte perheiden elämästä kaiken?! Jokaisen tilanne on yksilöllinen. Vanhemmat voivat tehdä kotona töitä tai ihan vaan kerätä itselle voimia raskaan elämän vaiheen tai vaikka sairauden vuoksi. Itse olen 4-vuotta täyttäneen lapseni omaishoitaja ja kyllä olen opettajana ja ollut lomalla jo kesäkuun alkupuolelta. Lapseni taas aloitti loman vasta viime perjantaina. Kotona ”omalla lomallani” olen tehnyt perheelleni ruokaa, nukuin univelkoja (lapseni valvoo paljon öisin) ja järjestän kotia sekä ihan vaan olen. Lapseni lomailee elokuuhun asti ja itse aloitan työt 10pvän kieppeillä mies taas elokuun lomalla. Ollaan ihan finaalissa mieheni kanssa ja tämä on ainoa järjestely jolla jaksetaan tämä loma-aika. Työssä olo on meille sitä lomaa verrattuna hektiseen aikaan lapsen kanssa.

Vierailija
42/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhui päivystysajasta eli heinäkuun ajasta, jolloin suurin osa varhaiskasvatusyksiköistä on kiinni. Varhaiskasvatusta tarjotaan työssä käyvien lapsille, mutta nykyään myös näille, jotka lomailevat ilman lastaan. Yksiköissä on monen yksikön työntekijöitä töissä ja ryhmiä on yhdistelty jne.

Lapsella ei ole välttämättä yhtään tuttua aikuista paikalla ja suurin osa kavereista on lomalla. Tosi kivaa lasten kannalta olla paikalla mahdollisimman pitkää päivää... Vaikka iltapäivä ulkoilun ja vanhempi kotona.

Aika moni kaveri on rannalla uimassa. Moni vanhempi järjestää iltapäiväulkoilua ennen vaikka isovanhemman hakemaan uimaan... Kumpi mahtaa olla lapsen mielestä kivampaa. Aika harvinaista on, että lapsi lähtee itkien uimaan/rannalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä lasten päivähoitoa - etenkään kesäpäivystyspäiväkodissa - jos lapsen toinen vanhempi tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Miksi nuoret ja terveet vanhemmat eivät hoida lapsiaan itse kotona? Miksi kesäpäivystyspäiväkoti ei kysy, missä lapsen vanhemmat ovat ja mitä he tekevät lapsen ollessa päivähoidossa?

Jos nämä äidit ja isät eivät saa lapsilleen kesällä ja muilla lomilla päivähoitopaikkaa, niin he hoidattavat todennäköisesti lapsensa sukulaisilla. Ja se on vielä surkeampi vaihtoehto, että pienet lapset joutuvat olemaan mummoloissa ja sukulaisilla 24/7! Lapsille tulee enemmän traumoja, kun alle kouluikäiset lapset ja alakoululaiset ovat erossa vanhemmistaan monta viikkoa putkeen. Lapset ovat päivähoidossa päiväsaikaan ja illat ja viikonloput sentään saavat viettää omien vanhempiensa ja sisarustensa kanssa omassa kodissaan!

Vierailija
44/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällähän moni hermostui kun tajusi et pk:ssa ei ollakaan ihan tietämättömiä kodin asioista😂

Kyllähän jo viisivuotias osaa aika hyvin kertoa meneekö vanhemmat töihin vai tekevätkö töitä kotona.

Meillä on periaate et kaksi viikkoa pitäisi olla lapsella lomaa kesällä

Ja voin kertoa et on kyllä tiettyjen vanhempien hankala sitä toteuttaa vuodesta toiseen.

Ja taas yksi tantta, joka kuvittelee että hän tietää kaiken 😂😂 

5-vuotias ei mitenkään tiedä, mitä äiti ja isä tekevät sinä aikana, kun hän on päiväkodissa. Etkä tiedä sinäkään. Eikä se edes kuulu sinulle. Sinä saat palkkaa siitä, että hoidat niitä lapsia. Se palkka juoksee, vaikka isä ja äiti n'ussisivat kiimaisesti koko lapsen hoitoajan. Se taitaakin olla sinun ongelmasi. Et ole saanut kunnon kyytejä niin nyt kiristää, kun osalla on siihen mahdollisuus. 

Vierailija
45/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuleeko lapsen omaishoitajana oleva vanhempi, ettei asiasta tiedetä päiväkodissa? Saattaa olla tullut selville lapsen erityisyys jollain lailla?

Aloittaja puhui päivystysajasta... Ei koko kesästä.

Vierailija
46/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ymmärrä lasten päivähoitoa - etenkään kesäpäivystyspäiväkodissa - jos lapsen toinen vanhempi tai molemmat vanhemmat ovat kotona. Miksi nuoret ja terveet vanhemmat eivät hoida lapsiaan itse kotona? Miksi kesäpäivystyspäiväkoti ei kysy, missä lapsen vanhemmat ovat ja mitä he tekevät lapsen ollessa päivähoidossa?

Koska osa tekee töitä siellä kotonaan. Se, että ihminen on kotona, ei automaattisesti tarkoita, että hän vain makaa siellä tekemättä mitään. Luulisi viimeistään tämän 1,5v korona-ajan aikana tyhmimpäänkin päähän menneen, mitä tarkoittaa etätyö. 

Päiväkoti ei kysy vanhempien tekemisiä, koska ne eivät kuulu päiväkodille v'ttuakaan. Päiväkodin työntekijöiden tehtävä on huolehtia niistä lapsista, jotka päiväkotiin viedään riippumatta siitä, miksi ne lapset sinne viedään. 

Vierailija
47/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin poikakin viety kesähoitoon, Isäpuolensa näkyy ainakin olevan lomalla kotona.... äiti saattaa olla töissä. Mutta eipä ne isäpuolet voi näköjään toisen lasta vahtia......Noh, haettiin sentään edes 14 kotiin sieltä.

Vierailija
48/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuleeko lapsen omaishoitajana oleva vanhempi, ettei asiasta tiedetä päiväkodissa? Saattaa olla tullut selville lapsen erityisyys jollain lailla?

Aloittaja puhui päivystysajasta... Ei koko kesästä.

Mikä saa sinut kuvittelemaan, että vain erityislapset ovat kesäpäivystyshoidossa? 

Vierailija
49/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja puhui päivystysajasta eli heinäkuun ajasta, jolloin suurin osa varhaiskasvatusyksiköistä on kiinni. Varhaiskasvatusta tarjotaan työssä käyvien lapsille, mutta nykyään myös näille, jotka lomailevat ilman lastaan. Yksiköissä on monen yksikön työntekijöitä töissä ja ryhmiä on yhdistelty jne.

Lapsella ei ole välttämättä yhtään tuttua aikuista paikalla ja suurin osa kavereista on lomalla. Tosi kivaa lasten kannalta olla paikalla mahdollisimman pitkää päivää... Vaikka iltapäivä ulkoilun ja vanhempi kotona.

Aika moni kaveri on rannalla uimassa. Moni vanhempi järjestää iltapäiväulkoilua ennen vaikka isovanhemman hakemaan uimaan... Kumpi mahtaa olla lapsen mielestä kivampaa. Aika harvinaista on, että lapsi lähtee itkien uimaan/rannalle.

Just tultiin lapsen kanssa rannalta ja mentiin kaupungin ainoa päivystävän päiväkodin ohi. (Normaalisti täällä on kuusi päiväkotia). Pihalla oli noin viisi lasta. Heistäkin varmasti osa oli sellaisia, että vanhemmilla ei ole juuri nyt lomaa. Eli keskisuuressa kaupungissa on ehkä 1-2 lasta, jotka on heinäkuussa "turhaan" hoidossa. Sitä sitten kauhistellaan täällä suu vaahdossa ja samalla haukutaan käytännössä kaikki nykyvanhemmat.

Vierailija
50/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset tarvitsevat oikeasti lepoa. Voi mennä pari viikkoa loman alusta niin, että suurin piirtein nukkuu 24/7. Jos siinä jaloissa pyörii lauma alle kouluikäisiä, silloin ei nukuta eikä levätä. Minä suon kyllä raskaan työn raatajille levon. Lapset ovat hoidossa, koska sille hoidolle on tarvetta. Se siitä.

Vierailija
51/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi oli yhden kesän hoidossa, vaikka minä olin kotona. Sinä kesänä minulle tehtiin leikkaus ja lääkärin määräyksestä en saanut nostaa mitään yli kilon painavaa. Mies ei saanut lomaa, vaan oli töissä 7h/päivä. Kyllä olen huono äiti, kun en lastani hoitanut itse kotona. Lapsi oli tuolloin 1,5v. 

Vierailija
52/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.

Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.

Vierailija
53/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei marttyyrit... Aloittaja ei puhunut mitään leikkauksesta toipuvista yms. vanhemmista. Kannattaa lukea aloittajan teksti.

Ei aloittaja sanonut, ettei työssä oleva saa viedä lastaan päivystysaikana hoitoon.

No ap ei voi tietää, onko jollain leikkausta tms. taustalla, joten hyvinkin hänen taivastelemansa tapaukset voivat olla sellaisia. Eikä se kyllä muutenkaan ole millään tasolla ap:n asia, miksi joku vie lapsensa kesällä hoitoon. 

Vierailija
54/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap olisi aivan varmasti luullut minua laiskaksi äidiksi, joka vain makaa kotona, kun lapsi on hoidossa. Kun hän ei olisi mitenkään pystynyt tietämään, että toivun siitä leikkauksesta. En minä sitä kylillä huudellut eikä mieskään asiaa kokenut tarpeelliseksi mainostaa. Eli ap olisi hyvinkin voinut puhua vaikka meidän perheestämme ja kuvitella, että viemme lapsen perusteettomasti hoitoon.

t. se leikkauksesta aikanaan toipunut

Vierailija
55/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minä minä haluan ja tarvitsen -vanhempia täällä herne nenässä vaatimassa. Missä on lapsesi oikeus lomaan? Jos ei mielestäsi tarvitse niin mikset itse tee töitä koko kesän ilman lomaa? Onneksi omassa ryhmässäni on täyspäiset vanhemmat. Kaikilla lapsilla lomaa, nekin muutamat, jotka ovat päivystyksessä, olivat kesäkuussa tai ovat elokuussakin lomalla.

Päivystys ON raskasta, ainakin joltain osin, sekä lapsille että työntekijöille. Ap puhuu ihan asiaa. Ei sitä voi mitenkään ymmärtää kukaan, joka ei tätä työtä tee. Uskokaa jo.

Eri asia on, jos vanhemmilla on töitä heinäkuussa. Itse teimme miehen kanssa niin, että pidimme lomistamme vain osan aikaa samaan aikaan. Ei tarvinnut viedä ikinä omiani päivystykseen, siitä olen iloinen.

Vierailija
56/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa todellakin kalahdella useampaan kun yhteen älähtäjään. Aina tänne tullaan kertomaan näitä "Minäpä se vasta paska äiti olinkin kun vein 1v hoitoon vaikka olin kotona kun samalla opiskelin, olin masentunut, toivuin vaativasta aivoleikkauksesta jne." Ymmärtäkää nyt että tässä on kyse niistä lapsista joiden vanhemmat ihan oikeasti mieluummin lomailee yksin ja tuuppaavat sen lapsen hoitoon! Vaikka te ette niin tee niin se ei poista sitä tosiasiaa että silti näin tapahtuu. Se on tämä nykyajan venkoilukulttuuri kun se mahdollistetaan, niin miksipä sitä ei hyväksi käyttäisi, onhan se nyt ihanaa ja helpompaa tehä itsekseen kaikkia omia juttuja lomalla kun touhuta sen oman lapsen kanssa..

Vierailija
57/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minä minä haluan ja tarvitsen -vanhempia täällä herne nenässä vaatimassa. Missä on lapsesi oikeus lomaan? Jos ei mielestäsi tarvitse niin mikset itse tee töitä koko kesän ilman lomaa? Onneksi omassa ryhmässäni on täyspäiset vanhemmat. Kaikilla lapsilla lomaa, nekin muutamat, jotka ovat päivystyksessä, olivat kesäkuussa tai ovat elokuussakin lomalla.

Päivystys ON raskasta, ainakin joltain osin, sekä lapsille että työntekijöille. Ap puhuu ihan asiaa. Ei sitä voi mitenkään ymmärtää kukaan, joka ei tätä työtä tee. Uskokaa jo.

Eri asia on, jos vanhemmilla on töitä heinäkuussa. Itse teimme miehen kanssa niin, että pidimme lomistamme vain osan aikaa samaan aikaan. Ei tarvinnut viedä ikinä omiani päivystykseen, siitä olen iloinen.

Sori kun en yrittäjänä pysty pitämään firmaa kiinni edes kesällä. Olen todella pahoillani, että joudun rasittamaan sinua lapseni hoitamisella. En tekisi sitä, jos ei olisi pakko. 

Vierailija
58/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset tarvitsevat oikeasti lepoa. Voi mennä pari viikkoa loman alusta niin, että suurin piirtein nukkuu 24/7. Jos siinä jaloissa pyörii lauma alle kouluikäisiä, silloin ei nukuta eikä levätä. Minä suon kyllä raskaan työn raatajille levon. Lapset ovat hoidossa, koska sille hoidolle on tarvetta. Se siitä.

Älä vaan enää tee lisää lapsia päiväkodin kasvatusvastuulle. Hyviä päiväunia sulle!

Vierailija
59/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa todellakin kalahdella useampaan kun yhteen älähtäjään. Aina tänne tullaan kertomaan näitä "Minäpä se vasta paska äiti olinkin kun vein 1v hoitoon vaikka olin kotona kun samalla opiskelin, olin masentunut, toivuin vaativasta aivoleikkauksesta jne." Ymmärtäkää nyt että tässä on kyse niistä lapsista joiden vanhemmat ihan oikeasti mieluummin lomailee yksin ja tuuppaavat sen lapsen hoitoon! Vaikka te ette niin tee niin se ei poista sitä tosiasiaa että silti näin tapahtuu. Se on tämä nykyajan venkoilukulttuuri kun se mahdollistetaan, niin miksipä sitä ei hyväksi käyttäisi, onhan se nyt ihanaa ja helpompaa tehä itsekseen kaikkia omia juttuja lomalla kun touhuta sen oman lapsen kanssa..

Minusta on lapselle vain hyväksi, jos hän pääsee päiväkotiin leikkimään ja touhuamaan. Jos oletetaan, että toinen vaihtoehto on istua mamman kanssa kotona naama kiinni pädissä. Ikävä kyllä lisääntyminen on mahdollista myös niille, jotka eivät halua olla lapsensa kanssa, joten miksi rankaista lasta siitä, että hänellä on patalaiska äiti.

t. lapseton 

Vierailija
60/729 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori kun en yrittäjänä pysty pitämään firmaa kiinni edes kesällä. Olen todella pahoillani, että joudun rasittamaan sinua lapseni hoitamisella. En tekisi sitä, jos ei olisi pakko. 

Voihan nyt hevonpylly! Miten te ette nyt ymmärrä että tässä ei ole kyse niistä lapsista joiden vanhemnmat on TÖISSÄ, vaan niistä ketkä lorvii lomalla kotona ja lapset tuodaan silti hoitoon!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän