Kumpi suurempi riski: ikä vai ylipaino?
Olen lihonnut nopeasti kahden vuoden aikana yli 30 kg. Tämä johtuu stressistä ja käsittämättömän kamalasta ja vakavasta elämäntilanteesta, joka "laukesi" viime talvena. Pikkuhiljaa stressi on helpottanut ja nyt olen kolme kiloa tiputtanut painoa. Se ei ole mielestäni vielä mitään, kun mietin kuinka paljon on tiputettavaa, mutta alku kuitenkin.
Olen 30-vuotias ja tarpeeni perheen perustamiseen on kova. Pelkään riskejä joita ylipainoisella odottajalla voi olla. Toisaalta mietin, että jäävätkö lapaet tekemättä jos odotan hoikkuutta, entäs jos en laihdukaan?
onko joku joka on ollut samanlaisessa elämäntilanteessa, suunnittelenko liikaa? Enhän edes tiedä voinko raskautua. Vai olenko ihan hullu kun edes mietin yrittämistä? Kiitos vastauksista!
Kommentit (2)
Varmasti ihan mahdoton sanoa yksilötasolla. Mutta ei 30-vuotias nyt ole niin tolkuttoman vanha äidiksi. Itse sain ekan lapseni 32-vuotiaana, ja kolmannen 38-vuotiaana. Terveydellisistä syistä (ei kylläkään ylipaino) saatoin itseni mahdollisimman hyvään fyysiseen kuntoon ennen raskautta. Kyllä sinullakin on vielä vaikka vuosi tai parikin aikaa laihtua ja kohottaa kuntoa. Ylipaino sinällään voi estää raskaaksi tulemisen, ja voin kertoa, että raskausvaivat ovat tarpeeksi rankkoja monella ilman suuren ylipainon tuomia haittojakin... Lisäksi lasten syntymän jälkeen voi mennä useampi vuosi ennen kuin pystyt taas laihduttamaan, ja ideana olisi kai olla mahd terve ja hyväkuntoinen äiti niille lapsille myös heidän synnyttyään?
Kunnollinen elämäntapamuutos nyt päälle, saat kehon ja mielen kuntoon ennen raskautta. Kun nyt opettelet kunnolliset ruoka- ja liikuntatavat, niitä on helppo jatkaa raskaanakin, etkä sorru sitten enää tunne- ja stressisyömiseen. Hyvällä elämänmuutoksella se ylimääräiset 30 kg lähtee vaikka puolessa vuodessa, ei tarvitse vuosikausia siis odotella. Paremmin tulet raskaaksikin normaalipainoisena.
Jos jo tässä vaiheessa teet perheen perustamisesta tekosyyn ylikiloille, et takuulla saa pidettyä painoasi kurissa raskaana tai pikkulapsiaikana. Aina on tekosyitä sille, miksi olet ylipainoinen.