"Lapset eivät rajoita elämääni millään tavalla"
Kun luin tuota pitkää ketjua vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, täytyy vain ihmetellä, miten helppoja ja kuuliaisia lapsia paikalle pelmahtaneilla hurmosmammoilla on.
Nämä lapset lähtevät pois kotoa aina, kun vanhemmat haluavat harrastaa seksiä tai katsoa leffaa kahdestaan, kulkevat hiljaa ja muita häiritsemättä itse kouluun ja harrastuksiin, eivät joudu vaikeuksiin koulussa tai vaivaa läksyillä, eivät paisuta ruokalaskua ja asuvat komerossa. He eivät vaadi mukaan ulkomaanmatkoille tai ravintolaan syömään. He eivät sairastele, eikä heillä ole koskaan mitään isoja murheita. Heistä ei koidu mitään rahallisia kuluja ja he hoitavat käytännössä itse itsensä.
Hurmosmamman lapset eivät ylipäätään vaadi mitään, eivät tarvitse mitään, eivät rajoita elämää millään tavalla. Heidän ansiostaan vanhemmat voivat elää aivan kuten lapsettominakin ja tehdä kaikkia samoja juttuja kuin lapsettomatkin voivat tehdä.
Yksi kysymys vain herää.
Jos lapset eivät kerran vaikuta omaan elämään millään tavalla, minkä vuoksi sitten ylipäätään hankkia lapsia?
Kommentit (138)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:34"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 18:53"]
No kyllä mun tämänhetkinen elämä olisi ihan mahdotonta, jos olisi yksikään lapsi. Nautin nimittäin itsekseni olosta, lukemisesta, nukkumisesta, aikatauluttomuudesta. Just tällainen paineeton arki on kaikista mahdottomin vaihtoehto lasten kanssa. Nytkin kello on kohta iltaseitsemän, olen katsellut koko päivän elokuvaa ja nukahtanut spontaanisti pari tuntia neljästä kuuteen. Tehkää perässä 3-vuotiaan kanssa.
[/quote]
No en ehkä kolmevuotiaan kanssa tuota tee, mutta olen kyllä muutaman vuoden vanhemman lapsen kanssa tehnytkin, ei ne lapset ole pieniä ikuisesti, eikä niitä tarvi tehdä yhtä tai kahta enenpää.
[/quote]
No mulla on kolme lasta, ja silti voimme viettää leffamarayoneja joko vain yhden tai kahden tai kaikkien kanssa.
Mistä päästäänkin siihen, että mun mielestä on niiiiiiin siistiä!!!! Scifihulluna leffanörttinä näyttää kaikki suuret klassikot ja omat oudot suosikkini lapsilleni ja keskustella niistä heidän kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:56"]
Vela oli suunnitellut osallistumista festareille. Valitettavasti velan jalka meni pahasti poikki ja vaati kotiinjäämistä. Vela koki jalkojen rajoittavan elämää, ymmärrettävästi.
[/quote]
Minunkin mielestäni lapset ovat yhtä ikävä asia kuin murtunut jalka.
[/quote]
Kertoo olennaisen monesta velasta. Asennevamma.
Neljän lapsen äitinä olken nukkunut tänään pitkään, käynyt lenkillä, maannut rannalla jha uinut ja grillannut. Jos olisin lapseton, olisin tänään nukkunut pitkään, käynyt lkenkillä, maannut rannalla jne...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 18:53"]
No kyllä mun tämänhetkinen elämä olisi ihan mahdotonta, jos olisi yksikään lapsi. Nautin nimittäin itsekseni olosta, lukemisesta, nukkumisesta, aikatauluttomuudesta. Just tällainen paineeton arki on kaikista mahdottomin vaihtoehto lasten kanssa. Nytkin kello on kohta iltaseitsemän, olen katsellut koko päivän elokuvaa ja nukahtanut spontaanisti pari tuntia neljästä kuuteen. Tehkää perässä 3-vuotiaan kanssa.
[/quote]
No en ehkä kolmevuotiaan kanssa tuota tee, mutta olen kyllä muutaman vuoden vanhemman lapsen kanssa tehnytkin, ei ne lapset ole pieniä ikuisesti, eikä niitä tarvi tehdä yhtä tai kahta enenpää.
[/quote]
Sinun piti kuitenkin odottaa, että lapsesi kasvoi, jos olisit halunnut tehdä noita asioita silloin kun lapsesi oli kolmevuotias, se ei olisi ollut sinulle mahdollista. Lapsesi siis rajoitti elämääsi.
[/quote]
Tästä ketjusta näkee hyvin, että velat todella tarvitsisivat elämäänsä jotain kunnon sisältöä, ei kukaan muu voi jaksaa jatkaa tällaista saivartelua.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:09"]
Neljän lapsen äitinä olken nukkunut tänään pitkään, käynyt lenkillä, maannut rannalla jha uinut ja grillannut. Jos olisin lapseton, olisin tänään nukkunut pitkään, käynyt lkenkillä, maannut rannalla jne...
[/quote]
Korjaus: Neljän lapsen äitinä olken nukkunut tänään pitkään, käynyt lenkillä, maannut rannalla jha uinut ja grillannut ja huolehtinut lapsistani. Jos olisin lapseton, olisin tänään nukkunut pitkään, käynyt lkenkillä, maannut rannalla jne...
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:37"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 18:53"]
[/quote]
[/quote]
Sinun piti kuitenkin odottaa, että lapsesi kasvoi, jos olisit halunnut tehdä noita asioita silloin kun lapsesi oli kolmevuotias, se ei olisi ollut sinulle mahdollista. Lapsesi siis rajoitti elämääsi.
[/quote]
Tästä ketjusta näkee hyvin, että velat todella tarvitsisivat elämäänsä jotain kunnon sisältöä, ei kukaan muu voi jaksaa jatkaa tällaista saivartelua.
[/quote]
Ihan samalla tavalla täällä nuo perheenäidit ovat saivartelemassa. Tämä on keskustelupalsta, täällä saa tuoda esiin erilaisia mielipiteitä.
Lapsille, kuten kissoillekin SAA aina hoitajan, ei rajoita elämää.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:22"]
[/quote]
Miten niin saa? Ja eikö sinun mielestäsi siitä hoitajan hankkimisesta ei ole mitään vaivaa? Lykkäät vain kissasi tai kakarasi ensimmäisen vastaantulijan hoteisiin?
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:24"]
[/quote]
Miten niin saa? Ja eikö sinun mielestäsi siitä hoitajan hankkimisesta ei ole mitään vaivaa? Lykkäät vain kissasi tai kakarasi ensimmäisen vastaantulijan hoteisiin?
[/quote]Ei se rajoita mun elämää, siitähän on kyse.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:24"]
[/quote]
[/quote]Ei se rajoita mun elämää, siitähän on kyse.
[/quote]
Minun elämääni ainakin rajoittaa se, että joudun hankkimaan kissalleni hoitajan. Se ei tee elämästäni huonompaa tai vähemmän arvokkaampaa, mutta se onkin aivan eri asia.
Ahaa, rajoittaminen on ymmärretty väärin, I see.
Ai velakielellä "lapsi rajoittaa elämää" tarkoittaa sitä, kun joutuu näkemään vähän vaivaa järjestää lapsille hoitaja? Ei ollut kovin ylivoimainen homma ainakaan meillä. Joutuuhan sitä elämässä yhtä sun toista muutakin järjestelemään.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:35"]Miksi tässäkin ketjussa taas aletaan jankata ihan ohi aiheen. Uskon, että monet lapselliset eivät itse koe lasten rajoittavan elämäänsä ja se on todella hienoa, mutta fakta nyt vain on että kyllä lapsettoman elämä on vapaampaa kuin lapsellisen. Jos nyt esimerkiksi se äiti voi lukea kirjaa kymmenen jälkeen illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan, niin lapseton voi lukea kirjaa kymmeneltä illalla tai sitten kahdeksalta illalla. Äidille ehkä on täysin ok, että hän voi lukea kirjaansa vasta kymmenen jälkeen, mutta se ei poista sitä faktaa että hänen elämänsä on silti rajoitetumpaa kuin lapsettoman. Vaikka äidltä menisi päivässä vain kolme minuuttia lapsen hoitoon (toivottavasti näin ei kuitenkaan ole), niin hänellä on silloin päivässä juuri kolme minuuttia vähemmän omaa aikaa kuin lapsettomalla. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta se on fakta. Miksi ette suostu myöntämään tosiasioita? Ja ei, lapsettomatkaan eivät voi tehdä aina ihan mitä huvittaa, useimmilla heistä on työ, monilla puoliso ja ehkä lemmikkejä. Mutta niin on suurimmalla osalla vanhemmistakin JA sen lisäksi heillä on vielä ne lapset, jotka vievät X määrän heidän ajastaan.
[/quote]
Tässä kiteytyy tämän keskustelun tyhjyys. Minä vapaaehtoisesti lapseni hankkineena HALUAN viettää aikaa lasteni kanssa. En ajattele heidän kanssaan oloa aikana, joka on pois omaasta ajastani, sillä haluan olla heidän kanssaan.
[/quote]
Niin, ei sillä ole väliä miten itse asian kokee, vaan sillä mikä on totta. Minulla esimerkiksi on kissa. Olen hankkinut sen vapaasta tahdostani ja se tuo elämääni suunnattomasti iloa. En koe, että aika jonka vietän kissani kanssa tai joka minulla menee sen ruokkimiseen tai eläinlääkärikäyntiin on omasta ajastani pois, koska teen nämä asiat mielelläni. Kuitenkin, jos haluan esimerkiksi lähteä lomamatkalle, kaikkien muiden hoidettavien asioiden lisäksi minun pitää hankkia kissalleni hoitaja. Sellainen, jolla ei ole kissaa joutuu tekemään kaikki samat asiat kuin minä paitsi hankkimaan kissalle hoitajan. Hänellä on siis yksi velvollisuus vähemmän kuin minulla. Tämä asia ei haittaa minua millään tavalla, mutta en silti voi väittää että elämäni olisi yhtä vapaata kuin kissattoman, koska väite on epätosi. Piste.
[/quote]Mutta ei rajoita sitä sun elämää, olet vapaa tekemään samat asiat kuin kissaton. :-)
[/quote]
En ole. Jos en saa kissalleni hoitajaa, en voi lähteä lomalle.
[/quote]
Onneksi lapsi lähtee lomalle mukaan. Lapset ovat siis todistetisti helpompia kuin kissat!
Ps. Kissalle saa hoitajan rahalla.
[/quote]
Mutta jos haluaisit lähteä vaikka kiipeämään Kilimanjarolle ja sinulla on puolivuotias lapsi, et voi ottaa sitä sinne mukaan. Joudut joko hankkimaan lapsellesi hoitajan tai odottamaan niin kauan että lapsi on tarpeeksi iso lähtemään mukaan tai jäämään yksin kotiin. Eikä sillä ole väliä, jos juuri sinä et halua sinne Kilimanjarolle kiivetä, kyse on siitä, että sinulla ei edes ole tällaista mahdollisuutta lähteä sinne ilman, että huolehdit lapsellesi hoitajan.
P.S. Joudun joka tapauksessa näkemään sen vaivan, että etsin kissalleni sen sopivan hoitajan, jonka rahalla saa.
[/quote]
Niin ja jos sinä haluaisit lähteä lapsesi kanssa uimarannalle tai saada häneltä kortin äitienpäivänä, et voi niitä saada jos sinulla ei ole lapsia!
Siksi on ihan turha verrata elämää lasten kanssa ja ilman toisiinsa. Tässä ketjussa joku jo sanoikin hyvin, mitään et voi saada jos et luovu jostain!
[/quote]
Minulla ei ole lapsia, joten en voi haluta lähteä lapseni kanssa rannalle tai saada häneltä äitienpäiväkorttia. Jos minulla olisi lapsi, haluaisin silti lähteä lomamatkalle.
[/quote]
Ja voisit lähteä sinne lapsesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:21"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:35"]Miksi tässäkin ketjussa taas aletaan jankata ihan ohi aiheen. Uskon, että monet lapselliset eivät itse koe lasten rajoittavan elämäänsä ja se on todella hienoa, mutta fakta nyt vain on että kyllä lapsettoman elämä on vapaampaa kuin lapsellisen. Jos nyt esimerkiksi se äiti voi lukea kirjaa kymmenen jälkeen illalla kun lapsi on mennyt nukkumaan, niin lapseton voi lukea kirjaa kymmeneltä illalla tai sitten kahdeksalta illalla. Äidille ehkä on täysin ok, että hän voi lukea kirjaansa vasta kymmenen jälkeen, mutta se ei poista sitä faktaa että hänen elämänsä on silti rajoitetumpaa kuin lapsettoman. Vaikka äidltä menisi päivässä vain kolme minuuttia lapsen hoitoon (toivottavasti näin ei kuitenkaan ole), niin hänellä on silloin päivässä juuri kolme minuuttia vähemmän omaa aikaa kuin lapsettomalla. Siinä ei ole mitään pahaa, mutta se on fakta. Miksi ette suostu myöntämään tosiasioita? Ja ei, lapsettomatkaan eivät voi tehdä aina ihan mitä huvittaa, useimmilla heistä on työ, monilla puoliso ja ehkä lemmikkejä. Mutta niin on suurimmalla osalla vanhemmistakin JA sen lisäksi heillä on vielä ne lapset, jotka vievät X määrän heidän ajastaan.
[/quote]
Tässä kiteytyy tämän keskustelun tyhjyys. Minä vapaaehtoisesti lapseni hankkineena HALUAN viettää aikaa lasteni kanssa. En ajattele heidän kanssaan oloa aikana, joka on pois omaasta ajastani, sillä haluan olla heidän kanssaan.
[/quote]
Niin, ei sillä ole väliä miten itse asian kokee, vaan sillä mikä on totta. Minulla esimerkiksi on kissa. Olen hankkinut sen vapaasta tahdostani ja se tuo elämääni suunnattomasti iloa. En koe, että aika jonka vietän kissani kanssa tai joka minulla menee sen ruokkimiseen tai eläinlääkärikäyntiin on omasta ajastani pois, koska teen nämä asiat mielelläni. Kuitenkin, jos haluan esimerkiksi lähteä lomamatkalle, kaikkien muiden hoidettavien asioiden lisäksi minun pitää hankkia kissalleni hoitaja. Sellainen, jolla ei ole kissaa joutuu tekemään kaikki samat asiat kuin minä paitsi hankkimaan kissalle hoitajan. Hänellä on siis yksi velvollisuus vähemmän kuin minulla. Tämä asia ei haittaa minua millään tavalla, mutta en silti voi väittää että elämäni olisi yhtä vapaata kuin kissattoman, koska väite on epätosi. Piste.
[/quote]Mutta ei rajoita sitä sun elämää, olet vapaa tekemään samat asiat kuin kissaton. :-)
[/quote]
En ole. Jos en saa kissalleni hoitajaa, en voi lähteä lomalle.
[/quote]
Onneksi lapsi lähtee lomalle mukaan. Lapset ovat siis todistetisti helpompia kuin kissat!
Ps. Kissalle saa hoitajan rahalla.
[/quote]
Mutta jos haluaisit lähteä vaikka kiipeämään Kilimanjarolle ja sinulla on puolivuotias lapsi, et voi ottaa sitä sinne mukaan. Joudut joko hankkimaan lapsellesi hoitajan tai odottamaan niin kauan että lapsi on tarpeeksi iso lähtemään mukaan tai jäämään yksin kotiin. Eikä sillä ole väliä, jos juuri sinä et halua sinne Kilimanjarolle kiivetä, kyse on siitä, että sinulla ei edes ole tällaista mahdollisuutta lähteä sinne ilman, että huolehdit lapsellesi hoitajan.
P.S. Joudun joka tapauksessa näkemään sen vaivan, että etsin kissalleni sen sopivan hoitajan, jonka rahalla saa.
[/quote]
Niin ja jos sinä haluaisit lähteä lapsesi kanssa uimarannalle tai saada häneltä kortin äitienpäivänä, et voi niitä saada jos sinulla ei ole lapsia!
Siksi on ihan turha verrata elämää lasten kanssa ja ilman toisiinsa. Tässä ketjussa joku jo sanoikin hyvin, mitään et voi saada jos et luovu jostain!
[/quote]
Minulla ei ole lapsia, joten en voi haluta lähteä lapseni kanssa rannalle tai saada häneltä äitienpäiväkorttia. Jos minulla olisi lapsi, haluaisin silti lähteä lomamatkalle.
[/quote]
Ja voisit lähteä sinne lapsesi kanssa.
[/quote]
Haluamaani kohteeseen en voisi lähteä lapsen kanssa, tai ainakaan lapsi ei siellä viihtyisi eikä se olisi hänelle turvallista.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:17"]Ai velakielellä "lapsi rajoittaa elämää" tarkoittaa sitä, kun joutuu näkemään vähän vaivaa järjestää lapsille hoitaja? Ei ollut kovin ylivoimainen homma ainakaan meillä. Joutuuhan sitä elämässä yhtä sun toista muutakin järjestelemään.[/quote]
Ei kukaan ole väittänyt, että se olisi ylivoimaista.
Edelleenkään kysymys ei ole siitä, miten ihminen subjektiivisesti kokee asian, vaan siitä mikä tosiasiallisesti pitää paikkansa.
[/quote]
Kyse on nimenomaan siitä miten ihminen elämänsä kokee, eihän tuollaista voi mitenkää mitata tai vertailla. Koksa ylipäänsähän tuo elämän rajoittuneisuus tulee siitä, kokeeko ihminen että hänen täytyy tehdä uhrauksia tai jättää jotain tekemättä jonkun asian vuoksi. Jos ihminen ei koe että hänen täytyy tehdä uhrauksia (oli sitten lapsia, kissoja tai mitä ikinä) tai luopua jostain jonkun vuosi, niin ei hänen elämänsä silloin rajoittunutta ole.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 22:17"]Ai velakielellä "lapsi rajoittaa elämää" tarkoittaa sitä, kun joutuu näkemään vähän vaivaa järjestää lapsille hoitaja? Ei ollut kovin ylivoimainen homma ainakaan meillä. Joutuuhan sitä elämässä yhtä sun toista muutakin järjestelemään.[/quote]
Ei kukaan ole väittänyt, että se olisi ylivoimaista.
[/quote]
No muuten vaan täällä todettu että esim. tuo hoitajan hankkiminen oikein rajoittaa elämää.
Päällimäinen asia, joka minulle tuli tästä keskutelusta mieleen: lapsettomien elämä se näköjään vasta rajoittunutta onkin. Ei mitään avarakatseisuutta tai kykyä ajatella asioita myös toisten näkökulmasta, hoetaan vaan tuota omaa mantraa vaikka hamaan loppuun saakka.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:31"]
Vela ei pysty arvottamaan potentiaalista lastaan tärkeämmäksi kuin spontaani lähteminen tai vaikka päiväkännit, koska hänellä ei ole tuota lasta ja siihen liittyvää tunnesidettä. Jos vela saisi lapsen ihan takuulla asiat menisivät uuteen järjestykseen, eikä hän kokisi menettävänsä ja elävänsä rajoittuneesti.
[/quote]
Mitä ihmettä sekoilet? Jatkuvastihan saa lukea vanhemmista, jotka kokevat lapsiperhe-elämänsä hyvin ahdistavaksi ja hylkäävät perheensä tai pahempaa. Jos minut pakottaisiin kantamaan, synnyttämään ja pitämään lapsi, jota en lainkaan halua, tuskinpa tuohon lapseen ainakaan kovin myönteistä tunnesidettä muodostuisi.
Toki näiltä hurmosmammoilta on aivan tavallista väittää tietäväsä muita paremmin, miten nämä mistäkin asiasta tuntevat ja ajattelevat.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:56"]
Vela oli suunnitellut osallistumista festareille. Valitettavasti velan jalka meni pahasti poikki ja vaati kotiinjäämistä. Vela koki jalkojen rajoittavan elämää, ymmärrettävästi.
[/quote]
Vela kuitenkin pystyi murtuneesta jalastaan huolimatta lähtemään festareille kävelysauvojen kanssa. Velan festarikokemus ei ollut aivan yhtä huikea kuin se olisi terveen jalan kanssa ollut, mutta joka tapauksessa hänellä oli oikein mukava ilta ystäviensä kanssa.
Perheenäiti suunnitellut osallistumista festareille. Valitettavasti äidin jalka meni pahasti poikki ja vaati kotiinjäämistä. Lääkäri kuitenkin antoi äidille luvan lähteä festareille kävelysauvojen kanssa. Äiti ei kuitenkaan saanut lapsilleen hoitajaa, joten hän joutui jäämään kotiin.
[/quote]
Tai sitten sai. Jos ei saa lastenhoitajaa, on kyse huonosta tuurista, kuten jalan poikkimennessä.
[/quote]
Niin, ehkä saikin. Kuitenkin perheenäidin todennäköisyydet päästä festareille ovat huonommat kuin lapsettoman.