Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun odotetaan auttavan juhlissa, voinko vain lähteä kun nakki napsahtaa?

Vierailija
07.07.2021 |

Miehen suku kyseessä, minulle etäisiä mutta palvelukseni kelpaavat heille aina. Mies luvannut järjestää juhlia ja kokkailla sinne, mutta myös, että perheemme menee juhliin edellisenä päivänä. Miehelle on ok, etten osallistu kuin vieraana, sillä tietää miten paskasti sukulaisensa ovat minua kohdelleet vuosien ajan. Kukaan ei myöskään ole ollut yhteydessä tai pyytänyt järjestelyapua, mutta eivät koskaan ota yhteyttä muutenkaan.

Kun menemme edellisenä päivänä ja yövymme juhlapaikalla, oletetaan tietenkin minunkin osallistuvan järjestelyyn "osana miestäni". Voin kuvitella sen loukkantumisen ja yllättymisen kun en autakaan. Mutta ei tosiaan ole edes pyydetty. Suvussa oletetaan hyvin paljon, eikä kommunikoida juuri lainkaan, ahdistava kombo.

No kuitenkin, mitä jos keksin itselleni ko. paikkakunnalla tekemistä tai vaikka etätöitä siksi aikaa, kun juhlia pitää järjestellä? Voisin olla muutaman tunnin tosiaan töissä, ja sitten käydä lasten kanssa jossain nähtävyydesttä kun sattumalta lupasin heille juuri silloin. Onko tää hyvä tapa, vai pitääkö sanoa suoraan sukulaisille, vai onko miehen tehtävä ilmoittaa ettei vaimo osallistu? Se oletus tosiaan on, se on aina, mutta nyt riittää.

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Meitsillä on ihan päinvastainen kokemus eli minä tai minun kokkailut eivät ole odotettuja miehen suvun juhliin. Anoppi koilottaa aina suureen ääneen, että juhlat onnistuu niin upeasti, kun hän ne saa laittaa. Pohtinut tuossa, että laittaa varmasti omat hautajaisensa...karjalanpaistin, pottuja ym.

Pikku vinkki: älä mene sinne touhuilemaan ennen juhlia. Menet paikalle, kun juhlat alkaa. Kukaan ei sinua kiitä tai tee laineita sun kokkailuille 👯

Vierailija
22/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei siis ole nimenomaan minulta pyytänyt mitään. Miehelle sanoin, että lupaa vain sen minkä itse pystyy pitämään ja pystyy tekemään ilman minun apuani. Mies sanoi asian olevan ok, mutta omasta mielestäni mieheni on ylimitoittanut jonkin verran. Luulee siis yksin pystyvänsä hoitamaan kokkaamisen, tarjoilun ym. yhtä aikaa. Apuna olisi vain hänen siskonsa, joka on tunnettu siitä että välttelee fyysistä työtä viimeiseen asti. Tulee isoihinkin sukutapaamisiin juuri kun kahvia kaadetaan, ja lähtee ensimmäisenä jälkiruokapöydästä ettei vaan tarvitse osallistua mihinkään. Mies kai oikeasti olettaa, että tämä tyyppi on hänen lisäkätensä. Tässä käy 100 % varmuudella niin, että mies pyytää, enkö voi edes tämän kerran osallistua ja olen itselleni luvannut, etten voi.

Ongelmaa ei olisi muuten, mutta läsnäoleva porukka on mm. käskenyt minut pois kuvista eräissä suvun juhlissa, koska olin 10 vuotta mieheni kanssa naimisissa olleena edelleen ulkopuolinen. Ulkopuolisia ei haluta perhealbumiin. Toivottu, että eroaisimme ja muuta mukavaa. Näitä paskiaisia en tasan tarkkaan auta enkä passaa enää missään. He tietenkin olettavat, että annan edelleen kävellä ylitseni, tulee yllätyksenä. Mietin sitäkin, onko tekoni heille epäreilu, toisen ihmisen juhlissa tulee sitten tällainenkin draama eteen.

Oliko muiden sisarusten puolisot kuvassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeesti. Miehesi selkeästi laskee sen varaan, että sinä kyllä autat kuitenkin, kun käy ilmi, ettei hän yksin urakasta selviä.

Minä en lähtisi koko juhliin, en edes ko. paikkakunnalle. Tulee nimittäin järkyttävä riita ja sotku teidän välille tuosta asiasta ja sitä ne ehkä siellä suvussa hiljaa toivovatkin.

Keksi ihan mikä tahansa syy, ettet voi lähteä. Tai sitten sanot suoraan, että et tällä kertaa halua lähteä lainkaan.

Usko!

Tule sitten kertomaan tänne, kuinka miehesi asian järjesti.

Jep, riita tulee, ja sitä yritetään todennäköisesti vyöryttää minun niskaani kun "petin heidät". Mies tätä tuskin minulle sanoo, koska vannotin ja monta kertaa halusin hänen sanovan, ettei odota minulta apua asioihin joita lupasi tehdä. Voin tarjota myötätuntoa hänelle, mutta pahaa tekee kun näkee selvästi, mihin nämä juhlat tulevat johtamaan. Ja toinen ei sitä näe.

Ai niin, ja minulta odotetaan myös ilmaista valokuvausta. Se on kätevää, kun silloin ei tarvitse maksaa kenellekään ja minä suvun ulkopuolisena rajaudun valmiiksi pois kaikista kuvista kun olen kameran takana. Ajattelin tänä vuonna ilmoittaa, että käytetään jalustaa ja automaattilaukaisua, eikö se nyt ole täysin pätevä tapa ottaa kuvia. Olenpa törkeä. :D

Vierailija
24/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkkyä. Saiko muiden lasten puolisot olla kuvassa?

En lähtisi koko suvun juhliin. Tai jos menet, niin tulet juhlapaikalle vasta juhliin ja lähdet lasten kanssa ruokailun jälkeen pois.

Vierailija
25/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menisin. Vaimona paikkani on mieheni rinnalla.

Vierailija
26/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oikeesti. Miehesi selkeästi laskee sen varaan, että sinä kyllä autat kuitenkin, kun käy ilmi, ettei hän yksin urakasta selviä.

Minä en lähtisi koko juhliin, en edes ko. paikkakunnalle. Tulee nimittäin järkyttävä riita ja sotku teidän välille tuosta asiasta ja sitä ne ehkä siellä suvussa hiljaa toivovatkin.

Keksi ihan mikä tahansa syy, ettet voi lähteä. Tai sitten sanot suoraan, että et tällä kertaa halua lähteä lainkaan.

Usko!

Jep, riita tulee, ja sitä yritetään todennäköisesti vyöryttää minun niskaani kun "petin heidät". Mies tätä tuskin minulle sanoo, koska vannotin ja monta kertaa halusin hänen sanovan, ettei odota minulta apua asioihin joita lupasi tehdä. Voin tarjota myötätuntoa hänelle, mutta pahaa tekee kun näkee selvästi, mihin nämä juhlat tulevat johtamaan. Ja toinen ei sitä näe.

Ai niin, ja minulta odotetaan myös ilmaista valokuvausta. Se on kätevää, kun silloin ei tarvitse maksaa kenellekään ja minä suvun ulkopuolisena rajaudun valmiiksi pois kaikista kuvista kun olen kameran takana. Ajattelin tänä vuonna ilmoittaa, että käytetään jalustaa ja automaattilaukaisua, eikö se nyt ole täysin pätevä tapa ottaa kuvia. Olenpa törkeä. :D

Ja mistähän tuollainen oletus nyt valokuvaamisesta, kun justhan sanoit, etteivät he mitään puhu.

Ei nyt enää pysy provon langat sun käsissä.

Vierailija
27/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kukaan ei siis ole nimenomaan minulta pyytänyt mitään. Miehelle sanoin, että lupaa vain sen minkä itse pystyy pitämään ja pystyy tekemään ilman minun apuani. Mies sanoi asian olevan ok, mutta omasta mielestäni mieheni on ylimitoittanut jonkin verran. Luulee siis yksin pystyvänsä hoitamaan kokkaamisen, tarjoilun ym. yhtä aikaa. Apuna olisi vain hänen siskonsa, joka on tunnettu siitä että välttelee fyysistä työtä viimeiseen asti. Tulee isoihinkin sukutapaamisiin juuri kun kahvia kaadetaan, ja lähtee ensimmäisenä jälkiruokapöydästä ettei vaan tarvitse osallistua mihinkään. Mies kai oikeasti olettaa, että tämä tyyppi on hänen lisäkätensä. Tässä käy 100 % varmuudella niin, että mies pyytää, enkö voi edes tämän kerran osallistua ja olen itselleni luvannut, etten voi.

Ongelmaa ei olisi muuten, mutta läsnäoleva porukka on mm. käskenyt minut pois kuvista eräissä suvun juhlissa, koska olin 10 vuotta mieheni kanssa naimisissa olleena edelleen ulkopuolinen. Ulkopuolisia ei haluta perhealbumiin. Toivottu, että eroaisimme ja muuta mukavaa. Näitä paskiaisia en tasan tarkkaan auta enkä passaa enää missään. He tietenkin olettavat, että annan edelleen kävellä ylitseni, tulee yllätyksenä. Mietin sitäkin, onko tekoni heille epäreilu, toisen ihmisen juhlissa tulee sitten tällainenkin draama eteen.

Oliko muiden sisarusten puolisot kuvassa?

Sisarukset olivat molemmat silloin juuri eronneita ja saapuivat ilman avecia. Voi olla, että kuva olisi sitten ollut törppö, kun yhdellä on puoliso ja muilla ei. Tämän nöyryyttävän episodin jälkeen minua on pyydetty kuvaamaan juhlissa, jolloin olen valmiiksi poissa kuvista. En koskaan kuvatessa pyydä ketään poistumaan, vaan kuvaan tilanteet luonnollisina ihmisineen. Pois lukien tietysti potretti sankarista tai hääpari tms., mutta muuten en suostu jättämään nykyisiä sisarusten puolisoja pois kuvista, enkä järjestä erityisiä ryhmäkuvia, joihin pääsee vain verisiteellä. Juhlissa kuvataan juhlien ihmisiä. Kuvani killuvat miehen suvun seinällä kehyksissä, niistä on teetetty kortteja ja kalentereita, ilmaiseksi tietysti käytössä kaikki.

Vierailija
28/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko!

Ja mistähän tuollainen oletus nyt valokuvaamisesta, kun justhan sanoit, etteivät he mitään puhu.

Ei ole provo! Juhlissa tuodaan minulle kamera ja käsketään paikan päällä alkaa kuvaamaan. Ei siitä puhuta etukäteen eikä sovita mitään. Vaan oletetaan, ettei tarvitse esim. palkata kuvaajaa kun minä olen paikalla.

Vierailija
29/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko!

Ei ole provo! Juhlissa tuodaan minulle kamera ja käsketään paikan päällä alkaa kuvaamaan. Ei siitä puhuta etukäteen eikä sovita mitään. Vaan oletetaan, ettei tarvitse esim. palkata kuvaajaa kun minä olen paikalla.

Ja mitähän vielä?

Vierailija
30/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti jaksaa satutäti hakata näppistään.

Vierailija
31/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa sulle ympätäänkin tekemistä ja vastuu hommia, jotta olisit hiljaa?

Kuulostat aika rasittavalta....

Vierailija
32/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko!

Ja mitähän vielä?

varmaan rakentaa se juhlatila. 

valokuvaus ja ruokahuoltohan on jo aloittajan vastuulla kokonaan 

Vierailija
33/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko!

Oletko kynnysmatto vai uhriutuja vai molempia? Aikuistu ja opi sanomaan ei, en tee.

Vierailija
34/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu: Kun teidän pitäisi lähteä juhliin, sanot, että sinulla on kurkkukipua ja ehkä vähän kuumettakin ja pitää mennä koronatestiin. Sitten käyt testissä oikeasti tai leikisti (varaa myöhäinen aika ettei tulos tule liian aikaisin) ja joudut odottelemaan tulosta kotona. Mies ja lapset voivat mennä, koska ovat oireettomia.

Nauti vapaa-ajastasi kotosalla!

Ole hyvä!

Vierailija
35/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei oikeasti ole provo. Vaan tuo oletus järjestelystä ja kuvaamisesta kuuluvat ihan samaan kategoriaan. Ennen juhlia ei sovita mitään eikä kommunikoida. Kun menen paikalle, minulle osoitetaan lautaspino että sinä varmaan katat. Sinä varmaan tiskaat. Sukulaismies tuo minulle kameran, että Vilma kuvaa. Tätä on toistunut vuosikaudet, joten se on kaava. Vilma on kuvannut heitä liki 10 v. kun sille antaa kameran, ja tiskannut kun näyttää missä on harja ja Fairy, mutta nyt Vilma ei enää jaksa. Kaavan rikkominen tulee olemaan rumaa, sitä ei mies näe.

Vierailija
36/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ajattelitko kuitenkin yöpyä heidän talossaan ja syödä heidän antimiaan ihan mutta mutkitta?

Kuulostat inhottavalta ja itsekkäältä ihmiseltä.

Minut on kutsuttu juhliin, ei tietenkään omalla nimellä vaan "Lassen porukka", mikä on ainakin ennen tarkoittanut Lassea, minua ja lapsia. Etkö sinä syö juhlien antimia? Yöpymisen juhlakalu halusi välttämättä maksaa perheellemme, mikä sisältää selvän sanomattoman odotuksen, että autamme rahaa vastaan, kun olemme paikalla ennen ja jälkeen juhlien. Sama kaava ikuisesti, mistään ei puhuta suoraan.

Siis juhlakalu maksaa yöpymisen koko perheelle, myös sinulle? Toki silloin autatkin jos otat vastaan toisen maksavan yöpymisen jonka hän arvatenkin maksaa sinulle kiitokseksi järjestelyavusta.

Vierailija
37/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiset ei kommuniko, mutta sinä onneksi osaat tehdä sen.

Vierailija
38/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlakalu "lupasi maksaa yöpymisen" teidän perheelle, jossa on "useita pieniä lapsia". Kerrot myös, että tämä yöpyminen tapahtuu "juhlapaikalla".

Onko tämä maksullinen juhlapaikka siis hotelli? Joka päästää sinun miehesi kokkailemaan ja tarjoilemaan hotellin keittiöön?

Vierailija
39/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa sulle ympätäänkin tekemistä ja vastuu hommia, jotta olisit hiljaa?

Kuulostat aika rasittavalta....

Olen nimenomaan se, joka on aina hiljaa ja alistuu kaikkeen. :)

Vierailija
40/112 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et halua kuvata niin sano se suoraan. "En nyt ehdi/kykene kuvaamaan".  Ja miehesi tekee sen minkä osaa ja pystyy koska on itse luvannut. Sinä otat lapset ja lähdet jonnekin kivaan omaan juttuun ja palaatte takaisin vähän ennen juhlia niin että ehditte laittaa itsenne juhlakuntoon. Ei selityksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi