Kysyn ruuista; Tekeekö kukaan muu enää esim. vaikka vanhanaikaista ruskeaa kastiketta?
Itse teen edelleen, mutta olenkin jo vanha. Teen myös vispipuuroa ja mannavelliä.
Ja jos joskus on huono mieli niin siihen auttaa makaronivelli. Lohturuoka.
Makaronivelliä olen joutunut viime aikoina syömään aika paljon.
Kommentit (115)
Perinteistä ruskeaa kastiketta teen; jossa siis vehnäjauhot ruskistetaan voissa. Vispipuuroakin teen joskus, liian harvoin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Perinteistä ruskeaa kastiketta teen; jossa siis vehnäjauhot ruskistetaan voissa. Vispipuuroakin teen joskus, liian harvoin kyllä.
Niin ja tämän kirjoittaja on -79 syntynyt.
Täällä toinen mummo, mutta mä en kyllä tee mitään noista. Ruskeakastike on vaihtunut tomaattimurskaksi ja kermaksi esim nakkikastikkeessa ja lihapullien kanssa syön bearnaisekastiketta. Puuroista keitän vain riisipuuroa ja vispipuuroa, vellejä en tee ollenkaan. Vanhanaikaisia laatikkoruokia, esim makaronilaatikko ja kaalilaatikko teen kyllä, sekä pataruokia lihasta ja juureksista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tee. En tarvitse rasvaa ja vehnäjauhoja ja vettä enää minkään ruoan kanssa.
Tarvitsetko shhhuushia, tai lättyjä joiden sisässä on... jotain?
Rapisevia peltipitaleipiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei tee. En tarvitse rasvaa ja vehnäjauhoja ja vettä enää minkään ruoan kanssa.
Mitä mahdat syödä? Et taida mitään ainakaan keittää, kun se vaatii vettä.
Aloittajan kysymykseen vastaus kyllä teen. Olen 32v
En ole ikinä tehnyt ruskeaa kastiketta enkä edes osaisi. Ei ole niin hyvää, että haluaisin edes opetella.
Vm 81
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa halvalla: Tällainen on Lidlin ostoslista ruokarahahullulle
Kävin tänään Peltolammin Lidlissä ja koitin ostaa viikon ruuat 20 eurolla niin kuin ruokarahahullu vinkui. Siis se palstahullu jolta on aina ruokarahat loppu ja tilillä kakskymppiä.
Alla lista siitä mitä ostin, paitsi margariinin korvasin lopulta kumminkin kalliimmalla koska minulla on ah niin vaativa maku. Muut kelpasivat eli ostin ne oikeasti enkä vain excel-harjoituksena.vehnäjauho 2kg 1,09
pikakaurahiutale 500g 0,49
peruna 2kg 1,89
kananmuna 6kpl 1,49
riisi 1kg 0,95
2 kpl makaroni 400g 0,39/kpl
3 x tomaattimurska 400g 0,37/kpl
suola 1kg 0,49
maito 1l 0,89
porkkana 1kg 0,99
tomaatti 332g 0,66
margariini 400g 0,45
Nakit iso viitonen 900g 2,29
kanan koipireisi 1kg 2,95
pähkinäsuklaalevite 400g 2,09
kuivahiiva 6pss 0,79
Yhteensä 19,40 eur
3,7 kg hiilihydraatteja
901g proteiinia
824g rasvaa
26327 kcal
2500 kcal/päivä -> 10,5 päivää, 1,84 eur/pv.Eli jos raha on ainoa mistä on niin suuri pula kuin palstahullulla mutta aikaa riittää tehdä ruokaa ja leipoa leipää niin jotain tollaista siitä tulee.
Halvimmat kalorit tuli vehnäjauhoista: 6875 kcal/euro. Sitten Lidlin margariini 4800 kcal/euro, riisi 3684 kcal/euro ja makaroni 3528 kcal/euro. Ai niin pikakaurahiutaleet 3694 kcal/euro.
Teen toki. Ruskeakastike oli myös mielessä kun tänään kävin ostoksilla.
Teen kastikkeita ja tuunaan niitä aika paljon. Meillä se oli nakkikastike. Ja sitten läskisoossi. Muuten se on pohja jollekin hienolle kastikkeelle jonka teen pihvin kera esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen mummo, mutta mä en kyllä tee mitään noista. Ruskeakastike on vaihtunut tomaattimurskaksi ja kermaksi esim nakkikastikkeessa ja lihapullien kanssa syön bearnaisekastiketta. Puuroista keitän vain riisipuuroa ja vispipuuroa, vellejä en tee ollenkaan. Vanhanaikaisia laatikkoruokia, esim makaronilaatikko ja kaalilaatikko teen kyllä, sekä pataruokia lihasta ja juureksista.
Onko ruuissakin meneillään joku muoti? Kyllä minulle maistuu "vanhanaikaisetkin" ruuat. Ne on parhaita. Mieluummin syön vaikka makkarakeittoa kuin jotain peltiruokaa, jossa on kuivia sipsejä + jotain rummomössöä.
Tekisin muuten, mutta haluan käyttää aikani muuhun, jos on "kiire" tavallaan. Ja en syö punaista lihaa koko ajan. Yhdessä purkissa oli valmiina lihakastike.
Nyt olisi syyskaalia. Kaalilaatikko on niin hyvää.
En tee ruskeaa kastiketta, mutta paljon muita "vanhanajan" ruokia kyllä.
Ja "nykyaikaisiakin" ruokia teen, mutta en sushia.
t. äiti 54v (ei mummo)
Teen kyllä joskus ruskeaa kastiketta, ehkä pari kertaa vuodessa. N53
Montakohan ketjua ruskeasta kastikkeesta ja sen oikeaoppisesta tekemisestä on ollut. Lukuisia. Ei haittaa. Löysin tämän herkun vasta 5-kymppisenä ja nautin sen tekemisestä suuresti!
Vierailija kirjoitti:
Tekisin muuten, mutta haluan käyttää aikani muuhun, jos on "kiire" tavallaan. Ja en syö punaista lihaa koko ajan. Yhdessä purkissa oli valmiina lihakastike.
Mihin sinullakin on kiire? Oletko mielestäsi tärkeä ihminen?
Luultavasti kukaan muu ei edes halua nähdä sinun sähläävän ja olevan niin "tärkeä".
Olen syntynyt -66, ja lapsuudenkodissani tehtiin perinteistä ruskeaa kastiketta viikoittain, esimerkiksi jauhelihakastikkeena, lihapullakastikkeena, nakki- ja makkarakastikkeena.
Teen näitä kaikkia aika ajoin. Hyvin tehty ruskea kastike on maukas.
Vispipuuroakin keitän joskus.
Taidat olla uusi täällä? Täällä keskustellaan ruuvista, etenkin jouluruuvista.
Vierailija kirjoitti:
Montakohan ketjua ruskeasta kastikkeesta ja sen oikeaoppisesta tekemisestä on ollut. Lukuisia. Ei haittaa. Löysin tämän herkun vasta 5-kymppisenä ja nautin sen tekemisestä suuresti!
Yhtä monta kuin oikeaoppimisen riisipuuron keitosta.
Teen edelleen kaikki noita, ikää 47v :)