Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Minut on hyväksytty Tampereelle (kakkosvaihtoehtoni), mutta olen vielä 26 varasijalla Helsinkiin. Mitä luulette voiko sanoa 100% mahdollisuudella, että olen menossa Tampereelle? Katsoin vipuselta, että 36 todistuvalinnalla valituista 21 on jo vastaanottanut paikan että eikös tällä logiikalla Helsinki ole minulta todennäköisesti jo suljettu pois vai olenko väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta myös ratikan 1 tieto ei riitä. Emmehän tiedä miten kauan siltä tyypiltä meni matkustaa eikä sitä mistä aletaan laskeen vuorokauden eka ratikkavuoro?
Miten se eka logiikkatehtävä? Oliko se kompa?
Minusta varjovalmennus oli hyvä. Minulla oli lisäksi maksullisen kurssit itseopiskelumatskut jossa oli paljon virheitä joita korjailtiin aika myöhään. Jotenkin ärsyttää enemmän maksullisen kurssin virheet kun vapaaehtoisvoimin toteutetun valmennuksen laatuvaihtelut.
Mietin myös itse sitä ensimmäistä tehtävää. Mua itseäni se 1 tai 2 vihje ei auttanut oikeastaan mitenkään, varsinkaan jos niitä käyntejä oli sitten loppujen lopuksi 24. Taisin vastata siihen että jätän vastaamatta tai ei riitä kumpikaan. En jälkikäteenkään ymmärrä miten se olis pitäny ratkasta
Lähdin ratkaisemaan siten, että 12 vastaanottokäynnistä on pakko olla se yksittäinen kun kerran on myös kolme, ja lisäksi kaksi neljän peräkkäisen käynnin putkea. Kotikäynneistä on pakko myös olla kaksi neljän peräkkäisen käynnin putkea, kun kerran on myös kaksi kertaa kaksi käyntiä peräkkäin.
Tällöin jos kolmantena ja viidentenä käyntinä on kotikäynti, niin silloin sen on pakko olla neljän käynnin putki, jossa ensimmäinen tapaaminen on vastaanottokerta ja seuraavat neljä kotikäyntejä. (Yksittäinen vastaanottokerta ei voi olla neljäs käynti, koska silloin kotikäyntejä pitäisi olla kolme ensimmäistä käyntiä, ja se ei ole mahdollista.) Ja koska tapaamiset vaihtelevat siten että ensin vastaanotto, sitten kotikäynti, niin viimeisen kerran on pakko olla kotikäynti. Välissä ei voi olla kahta kotikäyntiputkea, koska sitten se olisi vain yksi pidempi putki kotikäyntejä.
Sitten taas jos toisena ja viidentenä tapaamisena on kotikäynti: on mahdollista, että ensimmäinen tapaaminen on vastaanottokerta, jolloin 2-5 olisi neljän kotikäynnin putki. Tai sitten yksittäinen vastaanottokerta on kolmas kerta, eli ensin olisi kaksi kotikäyntiä, sitten yksi vastaanotto, ja sitten taas kotikäyntejä. Joten viimeinen kerta voi olla joko vastaanotto tai kotikäynti. Vastasin siis että 1 riittää mutta 2 ei.
Kotikäynti & vastaanotto logiikkatehtävän ratkaisin niin että loin käynneistä joukkiot eli V, KK, KK, VVVV jne. kunnes 24 käyntiä täyttyi. Sitten kokeilin erilaisia järjestyksiä joissa 1) ja 2) vihje olisi pätevä. Oliskos ollut että 1) tietojen perusteella järjestys oli aina sama mutta 2) vihjeen perusteella viimeistä käyntiä ei voinut tietää. En tiedä olisiko tämän voinut jotenkin taulukoida, mutta itse jätin hölmönä logiikat loppuun
Oho tässä ehtikin juuri edellä vastata joku, samat mietinnöt meillä heti aamusta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä raitiovaunu tehtävässä 1 ollut myös oikein? Jos 8.30 meni päivän yhdeksäs raitiovaunu niin laskin että 8.30/9 = 92min välein. Voin olla väärässäkin. Laitoin että 1 ja 2 erikseen
Siinä koiratehtävässä laitoin, että kumpikaan ei ole riittävä, koska missään vaiheessa ei puhuttu mitään kuinka monta yksilöä bordercollieista olisi narttuja tai uroksia. Mielestäni siksi ei voitu päätellä uros bordercollieiden määrää. Siitäkään en täysin varma ja vaihtelin vastausta useampaan kertaan ennen kun päädyin tuohon lopputulokseen.
Jaanan lajiksi mulla jäi useempi vaihtoehto oisko ollu sähly ja pesäpallo (en nyt muista mitkä lajit jäi) niin laitoin, että ei riitä kumpikaan.
Siinä pariskunta tehtävässä taisin laittaa että molemmat erikseen kun en saanu laskettua mutta luulen että ne ois pystyny laskee jos ois osannu
:DOnko kellään samantapasia vastauksia :D
Mä laitoin myöskin ne molemmat vaihtoehdot ratikkatehtävään, sillä molemmat olivat mahdollisia. Sain ratkaisun bordercollietehtävään myös. Jaana-tehtävään sain saman tuloksen kuim sinäkin. Pariskuntatehtävässä muistaakseni sain tuloksen, ettei kumpikaan käy (tätä tosin en täysin muista) ja siinä ikätehtävässä sain ratkaisun (laskin ne iät), jossa tarvittiin kummatkin.
Otitko huomioon, että vuorokauden ensimmäinen ratikka ei välttämättä starttaa klo 00.00?
En tiedä onko sillä vaikutusta, pohdin vain
Se on totta, tosin on se voinut lähteä (käytännössä saapua, jos/kun tekee ympyrälekin) esim. 00:05 tai 00:15. Ja kaupunkikin voi olla pieni. Heitin vähän hatusta tuon sinänsä, mutta itse valitsin ne molemmat (1) ja (2).
Hmm. 1. ratikka lähtee klo 00.00 ja on perillä 510 minuutin päästä klo 8.30, kulkuväli olisi ~56 min. Mutta jos 1. ratikka lähtee vasta 00.50 ja 9 on perillä 8.30 mennessä, kriteerit täyttyvät edelleen ja kulkuväli on ~51 minuuttia, jolloin vuorokaudessa tulee enemmän ajoja.
En kyllä koetilanteessa pystynyt ajattelemaan näin pitkälle :D
Ykkösvihje vain poissulkee sen, että vuoroväli ei voi olla yli tuntia, koska 9. ratikalla ehtii puoli ysiksi töihin. Kakkosvihje taas kertoo, että työmatkan täytyy kestää yli 12 minuuttia, koska sinä aikana ehtii tulla ratikka vastaan aina 12 minuutin välein ja oli nimenomaan tähdenetty, että tämä havainto on tehty työmatkalla.
Tuo 12 min välein kertoo myös jotain ratikoiden aikatauluista.
Mun mielestä ratikkatehtävässä oli oleellista tämä: "Raitiovaunut kulkevat tasaisin aikavälein vuorokauden ympäri." Eli aattelin että pitäisi olla joku luku jolla voi jakaa 1440 minuuttia (eli vuorokauden minuutit). Jos raitiovaunuja menisi 48 minuutin välein, niin niitä kulkisi tasan 30 vuorokaudessa (yhteen suuntaan). Toisaalta 9. ratikka menisi tällöin klo 7:12 ja vihjeessä varmaan tarkoitetaan, että 9. ratikalla vielä ehtii töihin mutta 10. ratikalla ei?
Kakkosvihje taas on aivan selvä: ratikoita menee 12 minuutin välein, eli psykologin kodin luo tulee vuorokauden aikana 120 ratikkaa. Ei kai siinä sen ihmeempää ole? Eli vastaus lienee, että 2 riittää, 1 ei riitä. Koska kun kerran kakkosvihje riittää, niin eihän sitten tarvitse enää alkaa laskea molempien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä raitiovaunu tehtävässä 1 ollut myös oikein? Jos 8.30 meni päivän yhdeksäs raitiovaunu niin laskin että 8.30/9 = 92min välein. Voin olla väärässäkin. Laitoin että 1 ja 2 erikseen
Siinä koiratehtävässä laitoin, että kumpikaan ei ole riittävä, koska missään vaiheessa ei puhuttu mitään kuinka monta yksilöä bordercollieista olisi narttuja tai uroksia. Mielestäni siksi ei voitu päätellä uros bordercollieiden määrää. Siitäkään en täysin varma ja vaihtelin vastausta useampaan kertaan ennen kun päädyin tuohon lopputulokseen.
Jaanan lajiksi mulla jäi useempi vaihtoehto oisko ollu sähly ja pesäpallo (en nyt muista mitkä lajit jäi) niin laitoin, että ei riitä kumpikaan.
Siinä pariskunta tehtävässä taisin laittaa että molemmat erikseen kun en saanu laskettua mutta luulen että ne ois pystyny laskee jos ois osannu
Mä laitoin myöskin ne molemmat vaihtoehdot ratikkatehtävään, sillä molemmat olivat mahdollisia. Sain ratkaisun bordercollietehtävään myös. Jaana-tehtävään sain saman tuloksen kuim sinäkin. Pariskuntatehtävässä muistaakseni sain tuloksen, ettei kumpikaan käy (tätä tosin en täysin muista) ja siinä ikätehtävässä sain ratkaisun (laskin ne iät), jossa tarvittiin kummatkin.
Otitko huomioon, että vuorokauden ensimmäinen ratikka ei välttämättä starttaa klo 00.00?
Se on totta, tosin on se voinut lähteä (käytännössä saapua, jos/kun tekee ympyrälekin) esim. 00:05 tai 00:15. Ja kaupunkikin voi olla pieni. Heitin vähän hatusta tuon sinänsä, mutta itse valitsin ne molemmat (1) ja (2).
Hmm. 1. ratikka lähtee klo 00.00 ja on perillä 510 minuutin päästä klo 8.30, kulkuväli olisi ~56 min. Mutta jos 1. ratikka lähtee vasta 00.50 ja 9 on perillä 8.30 mennessä, kriteerit täyttyvät edelleen ja kulkuväli on ~51 minuuttia, jolloin vuorokaudessa tulee enemmän ajoja.
Ykkösvihje vain poissulkee sen, että vuoroväli ei voi olla yli tuntia, koska 9. ratikalla ehtii puoli ysiksi töihin. Kakkosvihje taas kertoo, että työmatkan täytyy kestää yli 12 minuuttia, koska sinä aikana ehtii tulla ratikka vastaan aina 12 minuutin välein ja oli nimenomaan tähdenetty, että tämä havainto on tehty työmatkalla.
Mun mielestä ratikkatehtävässä oli oleellista tämä: "Raitiovaunut kulkevat tasaisin aikavälein vuorokauden ympäri." Eli aattelin että pitäisi olla joku luku jolla voi jakaa 1440 minuuttia (eli vuorokauden minuutit). Jos raitiovaunuja menisi 48 minuutin välein, niin niitä kulkisi tasan 30 vuorokaudessa (yhteen suuntaan). Toisaalta 9. ratikka menisi tällöin klo 7:12 ja vihjeessä varmaan tarkoitetaan, että 9. ratikalla vielä ehtii töihin mutta 10. ratikalla ei?
Kakkosvihje taas on aivan selvä: ratikoita menee 12 minuutin välein, eli psykologin kodin luo tulee vuorokauden aikana 120 ratikkaa. Ei kai siinä sen ihmeempää ole? Eli vastaus lienee, että 2 riittää, 1 ei riitä. Koska kun kerran kakkosvihje riittää, niin eihän sitten tarvitse enää alkaa laskea molempien perusteella.
Kyllähän sen silti pystyy laskemaan myös 1 vihjeen avulla vaikka myös 2 vihjeen avulla pystyy. Mielestäni se on 1 ja 2 erikseen, ei yhdessä. Vaikeapa sitä on sanoa mitä kokeen tekijät on tuossa hakenu
Vierailija kirjoitti:
Kotikäynti & vastaanotto logiikkatehtävän ratkaisin niin että loin käynneistä joukkiot eli V, KK, KK, VVVV jne. kunnes 24 käyntiä täyttyi. Sitten kokeilin erilaisia järjestyksiä joissa 1) ja 2) vihje olisi pätevä. Oliskos ollut että 1) tietojen perusteella järjestys oli aina sama mutta 2) vihjeen perusteella viimeistä käyntiä ei voinut tietää. En tiedä olisiko tämän voinut jotenkin taulukoida, mutta itse jätin hölmönä logiikat loppuun
Mutta eikös siinä ollut kaksi kertaa 24 käyntiä?
"Puheterapeutti tapaa asiakkaitaan vastaanottokäynneillä sekä kotikäynneillä. Puheterapeutti tapaa asiakkaita viikon aikana yhteensä 24 kertaa, yhtä monta kertaa kummallakin käyntityypillä"
Vissiin mulla on lukihäiriö. Mutta jos tapaa 24 kertaa kotikäynnillä ja 24 vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattelin myös noin...
Kysymys oli, että : "Kuinka monta raitiovaunua psykologin työpaikan suunnalta saapuu hänen kotinsa luokse yhdenvuorokauden aikana?"
Mun mielestä 2. avulla pystyi selvittämään tämän kun tiesi että työpaikan ja kodin välillä on suora yhteys, ne kulkee tasaisin välein (12min.) vuorokauden ympäri.
Mutta en sitten tiedä... olen huono näissä. :( Olisin paaaaljon parempi niissä kuviopäättelyissä ja toivoin että niitä olisi tullut. Varmaan digitaalisen kokeen avulla ne olisi ollut helppo järjestää. Mutta ei ni ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Puheterapeutti tapaa asiakkaitaan vastaanottokäynneillä sekä kotikäynneillä. Puheterapeutti tapaa asiakkaita viikon aikana yhteensä 24 kertaa, yhtä monta kertaa kummallakin käyntityypillä"
Vissiin mulla on lukihäiriö. Mutta jos tapaa 24 kertaa kotikäynnillä ja 24 vastaanotolla.
Niin sitten se olisi 48 käyntiä viikossa. En muista mitä tuohon vastasin vai vastasinko ollenkaan.
Onko teillä muilla tietokone toiminut normaalisti kokeen jälkeen?
Lainasin kokeessa lapsen konetta ja se yhtäkkiä sulkeutui ja lukittui.
Psykologi , joka milloinkaan ei ole lukenut Dostojevskia ja Nietzscheä , ei minun silmissäni ole varteenotettava psykologi. Tieteellinen psykologia on syvältä ja hyvällä syyllä ns. "pseudotiedettä". Lukekaa filosofiaa ja historiaa, niin ymmärrätte ihmistä ehkä vähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi , joka milloinkaan ei ole lukenut Dostojevskia ja Nietzscheä , ei minun silmissäni ole varteenotettava psykologi. Tieteellinen psykologia on syvältä ja hyvällä syyllä ns. "pseudotiedettä". Lukekaa filosofiaa ja historiaa, niin ymmärrätte ihmistä ehkä vähän paremmin.
ok, boomeri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin sitten se olisi 48 käyntiä viikossa. En muista mitä tuohon vastasin vai vastasinko ollenkaan.
Kysymyksenä oli: Kumpi käynti on viikon viimeinen tapaaminen Jos käyntejä on 48 niin nehän voi järjestää ihan vaikka kotikäynnit viikon alkuun tai keskelle tai loppuun. Taisin vastata, että kummastakaan ei saa vastausta. Ajattelin vain, että tuo terapeutti tekee ihan hulluja työviikkoja. Yksi kotikäyntikinhän voi kestää 1-2h :O Vaikka eihän noilla tehtävillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Vaikka toivoisihan sitä, että voisi päätellä vähän realistisuuden mukaisesti. Niin kuin esim. hoitajien lääkelaskuissa voi päätellä vastausta sen mukaan, että onko realistista, että vastaukseissa annetaan 5 litraa morfiinia vs 0, 5 ml.
Vierailija kirjoitti:
Minut on hyväksytty Tampereelle (kakkosvaihtoehtoni), mutta olen vielä 26 varasijalla Helsinkiin. Mitä luulette voiko sanoa 100% mahdollisuudella, että olen menossa Tampereelle? Katsoin vipuselta, että 36 todistuvalinnalla valituista 21 on jo vastaanottanut paikan että eikös tällä logiikalla Helsinki ole minulta todennäköisesti jo suljettu pois vai olenko väärässä?
en usko, mihin ne menee ne loput??? niin se on todistusvalinta ja jos tosi hyvät paperit niin sitähän voi mennä mihin vaan.
Itseasiassa jos niitä ratikoita tulee vastaan 12minuutin välein, niin silloinhan niitä lähtee asemalta 24 minuutin välein🤔 Lopputulos toki sama, eli vastauksen pystyy tuosta 2 vihjeestä päättelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksenä oli: Kumpi käynti on viikon viimeinen tapaaminen Jos käyntejä on 48 niin nehän voi järjestää ihan vaikka kotikäynnit viikon alkuun tai keskelle tai loppuun. Taisin vastata, että kummastakaan ei saa vastausta. Ajattelin vain, että tuo terapeutti tekee ihan hulluja työviikkoja. Yksi kotikäyntikinhän voi kestää 1-2h :O Vaikka eihän noilla tehtävillä ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä. Vaikka toivoisihan sitä, että voisi päätellä vähän realistisuuden mukaisesti. Niin kuin esim. hoitajien lääkelaskuissa voi päätellä vastausta sen mukaan, että onko realistista, että vastaukseissa annetaan 5 litraa morfiinia vs 0, 5 ml.
Itseasiassa on tuo 0,5 milliäkin liikaa. Mutta anyway.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tehtävässä ei myöskään kerrottu, että mikä se viikko on, onko se Ma-Pe vai Ma-Su?
Voihan sitä ihmisellä olla hulluja työviikkoja ja tehdä viikonloppuisinkin töitä. Pitäisikö tossa tehtävässä ihmisen tietää, että mikä on puheterapeutin viikko?
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa jos niitä ratikoita tulee vastaan 12minuutin välein, niin silloinhan niitä lähtee asemalta 24 minuutin välein🤔 Lopputulos toki sama, eli vastauksen pystyy tuosta 2 vihjeestä päättelemään.
Mitä :D Siis jos meen junalla Helsingistä Ouluun ja huomaan, että Oulusta päin tulee junia 12 minuutin välein. Niin lähteekö nekin junat sun mielestä 24 minuutin välein Oulun asemalta? Mistä ne joka toinen juna sitte tulee XD
No, jos haluaa jotain oppiakin, niin kyllä luetaan. Toki voi sluibailla ja mennä helpoimman kautta, mutta se ei ehkä varsinkaan psykalla ole se fiksuin ratkaisu.