Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
941/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toivottavastipääsentodistuksella kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

toivittavastipääsentodistuksella kirjoitti:

Itkettää. Ei tullut Laudaturia ei. Todistuspisteet alle 127. Ei pääse yhtään mihinkään näillä. Pääsykokeisiin lukeminenkin mennyt päin helvettiä.

Onnea ja tsemppiä teille muille. Mun on aika nyt luopua elämäni pitkäaikaisimmasta haaveesta.

Ei tarvitse luovuttaa. Käyt pääsykokeessa kattomassa, miten koe menee. Jos et pääse, niin käyt korottamassa paria ainetta ja ensi vuonna heittämällä sisään!

Kirjoitin tästä jo aiemmin, mutta en pysty tähän enää. Psykalle hakeminen on aivan liian raskasta. Otan opiskelupaikan vastaan kakkos-alalta, koska ajatus taas ylimääräisestä vuodesta etenemättä mitenkään tuntuu ihan hirveältä. Oon jo ihan tarpeeksi monta vuotta tuhlannu sairastamisiin kun muut etenee elämässä. Tänä vuonna ensikertalaisuus menee ja samalla yo-todistus tulee turhaksi.

Kyllähän tää tuntuu ihan paskalta, että jos edes yks noista Eximioista olis Laudatur, niin pääsisin sisään. Mutta ei auta jossittelu, eikä voi syyttää kuin itseä.

En tiedä mitä aineita oot kirjoittanut, mutta itse tajusin vasta tämän kevään ylppäreihin, että mähän voin kirjoittaa myös lyhyen kielen (englannin) ja saada siitä paljon helpommin L kuin pitkän kielen (myös englannin) E:n, jonka kanssa oon kipuillut jo 5 kirjoituskertaa. Lyhyen kielen Laudatur napsahti aivan naurettavan helposti ja sen avulla sain täksi vuodeksi tarpeeksi korkeat pisteet valintaan. Todella moni (itsekin) jätin tämän vaihtoehdon monesti käyttämättä. 

Juuri näin. Samaten pitkän matikan voi vaihtaa lyhyeen, kun ei sillä pitkän B:llä tai C:llä tee mitään, ja siitä on kova urakka korottaa.

Vierailija
942/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli QR-koodi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakohan enkkuun ilmoittautua molempiin oppimääriin samalle kirjoituskerralle? Nehän kirjoitetaan eri päivinä.

Asia on tullut ajankohtaiseksi vasta korottamisten myötä, vaikka kai abikin saa kirjoittaa kaksi eri oppimäärää, mutta vain toinen merkitään todistukseen.

Vierailija
944/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava kuulla joskus kuinka 'kehnoilla' yo-todistuksen arvosanoilla olette koittaneet pääsykokeitten kautta sisään ja esimerkiksi päässeet sitä kautta.

Eli onko keskinkertaisesti kirjoittaneella mitään mahdollisuuksia pääsykokeen kautta?

Mun todistus on ABCM eikä ole estänyt yliopistoon pääsemistä ja sieltä valmistumista.

Tätä juuri tarkoitin, kiitos :)

Vierailija
945/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gallup valintakoejännittäjille (ei todistuksenkautta hakevat)!

Olet ensikertalainen, peukku ylös.

Olet toiskertalainen, peukku alas.

Vierailija
946/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Digitaalinen koe? Tarvitseeko paperille rustata mitään vastauksia, vai kaikki vain koneella?

Vierailija
947/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Digitaalinen koe? Tarvitseeko paperille rustata mitään vastauksia, vai kaikki vain koneella?

Kaik koneella.

Vierailija
948/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasko joku ton vv harjoituskokeen yhen logiikkatehtävän? Sen missä sanottiin, että kilpapyöräilijä pyöräilee 1km myötätuleen 3 minuutissa ja vastatuuleen 4 minuutissa. Kuinka nopeasti hän pyöräilee kilometrin, jos et tuule laisinkaan? Miten tosta saa sen 3min ja 26s?

Vierailija
949/3036 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasko joku ton vv harjoituskokeen yhen logiikkatehtävän? Sen missä sanottiin, että kilpapyöräilijä pyöräilee 1km myötätuleen 3 minuutissa ja vastatuuleen 4 minuutissa. Kuinka nopeasti hän pyöräilee kilometrin, jos et tuule laisinkaan? Miten tosta saa sen 3min ja 26s?

Kaveri selvitti tämän jo. Lasketaan siis (1000m/180s + 1000m/240s)/2=4,86110

1000m/4,86110=205,714=3min 26s

Laitoin tämän tänne, jos joku muukin ihmetteli :)

Vierailija
950/3036 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki!

Selasin tätä ketjua hetken ja huomasin, että osalla aika epätoivoset fiilikset (ymmärrettävästi), kun psykaan niin haastava päästä sisään. Mä itse aikanaan päätin skipata kaikki Suomen pääsykoehässäkät ja menin Alankomaihin (Groningenin yliopisto) tekemään mun kandidaatin tutkinnon psykasta. Opetus on todella hyvätasoista Alankomaissa ja lukukausimaksut siedettäviä (eka vuosi n. 1000e ja sitä seuraavat n. 2200e, löytyy kyllä yliopistojen sivuilta). Palasin itse nyt Suomeen ja haen psykaan maisterihaulla. Monet yliopistot Alankomaissa painottavat tutkimusta, joka auttaa materiaalien omaksumisessa ja antaa hyvän tilastomatemaattisen pohjan. Voisin jopa suositella sitä, että menee Alankomaihin vaikka ekaks vuodeksi vaan ja opettelee tilastomatikan perusteet + psykan perusteet ja hakee sitten kandihaussa Suomeen, jossa todnäk saa kaiken hyväksiluettua. 

Tsemppiä kaikille viimehetken puristukseen! 

Vierailija
951/3036 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi kaikki!

Selasin tätä ketjua hetken ja huomasin, että osalla aika epätoivoset fiilikset (ymmärrettävästi), kun psykaan niin haastava päästä sisään. Mä itse aikanaan päätin skipata kaikki Suomen pääsykoehässäkät ja menin Alankomaihin (Groningenin yliopisto) tekemään mun kandidaatin tutkinnon psykasta. Opetus on todella hyvätasoista Alankomaissa ja lukukausimaksut siedettäviä (eka vuosi n. 1000e ja sitä seuraavat n. 2200e, löytyy kyllä yliopistojen sivuilta). Palasin itse nyt Suomeen ja haen psykaan maisterihaulla. Monet yliopistot Alankomaissa painottavat tutkimusta, joka auttaa materiaalien omaksumisessa ja antaa hyvän tilastomatemaattisen pohjan. Voisin jopa suositella sitä, että menee Alankomaihin vaikka ekaks vuodeksi vaan ja opettelee tilastomatikan perusteet + psykan perusteet ja hakee sitten kandihaussa Suomeen, jossa todnäk saa kaiken hyväksiluettua. 

Tsemppiä kaikille viimehetken puristukseen! 

Kiitos tsempeistä!

Alankomaat oli mulla vaihtoehtona viime vuoden haun epäonnistumisen jälkeen ja tutkin sitä aika vakavissanikin. Mutta ongelmaksi tuli niinkin käytännönläheinen asia kun Alankomaiden valtava asuntopula. Mulla on koira, joten en voi ns. vuorata vaan jotain sohvanurkkaa parempaa asuntoa odotellessa, ja koska asuntopula on niin valtava, on niiden vähäisten asuntojen vuokrat ihan älyttömiä opiskelijabudjetille. Plus Alankomaissa opiskelu ei oikeuta aikuiskoulutustukeen, joka on Suomessa opiskelun suurin kannatin itselle. Joten päädyin unohtamaan tällä erää Alankomaat, toisessa tilanteessa olevalle se varmasti sopii paremmin.

Mutta!! Halusin siis kysyä miten tuo asunnottomuus näyttäytyi sulle kun sinne muutit?

Vierailija
952/3036 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tsempeistä!

Alankomaat oli mulla vaihtoehtona viime vuoden haun epäonnistumisen jälkeen ja tutkin sitä aika vakavissanikin. Mutta ongelmaksi tuli niinkin käytännönläheinen asia kun Alankomaiden valtava asuntopula. Mulla on koira, joten en voi ns. vuorata vaan jotain sohvanurkkaa parempaa asuntoa odotellessa, ja koska asuntopula on niin valtava, on niiden vähäisten asuntojen vuokrat ihan älyttömiä opiskelijabudjetille. Plus Alankomaissa opiskelu ei oikeuta aikuiskoulutustukeen, joka on Suomessa opiskelun suurin kannatin itselle. Joten päädyin unohtamaan tällä erää Alankomaat, toisessa tilanteessa olevalle se varmasti sopii paremmin.

Mutta!! Halusin siis kysyä miten tuo asunnottomuus näyttäytyi sulle kun sinne muutit?[/quote]

Joo tiedostan senkin, että ulkomaille lähteminen ei varmasti oo kaikille mahdollista :) Mulla oli yks suomalainen koulukaveri, jolla oli koira mutta hän asui kumppaninsa kanssa ihan ns. "oikeassa asunnossa" eli ei just missään kimppakämpässä. Asuntopulahan siellä on joo aikamoinen, mutta itellä kävi aina hyvä tuuri ja löysin pari kertaa kivan yksiön ja pari kertaa asuin kämppisten kanssa! Jos päätyy Alankomaita tosissaan harkitsemaan niin kannattaa ehdottomasti hyvissä ajoin lähteä asuntomarkkinoille etsimään ja rekisteröityä kaikille opiskelijaystävällisille asuntosivustoille (esim. Room, SSH). Ja sekin on valitettava fakta, että joskus voi mennä parikin kuukautta että löytää kämpän. :/ Muuten Alankomaat oli kyllä super kiva paikka asua ja opintotuella + asumislisällä pärjäsin ihan ok kun tein välillä duunia ohessa. 

Vierailija
953/3036 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokohan huomenna tulisi ekat todistusvalinnat ees jonnekin (eli oikikseen).

Jännittääää.

Vierailija
954/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikikseen on tullut lisätietopalkki! Jokohan tosiaan tänään saadaan sinne todistusvalinta tehtyä.

Vierailija
955/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lääkikseen tullu palkki! Merja urakoi

Vierailija
956/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna ainakin tuli vissiin 21.5.2021 perjantaina ainakin lääkiksen ja oikiksen tulokset. Oisko odotettavissa nyt samaa?

Vierailija
957/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijaalekstuu kirjoitti:

Viime vuonna ainakin tuli vissiin 21.5.2021 perjantaina ainakin lääkiksen ja oikiksen tulokset. Oisko odotettavissa nyt samaa?

Eiköhän. Oikiksen koe on jo maanantaina. Lääkiksen tuleminen samana päivänä oli viime vuonna vähän yllättävää, kun tuli kaksi isoa alaa samana päivänä, pääsykokeet ovat kuitenkin eri päivinä.

Vierailija
958/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Itsellä valintakoe keskiviikkona, joten tuskin on odotettavissa itselle tuloksia vielä tänään.

Vierailija
959/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijaalekstuu kirjoitti:

Jep. Itsellä valintakoe keskiviikkona, joten tuskin on odotettavissa itselle tuloksia vielä tänään.

Niin, kuten kaikilla psykalogolle hakevilla ;) AMK-kokeet kai voi taas olla useampina eri päivinä.

Vierailija
960/3036 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tarkotin selventää, että en ole hakemassa lääkikseen tai oikikseen, kuten ehkä muutamat yllä :D