Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Mikä fiilis? Peukku ylös jos hyvä, alas jos huono!
Jaksamista kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen Helsingin yo:n psykan 4. vuoden opiskelija ja voisin hieman avata meidän puolen painotuksia. Itse en alkuunkaan ymmärrä, miksi Helsinkiä pidetään jotenkin sellaisena, että sinne pitää kaikkien päästä ykkösenä. Tietyt elementit tutkinnoissa ovat samat kaikkialla.
Mutta meillä on opinnoissa täällä aikas paljon tilastoa eli ns. metodiopintoja. Esim. helsinki on ainoa, missä meillä perusopinnoissa on kognitiivinen ja neuropsykan kurssi jaettu kahteen erilliseen kurssiin, jolloin kliinistä psykaa ei ole lainkaan perusopinnoissa. Minua itseäni erityisesti tämä kliininen puoli kiinnostaa.
Sitten aineopinnoissa meillä on esim. havaitsemisen psykaa, kognitiivista neurotiedettä yms. ja metodiopintoja jopa 35 op! Kliinistä psykaa on 10 op. Sitten on tällaisia vapaavalintaisia aineopintoja, joissa niissäkään ei ole yhtään kliinistä psykaa.
Eli suoraan sanottuna minua harmittaa se, että helsingissä on niin paljon tutkimusorientaatiota, todella korkealentoisia kursseja, joissa tuntuu, että käytännön työelämään kosketus on kadonnut, kun perehdymme todella tarkasti esim. silmän näköaistin hermostolliseen perustaan. Itse haluaisin tehdä töitä esim. lastenpsykiatrialla psykologina, ja tuntuu joskus, että kandiopinnoissa hyvin harva kurssi koskettaa ihan tätä perus kliinistä mielenterveyden psykologiaa. Sen sijaan meillä voi kaikenmaailman aivosairauksien ja aistijärjestelmien kursseja käydä todella paljon.
Ja vastaavasti maisteriopinnoissa ei ole juurikaan kunnon psykoterapiaan tai erilaisiin interventioihin liittyviä syvällisiä kursseja. Lähinnä tällaisia vaivallisia 2,5 opintopisteen yleiskatsauksia eri interventiomalleihin.
Ja tästä ollaan puhuttu paljon omien kavereiden kanssa täällä, että kuinka helsingin psyka tähtää selkeästi tutkimuspainotteiselle, kogniivista ja neuroa korostavalle uralle ja perinteinen kliininen osaaminen on hyvin pienessä roolissa. Jos nyt saisin hakea uudestaan, olisin hakenut luultavasti Tampereelle tai Jyväskylään.
Psykoterapian opiskelu ei kuulu psykologin tutkintoon.
Moi! Olen itse Joensuun psykan 5. vuoden opiskelija. Psykoterapian opiskelu kuuluu psykan opintoihin ja tulevaisuudessa todennäköisesti entistä vahvemmin. Psykologiliitto ajaa mm. lainsäädäntöä ja koulutusmuutosta, jonka mukaan psykoterapeutin pätevyys jaettaisiin kahteen eri tasoon, joista ensimmäiselle tasolla pääsisi jo psykologin tutkinnolla. Siksi Joensuussa on jo meillä 15 opintopistettä psykoterapiaa. Kakkostasolla sitten pääsisi tällä nykyisellä psykoterapiatutkinnolla.
Eli tiivistetysti: interventioiden suunnittelu, toteutus ja niihin syventyminen on osa psykan opintoja ja ne tulevat tulevaisuudessa vielä painottumaan lisää, mikäli tämä uudistus tulee voimaan :) ja hyvä niin! Joensuussa ollaan tähän jo varauduttu ja valmistauduttu juuri näin, että psykoterapiaopintoja on jo maisterivaiheeseen sisällytetty.
No hyvä jos oikeasti on näin. Moni kokee Joensuun sijainnin haasteena, joten hyvä, ettäsiellä on oikeuspsykan lisäksi myös toinen "vetonaula".
Aiotko pitää yhtään välipäivää lukemisesta? Peukku ylös joo, peukku alas ei.
Mihin haette ensisijaisesti?
Ittel vaan 1. Helsinki 2. Turku 3.
Haen
1. Oulu psykologia(työ ja organisaatio )
2. Jyväskylä psyka (paras kaveri pakotti mutta en todnäk pääse koska Ouluun oli pienemmät piste määrät ainakin viime vuonna)
3. Joensuu (hampaita purren, lähinnä vaan koska opiskelija asuntojen vähäisyydellä pelotellaan)
Nyt vähän pelottaa. Tänään (entinen) rehtori laitto onnitteluviestin että laudaturit tuli molemmista aineista mitä kävin korottamassa. Todistusvalinnassa mun pisteet on siis nyt 143.8, eli varmaan pääsen Helsinkiin näillä? En pitäny todennäkösenä että näin vois käydä, niin nyt vähä pelottaa että onko tää oikeesti ihan totta. On sitä ehtiny unelmoida sinne muuttamisesta ja siellä opiskelemisesta, mutta onko kenellekään muulle vähä pelottavaa se että siitä saattaa tulla todellista?
Vaikka oon tosi ilonen ja kiitollinen näistä tuloksista (itkin ku luin sen viestin), niin kyllä sitä silti miettii että tekikö sitä oikeen valinnan. Mut meen jo asioiden edelle. Nyt jännätään tuloksia tällä viikolla, mut haluan uskoa, että asiat menee niin ku niiden on tarkotus mennä.
Ihan sikana tsemppiä kaikille viimesiin pääsykoerutistuksiin! Super jännittäviä aikoja! Halauksia ja jaksamista kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Haen
1. Oulu psykologia(työ ja organisaatio )
2. Jyväskylä psyka (paras kaveri pakotti mutta en todnäk pääse koska Ouluun oli pienemmät piste määrät ainakin viime vuonna)
3. Joensuu (hampaita purren, lähinnä vaan koska opiskelija asuntojen vähäisyydellä pelotellaan)
Opiskelen Joensuussa ja opiskelijakämpän saa kyllä jos malttaa jonkun aikaa ootella 😁 Soluun pääsis varmaan heti, yksiötä jonotin ite alle vuoden
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän pelottaa. Tänään (entinen) rehtori laitto onnitteluviestin että laudaturit tuli molemmista aineista mitä kävin korottamassa. Todistusvalinnassa mun pisteet on siis nyt 143.8, eli varmaan pääsen Helsinkiin näillä? En pitäny todennäkösenä että näin vois käydä, niin nyt vähä pelottaa että onko tää oikeesti ihan totta. On sitä ehtiny unelmoida sinne muuttamisesta ja siellä opiskelemisesta, mutta onko kenellekään muulle vähä pelottavaa se että siitä saattaa tulla todellista?
Vaikka oon tosi ilonen ja kiitollinen näistä tuloksista (itkin ku luin sen viestin), niin kyllä sitä silti miettii että tekikö sitä oikeen valinnan. Mut meen jo asioiden edelle. Nyt jännätään tuloksia tällä viikolla, mut haluan uskoa, että asiat menee niin ku niiden on tarkotus mennä.
Ihan sikana tsemppiä kaikille viimesiin pääsykoerutistuksiin! Super jännittäviä aikoja! Halauksia ja jaksamista kaikille!
Oikein paljon onnea!
Kyllä pääset ja kyllä teit oikean valinnan! 🤗 Jos myöhemmin huomaat tehneesi väärän valinnan, voit koska tahansa valita toisin.
Vierailija kirjoitti:
Onnea! Helsinki on paras :)
Kiitoksia!! <3 Pitäähän tietysti seki muistaa ettei mikään valinta oo lopullinen. Mut voi miten ihania te!
Toivottavasti muitakin onnistaa tänä keväänä!!
Olisi mukava kuulla joskus kuinka 'kehnoilla' yo-todistuksen arvosanoilla olette koittaneet pääsykokeitten kautta sisään ja esimerkiksi päässeet sitä kautta.
Eli onko keskinkertaisesti kirjoittaneella mitään mahdollisuuksia pääsykokeen kautta?
Pääsykokeella ei yo-arvosanoilla ole merkitystä, ainoastaan pääsykoepisteillä. Yo-pistejono ja pääsykoejono on kaksi erillistä valintatapaa, yhteispisteitä ei enää nykyään ole.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava kuulla joskus kuinka 'kehnoilla' yo-todistuksen arvosanoilla olette koittaneet pääsykokeitten kautta sisään ja esimerkiksi päässeet sitä kautta.
Eli onko keskinkertaisesti kirjoittaneella mitään mahdollisuuksia pääsykokeen kautta?
Mun todistus on ABCM eikä ole estänyt yliopistoon pääsemistä ja sieltä valmistumista.
Onko täällä muita, jotka ei ole saaneet QR-koodia vielä? Tutkin roskapostit ja tarkistin Opintopolun.. mutta ei löydy. Laitoin viestiä Hakijapalveluihin :/
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita, jotka ei ole saaneet QR-koodia vielä? Tutkin roskapostit ja tarkistin Opintopolun.. mutta ei löydy. Laitoin viestiä Hakijapalveluihin :/
Ei oo mullekaan tullu. Aattelin itekin alkaa selvitellä asiaa, jos ei huomiseen mennessä tuu.
Alan olla aivan loppu tähän psykalle hakuun enkä tiedä, pitäisikö vaan luovuttaa. Valmistuin lukiosta 2018 ja jos nyt en pääse vieläkään opiskelemaan mulle tulee jo viides välivuosi. 2018 en kyllä jaksanut lukea pääsykokeisiin laisinkaan, kun olin päättänyt, että haluan pitää välivuoden ja kerätä rahaa olemalla töissä. 2019 mun masennus oli niin paha, ettei vaan löytynyt mistään energiaa lukea kunnolla pääsykokeisiin. 2020 yritin ekaa kertaa tosissani. Ostin valmennuskurssin ja opiskelin tilastomatikkaa täysillä puoli vuotta. Noh sitten tulikin korona ja tehtiin se AMK:n koe, johon ei ollut enää yhtään motivaatiota opiskella erikseen. 2021 yritin taas tosissani, mutta silloin en vaan ollut tarpeeksi hyvä.
Nyt olen päättänyt, että alan korottamaan yo-arvosanoja, jos vaikka todistuksella ois helpompi päästä sisään. Noh tänään tuli tulokset enkusta ja uskonnosta ja kummastakaan ei tullut laudaturia. En olisi siis muutenkaan päässyt vielä tänä vuonna sisään todistuksella, kun en oo kirjoittanut matikkaa (opettaja kehotti olla kirjoittamatta ja mä tyhmänä kuuntelin häntä), mutta oishan ne laudaturit nyt helpottanut tulevaa työhommaa.
En tiedä, mitä tällä viestillä haen, ehkä vaan pakko purkaa ajatuksia jonnekin. Yo-tulokset, kun tuli, mulle tuli niin tyhmä ja luuseri olo, että tekis mieli vaan luovuttaa kaikessa. Harmi vaan, kun mikään muu ala ei kiinnosta niin en tiiä, mitä muutakaan haluaisin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Alan olla aivan loppu tähän psykalle hakuun enkä tiedä, pitäisikö vaan luovuttaa. Valmistuin lukiosta 2018 ja jos nyt en pääse vieläkään opiskelemaan mulle tulee jo viides välivuosi. 2018 en kyllä jaksanut lukea pääsykokeisiin laisinkaan, kun olin päättänyt, että haluan pitää välivuoden ja kerätä rahaa olemalla töissä. 2019 mun masennus oli niin paha, ettei vaan löytynyt mistään energiaa lukea kunnolla pääsykokeisiin. 2020 yritin ekaa kertaa tosissani. Ostin valmennuskurssin ja opiskelin tilastomatikkaa täysillä puoli vuotta. Noh sitten tulikin korona ja tehtiin se AMK:n koe, johon ei ollut enää yhtään motivaatiota opiskella erikseen. 2021 yritin taas tosissani, mutta silloin en vaan ollut tarpeeksi hyvä.
Nyt olen päättänyt, että alan korottamaan yo-arvosanoja, jos vaikka todistuksella ois helpompi päästä sisään. Noh tänään tuli tulokset enkusta ja uskonnosta ja kummastakaan ei tullut laudaturia. En olisi siis muutenkaan päässyt vielä tänä vuonna sisään todistuksella, kun en oo kirjoittanut matikkaa (opettaja kehotti olla kirjoittamatta ja mä tyhmänä kuuntelin häntä), mutta oishan ne laudaturit nyt helpottanut tulevaa työhommaa.
En tiedä, mitä tällä viestillä haen, ehkä vaan pakko purkaa ajatuksia jonnekin. Yo-tulokset, kun tuli, mulle tuli niin tyhmä ja luuseri olo, että tekis mieli vaan luovuttaa kaikessa. Harmi vaan, kun mikään muu ala ei kiinnosta niin en tiiä, mitä muutakaan haluaisin opiskelemaan.
Jos matikalla ja korottamisella pääset, suosittelen yrittämään vielä ensi vuonna. Ei kannata tuossa vaiheessa luovuttaa unelman kanssa.
Samalla alkaisin ratkoa tuota välivuosihaastetta ja alkaisin opiskella avoimessa yliopistossa tai avoimessa AMK:ssa sopivaa vara-alaa. Pääset ensi vuonna jatkamaan tokan vuoden opiskelijana, jos et psykalle pääsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mullekaan tullu. Aattelin itekin alkaa selvitellä asiaa, jos ei huomiseen mennessä tuu.
Mullekaan ei oo vielä tullut
toivottavastipääsentodistuksella kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
toivittavastipääsentodistuksella kirjoitti:
Itkettää. Ei tullut Laudaturia ei. Todistuspisteet alle 127. Ei pääse yhtään mihinkään näillä. Pääsykokeisiin lukeminenkin mennyt päin helvettiä.
Onnea ja tsemppiä teille muille. Mun on aika nyt luopua elämäni pitkäaikaisimmasta haaveesta.
Ei tarvitse luovuttaa. Käyt pääsykokeessa kattomassa, miten koe menee. Jos et pääse, niin käyt korottamassa paria ainetta ja ensi vuonna heittämällä sisään!
Kirjoitin tästä jo aiemmin, mutta en pysty tähän enää. Psykalle hakeminen on aivan liian raskasta. Otan opiskelupaikan vastaan kakkos-alalta, koska ajatus taas ylimääräisestä vuodesta etenemättä mitenkään tuntuu ihan hirveältä. Oon jo ihan tarpeeksi monta vuotta tuhlannu sairastamisiin kun muut etenee elämässä. Tänä vuonna ensikertalaisuus menee ja samalla yo-todistus tulee turhaksi.
Kyllähän tää tuntuu ihan paskalta, että jos edes yks noista Eximioista olis Laudatur, niin pääsisin sisään. Mutta ei auta jossittelu, eikä voi syyttää kuin itseä.
En tiedä mitä aineita oot kirjoittanut, mutta itse tajusin vasta tämän kevään ylppäreihin, että mähän voin kirjoittaa myös lyhyen kielen (englannin) ja saada siitä paljon helpommin L kuin pitkän kielen (myös englannin) E:n, jonka kanssa oon kipuillut jo 5 kirjoituskertaa. Lyhyen kielen Laudatur napsahti aivan naurettavan helposti ja sen avulla sain täksi vuodeksi tarpeeksi korkeat pisteet valintaan. Todella moni (itsekin) jätin tämän vaihtoehdon monesti käyttämättä.
Selitin jo aiemmin, että en kestä enää yhtäkään vuotta tällaista. Pakko ottaa kakkosvaihtoehto vastaan.