Psykologia & logopedia 2022
Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️
Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.
Kommentit (3036)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6400 hakijaa psykaan! Suosituin yliopisto oli jälleen kerran Tampere, tosin ensisijaisilla mitattuna Helsinki. Myös Jyväskylään oli enemmän hakijoita kuin Helsinkiin.
Logopediaan 2000 hakijaa, mutta Vipusesta ei pysty katsomaan kuinka moni on hakenut myös psykaan.
Ollaanko luvuissa samalla tasolla kuin viime vuonna, siis hakijoiden kokonaismäärä?
Pikkaisen pienemmässä, viime vuonna kokonaishakijoiden määrä oli yli 9000.
Olen itse yllättynyt hakijamäärien laskusta. Tuo liki -2000 psykalle tuntuu paljolta, samoin logon hakijamäärät. Mistä ajattelette, että tämä johtuu? Onko korona etäopiskeluineen ja edellisvuosien ankeat sisäänpääsytilastot vieneet tulevaisuususkon abeilta?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse yllättynyt hakijamäärien laskusta. Tuo liki -2000 psykalle tuntuu paljolta, samoin logon hakijamäärät. Mistä ajattelette, että tämä johtuu? Onko korona etäopiskeluineen ja edellisvuosien ankeat sisäänpääsytilastot vieneet tulevaisuususkon abeilta?
Sanoisin että nyt ollaan tultu takaisin normaalin tasolle. Tänä vuonna korkeakoulujen yhteishaussa oli noin 25 000 vähemmän hakijaa kuin viime vuonna. Koronakeväinä monella oli halua uudelleen kouluttautua voimakkaasti.
Ja toki on aika odotettavaa että eivät hakijamäärät voi kasvaa koko ajan kuin mitä tähän asti psykalla on kasvanut. Aina on ollut edellisvuotta enemmän hakijoita. Vihdoin sekin kasvu on loppunut ainakin toistaiseksi.
Kyllä. Hakijamäärät vastaavat aika lailla vuoden 2020 määriä. Eli putosi vain viime vuoden koronalisä pois.
Tosissaan hakeviin hakijamäärä ei juurikaan vaikuta. Ei ne kaikki 6000 hakijaa ole todellisina kilpakumppaneina.
Alkaako muitakin jännittää minkälainen materiaalipaketti tänä vuonna vastassa? Pitkä vuosi on mennyt pääsykoetta odotellessa ja pian pääsee vihdoin lukutyön ääreen. Viime vuonna en päässyt lähellekään paikan saantia, mutta tänä vuonna toiveet korkealla. Monetta kertaa te olette hakemassa? Mulla toinen vuosi vastassa.
Täälläkin yksi kiinnostunut kuulemaan muiden tilanteista ja fiiliksistä! Itse ensikertaa hakemassa ja ensikertalaisena. Jännitys lisääntyy päivä päivältä ja lukeminen pitäisi saada työn ohessa hoidettua.
Eniten varmaan harmittaisi, jos jäisi tosi pienestä kiinni. Mielummin ihan täysin penkin alle tai heittämällä sisään :D
Samaa mieltä! Olisi niin suuri pettymys jos olisi edes top 10 varasijoilla, kun tietäisi että pääsy olisi ollut vain tyyliin yhden vastauksen päässä.
Mua jännittää myös se, että ekaa kertaa koe tehdään tietokoneella. Paperi ja kynä toi omalla tavalla turvaa, kun ei ollut niin paljoa muuttujia. Toivottavasti ei tule teknisiä ongelmia kokeen aikana. Sellaiset itsellä ainakin heittää keskittymisen pitkäksi aikaa pois ja aiheuttaa stressiä tuleeko joku vastaava uusi ongelma pian uudestaan. Mutta näille asioille ei voi mitään, joten niillä mennään mitä on.
Mä olen kasannut lomia ja vapaapäiviä silleen että mulla on reilu pari viikkoa aikaa pelkkään lukuun. Toivottavasti motivaatio pysyy yllä. En tiedä lähtisinkö enää kolmatta vuotta samanlaiseen rumbaan.
Toivottavasti tulokset tulevat nopeammin, kun koe on sähköinen! Monivalintaahan se tulee kuitenkin olemaan.
Toivottavasti monivalinta on saatu korjattua sellaiseksi, että hiirellä rullailu ei vaihda vastausta.
Mille varasijoille pääsitte viime vuonna? Mun paras varasija oli noin 350 ja huonoin 480. Ihmettelin, miten mun varasijat oli näinkin "hyviä", sillä koe meni todella todella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Mille varasijoille pääsitte viime vuonna? Mun paras varasija oli noin 350 ja huonoin 480. Ihmettelin, miten mun varasijat oli näinkin "hyviä", sillä koe meni todella todella huonosti.
En osallistunut viime vuonna, mutta koehan siis on niin vaikea, että kukaan sisään päässytkään ei ole saanut siitä likikään täysiä pisteitä koskaan. Se on osa kokeen psykologista peliä.
Aiemmin kokeessa olleet! Miten nuo pisteytykset on aiemmin menneet (jos muistatte). Jos on esim. Monivalinnan osatehtävä, jossa 1 tai useampi väittämä on oikein, joutuuko kokonaan nollille jos osatehtävään on osittain vastannut oikein mutta vaikka yksi kohta oikea väittämä jäänyt löytymättä.
Ei tähän varmaan oikeaa vastausta ole. Lähinnä kiinnostaa tietää, odotetaanko osatehtävissä täydellistä suoriutumista, mikäli haluaa päästä ollenkaan pisteille. Voi olla aika merkittävä vaikutus kokonaispisteytykseen. Yksiselitteisesti väärästä valinnasta usein taitaa mennä miinusta.
Mun varasijat viime vuonna oli kanssa jossain reilun kolmensadan paikkeilla. Eli kauas jäi.
Koe meni odotettua huonommin, esim. Logiikan tehtävät oli melkein kaikki väärin vaikka luulin kokeen jälkeen että se osuus meni hyvin. Aikaa ei jäänyt myöskään kokeessa annetun artikkelin lukuun joten hakuammunnalla etsin sieltä vastauksia.
Pisteytysksiä miettivän kannattaa käydä katsomassa vanhoja kokeita. Toki säännöt voi aina muuttua, eli vasta koetilanteessa kannattaa katsoa miten herkästi kannattaa vastata jos epävarma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Mun varasijat viime vuonna oli kanssa jossain reilun kolmensadan paikkeilla. Eli kauas jäi.
Koe meni odotettua huonommin, esim. Logiikan tehtävät oli melkein kaikki väärin vaikka luulin kokeen jälkeen että se osuus meni hyvin. Aikaa ei jäänyt myöskään kokeessa annetun artikkelin lukuun joten hakuammunnalla etsin sieltä vastauksia.
Viime vuoden koe oli aivan farssi ja lottokuponki. Pisteytyskin oli yhdessä osiossa erilainen koepaperissa ilmoitetusta. Lisätietoa viime vuoden keskustelusta. Tänä vuonna en lähde aikaani tuhlaamaan arpajaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Osaisko joku kertoa millainen yhteishenki on Helsingissä ja Tampereella? Ja millaista siellä on muutenkin opiskella? 😊 Järkätäänkö siellä miten paljon kaikkia bileitä ja onko porukka sellaista, että moni kävis ylipäänsä bileissä? Oon siis muuten ottanut selvää noista opintojen suhteen, joten siksi kyselen täällä enemmän siitä sosiaalisesta puolesta ja vapaa-ajan jutuista :)
Mistäs sen yhteishengen etukäteen tietää, ennenkuin valitut opiskelijat tapaavat ja järjestävät bileitä? Jos joku vuosikerta bilettää runsaasti, pitääkö seuraavan vuosikerran bilettää yhtä paljon, jotta olet tyytyväinen. Mitä teet, jos vuosikertasi ei haluakaan järjestää hyviä bileitä.
Älä nyt ainakaan Helsinkiin hae. Siellä opiskelee vähintään 6 ällän hikarit, jotka eivät uhraa vapaa-aikaansa bileisiin. Valmistua pitää ennätysajassa.
En kyllä tajua psykologian suosiota. Samalla pääsemisen vaivalla pääsee lääkikseen.
Esim. mt-puoli:
Lääkiksessä opinnot ovat monipuolisemmat ja käytäntöä on enemmän. Ja loppupeleissä lääkäri johtaa sairaalaa ja polikliinista työtä, päättää potilaan hoidosta.
Toki vastaanottoa pitävällä psykologi-psykoterapeutilla voi olla itsenäinen työnkuva, mutta keinot auttaa potilaita ovat rajalliset psykiatriin verrattuna.
Hakekaa lääkikseen, jos ihminen kiinnostaa kokonaisvaltaisesti. Psykiatriaan erikoistuvista on kova pula. Psykologiksi haluavia taas on liikaakin.
Onko tietoa onko sähköinen koe aikaistanut muilla aloilla tulosten tulemista? Ainakaan tulosten viimeistään saapumispäivään ei ole tullut muutosta. Voisi kuvitella että tulokset olisi sähköisen kokeen jälkeen hyvinkin nopeasti saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla sama juttu. Logiikka osiosta oli vain yksi oikein ja kokeessa annettua artikkelia en ehtinyt edes lukea, kun aika loppui kesken. Kuitenkin, jos on päässyt reilun kolmensadan paikkeille, niin kuuluu 15% parhaimmistoon. Eli ihmettelen, miten huonosti se koe onkaan mennyt lopuilla 85%. Aika pieni joukko hakijoista on niitä todellisia kilpakumppaneita.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua psykologian suosiota. Samalla pääsemisen vaivalla pääsee lääkikseen.
Esim. mt-puoli:
Lääkiksessä opinnot ovat monipuolisemmat ja käytäntöä on enemmän. Ja loppupeleissä lääkäri johtaa sairaalaa ja polikliinista työtä, päättää potilaan hoidosta.Toki vastaanottoa pitävällä psykologi-psykoterapeutilla voi olla itsenäinen työnkuva, mutta keinot auttaa potilaita ovat rajalliset psykiatriin verrattuna.
Hakekaa lääkikseen, jos ihminen kiinnostaa kokonaisvaltaisesti. Psykiatriaan erikoistuvista on kova pula. Psykologiksi haluavia taas on liikaakin.
Itseäni henk.koht. voisi logon ohella kiinnostaa hammaslääkis. Sinne pääseminen on kuitenkin omalla kohdallani huomattavasti vaikeampaa. Yo-paperista ei löydy ainoatakaan luonnontieteen arvosanaa ja puutteita niiden hallinnassa on ihan peruskoulupohjaa myöten. Näiden hakuprosessien yhtälailla kuin opintojen/työtehtävienkin vertaaminen on muutenkin melko kaukaa haettua; kaikki eivät todellakaan tavoittele johtotehtäviä tai älytöntä vastuuta, päin vastoin. Itse haluan ainakin elää työn ohessa normaalia ja mahdollisimman stressivapaata elämää, jonka elämiseen mediaanipalkka riittää kohdallani vallan mainiosti. Toivon, että tulevaisuudessa työpanokseni on ensisijaisesti asiakkaalleni (ei niinkään työnantajalleni) arvokas ja työ itselleni antoisaa.
Ollaanko luvuissa samalla tasolla kuin viime vuonna, siis hakijoiden kokonaismäärä?