Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia & logopedia 2022

Vierailija
07.07.2021 |

Legendaarinen Vauvan Psykologia 2022 -ketju. Nyt myös logopedia virallisesti mukana! Sydämellisesti tervetuloa! ❤️

Seuraavissa viesteissä on usein toistuvia puheenaineita sekä vinkkejä ja linkkejä hakemiseen. Niihin kannattaa palata pitkin vuotta! Tiedot vastaavat kirjoitushetken tilannetta.

Kommentit (3036)

Vierailija
21/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa omat raakapisteet ja jotenkin huojentavaa oli, että huonoiten oli mennyt se etukäteismateriaali, eli 2 tehtävä. En käyttänyt lukemiseen, kuin pari viikonloppua. Antaa toivoa, että jos otan ensi vuonna lomaa pääsykoemateriaalin lukua varten koko kuukaudeksi saattaisin pärjätä paremmin. Se englannin kielinen yllärikin ja logiikka oli mennyt paremmin kuin luulin. Ei muuta kuin treenaamaan matematiikkaa. 

Mutta mistä pääsee näkemään sen kokeen kokonaisuudessaan. Haluaisin tehtäväkohtaisesti nähdä miten vastasin. En enää muista. Ja ihmeellistä on, että todellakin luulin, että ennakkomateriaaliin liittyvä osio meni hyvin ja se logiikka ja englanti huonosti. 

Yhteisvalinnan sivuilla on ohjeet ja kunkin yliopiston tilauslinkit.

Vierailija
22/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÅA:lle psykan soveltuvuusarvioon pystyi ainakin tänä vuonna hakemaan todistuksella myös ei-ensikertalainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän yrittää? Oma korkeakoulututkinto on 24 vuotta vanha. Silloin elettiin vielä aikaa ennen nettiä. Joten tottuminen nykyajan opiskelutapaan voisi viedä aikaa.

Vierailija
24/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on keskustelupalsta, ei mikään netin ilmoitustaulu.

Tämä keskustelu onkin käynnissä jo kuudetta vuotta samasta teemasta. ❤️

Mikä keskustelu? Näen vain kasan linkkejä.

Vierailija
25/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ÅA:lle psykan soveltuvuusarvioon pystyi ainakin tänä vuonna hakemaan todistuksella myös ei-ensikertalainen.

mitä?

Vierailija
26/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän yrittää? Oma korkeakoulututkinto on 24 vuotta vanha. Silloin elettiin vielä aikaa ennen nettiä. Joten tottuminen nykyajan opiskelutapaan voisi viedä aikaa.

todistuksen pitää olla musitaakseni 2014 jälkeen vai oliko se 2004? Sitä vanhemmat ei käy

Vierailija
27/3036 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

todistuksen pitää olla musitaakseni 2014 jälkeen vai oliko se 2004? Sitä vanhemmat ei käy

Toiskertalainen ei voi hakea papereilla (paitsi logoon ja ÅA:han siis). Yo-todistus voi olla kuinka vanha vaan, mutta koska yleisreaalista ei saa pisteitä, täytyy vähän vanhempien käydä kirjoittamassa pari reaalia.

Yhteisvalinnan psykan toiskertalaisia hakijoita ei siis kosketa kuitenkaan.

Vierailija
28/3036 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon jo nyt kaikille lukiotytöille, jotka aina jostain syystä hakee lukemaan psykaa, kun "olen niin sympaattinen ihminen" tai on omia mt-ongelmia, että älä. 

Vierailija
29/3036 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa, oikeastaan kaikki, näiden ketjujen osallistujista tietää kyllä mihin on hakemassa.

Vierailija
30/3036 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monetta kertaa olette hakemassa?

Ensi kertaa hakevia ei ehkä vielä tässä vaiheessa vuotta joukossamme ole.

Vierailija
31/3036 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haetteko ensisijaisesti pääsykokeella (peukka alas) vai todistuksella (peukku ylös)?

Suurin osa taitaa olla mukana sekä pääsykoe- että todistusvalinnassa, mutta harva on molemmissa väylissä yhtä vahvoilla sisäänpääsyn kannalta

Vierailija
32/3036 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eka hakukerta ens keväänä! Valmistun ylioppilaaksi vasta joulukuussa, mutta oon jo täällä fiilistelemässä, koska mun psykan "pääsykokeet" (=kirjotukset) onkin parin kuukauden päästä jo melkein ohi, jos hyvin käy. Tällä hetkellä näyttää aika hyvältä, kun pitkästä matikasta tuli laudatur, joka helpottaa elämää huomattavasti.

Vaikka oon itse onnekkaassa asemassa onnistuneiden kirjoitusten ansiosta, niin silti mieluummin itse pääsisin pääsykokeella sisään, koska jotenkin tuntuu, että huijarisyndroomaa saa kokea, jos ilman pääsykokeita pääsee sisälle. Tai siis ilman sitä järkyttävää tilastotieteen pänttäämistä ja tieteellisten artikkeleiden lukua olen paljon enemmän raakile päästessäni sisään kuin muut. Toki tämä osuus opiskelijoista on myös aika suuri. Mutta sitä todellista sopivuutta ja halua alalle ei tällä tavoin oikein mitata...

Vierailija
33/3036 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellinen oli siis vastaus tähän :)

Vierailija
34/3036 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse haen logolle. Hakukertoja on jo useita, mutta tää kevät oli ensimmäinen jolloin ihan tosissani yritin, ja luin materiaaleja oikeasti todella paljon.

Vierailija
35/3036 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

logopedia 😁

Vierailija
36/3036 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on eka hakukerta ens keväänä! Valmistun ylioppilaaksi vasta joulukuussa, mutta oon jo täällä fiilistelemässä, koska mun psykan "pääsykokeet" (=kirjotukset) onkin parin kuukauden päästä jo melkein ohi, jos hyvin käy. Tällä hetkellä näyttää aika hyvältä, kun pitkästä matikasta tuli laudatur, joka helpottaa elämää huomattavasti.

Vaikka oon itse onnekkaassa asemassa onnistuneiden kirjoitusten ansiosta, niin silti mieluummin itse pääsisin pääsykokeella sisään, koska jotenkin tuntuu, että huijarisyndroomaa saa kokea, jos ilman pääsykokeita pääsee sisälle. Tai siis ilman sitä järkyttävää tilastotieteen pänttäämistä ja tieteellisten artikkeleiden lukua olen paljon enemmän raakile päästessäni sisään kuin muut. Toki tämä osuus opiskelijoista on myös aika suuri. Mutta sitä todellista sopivuutta ja halua alalle ei tällä tavoin oikein mitata...

Tuossa edellisellä sivulla on linkit vanhoihin artikkeleihin useammalta vuodelta. Lue ne vuoden aikana läpi, niin olet samalla viivalla artikkelien lukemisessa muiden kanssa. :) Ei se pikkutarkka artikkelien ulkoa opettelu valmiutta sen enempää tuo.

Vierailija
37/3036 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ei tarvitse potea huijarisyndroomaa. Ensinnäkin nykyään ei enää painoteta tilastoa, joten se armoton pänttääminen on historiaa. Toisekseen todistuksella päässeet ovat (vahvasti yleistäen) luonnostaan parempia tiedon sisäistäjiä kuin kokeella sisään päässeet (ensikertalaiset). Vielä kärjistäen, joku viiden laudaturin ylioppilas nyt vaan on aika huikea tyyppi akateemisessa mielessä, eikä ollenkaan kehnompi kuin heikot yo-paperit kirjoittanut, joka pänttää pääsykokeeseen vuodesta toiseen ja pikkuhiljaa alkaa oppia lukemaan akateemisia artikkeleita. Ihmiset on erilaisia ja mun mielestä kenenkään ei tarttis potea huijarisyndroomaa tai alemmuutta pääsi sisään sitten millä konstilla tahansa.

Vierailija
38/3036 |
13.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin ja artikkeleita ehtii oppia lukemaan yliopistossakin. :) Ekana vuonna tulee jo aika hyväksi. Tilastoa ei oikeastaan tarvita kuin vain graduun. Esim. kandityö on kirjallisuuskatsaus eikä siinä tarvitse tutkimuksia niin tarkkaan tilastollisesti ruotia. Toki tilastokursseja on paljon, mutta ne varmaan lähtee aiempaa enemmän perusasioista tän todistusvalintamuutoken seurauksena, kun ei voida olettaa, että kaikki sisääntulleet osaa tilastoa juurikaan.

Vierailija
39/3036 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ilmiö, miten jo tässä ketjussa on  yksi kommentti, joka mollaa psykalle hakevia tyttöjä. En tiedä mikä siinä on, että psykalle hakemista pitää jotenkin kovin perustella ja todistella ja argumentoida, ettei vaan olisi syynä ''olen empaattinen ja haluan auttaa ihmisiä''. Miksei tällainen perustelu kelpaisi? Miksi ihmeessä tyttönä hakemista psykalle pitää jotenkin oikeuttaa syillä?

Samaan aikaan meillä on valtava poikajono hakemassa kauppikseen, mutta heitä ei koskaan kyseenalaisteta eikä mitätöidä. Miksi? Saman ilmiön näkee työelämässä: nousujohteista uraa havittelevaa naista pidetään jotenkin huonono äitihahmona, joka laittaa työn kaiken edelle, mutta kun saman tekee mies, onkin tämä mies kovan kunnianhimoinen ja rohkea, kun jaksaa niin panostaa leivän eteen. Weird.

Vierailija
40/3036 |
14.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanheneeko siis kandin/maisterin tutkintokin (haun osalta)? Minkä vuoden tutkinto kelpaa vielä pohjaksi Helsingin maisterihakuun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi