AURINGON POLTTAMA (Hyviä lievityskonsteja kaipaan)
Moikka.
Onko Teillä hyviä neuvoja auingon polttaman ihon hoitoon? Parissa kohtaa hellukat ja muuten kädet ja kaula ja niska ovat tulipunaiset. Lääkärissä kävin ja neuvoi käyttämään kortisonivoidetta, mutta mielestäni sen johdosta iho kutiaa ja paikoin pistäviä kutinoita siellä ja täällä. Jotenkin ne yltyy jos lisään kortisonivoidetta. Onko TEILLÄ muilla ollut vastaavia kokemuksia kortisonivoiteesta? Onko niin, että tuo pistely on jotain allergista reaktiota kortisoniin? Kylmä suihku on jonkinverran auttanut, mutta onko Teillä arvon naiset hyviä vinkkejä miten lievittää kutinaa ja onko noihin hellukoihin jotain konstia?
Onko Teillä ollut auringonpolttamaa ihoa ja onko ollut jokin hyvä voide joka lievittää ja viilentäisi?
Neuvoistanne suurkiitollinen.
Kommentit (53)
Jääkaappikylmää maitorahkaan. Pidä jonkun aikaa ja uusi useamman kerran. Auttaa tosi hyvin.
Olen kuullut, että luonnon jogurtti auttaisi myös. Joskus oli Tarjoustalossa sellaista sinistä kylmägeeliä, After Sun, oli tosi rauhoittava, valitettavasti en ole nähnyt valikoimassa enää.
Miten ihmiset löytävät nuo ihme keinot? Montako väärää keinoa pitää koittaa, ennen kuin oikea löytyy?
- margariini? - ei juuri muutosta
- tuorejuusto - meni vaan huonompaan
- lattiavaha - ei todellakaan
- mustikoita survottuna - tulos epäselvä, sohva sotkeentui, samoin sänky ja 3 t-paitaa
- kaakaovoi - no tää taitaa toimia
Hunaja auttaa palovammoihin nopeimmin, vie myös kivun saman tien.
Pantyson? Ja hydrocort mäkin olisin suositellut. Sekoita sitä perusvoiteeseen.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:08"]
Olen kuullut, että luonnon jogurtti auttaisi myös. Joskus oli Tarjoustalossa sellaista sinistä kylmägeeliä, After Sun, oli tosi rauhoittava, valitettavasti en ole nähnyt valikoimassa enää.
[/quote]
Eikös kylmägeeli ole ensin kylmä ja sitten kuumottaa?? Onko auringonpolttamaan ihoon sopiva eli ei kai ole alkoholia tms.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:07"]
Aloe vera geeli ihan ykkönen.
[/quote]
Onko siis auringon polttamaan ihoon sopiva? Ei kai ole alkoholia tai muita vastaavia kirveleviä aineita? Oletko käyttänyt siis polttamaan ihoon?
Oletko kysynyt lääkäriltä onko haittoja?
Kylmä kermaviili tai smetanaa auttaa 100%.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:35"]
[/quote]
Niin, siis tarkennan vielä, että suun kauttako otetaan? Kyselin keinoja jotka auttaa iholle laitettuna.
Kyllä kysymykseni oli ihan asiallinen ja odotin asiallisia vastauksia. Jos on akuutti tilanne niin mitään ruokia ei ole aikaa testailla vaan kysyin voiteista iholle.
ap.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:35"]
[/quote]
Niin, siis tarkennan vielä, että suun kauttako otetaan? Kyselin keinoja jotka auttaa iholle laitettuna.
[/quote]
Ihan levität siis iholle. Pidä se siin ennen kuin kuivuu ja pese pois.
Bepanthen auttanut ainakin minulla.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:48"]
Bepanthen auttanut ainakin minulla.
[/quote]
Juu, taisi tulla eka oikea neuvo. Itsekin ajattelin Bepanthenia koska se myös uudistaa ihoa ja on ehkä tunnetuin ihovoide ja terveellinen.
Alole Vera geeli, afterbsun geeli, luonnonjogurttia. kaikki käy kylmänä oikein hyvin.
Yleensä ns. vanhat keinot toimivat paremmin mitä pussillinen uusia.
-Maustamatonta jugurttia iholle (mahdollisesti rahka/smetanakin toimii, en ole kokeillut muita, mutta melkein "sama asiahan" nuo ovat...)
-Aito Aloevera ihan suoraan kasvista tai sitten geeli tmv, mutta ei mikään "tavallinen rasva" jossa "1% aitoa aloeveraa" mukana ja muu ties mitä aineita.
-Hunaja ihoon siveltynä, hunajassa on desifioifia aineita ja se kosteuttaa, toimii niin pikku haavoihn kui auringonpolttamiin ymv.
Ota kyypakkauksesta hydrokortisonitabletti. Aloe veraa sanotaan hyväksi. Sitä myydään monissa apteekeissakin. Kipuun ota särkylääkettä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 21:59"]
Ota kyypakkauksesta hydrokortisonitabletti. Aloe veraa sanotaan hyväksi. Sitä myydään monissa apteekeissakin. Kipuun ota särkylääkettä.
[/quote]
Siis hydrokortisonitabletti syödään. Aloe veraa levitetään iholle.
vähän kyllä ihmettelen, että kortisonivoidetta mutta kun se on lääkärin määräämää niin kai sitten sekin on ok ja joku mainitsi myös kaakaovoin. Mä kun olen kuullut ja mun mielestän ihan järkeenkäypä selitys on ettei palaneelle iholle saisi käyttää rasvaa vaan just jotain aloe vera -geeliä tms., koska rasva kiihdyttää sitä palamista se ei sammuta sitä paloa siellä ihon alla. Eli mä käytän geelivoiteita vaikken kyllä ole koskaan noin pahasti palanut.
Itse olen käyttänyt kaakaovoita, ihan marketin hyllyltä, käsissä hieroo niin muuttuu öljyiseksi. Ja karitevoita. Kirkkaan punanen selkäni oli parissa päivässä normi.