Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri kääntää puukkoa haavassa (köyhä perhe ja matkustaminen)

Vierailija
11.07.2014 |

Kaverillani ei taida olla minkäänlaista ymmärrystä köyhän perheen elämästä. Vähän väliä soittelee, että nyt ollaan huvipuistossa, nyt ollaan menossa risteilylle tai tulossa siltä, eilen oltiin jossain puuhapaikassa ja toissapäivänä ravintolassa.

Tuntuu että nyt kesälomalla ovat perheensä kanssa monta kertaa viikossa jossain erikoisessa paikassa tai vähintään mansikoiden ja herneiden kera rannalla tai grillaavat jotain herkkuja.

Meillä ei ole tuohon varaa. Kiukuttaa. Ei voi lapsillekaan sanoa että nyt ne oli taas jossain hiton sisävesiristeilyllä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap heitti luun ja palstan terrierit yrittävät kaluta, mutta ei tässä oikein ole lihaa luiden ympärillä. Mistä tapeltaisiin?

Vierailija
22/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh, jos jo rannalla käymisestä ja mansikoiden syömisestä tulet kateelliseksi...

Jos oma taloudellinen tilanne harmittaa, niin tee asialle jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:52"]

No huh huh, jos jo rannalla käymisestä ja mansikoiden syömisestä tulet kateelliseksi...

[/quote]

Tästä päästään asiaan, eli milloin se tapahtui, kun mansikoista, herneistä, jäätelöstä ja rannasta tuli luksustuote, johon kaikilla ei ole varaa. Minä lapsena olin todella köyhästä yh-siivooja perheestä, rahaa ei todellakaan ollut, mutta kesäisin oltiin rannalla ja syötiin jättistä. Meillä ei ollut autoa ja lähin rantakin oli 7km päässä, mutta bussit kulki tai pyörällä mentiin.

Vierailija
24/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:59"]

[/quote]

Tästä päästään asiaan, eli milloin se tapahtui, kun mansikoista, herneistä, jäätelöstä ja rannasta tuli luksustuote, johon kaikilla ei ole varaa. Minä lapsena olin todella köyhästä yh-siivooja perheestä, rahaa ei todellakaan ollut, mutta kesäisin oltiin rannalla ja syötiin jättistä. Meillä ei ollut autoa ja lähin rantakin oli 7km päässä, mutta bussit kulki tai pyörällä mentiin.

[/quote]

Oletteko katsoneet herneiden, mansikoiden ja jätskin hintaa? Monta euroa kilo/litra. Yksi jätski maksaa jotain 4 e. Sillä saa jo sopan koko perheelle. Jos ostaa 5-henkiselle perheelle jätskit, se on 20 e.

Vierailija
25/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

Oletteko katsoneet herneiden, mansikoiden ja jätskin hintaa? Monta euroa kilo/litra. Yksi jätski maksaa jotain 4 e. Sillä saa jo sopan koko perheelle. Jos ostaa 5-henkiselle perheelle jätskit, se on 20 e.

[/quote]

Juuri tuota tarkoitin, missä vaiheessä tämä muuttui? Mitä ihmettä tapahtui? Jos perhe lähtee (2 + 8v ja 6v) budjettimatkalle rannalle, esimerkki Vantaalta Suomenlinnaan, niin reissu maksaa: Matkaliput 4x5€ + 2x2,50€. Pussi herneitä 5€ ja jäätelöt jostain kaupasta matkalta 4x2€, eli kokonaishinta: 38€. Mitä helkuttia siis! Herneet tosta voi tinkiä, mutta todellakin uimarannalla käynti on luksusta!

No halvemmalla pääsee jos pyöräilee silvolaan tai pilvijärvelle, mutta ymmärtänette pointin!

Vierailija
26/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta marketista jätskit. 6 kpl tuutteja oli just jossain n . 2e!

Vierailija
27/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät voi ostaa vaikka Lidlistä ja kaksivuotiaan istuttaa rattaisiin niin ei tule reissu niin kalliiksi. Isojen lasten kanssa matkustaminen bussillakin tietysti on kalliimpaa. Jäätelöt voi ostaa kaupasta vaikka Pirkka-tuutit tai jotain jos ei ole Lidliä matkan varrella.

Vierailija
28/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nautittu tänä kesänä myös ilmaishuveista. Onneksi on auto käytössä, niin ollaan päästy vähän pidemmällekin ja rahaa bensaan on toistaiseksi ollut. Mukavia ja ilmaisia hupeja (vain matkakulut ja mahdollisesti eväät mutta nehän on sama asia kuin kotona syöty lounas):

- Oittaan Angry birds-puisto ja uimaranta (myös Suurpellossa on ja ollaan käyty)

- Erilaiset leikkipuistot, missä ei olla ennen käyty esim. Tokoinrannan puistossa oltiin eilen ja kivasti rusketuin, sain luettua yhden kirjan ja lapset viihtyivät kiipeilytelineessä ja viltillä lukemassa kirjoja

- Ikeassa ollaan käyty syömässä tiistaisin, kun lapset ovat ilmaisia. On siis lasten osalta ilmainen. Alle 8-vuotiaat pääsevät myös ilmaiseen leikkipaikkaan, jos haluaa kierrellä kaupassa.

- Erilaiset lähiseudun uiimarannat. Jokainen ranta on omanlaisensa.

- Pirkkolan urheilupuiston lampi, upea paikka lapsille

- Kotipihalle vesiämpäri ja vesipyssyt ja päivä sujuu ilolla

Eväiksi on otettu vesimelonia, päärynää, vesipullot ja joskus mansikoitakin.

Vierailija
29/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin normaalilta kesäloman vietolta. Lomaa varten yleensä säästetään rahaa, että saadaan tehtyä jotain kivaa. Lomarahoillakin tekee yhtä ja toista. Hymyä huuleen ja löydät omalle lomallesikin kivaa tekemistä. Me oltiin juuri viime yönä teltassa yötä. Se vasta oli lasten mieleen!

Vierailija
30/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ymmärrän aloittajaa.

omassa lapsuudessani olimme köyhiä, äitini oli yksinhuoltaja ja teki montaa työtä. Ei hänellä ollut aikaa tai varaa lähteä lomalle. Minä lapsena pääsin sukulaisperheen mukana joskus jonnekin (ainoat matkani mihinkään huvipuistoihin tai kylpylään) mistä äitini tuntee edelleen syyllisyyttä, - kun ei itse pystynyt sitä tarjoamaan minulle ja _joutui_selittämään_lapselleen_ tätä kuviota.

Vierailija
31/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sulle ap, että otat ihan reilusti välimatkaa tuohon kaveriisi. Opiskeluvuosinani valitettavasti en tajunnut itse tiputtaa matkastani rikasta iskän tyttöä, joka välttämättä halusi luetella minulle tuoreimmat ostoksensa, vaikka sanoin ihan suoraan kerran jos toisenkin että itselläni ei ole juuri varaa shopata. Kas sepä siinä leuhkimisessa niin makealta tuntuukin, kun SÄ ET SAA mutta MULLAPA ONKIN.

No nyt aikuisena työssäkäyvänä on varaa shopata vaikka Pariisissa, mutta ei tulisi mieleenkään esitellä mitään shoppailujani muille. Eihän nyt ketään minun vaatteet kiinnosta. Jos kaverit itse kysyvät jostain matkastani, yritän puhua asioista joista hekin voivat päästä osallisiksi. Museoiden aarteet näkee netistä, hotellin aamupalajuustoa saattaa saada citymarketin juustotiskiltä... Ihan helppoa se muiden huomioonottaminen on, kun vähän miettii etukäteen.

Vierailija
32/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse vasta äskettäin tajunnut, että ehkä mun työtön kaveri ei olekaan arvostanut mun ulkomailta lähetettyjä postikortteja. Olen pitänyt korttien lähettämistä kivana eleenä, koska itse tykkään saada kortteja matkoilta. Minusta on ihana kuulla muiden matkoista ja kivoista asioista. Jopa silloin kun itselläni ei ollut lomaa tai rahaa matkustella. Olen kyllä huomannut, ettei minun kuulumiset häntä kiinnosta muutenkaan. Kai se sitten tosiaan on niin, että vaikeinta on olla ystävä sellaiselle, jolla menee paremmin.

Vierailija
33/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomi on kateelisten ja katkerien maa..

Vierailija
34/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeinta on olla ystävä sellaiselle, jolla menee paremmin? Matkatko sen määrää? Itse harvoin matkustan, mutta en myöskään kadehdi ketään, koska aina ajattelen, että en kuitenkaan omaa elämääni vaihtaisi kenenkään kanssa. Olen rikas ihminen vaikka en materiaalisesti sitä olisikaan.

Tuutit muuten maksaa 60 cnt kappale ja 3 l herneitä 5€.

Vierailija
35/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 08:19"]Kaverillani ei taida olla minkäänlaista ymmärrystä köyhän perheen elämästä. Vähän väliä soittelee, että nyt ollaan huvipuistossa, nyt ollaan menossa risteilylle tai tulossa siltä, eilen oltiin jossain puuhapaikassa ja toissapäivänä ravintolassa.

Tuntuu että nyt kesälomalla ovat perheensä kanssa monta kertaa viikossa jossain erikoisessa paikassa tai vähintään mansikoiden ja herneiden kera rannalla tai grillaavat jotain herkkuja.

Meillä ei ole tuohon varaa. Kiukuttaa. Ei voi lapsillekaan sanoa että nyt ne oli taas jossain hiton sisävesiristeilyllä.

[/quote]

Miksi kaverisi ilmoittaa sinulle missä milloinkin ovat?

Minulla on kaveri, joka suunnittelee koko miehensä kesäloman täyteen reissuja lapsien kanssa. Koko ajan menevät tukka putkella, kun kaikki pitää ehtiä nähdä ja kokea loman aikana. Käy välillä miestä sääliksi, sillä hän varmaan haluaisi välillä ihan rentoutua kotona, eikä ajaa ympäri Suomea.

Vierailija
36/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi itse jotakin kivaa omalle perheellesi. Kun lapset olivat pieniä ja minä pienipalkkainen yh, teimme paljon kivaa yhdessä. Tässä esimerkkejä:

- pyöräretket (kylään, rannalle, uimahalliin, kioskille, kirkon kesäkahvilaan/perhekerhoon, niitylle, puistoon, ulkoilualueelle metsään...)

- bussilla jonnekin (pienintä pidin rattaissa niin kauan kuin lapsi kehtasi, koska pk-seudulla äiti rattaineen matkustaa ilmaiseksi)

- mukaan omat eväät (keitto termariin, letut folioon, voileivät, pilkotut vihannekset ja hedelmät)

- samalla tavoin hoidimme kerran kesässä Korkeasaari-reissun

- teimme miniretkiä (mm. Piirrustusvälineet mukaan ja piirtelemään/maalaamaan parin km päähän kivalle nurmikolle)

Lintsillekin päästiin, vaikka olin äärettömän köyhä. Säästin aina koko kevään kesää varten. Aina oli omat eväät, vesipullot, mehut, herkut mukana. Ja pitkään todella myös lastenrattaat, joihin oli kiva pakata kaikki tarvittava mukaan, vaikka lapset ei niissä enää istuneetkaan (nuorin saattoi joskus mennä lepäämään). Tällainen vaatii toki suunnittelua, mutta on myös palkitsevaa.

Vierailija
37/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän ap tarkoittaa köyhällä?

Meidän perheessämme on isä (palkka käteen 1200), äiti (työtön) ja 4 lasta. Emme saa avustuksia mistään eikä perintöä tms. ole euroakaan. Uskaltaisin väittää, että kuulumme aika pitkälti Suomen köyhimpään neljännekseen. Rahankäyttö ja järki sen sijaan on hyvin hanskassa.

Tänä kesänä olemme käyneet miniristeilyllä, 3 x eri huvipuistoissa, 2 x kotieläinpihassa ja lukemattomia kertoja rannalla, puistossa jne. eväiden kanssa. Ja jätskiäkin on tullut syötyä aika paljon.

Olemme tehneet tietoisesti valinnan, että panostamme perheeseen ja lapsiin, emme aikuisten viihteeseen, shoppailuun, päihteisiin, muotiin, sisustamiseen, teknologiaan tai asumiseen kalliilla paikalla. Vähätkin rahat riittävät pitkälle, kun ne käyttää oikeisiin asioihin.

Vierailija
38/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 09:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuri tuota tarkoitin, missä vaiheessä tämä muuttui? Mitä ihmettä tapahtui? Jos perhe lähtee (2 + 8v ja 6v) budjettimatkalle rannalle, esimerkki Vantaalta Suomenlinnaan, niin reissu maksaa: Matkaliput 4x5€ + 2x2,50€. Pussi herneitä 5€ ja jäätelöt jostain kaupasta matkalta 4x2€, eli kokonaishinta: 38€. Mitä helkuttia siis! Herneet tosta voi tinkiä, mutta todellakin uimarannalla käynti on luksusta!

No halvemmalla pääsee jos pyöräilee silvolaan tai pilvijärvelle, mutta ymmärtänette pointin!

[/quote] hanki koko perheelle matkakortit niin saatte matkat huomattavasti halvemmalla! Kertaliput on älyttömän kalliita. Ostakaa jätskit ohikulkiessanne kampin lidlistä, ei maksa paljon. Edulliset omat eväät mukaan. Olisiko nyt kerran kesässä varaa lähteä?

Vierailija
39/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 10:16"]Olen itse vasta äskettäin tajunnut, että ehkä mun työtön kaveri ei olekaan arvostanut mun ulkomailta lähetettyjä postikortteja. Olen pitänyt korttien lähettämistä kivana eleenä, koska itse tykkään saada kortteja matkoilta. Minusta on ihana kuulla muiden matkoista ja kivoista asioista. Jopa silloin kun itselläni ei ollut lomaa tai rahaa matkustella. Olen kyllä huomannut, ettei minun kuulumiset häntä kiinnosta muutenkaan. Kai se sitten tosiaan on niin, että vaikeinta on olla ystävä sellaiselle, jolla menee paremmin.

[/quote]

En usko, että suurimmalla osalla ihmisiä on vaikeaa olla ystävä sellaisille, joilla menee paremmin. Kyse on ehkä enemmän siitä, että ei ole yhteistä kiinnostuksen kohdetta ja yhteistä tekemistä. Fiksu ihminen - köyhä tai rikas - kommunikoi vastavuoroisesti. Jos toinen ei selvästikään halua kuunnella seikkaperäisiä kuvauksia Pariisin-reissusta, ei matkailija niistä avaudu. Ystävien ja tuttavien kanssa tietenkin keskustellaan erityisesti aiheista, joista kummallakin on jotakin sanottavaa, johon on tarttumapintaa. En minä ainakaan raportoi ystävilleni kaikkia tekemisiäni. Jos tulee tavatessa juttua kesäsuunnitelmista tai syksyllä muistellaan kesää, toki jotakin kerron. Valikoin luontevasti kertomaani sen mukaan, kenen kanssa keskustelen.

Minua ei hirveästi itseänikään kiinnosta, mitä muut tekevät. Jos tiedän, että joku on käynyt samassa maassa/ kylpylässä/ kesä tapahtumassa kuin minäkin tai jonne suunnittelen matkaa, sitten keskustelemme enemmän - jaamme kokemuksia ja annamme vinkkejä.

Vierailija
40/41 |
11.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua hyvin, ap. Aika harva tuntuu ymmärtävän. Tsempit. Ei sen tarvitse mitään kateutta olla, voi olla ihan surua. Itse en hienotunteisuudesta IKINÄ menisi leveilemään sellaisilla asioilla, joiden tiedän olevan mahdottomia toteuttaa toiselle. Se voi olla vaikka vauvan saanti, oman talon rakentaminen, laivaristeily. Minullakin on yksi tällainen ystävä, joka saattaa vielä lisätä viestiinsä, että "kunpa sinäkin saisit joskus kokea tämän". Asian, jota minä en todellakaan koskaan saa kokea. Mielestäni se on ystävältä ajattelematonta, jopa julmaa.

Ja kaikki tosiaan maksaa ihan kamalasti nykyään, jos perheessä useampi lapsi, yksinkertaisiinkin asioihin menee rahaa. Te ketkä neuvotte ostamaan jätskit kaupasta tarjouksesta jne., missä kunnossa ne tiedän jätskit on kun tunnin bussimatkan jälkeen pääsette eväinenne sinne rantsuun? Muita eväitä voi tietty pakata kylmälaukkuun. Mutta ei se aina ole niin simppeliä, neuvominen on helpompaa.

Joko ystäväsi on todella ajettelematon tai sitten haluaa satuttaa tahallaan. Monilta toisen aseman ajatteleminen ei tule luonnostaan. 

Mukavaa kesää ja kivoja pikkuretkiä teidän perheelle!

p.s. omasta mielestä myös sellainen jatkuva ja pakonomainen menossa oleminen kertoo jostakin, ei ehkä kyetä olemaan yhdessä kotona, kaikessa rauhassa, mikä sekin olisi tärkeää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän