Miten te puhutte terapiassa
Annetaanko siellä aina aihe sille kerralle vai kerrotteko kuulumisia ja siitä johdatellaan johonkin? Ratkaiseeko terapeutti lopuksi sen kerran tapahtumat? Kuinka konkreettisia neuvoja saadaan?
Kommentit (81)
72, miksi annat vastuun ja vallan terapeuteille, aattele ite.
Oletko huomannut terapeutin pohjakoulutuksella olevan mitään väliä
Minä menen köynnille ja yleensä aloitan normaalisti kertomaan kuulumisia, töihin, kouluun yms liittyen.kyllä terapeutti osaa poimia tärkeät asiat. Joskus kun on paha hetki, saatan aloittaa suoraan että tällä kerralla haluan puhua tästä jne..
En ole itse käynyt terapiassa, mutta työskentelet psykiatriassa ja vastaan siltä pohjalta:
Riippuu terapiasuuntauksesta. Suuntauksia on monia ja toimintatavat niissä vaihtelee paljon. Toimintatavoista sovitaan asiakkaan kanssa aina terapian alussa. Pääsääntöisesti on nykyisin vallalla strukturoidummat terapiat. Jos on hakeutumassa terapiaan, kannattaa selvittää tarkkaan, minkälaista apua toivoo.
Neuvoja ja suosituksia asioiden ja tunteiden työstämiseen annetaan, mutta vältetään puuttumasta potilaan elämänvalintoihin. Yleensä terapeutti ei siis esim. sano mielipidettään siitä, kannattaako potilaan erota tai vaihtaa ammattia, mutta auttaa potilasta pohtimaan asioita monesta eri näkökulmasta. Sen sijaan konkreettisia neuvoja esim. ahdistuksen sietämiseen voi saada.
Terapeutti ei saa ikinä antaa neuvoja eikä ratkaisuja, vaan potilaan on keksittävä ne itse.
Puhun yksikseni mitä sattuu mieleen tulemaan. Terapeutti ynähtelee ja nyökkäilee. Siinä se, voit puhua kotona yksin seinille, ajaa saman asian.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:03"]
Terapeutti ei saa ikinä antaa neuvoja eikä ratkaisuja, vaan potilaan on keksittävä ne itse.
[/quote]
Höpöhöpö. Otapa selvää esim. kognitiivisesta psykoterapiasta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:06"]
Puhun yksikseni mitä sattuu mieleen tulemaan. Terapeutti ynähtelee ja nyökkäilee. Siinä se, voit puhua kotona yksin seinille, ajaa saman asian.
[/quote]
Ai niin lisäisin vielä että seuraavalla kerralla terapeutti ei enää muista mitä olet puhunut, joten joudut selittämään samat asiat kymmeniä kertoja terapian aikana.
[/quote]
Kuten jo aiemmin sanottua, terapiasuuntauksia on useita. Kognitiivisessa psykoterapiassa ei ole tuollaista kuin tuossa lainauksessa, vaan siellä terapeutti on aktiivinen toimija joka tekee yhteistyötä asiakkaan kanssa. Asiakas ei siis höpötä siellä itsekseen ja terapeutti ole hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:09"]
[/quote]
Ai niin lisäisin vielä että seuraavalla kerralla terapeutti ei enää muista mitä olet puhunut, joten joudut selittämään samat asiat kymmeniä kertoja terapian aikana.
[/quote]
Vaihda terapeuttia! Kyse on ihmisistä, joten aina ei henkilökemiat vaan toimi. Käytkö psykoanalyyttissuuntautuneessa terapiassa?
Ei se nyt vaan mene niin, että se, joka maksaa, "tottelee" sitä, joka ne rahat ottaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:09"]
[/quote]
[/quote]
Vaihda terapeuttia! Kyse on ihmisistä, joten aina ei henkilökemiat vaan toimi. Käytkö psykoanalyyttissuuntautuneessa terapiassa?
[/quote]
Joo käyn. En jaksa enää vaihtaa, kun vaan tuosta ekasta pääsis eroon, mutta se on tosi vaikeaa. Vaati tuleemaan aina paikalle ja perii maksuja.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:16"]
Ei se nyt vaan mene niin, että se, joka maksaa, "tottelee" sitä, joka ne rahat ottaa.
[/quote]
Aika harvoilla on varaa maksaa terapiansa täysin itse. Suurin osa terapioista on Kelan kustantamia ja asiakas maksaa pienen omavastuun. Siltä osin siis sama periaate kuin jos käyt keskussairaalassa kirurgian poliklinikalla.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:20"]
[/quote]
Pienen? Se omavastuu on kuule melkein puolet hinnasta.
Aika harvoilla on varaa maksaa terapiansa täysin itse. Suurin osa terapioista on Kelan kustantamia ja asiakas maksaa pienen omavastuun. Siltä osin siis sama periaate kuin jos käyt keskussairaalassa kirurgian poliklinikalla.
[/quote]
Oho, tuli väärään kohtaan tuo mun viesti ja meni tuonne lainauksen sisään. Oli siis tarkoitus sanoa että se omavastuu on melkein puolet hinnasta.
t.14
Enpä paljoa puhunut, en osaa luottaa tuiki tuntemattomaan niin että alkaisin huoliani kertomaan. Olin silloin siis 16, vanhemmat "pakottivat" käymään terapiassa, kun silloin ei oikein elämä sujunut.. mitä nyt puhuinkin, terapeutti oli jo seuraavalla kerralla unohtanut mitä sanoin ja minäkin sain niitä toistella kuten joku ylempänä kirjotti. En kyllä osaa vieläkään luottaa tuttuihinkaan, pidän mieluummin ongelmani sisällä. Lopetin käymisen 5.kerran jälkeen. onko kellään muulla vaikeaa tuo tuntemattomille puhuminen, vaikka olisikin vaitiolovelvollisuus? tai ylipäätään kellekkään. :o
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 00:24"]
Oho, tuli väärään kohtaan tuo mun viesti ja meni tuonne lainauksen sisään. Oli siis tarkoitus sanoa että se omavastuu on melkein puolet hinnasta.
t.14
[/quote]
Paljonko maksat omavastuuta? Yksilöterapeuttien hinnat on tällä hetkellä 60-150 euroa kerta terapeutin koulutustasosta riippuen.
[/quote]
Erikoista puhua tottelemisesta. Terapiassa asiakas ja terapeutti tekevät yhteistyötä eli ovat tasa-arvoisia. Kumpikin sitoutuu työskentelyyn omalta osaltaan ja yleensä terapian alussa asiat sovitaan kirjallisesti.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 01:20"]
Makoillaanko noissa terapioissa oikeesti nojatuolilla/sohvalla?
[/quote]
Joissakin makoillaan.
Joissakin on sohva ja saa itse päättää.
Joissakin istutaan.