Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on lapsen kaverisynttäreillä mielestänne sopiva lahjan arvo?

Vierailija
09.08.2008 |

Olin aivan järkyttynyt kun oma lapseni sai pk-kavereiltaan mm. Barbien ja Bratzin lahjaksi.... Minusta sopiva arvo on maksimissaan 10€ ja mieluummin 5€.

Miten voisi kutsuun laittaa ensi kerralla korrektisti että "ei kalliita lahjoja"? Kummit ja isovanhemmat on eri asia, mutta kaverit.... miten välttää kilpavarustelu.

Kommentit (111)

Vierailija
21/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se summa, jonka joutuu pulittamaan normaalista lahjasta. Sellaisesta jonka kehtaa hyvillä mielin antaa.

Itse en kehtaisi viedä 2 euron muovikorusettiä, joka hajoaa jo pakkausta avatessa.

Vierailija
22/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 eurolla ei saa muuta kuin ROSKAA! Kuka haluaa tuoda roskaa lahjaksi? Sellainen joka ei pidä ystäväänsä edes 10 euron lahjan arvoisena.

Ja ne lähes sadan euron kakut oli yhteisille äiti, iskä, lapsisynttäreille, jonne sitten tuotiin tätä 2 euron muovikrääsää. Kyllä siinä punotti yhden sun toisen vanhemman posket kun kahvin jälkeen oli tarjolla konjakit.

.

Mä ostan yleensä aina n. 15 euron Lego-ukkelin tai Lego-auton. Siinä hintaluokassa on jo ihan kivoja juttuja, ja legot kelpaavat yleensä kaikille. Ei tarvitse miettiä ja pähkäillä kaupassa, helppo homma. Kympilläkin saa jo ihan kelvollisen Bionicle-ukon...

Isommille kummilapsille annan sitten yleensä vähän kalliimpia lahjoja tai rahaa (20-50 e).

Tämä tuntuu minusta sopivalta. Mitä tulee muiden meidän lapsille tuomiin lahjoihin, niin en tee mitään hintavertailua. En yleensä edes katso kovin tarkkaan mitä laps sai, yleensä ne on näitä legoja/autoja tms. Enkä tee mitään laskelmaa omat tarjoiluni/versus lahjat. Jos meidän lapset saavat kahden euron lahjan, ei ala posket punottaa... Pääasia että lapsilla on hauskaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on aivan sama, mitä lapseni kaverit tuovat. Ei mulla ole mitään hinnastoa kotona, josta tiiraan kaikkien lahjojen arvon :).

Miksi te niitä hintoja kyttäätte? Kiinnostais tietää...

Eikä todellakaan katso pitkin nenänvarttaan parhaan ystävänsä huolella valitsemaa Tiimarin kruunua.

Siis miten te oikein kasvatatte lapsenne, jos he itsekin haluavat kallista tavaraa, ja vieläpä toisilta _lapsilta_????

Vierailija
24/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoivatpa sitten 2 tai 2000 e. Halvalla saa halpaa = huonoa. Kuka haluaa antaa valmiiksi rikkinäistä muovikrääsää lahjaksi?

Vierailija
25/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä halvemmalla pääsee lahjan ostamisessa?

Varmaan menette synttäreille rumissa ja likaisissa vaatteissakin, eikö?

Vierailija
26/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei haluta niitä kaikista halvimpia muoviKRÄÄSIÄ, joilla ei tee yhtään mitään.

Vierailija
27/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tarkasti valittuja kirjoja, joita viedään kavereille lahjaksi. Kirjojen ovh on lähes aina yli 20euroa, mutta olen maksanut kirjoista 3-7e

Sopiva lahja olisi varmaan 6-10euroa, vitosella taitaa nykyään saada lähinnä rihkamaa, ellei löydä sopivaa juttua alesta.

Vierailija
28/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen keikkuu tytärten päässä joka päivä ja mielellään niitä vaihdetaan välillä toisenmalliseen ja lainaillaan kyläileville leikkikavereille. Eli meillä kahden euron muovikruunu on osuva ja toivottu lahja. Hinnasta viis.

Vierailija
29/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tekee itse kortin, valitsee itse lahjan. En ala vaatimaan, että pitää antaa kalliimpaa. Lapsi muistaa ystäväänsä, en minä. Mielellään meidän perheessä ei hinnoista puhuta, rahasta jauhaminen on tosi junttia.

Vierailija
30/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tekee itse kortin, valitsee itse lahjan. En ala vaatimaan, että pitää antaa kalliimpaa. Lapsi muistaa ystäväänsä, en minä. Mielellään meidän perheessä ei hinnoista puhuta, rahasta jauhaminen on tosi junttia.

Vaikka sitten pieniä kiviä, tai pelkkiä rusinoita?

Ihan hyvä on iskostaa joku taju lapsellekin, mikä on sopiva lahja. Tai ostaa sitten vaikka sen halvan muovikruunun ja sen kanssa jonkun kunnon lahjan, esim. lego-paketin, palapelin, kirjan, mitä hyvänsä kunnollista.

Voihan niitä kunnollisiakin leluja joskus löytää alennuksesta. Ostaa sitten sieltä, jos ei muuten ole varaa.

Vierailija
31/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mieluusti kävisin ostamassa itselleni tonnin järkkärin, mutta kun se on sitten pois jostain muusta. Ja ostaisin kavereille hemmotteluhoitolahjoja, mutta kun se olisi sitten pois meidän ruokarahoista.

Minusta on vaarallista opettaa lapselle että kaupasta voi ostaa mitä vaan kavereille ja että hinnalla ei ole mitään väliä. Uskallan väittää että on pieni vähemmistö niitä vanhan rahan perheitä, joissa oikeasti ei elinaikankaan saa tuhlattua kaikkea rahaa vaikka yrittäisi. Me muut joudumme tekemään valintoja ja minun valintani on, että lapsi ei vie yli 10€ lahjaa kaverisynttäreille.

Vierailija
32/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mun lähipiiriini kuuluu niinkin vaihtoehtoisia ihmisiä, että lapsi saattaisi ihan oikeasti saada lahjaksi kauniin kiven. Ja minun mielestäni sitä pitäisi myös arvostaa.

Toki ymmärrän, että perheet ovat erilaisia ja väkisinkin kannattaa ostaa yli kympin lahjoja tietynlaisille hintalapuntuijottajille (joita useimmat ovat), ettei omaa lasta katsota kieroon.

Vierailija
33/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä mieluusti kävisin ostamassa itselleni tonnin järkkärin, mutta kun se on sitten pois jostain muusta. Ja ostaisin kavereille hemmotteluhoitolahjoja, mutta kun se olisi sitten pois meidän ruokarahoista.

Minusta on vaarallista opettaa lapselle että kaupasta voi ostaa mitä vaan kavereille ja että hinnalla ei ole mitään väliä. Uskallan väittää että on pieni vähemmistö niitä vanhan rahan perheitä, joissa oikeasti ei elinaikankaan saa tuhlattua kaikkea rahaa vaikka yrittäisi. Me muut joudumme tekemään valintoja ja minun valintani on, että lapsi ei vie yli 10€ lahjaa kaverisynttäreille.

Vierailija
34/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mun lähipiiriini kuuluu niinkin vaihtoehtoisia ihmisiä, että lapsi saattaisi ihan oikeasti saada lahjaksi kauniin kiven. Ja minun mielestäni sitä pitäisi myös arvostaa.

Toki ymmärrän, että perheet ovat erilaisia ja väkisinkin kannattaa ostaa yli kympin lahjoja tietynlaisille hintalapuntuijottajille (joita useimmat ovat), ettei omaa lasta katsota kieroon.

Tai jos lahjassa on joku juju, muu kuin se, että se on ollut ostajalleen mahdollisimman halpa.

Kukaan ei sinänsä tuijota hintalappuja, vaan vielä kerran, rautalangasta, 2 eurolla ei yksinkertaisesti saa kunnollista lahjaa, vaan silkkaa muovikrääsää.

Mieluummin sitten metsästää vaikka 2 eurolla kirjan, kuin ostaa samalla summalla lelun, sillä sillä summalla ei saa kunnollista lelua. Kun ei vaan saa. Olis kiva jos sais. Mutta nykyhintataso on huima oli kyse sitten mistä hyvänsä.

Vierailija
35/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä kauheasti ole kaverisynttäreitä kun lapset ovat vielä niin pieniä. Mutta omien ystävieni lapsille olemme vieneet 5-30€ arvoisia lahjoja, riippuen vähän rahatilanteestamme ja mitä on lahjaksi löydetty. Oikeasti, halvalla SAA hyviä lahjoja JOS on aikaa etsiä alekoreista ym. Kirjoja, koruja, sukkia, huiveja, puseroita, astioita... Lahjaksi viedään aina sellaista mitä itsekin haluaisimme saada. Enkä siis tarkoita että odotan lapseni saavan vastaavan lahjan vaan sitä että ostan sellaisia lahjoja jotka eivät jää heti juhlien jälkeen nurkkaan. Tässä muutamia esimerkkejä lahja löydöistäni: Lassie-fleecepusero 0.60€, tikkitakki 2.5€, ulkoiluhousut 2€, 3 sukat lahjapaketissa 0.59€, pipo 0.95€, huivi 0.17€... Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Mielestäni on tärkeintä että lahja on saajalleen sopiva! Maksoi se sitten 2 tai 20€!

Vierailija
36/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä kauheasti ole kaverisynttäreitä kun lapset ovat vielä niin pieniä. Mutta omien ystävieni lapsille olemme vieneet 5-30€ arvoisia lahjoja, riippuen vähän rahatilanteestamme ja mitä on lahjaksi löydetty. Oikeasti, halvalla SAA hyviä lahjoja JOS on aikaa etsiä alekoreista ym. Kirjoja, koruja, sukkia, huiveja, puseroita, astioita... Lahjaksi viedään aina sellaista mitä itsekin haluaisimme saada. Enkä siis tarkoita että odotan lapseni saavan vastaavan lahjan vaan sitä että ostan sellaisia lahjoja jotka eivät jää heti juhlien jälkeen nurkkaan. Tässä muutamia esimerkkejä lahja löydöistäni: Lassie-fleecepusero 0.60€, tikkitakki 2.5€, ulkoiluhousut 2€, 3 sukat lahjapaketissa 0.59€, pipo 0.95€, huivi 0.17€... Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Mielestäni on tärkeintä että lahja on saajalleen sopiva! Maksoi se sitten 2 tai 20€!

Mutta roskasta ei kannata maksaa senttiäkään. Unohtakaa siis ne Tiimarin 2 euron muovikruunut ja muovikorut. Niillä ei tee kukaan yhtään mitään.

Vierailija
37/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan sopiva hinta. Ja saa mennä allekin.

20 euroa on musta liian kallis lahja, oli sitten päiväkoti- tai koulukaveri. Joku raja sentään. Varsinkin jos/kun on kyse lapsesta, joka on vain kaveri, ei mikään oma kummilapsi.

Vierailija
38/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä väliä? Kaverisynttäreiden tarkoituksena kai onkin lähinnä se, että penskat pitää keskenään hauskaa, eikä se, että äiti/perhe/lapsi saa mieluisia leluja ja tarvikkeita lasten käyttöön.

OMIEN KAVEREIDEN LAPSILLE voin ostaa hyvinkin lahjan, jonka arvo on 20-30 euroa.

Vierailija
39/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mitä väliä? Kaverisynttäreiden tarkoituksena kai onkin lähinnä se, että penskat pitää keskenään hauskaa, eikä se, että äiti/perhe/lapsi saa mieluisia leluja ja tarvikkeita lasten käyttöön.

OMIEN KAVEREIDEN LAPSILLE voin ostaa hyvinkin lahjan, jonka arvo on 20-30 euroa.

Jos ei lahjan tarvitse olla mieluisa, niin eihän se mikään lahja silloin ole.

Mä olen koko ajan puhunut OMIEN KAVEREIDEN LAPSISTA, kun äidit ja isätkin on kutsuttu synttäreille.

Vierailija
40/111 |
11.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on puutetta ajasta muttei rahasta. Sen vähän vapaa-aikani haluan käyttää lasteni ja perheeni kanssa enkä miettiä riittävän halpoja lahjoja lasten kavereille, kierrellä pitkin kauppoja tai organisoida askartelua.

Me ollaan vahan samassa tilanteessa, mutta minulla on kaksi paa-asiallista syyta pitaa lahjoissa 'jotain rajaa'.

Ensimmainen on vahan niinkuin 'moraalinen' ja kuuluu minun ajatuksiini kulutusyhteiskunnasta, ja tavaran tarpeesta jne. Siihen liittyy myos se jonkun mainitsema inflaationkysymys. Siis jotenkin lahjojen arvoa rajaamalla keskittaa huomio takaisin siihen etta on mukavaa olla yhdessa, syoda vaikka l-pala kakkua ja leikkia, jne. jne.

Toinen syy on hienotunteissus/ei halua asettaa ketaan hankalaan tilanteeseen. Vaikka ei tulisi pieneen mieleenkaa odottaa 'samanarvoista' lahjaa muilta, tai yleensakaan katsoa lahjan hintaa (siihenkaan minulla ie ole aikaa, eika kiinnostustakaan, mita tosiaan silla hinnalla on valia), mutta huolin siita, etta lahjan saajan vanhemmat voivat jotenkin tuntea vastavuoroisuusvelvoituksen, tai ole noloina koska heidan lahjansa olikin pienempi rahalliselta arvoltaan, tms. Itse en kiinnita asiaan huomiota omalta kohdaltani, mutta tiedan etta vaikka itse en odotan mitaan 'vastalahjaa' niin lahjan saaja voi tuntea kuitenkin joutuvansa ajattelemaan jotain saman arvoista jne.

Eiks tama koko keskustelu oikeastaan lahtenytkin juuri siita?