Mikä on lapsen kaverisynttäreillä mielestänne sopiva lahjan arvo?
Olin aivan järkyttynyt kun oma lapseni sai pk-kavereiltaan mm. Barbien ja Bratzin lahjaksi.... Minusta sopiva arvo on maksimissaan 10€ ja mieluummin 5€.
Miten voisi kutsuun laittaa ensi kerralla korrektisti että "ei kalliita lahjoja"? Kummit ja isovanhemmat on eri asia, mutta kaverit.... miten välttää kilpavarustelu.
Kommentit (111)
Tietyllä tavalla Barbie ja Bratzkin ovat minusta turhaa muoviroinaa jos nyt eivät ihan krääsää. Kaikki Pet Shop etc on ainakin krääsää...
Meille kutsuttiin koko päiväkötiryhmä kun ipana (meillä on vain yksi) viimeksi täytti vuosia. Tarjottiin suolaiset ja makeat, kakut jne ja järjestettiin leikkejä. Budjettia en ole laittanut muistiin. Lapset viihtyivät.
Toiveeksi kutsuun laitoimme, että ei lahjoja: tavoitteena on vain hauska päivä. Mitä siitä olisikaan tullut jos parikymmentä pakettia olisi pitänyt avata? Aika oli kuitenkin rajoitettu ja se olisi mennyt kokonaan niiden lahjojen kanssa sähläämiseen.
Tiedoksi vain sille tyypille, joka aiemmin tässä ketjussa paheksui liian halpoja lahjoja kun oli tarjottu kahvit ja peräti konjakit: ihmisten väliset suhteet, kivat juhlat jne. eivät ole rahassa mitattavaa materiaa. Toivon, että lapsesi oppivat tämän joskus jos sinä et koskaan.
vielä, että lapsi ei jäänyt ilman lahjoja. Ne jaettiin perheen kesken ja lapsi sai sellaisia juttuja, joita oli pitkään toivonut.
113
Tuossa edellisessä oli ideaa! Kaikilla oli kivaa. Vanhemmat lapset voivat kutsua vähemmän vieraita, ja silloin voi pienen paketinkin tuoda. Päivänsankarin lahjatoive voi olla juuri halpaa rihkamaa. On hyvä muistaa, että juhlat järjestetään nimenomaan tuomaan iloa lapselle tärkeänä päivänä.
Tuossa edellisessä oli ideaa! Kaikilla oli kivaa. Vanhemmat lapset voivat kutsua vähemmän vieraita, ja silloin voi pienen paketinkin tuoda. Päivänsankarin lahjatoive voi olla juuri halpaa rihkamaa. On hyvä muistaa, että juhlat järjestetään nimenomaan tuomaan iloa lapselle tärkeänä päivänä.
Mutta kyllä ne lahjat on just se tärkeä juttu sille lapselle, oli sitten minkä hintainen tahansa. Me kerran vietettiin nimpparijuhlat, johon kutsuttiin parhaita kavereita, ja laitettiin kutsuun, että ei lahjoja. Silti jokainen toi jotain pientä. Mielestäni on epäkohteliasta olla viemättä syntymäpäiville lahjaa, ethän itsekään varmaan mene kylään viemättä tuliaisia, kai??
Sillä on paljonkin eroa, ollaanko perheenä menossa ystävän lapsen synttäreille vai meneekö lapsi päiväkotikaverin synttäreille vieraaseen perheeseen. Edellisessä tapauksessa vanhemmat valitsevat jotain järkevää, jälkimmäisessä lapset valitsevat itse. (Saa olla rihkamaakin, itse tietävät parhaiten, mikä on pop.) Muistelen itse, että pikkutyttönä kaverisynttäreillä vietiin lahjaksi kyniä, kumeja, tarroja, hiuslenksuja jne, ja se on minusta edelleen ihan riittävää.
Emme asu Suomessa. Eli täällä tarhalasten vanhemmat voivat valita... Synttärit voidaan viettää tarhassa tai se tarharyhmä voidaan kutsua kotiin juhlimaan. Kummassakaan tapauksessa lapset eivät osta lahjoja, vaan tarhassa tehdään kortti ja tarhan puolesta annetaan yhteinen lahja, joka on jotain todella pientä.
Yleensä täällä järjestetään kahdet synttärit, joista toisiin tulee sitten myös aikuisia ja läheisempiä ystäviä. Näihin synttäreihin voi sitten ostaa lahjan ja sen arvo voi olla ihan mitä vaan. Ei täällä kukaan sellaisia mieti :). Minä ostan aina jotain, mistä arvelen päivänsankarin tykkäävän tai sitten tytär valitsee jotain itse. Näin tekevät muutkin.
Tarjottavat ovat aina runsaat - myös sille tarharyhmälle eli pääasia on, että kaikilla on hauskaa ja maha täynnä juhlien jälkeen. Usein lapset saavat myös pienen lahjan näistä juhlista.
Meillä täällä synttärit ovat juhlimista varten eli mukavaa yhdessäoloa ja paljon hyvää syötävää ja juotavaa. Lahjat ovat tärkeitä myös, mutta ei niitä kukaan hinnan mukaan arvostele tai muutenkaan... Pääasia on, että päivänsankari saa huomiota ja kaikilla on hauskaa.
Ainakin meillä. Sitten kun on sopivasti kulunut aikaa, niin hops lentävät roskikseen kaikki rikki menneet älyttömät ukot.
Mielestä lapsen toiselle lapselle antaman lahjan ei tarvitsekaan olla mikään sellainen ihana toiveiden täyttymys. Sitä varten on vanhemmat, isovanhemmat, kummit ja muut lähisukulaiset/vanhempien hyvät ystävät. Ja näistäkin ETUPÄÄSSÄ vanhemmat.
Jessus että mä tuntisin oloni kiittämättömäksi, jos alkaisin vänistä siitä, että "voi kun eivät ne tuoneet mun lapselle hyviä lahjoja, nyt me joudutaan ihan itte ostamaan sille... byäää..."
mutta mitä väliä? Kaverisynttäreiden tarkoituksena kai onkin lähinnä se, että penskat pitää keskenään hauskaa, eikä se, että äiti/perhe/lapsi saa mieluisia leluja ja tarvikkeita lasten käyttöön.
OMIEN KAVEREIDEN LAPSILLE voin ostaa hyvinkin lahjan, jonka arvo on 20-30 euroa.
Jos ei lahjan tarvitse olla mieluisa, niin eihän se mikään lahja silloin ole.
Mä olen koko ajan puhunut OMIEN KAVEREIDEN LAPSISTA, kun äidit ja isätkin on kutsuttu synttäreille.
maksimi ehdottomasti 10, jos kyseessä on ns. paras kaveri.
Itse olen ostanut jostain suurista alennuksista Bratzeja ja Barbeja kympillä ja joskus alle kympillä. Ostin niitä aika monta kerralla ja on annettu kavereillekin joskus lahjaksi:)
Vitonen on hyvä summa, joskus menee kuitenkin lähemmäs kymppiä...
niitä Barbie-nukkeja saa kympillä, alesta.
Alelaareista löytää vaikka mitä, jos osaa ennakoida ja ostaa varastoon. Määritetäänkö lahjan arvo ovh:n vai sen mukaan mitä siitä on oikeasti maksettu?
5- KORKEINTAAN 10 euron lahja.
Jos perhetuttujen lapsi niin hipois varmaan tuota kymppiä.
Joskus ostelen alennusmyynneistä varastoon halvalla lahjoja joiden arvo saattaa ola suurempi, mutta käytännössä siis en enempää maksa.
Saman hintaluokan lahjoja odotan lastenikin saavan.
Joskus harmittaa kun lapsi saa jonkun kiinan romun mikä hajoaa jo pakettia avatessa.. luultavasti jonkun kiinalaislapsen tekemän :( jutun.
Vitosella saa oikeasti jo ihan kivojakin lahjoja ilman suurempaa vaivaa näkemäyyä.
Ostaisin mielelläni sen hintaisia lahjoja mutta kun en niin pienellä rahalla löydä mitään... Mitä te sillä ostatte? Ostan yleensä n. kymmenen-viidentoista euron lahjoja, juuri niitä bratseja ja barbeja sieltä alekorista, mutta joillekin tarhakavereille keiden kanssa ei muuten olla tekemisissä riittäisi mielestäni se viitosenkin lahja jos sillä jotain keksisin...
tulee niin paljon kutsuja, että on oltava joku kattosumma
ostin läjän ja jaoin sitten synttärilahjoiksi, en tullut ajatelleeksi, että joku pahoittaisi mielensä. Paljonko ne sitten yleensä maksaa?
jollekin pienelle tytölle tai pojalle: Nalle Puh - taskulamppu 9,90 e.
Itse yleensä ostan jonkun parinkympin lahjan yksinkertaisesti siksi että siinä hintaluokassa on mielestäni jotain järkevääkin tarjolla kun en tahdo viedä rihkamaa toisten harmiksi. Joskus voin maksaa kolmekin kymppiä.
Mitä väliä? Minulle on ihan yhdentekevää minkähintaisia lahjoja lapseni kaverit tuovat synttäreille tai tuovatko lahjoja ollenkaan, kunhan tulisivat juhliin. Eikä lapsikaan niitä hintoja katso tai tiedä. Yleensä en ole synttäreiden jälkeen edes kärryillä siitä, mitä keneltäkin tuli. Jos joltakulta on tullut joku tosi kivasti keksitty lahja, jotain omaperäistä tai erikoista, niin sen saatan muistaa ja ehkä jemmata mieleeni lahjavinkiksi mutta silloinkaan lahjan hinnalla ei ole väliä.
Oikeasti, minkälaiset ihmiset miettivät lahjojen hintoja? Sen kummemmin antamiensa kuin saamiensakaan?
johon itsellä ei ole varaa
Ja jos lapsi tottuu arvokkaisiin lahjoihin jo alle kouluikäisenä, niin mikä onkaan tulevaisuuden tuparilahja tai häälahja?