Mikä on lapsen kaverisynttäreillä mielestänne sopiva lahjan arvo?
Olin aivan järkyttynyt kun oma lapseni sai pk-kavereiltaan mm. Barbien ja Bratzin lahjaksi.... Minusta sopiva arvo on maksimissaan 10€ ja mieluummin 5€.
Miten voisi kutsuun laittaa ensi kerralla korrektisti että "ei kalliita lahjoja"? Kummit ja isovanhemmat on eri asia, mutta kaverit.... miten välttää kilpavarustelu.
Kommentit (111)
joillain ihmisillä ei nääs ole muuta tekemistä kuin toisten tekemisten vahtiminen ja kyttääminen. Ne mammat sitten yhdessä taivastelee lastensa lahjoja ja morkkaa niiden antajia. Varmaan ne ovat myös hyvin selvillä mikä tavara milloinkin on tarjouksessa ja missä.
Jos ihmisen tuntipalkka työssään lähentelee viittäkymmentä tai sataa euroa niin hänen ei ole mitään järkeä käyttää kahta tuntia aikaa löytääkseen 20 euroa halvemman lahjan. Miksi tällaisilla ihmisillä ei olisi oikeutta ostaa ensimmäisestä vastaantulevasta kaupasta ensimmäistä silmiin sattuvaa sopivaa lahjaa hinnasta riippumatta?
Mun tuntipalkka on kyllä 71 euroa, mutta silti en ikinä osta "ensimmäisestä vastaantulevasta kaupastaensimmäistä silmiin sattuvaa" lahjaa vaan yritän miettiä ja löytää jonkun semmoisen, mistä saajalla olisi mahdollisimman paljon iloa. HInnalla ei sen suhteen ole kauheasti väliä, mutta on toki totta, että vältän nolostuttamasta saajaa sellaisilla lahjoilla, jotka ovat näkyvästi kovin kalliita.
Jos yleensä liikumme "piireissä", joissa lapsille ostetaan sellaiset 20-30 euron lahjat puolin ja toisin.
Jos nyt sitten sattuu niin että lapseni saa kutsun koulukaverin synttäreille ja aavistelen että koulukaverin vanhemmat ovat vähän köyhempää sorttia (mistä minä sen muuten voin tietää?). Kuuluuko minun laittaa lapselle mukaan 5 euron lahja kuten AV:llä neuvotaan, vai ostaa hänelle samanlainen 20-30 euron lahja kuin ostan muillekin lapseni kavereille? Entäs jos lapseni haluaa että Jesselle viedään samanlainen lahja kuin Oskarille ja Rasmuksellekin? Sanonko lapselle että ei me voida kun Jesse on köyhemmästä perheestä ja hänelle kuuluu siksi viedä jotain halvempaa?
Minusta itsestäni tuntuu että syrjin Jesseä kyllä enemmän viemällä hänelle huonomman lahjan siksi että hän on köyhemmästä perheestä kuin viemällä hänelle samanlaisen lahjan kuin kaikille muillekin vaikka se ei ehkä Jessen perheen ympyröissä olekaan normaalia. Ainakaan en halua opettaa lapselleni että ihmisten varallisuustaso määrää sen minkälainen lahja heille viedään.
vaan siitä mitä on lahjasta maksanut.
Täällähän nimenomaan opastettiin, että Barbin tai Brätzin saa viedä jos on löytänyt sen alennuskorista seitsemällä eurolla mutta ei jos on maksanut siitä Stockmanilla normaalihinnan. Eihän vastaanottaja oikeasti voi tietää kummalla tapaa lahja on hankittu, mutta AV-palstalaisten mielestä sillä on väliä.
Kukaan tuskin vie lasten koulukavereille timantteja, arvotauluja, designtavaraa tai antiikkia.
Normaalin AV-logiikan mukaan teidän "piireissänne" annetaan vääränhintaisia lahjoja. Teidän pitää tietenkin ruveta antamaan kaikille lasten kavereille 5-10 euron AV-lahjoja, joilloin Jessen lahja ei ole mikään ongelma.
Annoitteko itse ala-asteikäsinä kavereille 200mummonmarkan arvoisia lahjoja? ( ja juu, rahanarvo on muuttunut mutta silti)
Meillä saadutkin lahjat olleet samaa luokkaa.
mutta yleensä myös haalin alekorista kaikkea varastoon kun synttäreitä on aika paljon kun on koululainen. Lapseni sai juuri synttärilahjaksi mm. bratsin, taman, koulutarvikkeita (kynä, kumi, viivoitin) ja kesäkassin, kirjapapereita ja kirjekuoria, ystäväni kirjan ja todella onnellinen ja kiitollinen oli ihan jokaisesta lahjasta!
Tamasta vain sanoi minulle illalla että miten se näin kalliin lahjan mulle antoi ja vain siksi että oli viikkoa aikasemmin halunnut sellaisen ostaa kaupasta eikä rahat riittäneet (siis lapsen omat rahat) joita oli 13,50 ja tama maksoi 17,90:)ja päätettiin että säästää vielä hetken ja sit voi käydä ostamassa taman
Meillä on 3 lasta, jokainen saa vuodessa parikymmentä kutsua:))) Kivahan se on olla suosittujen lasten äiti. Mutta siinä missä monet polttaa rahaa erilaisilla teemasynttäreillä, meillä on ihan ne perinteiset kakkujutut vielä koululaisillakin. Omat lapset tykkää niistä, samoin kaverit, kun ollaan keksitty kaikenlaista peruskivaa, mitä ei nämä "mitä välii rahasta"-kulutusvanhemmat enää varmaan edes osaa.
Sama pätee lahjoihin; mietin kyllä lasten kanssa kenelle lahja tulee ja mistä hän pitää; meillä on lahjalaatikko mistä yleensä löytyy ja sitten paketoidaan kauniísti, on hienot itsetehdyt kortit, synttäreille mennessä lapset onnittelee laulaen. Me kunnioitetaan sankareita (joskus on kiire, jolloin ei niin panosteta) ajatuksella, kuka tahansa saa rahalla kaupasta kalliin lahjan, mutta mun mielestäni juuri se on mautonta. Fiksu sankari kyllä huomaa että häntä on ajateltu, ne joiden lapset on tottuneet repimään paketit auki ja kastomaan kuinka hienoa ja kallista he saavat, eivät tietenkään tajuakaan nyansseista mitään. Mikä on surullista heille.
Ja minusta on todellakin öykkärimäistä ostella kaverisynttäreille kolmenkympin lahjoja. Paitsi että se kertoo antajaperheen arvomaailmasta paljon, se myös aiheuttaa paineita muille. Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole varaa ostella sellaisia lahjoja. On siis hyvin nousukasmaista. Ja on muutenkin ajattelematonta kasvattaa lapsia tuollaiseen ajatteluun että rahalla ei ole mitään merkitystä. liian kalliin lahjan antaminen korostaa antajaa itseään enemmän kuin kunnioittaa lahjan saajaa ja muita synttärivieraita.
Ja tosiaan- se sopiva on siinä 5-10 euroa, joka sekin on aivan hirveästi rahaa.
Me asumme varakkaalla alueella, mutta suurin osa vanhemmista on samoilla linjoilla lahjan suhteen. Lasten synttärit on "leikkiä" ja elämän harjoittelua eikä mikään statuksennostatustilaisuus.
Voitaisiinko laittaa myös kokorajoitus lahjoille: min 1 x 10x 10 cm ja max 10 x 25 x 30 cm? Lapsethan kiinnittävät paljon enemmän huomiota paketin kokoon kuin lahjan hintaan!
Tai jotain muuta ihan yhtä älytöntä?