Mikä on lapsen kaverisynttäreillä mielestänne sopiva lahjan arvo?
Olin aivan järkyttynyt kun oma lapseni sai pk-kavereiltaan mm. Barbien ja Bratzin lahjaksi.... Minusta sopiva arvo on maksimissaan 10€ ja mieluummin 5€.
Miten voisi kutsuun laittaa ensi kerralla korrektisti että "ei kalliita lahjoja"? Kummit ja isovanhemmat on eri asia, mutta kaverit.... miten välttää kilpavarustelu.
Kommentit (111)
Mutta nykyajan lelut on niin hienoja ja kalliita, ettei sillä aina saa mitään sopivaa.
Ja sitten meidän kuopus (kehitysvammainen) käyttäytyy kaupassa usein niin huonosti, että annan siskon valita kalliimman lahjan kaverilleen ihan vaan sen takia, että päästäisiin nopeammin ulos.
Taloudellinen asemani on sellainen, ettei oikeesti olisi kovin suurta väliä minkähintaisia lahjoja annettaisiin, mutta jotenkin en pidä kalliin lahjan antamista sopivana.
Oma tyttöni sai kerhokaveriltaan ison prinsessakirjan, jonka hinta on parinkympin kieppeillä! Vähän ihmettelin...
Sitten just vietiin naapurin tytölle 5 euron lahja, niin sieltä tuli sitten lähtiäisiksi pussit, joiden sisältö on varmaan maksanut saman verran...
Ihan vilpittömästi ja oikeasti en ymmärrä miksi sillä hinnalla olisi jotain väliä.
Selittäkää.
Eivät lapset ajattele lahjojen arvoa ja heillehän lahjat tuodaan? Jos joku vieras on keksinyt mielestään oikein hyvän ja mieluisan lahjan, jonka arvelee olevan emännän/ isännän mieleen ja joka sopii lahjanantajan ajatuksiin siitä, mikä on sopiva lahjabudjetti niin en näe tässä mitään kritisoinnin sijaa oli lahjan hinta sitten 2 tai 20 euroa.
mutta tiedän monta perhettä, joilla on tuo viisi euroa/lahja se sopiva summa. Koen käyttäytyväni epäsopivasti, jos ostaa pätkäytän jotain kalliimpaa heidän lapselleen ja sotken pelisäännöt.
Jotain kunnollista pitää olla, ei muovikrääsää. Mutta muilta en mitään erityistä odota, parin euron lahja voi olla ihan yhtä hyvä kuin parin kympin.
ostaa jotain mukavaa ja käyttökelpoista, hinta on tuota luokkaa; esim. kirja, legot, nomination-pala.
ei rahalla varmaan ole kamalasti väliä. Jos on neljä lasta, ja jokaisella noita kutsuja kymmenkunta vuodessa, 20 euron lahjoista tulee jo 800 euroa vuodessa. Se on monelle lapsiperheelle jo sellainen rahasumma, että niitä tarjouskoreja tulee pengottua.
Jos sitä ei pysty mitenkään ymmärtämään, niin voi sitten jo hieman miettiä omaa ajatteluaankin.
selkeästi kalliimpia lahjoja tulee meille.
Synttärilahjan ostaminen on elämää suurempi asia ja tytöt selvästi kilpailevat keskenään kenen lahja on "hienoin". En lähde tähän mukaan.
jotakin tilpehööriä,itse en sellaista osta kun tiedän,että kaikilla nurkat pursuaa jo. Parinkympin lahjan ostan,meillä kyllä jo isommat lapset
Mulla on kolme tyttöä ja jokainen käy vuodessa ehkä 6-7 synttärit. Kiva tietysti että tyttöjä kutsutaan ja että on kavereita mutta laskepa mitä multa menee lahjoihin rahaa jos ostan jokaiselle sankarille 20-30 euron lahjan. En ole pienituloinen, mutta jossain raja kulkee. Ei liene synttäreiden tarkoitus, että lapsi saa paljon kalliita lahjoja. Mä en ainakaan järjestä lapsen synttäreitä tuon takia.
Ihan vilpittömästi ja oikeasti en ymmärrä miksi sillä hinnalla olisi jotain väliä.
Selittäkää.
ostan leluja pitkin vuotta kun ovat tarjouksessa. Ja leluja saa kyllä tosi halvalla kun vaan jaksaa katsella ja ostella valmiiksi.
Itse ostin viime viikolla lelun joka maksoi 69.90 ja maksoin siitä 9.90!
Kivoja kyniä, kumeja, kirjepaperia, vihkoja, tehtäväkirjoja, muita kirjoja. Mielestäni eivät ole mitään tilpehööriä, vaan ihan hyödyllistä käyttötavaraa.
Ymmärrän toki tuon. Mutta kuka ihme sinua on vaatinut ostamaan 20-30 euron lahjoja?
Käsittääkseni kukaan ei ole tässä ketjussa vaatinut että hänen lapsensa synttäreille pitäisi tuoda tuon hintaisia lahjoja. Jotkut kirjoittajat ovat ainoastaan puolustelleet sitä että he HALUAVAT syystä tai toisesta, aina tai joskus, viedä tuon hintaisia lahjoja. Useimmat noista kirjoittajista ovat myös todenneet että heille on ihan sama minkä hintaisia lahjoja heidän lastensa synttäreille tuodaan.
Eli en ymmärrä sitä, miksi joku ei HALUTESSAAN saisi viedä kalliimpaa lahjaa. eikö se nyt ole jokaisen oma asia mitä lahjasta maksaa? ja miksi ylipäänsä lahjan saajien vanhempien pitää miettiä mitä lahjat ovat maksaneet. En kerta kaikkiaan ymmärrä. Eikö synttäreiden järjestämisessä nyt ole niin paljon muutakin ajateltavaa?
Itse kuulun noihin kalliimpien lahjojen viejiin yksinkertaisesti sen takia, että minulla on enemmän rahaa kuin aikaa. En halua lapseni vievän mitään turhaketta tai rihkamaa muiden riesaksi eikä aikani yksinkertaisesti (valitettavasti) riitä halpojen löytöjen miettimiseen tai etsimiseen. Paljon helpompaa on ottaa joku legopaketti tai seurapeli hyllystä. Tottakai olisi kivempaa kun olisi aikaa miettiä yksilöllisiä ja omaperäisiä lahjoja, mutta kuten totesit - kun niitä kaverisynttäreitä on niin kauheasti.
Omien lasteni synttäreillä minulle on herttaisen yksi lysti paljonko lahjat ovat maksaneet. Jos joku tuo jotain omaperäistä tai vaikka itse tehtyä niin minusta se on tosi hienoa, hinnasta riippumatta. Muista lahjoista en edes tiedä mitä ne maksavat tai kuka ne toi.
t. Se selityksen pyytäjä joka on edelleen selitystä vailla.
Mutta kun pointti oli se, että miksei saisi viedä kallista lahjaa jos haluaa - ei se, että joku olisi vaatimassa muilta kallista lahjaa.
Kysymykseni koski siis sitä, että miksi jotakuta häiritsee jos minun lapseni tuo 20-30 euron lahjan (koska minulla ei ole ollut aikaa etsiä mitään halvempaa)?
En minä ole vaatimassa keneltäkään minkään hintaista lahjaa. En todellakaan ehdi ja jaksa miettiä minkä verran mikäkin lapseni saama lahja on maksanut tai keneltä se on tullut. Asialla ei ole minulle mitään merkitystä. Perään vain oikeutta itselleni ostaa sellainen lahja kuin eteen sattuu tulemaan ilman että joku yrittää velvoittaa minut hiki hatussa etsimään jotain viiden euron arvoista.
Arvostan ihmisiä joilla on aikaa ja energiaa etsiä edullisia löytöjä ja miettiä yksilöllisiä lahjoja. Kuten totesit niin niitä kaverisynttäreitä on niin paljon että itselläni ei aika moiseen riitä. Koska rahaa on riittävästi niin ostan mieluummin sen kalliimman lahjan kuin käytän aikaa halpojen etsimiseen. Miksen saisi niin tehdä?
t. Selityksen kyselijä joka ei edelleenkään ole saanut selitystä.
ja muille 10-15 euroa. En halua ostaa mitään krääsää nurkkiin (sellaista tiimarin muovisälää).
En ymmärrä hintojen vatvomista ja vahtimista.
Kuulostaa vähän alaluokkaiselta miettiä minkä hintaisia lahjoja keltäkin tulee.
saa. Juhlien järjestäminenkin on niin iso ja kallis juttu että miksei lahja voisi olla vähintään tuon arvoinen?
Ensimmäinen perustelu: ajattelen että jos lapsesi saa 30€:n arvoisen kaverisynttärilahjana kaverilta A; niin oletetaanko minun lapseni vievän hänelle synttäreillään suunnilleen saman arvoisen lahjan?
Lisäksi minusta lasten maailmaan ei yksinkertaisesti kuulu 20-30€ lelulahjat; minusta lahjan pitäisi olla sellainen jonka ANTAJA itse pystyy hankkimaan; ei minkä hänen VANHEMPANSA (kiireessä) hankkii. En minäkään pyydä omia vanhempiani rahoittamaan syntymäpäivälahjoja omille ystävilleni enkä osta ylipäätään heille sitä hienointa juttua, jonka tiedän.
Kolmas pointti on meilläkin se, että kaverikutsuja on ehkä 5-10/lapsi/vuosi ja kalliimmista lahjoista tulee aika summa. Enkä myöskään pidä siitä, että kaverilahjat kärsii inflaatiosta; nyt annetaan Barbeja ja Bratzeja niin ensi vuonna taas jotain kalliimpaa.
Neljäs pointti on että ainakin meidän lapsilla on jo nyt aivan liikaa leluja emmekä oikeasti TARVITSE seitsemättä Barbieta tai yhdeksättä Transformeria.
vaikka eipä sillä lahjan arvolla loppujen lopuksi niin väliä olekaan