Älyllisesti tyhmän ihmisen tunnusmerkkejä
Laukoo näkemyksiään totuuksina, vaikka keskustelun aihepiirin määritelmistäkään ei ole vielä päästy yhteisymmärrykseen. Näkemys naulitaan ja paalutetaan paikoilleen, kunhan tietyt loogiset perusedellytykset täyttyvät. Sen jälkeen ajattelu lopetetaan - ehkä koska se koetaan "turhana jahkaamisena"? Tietoisuus siitä, että kaksi vastakkaista näkemystä voisi olla yhtäaikaisesti aivan yhtä totta, tuntuu olevan kehittymätön.
Kommentit (675)
Vierailija kirjoitti:
Älykäs henkilö ei lakkaa kehittymästä, toisin kuin henkisesti laiskat ihmiset. Älykäs henkilö jatkaa
itsensä sivistämistä koko elämänsä, eikä pysähdy paikalleen.
Älykäs ihminen on utelias, ja kiinnostunut maailman tapahtumista, asioista ja ilmiöistä. Henkisesti laiska ihminen seuraa enintään Salkkareita ja Putousta, sekä lukee joskus työpaikan taukotilassa Seiskaa.
Älykkäitäkin on monenlaisia. Masennus voi väliaikaisesti heikentää kognitiota. Tällekin palstalle on eksynyt itseään heikkolahjaisiksi luonnehtivia ihmisiä, jotka analysoiden kertovat kouluvaikeuksistaan, kiusattuna olemisesta, älykkyysprofiilistaan sekä työelämän vaikeuksista siitä huolimatta, että onkin (vain) peruskoulu ja ehkä ammattikoulu. Kyllä sitä maallikkona ihmettelee että miten helposti fiksun oloiset (kirjallisen ilmaisun puolesta) saavat helposti diagnoosin laaja-alaiset oppimisvaikeudet vaikka todellisuudessa tuloksia voi hämmentää adhd, hahmotushäiriö tai kielellinen erityisvaikeus ja myös se huomaamaton masennus tai ahdistus. Saman aikaan on sitten niitä todellisia heikkoja notkumassa isossa luokassa oppimatta edes lukemaan ja kirjoittamaan, ja sitten voivotellaan että miten heitä voidaan auttaa kun eivät ole tarpeeksi vammaisia ollakseen oikeutettuja erityispalveluihin, mutta eivät kovin pärjääviä arkisissa asioissakaan.
No selittääkää neropatit mulle. Miten voi olla mahdollista, että olen samaan aikaan sekä älykäs että tyhmä.
Olen tehnyt useita suuntaa antavia älykkyystestejä ja tulos on ollut testistä riippuen äo 116-130. Virallisia en ole tehnyt, koska pelkään niin omaa tyhmyyttäni, että menisin todennnäköisesti täysin lukkoon ja tulos olisi väärä.
Niin, olen matemaattisesti niin totaali surkea, että jätin lukion sen takia kesken. Sen sijaan sain kuitenkin mm. lukion kemiasta kiitettäviä.
Tämä on nimittäin suurin ongelmani, miksi olen sekä älykäs että tyhmä, en ole edelleenkään missään ammatissa ja jo 40.
Olen ainakin nuorena ollut taiteellisesti lahjakas, mutta ne kyvyt on ehkä jo ruostuneet pitkän sairastelun seurauksena.
Joo, ADD on varmaan, mutta ei tämä yksistään selitä. Joo on varmaan myös matemaattinen hahmotusvaikeus. Muuta en keksi. Älykkyystesteissä kuitenkin sijoitun matemaattisessakin keskivertoon.
Olen erityisen lahjakas analysoimaan asioita syvältä, pystyn kuorimaan yhtä sipulia tuntikausia aiheesta kuin aiheesta. Isoisäni oli yhen alan ammatissa Suomen ensimmäinen mikä vaatii hyvää loogista päättelykykyä.
Tai sitten olen vain tyhmä, joka luulee olevansa älykäs, kuten täällä niin usein sanotaan.
mark kirjoitti:
Tai kuuluuko ääni kun metsässä kaatuu yksinään puu. No totta helvetissä kuuluu sitä ei vaan olla kuulemassa.
Kysymykseen vastaamiseksi pitää ensin määritellä, mitä "kuulumisella" tarkoitetaan.
Kaatumisen aiheuttama äniaallot siellä metsässä vaikuttavat, että sikäli siitä kuuluu ääni.
Mutta jos kuulumisella tarkoitetaan niiden ääniaaltojen havaitsemista, silloin ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
No selittääkää neropatit mulle. Miten voi olla mahdollista, että olen samaan aikaan sekä älykäs että tyhmä.
Olen tehnyt useita suuntaa antavia älykkyystestejä ja tulos on ollut testistä riippuen äo 116-130. Virallisia en ole tehnyt, koska pelkään niin omaa tyhmyyttäni, että menisin todennnäköisesti täysin lukkoon ja tulos olisi väärä.
Niin, olen matemaattisesti niin totaali surkea, että jätin lukion sen takia kesken. Sen sijaan sain kuitenkin mm. lukion kemiasta kiitettäviä.
Tämä on nimittäin suurin ongelmani, miksi olen sekä älykäs että tyhmä, en ole edelleenkään missään ammatissa ja jo 40.
Olen ainakin nuorena ollut taiteellisesti lahjakas, mutta ne kyvyt on ehkä jo ruostuneet pitkän sairastelun seurauksena.
Joo, ADD on varmaan, mutta ei tämä yksistään selitä. Joo on varmaan myös matemaattinen hahmotusvaikeus. Muuta en keksi. Älykkyystesteissä kuitenkin sijoitun matemaattisessakin keskivertoon.
Olen erityisen lahjakas analysoimaan asioita syvältä, pystyn kuorimaan yhtä sipulia tuntikausia aiheesta kuin aiheesta. Isoisäni oli yhen alan ammatissa Suomen ensimmäinen mikä vaatii hyvää loogista päättelykykyä.
Tai sitten olen vain tyhmä, joka luulee olevansa älykäs, kuten täällä niin usein sanotaan.
Kuulostat minulta.
Päädyin vahingossa oikeaan työhön, eli tekniselle alalla ratkomaan ongelmia joissa vaaditaan loogista ajattelua. Suosittelen opiskelemaan suunnittelupuolta, vaikka matematiikka ei olisikaan vahvin alasi. Taskulaskin ja kaavat on keksitty hyvästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein hiukan normaalia tyhmempi korostaa olevansa älykäs. Siis sanoo itse olevansa älykäs, mikä on hiukan noloa.
Tunnen tällaisen henkilön, joka pitää itseään älykkäänä ja väitti osaavansa mm. espanjaa, vaikka kuullut sitä vain muutaman sanan. Hänet on diagnosoitu oppimisongelmaiseksi laaja-alaisesti eli on kansakielellä heikkolahjainen. Tutulla on oikeasti jopa perustiedot hukassa: ei osaa laittaa pilkkua oikeaan paikkaan, isoista alkukirjaimista saa haaveilla sekä kappalejaottelu on mahdottomuus (toki tiedän, että tämä voi kieliä myös lukihäiriöstä joillakin henkilöillä), ei osaa laskea peruslaskutoimituksia, ei hahmota kelloa ja jopa yhdellä jalalla hyppiminen on vaikeaa. Ruoanlaitossa hän varmasti polttaisi puurot pohjaan ja suolaa onkin 1 dl 1 tl sijaan. Tutun kannalta olisi onni, jos hänellä olisikin Downin syndrooma, jolloin tietä tasoitettaisiin yhteiskunnan toimesta, saisi eläkkeen tai tuen jonkinlaiseen työhön.
Tunnen yhden tällaisen, joka käytyään jonkun kansalaisopiston alkeiskurssin tekeytyy alan asiantuntijaksi ja on neuvomassa alan ammattilaisia.
Joka helkkarin paikassa.
En tiedä, onko hän heikkolahjainen, mutta työkaveri helvetistä.
Innokas ay-ihminen ja järjestöhöylä, rakastaa järjestää isoja meteleitä, keskeyttää työt työmaalla jonkun havaitsemansa epäkohdan takia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten olen vain tyhmä, joka luulee olevansa älykäs, kuten täällä niin usein sanotaan.Kuulostat minulta.
Päädyin vahingossa oikeaan työhön, eli tekniselle alalla ratkomaan ongelmia joissa vaaditaan loogista ajattelua. Suosittelen opiskelemaan suunnittelupuolta, vaikka matematiikka ei olisikaan vahvin alasi. Taskulaskin ja kaavat on keksitty hyvästä syystä.
Ok, hieman epäröin, mutta itsekseni olen ajatellut että tutkijana olisin voinut olla ihan hyvä.
Uskon olevani tosiaan ADD, ylikeskityn aiheeseen mikä kiinnostaa ja jos ei kiinnosta, ne asiat ei edes jää mieleen. Ihmettelen myös miksi en opi kieliä, sanat ei vain jää päähän ja unohdan kaikki kielioppiasiat. En myöskään osaa ääntää vierasta kieltä. Nuorena haaveilin yliopistosta, mutta sittemmin tajusin, että en tule menestymään kun olen niin surkea jo pelkästään englannissa.
Ap:n aloituksesta tuli mieleen, että sellainen ihminen, joka laukoo oman mielipiteensä, ennen kuin asiasta on kunnolla edes keskusteltu. Eikä hän suostu siitä keskustelemaan.
Itselläni oli lukioaikoina tällainen kaveri. Esimerkiksi joskus kuvistunnilla jotain sarjakuvia lukiessamme huomautin hänelle, että onpa tämän piirtäjän tyyli muuttunut ensimmäisistä sarjakuvista uudempiin. "Ei ole", totesi kaveri ja jatkoi lukemista. Vastaavia tilanteita oli paljon, ja jos asiasta yritti hänen kanssaan keskustella, hän sanoi vain "On/ei ole, ja sillä sipuli". Ei tosiaan ollut mikään järjen jättiläinen ja olen miettinyt, että olikohan tuo itsevarmuus tapa naamioida sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuksen kohteista
Great minds discuss ideas; average minds discuss events; small minds discuss people.
Eleanor Roosevelt
And really great minds discuss all of them because they understand that everything affects everything. :)
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen vähättely, esim. siivoojien tai lähihoitajien ylenkatsominen tai toisen ihmisen koulutuksen / sen puutteen morkkaaminen. Ei kerro sydämen sivistyksestä.
Yhtälailla naureskelevat "tyhmille" ja mielestään kömpelöille lääkäreille ja insinööreille. Kun niin tyhmiä ne lääkärit on, mitään eivät tiedä ja kysyvätkin ihan tyhmiä kun eivät itse tiedä mitään.
Äänekkäät ja röyhkeät suunsoittajat ovat usein älyllisesti tyhmiä, vaikka yrittävätkin antaa itsestään kovin pätevän ja osaavan kuvan. Mollaavat kerkeästi itseään viisaampien tekemisiä, ja tekevät sitten itse perässä samaa. Nälvivät ja ivaavat, kun eivät muutakaan osaa tai ymmärrä.
Sen verran pitkä ketju että kaikki ollaan tyhmiä näemmä. Joten tääki toteamus on ihan tyhmä.
Miten muuten voi olla tyhmä kuin älyllisesti? Älyttömästi tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmiston kannattajat
Vähän ylempänä oli hyvä kommentti: ihmisiä lokeroivat ovat tyhmiä. Kuten puolueen mukaan lokeroivat.
Jos ei tiedä jonkun ilmiön olemassaolosta, väittää ettei sitä ole olemassa. Henkisen pettämisen ketjussa tästä monen monta esimerkkiä.
Tyhmän vai sairaan?
Uhkailee tulevansa moottorisahaa käyttäen ovesta läpi.
On se aika tyhmä.
Esittää, että "jos sinä tietäisit kuka (mikä) minä olen, niin et uskaltaisi sanoa yhtään mitään". No, näkeehän sen mikä sinä olet, päihteidenkäyttäjä, raukka ja silkkaan kiusantekoon kykenevä tyyppi!
Että pitäskö sua pelätä, senkö vuoksi, että sulla on hirveesti kaltaisias kavereita ja niiden kanssa oikein porukalla kiusanteko on vielä rajumpaa! No, hahahhhhhhhh!
Tyhmän vai sairaan?
Älykäs henkilö ei lakkaa kehittymästä, toisin kuin henkisesti laiskat ihmiset. Älykäs henkilö jatkaa
itsensä sivistämistä koko elämänsä, eikä pysähdy paikalleen.
Älykäs ihminen on utelias, ja kiinnostunut maailman tapahtumista, asioista ja ilmiöistä. Henkisesti laiska ihminen seuraa enintään Salkkareita ja Putousta, sekä lukee joskus työpaikan taukotilassa Seiskaa.