Siis toimeentulotuki hylätään koska tililläni jäämiä työmarkkinatuesta?
Eli saan pelkästään työmarkkinatukea, ja asumistukea, ei mitään omaisuuksia. Toimeentulotukini muka hylättiin koska toukokuun tiliotteessa näkyi jäämiä työmarkkinatuesta. Mietin, voiko tuo olla oikein. Eikö työmarkkinatuki tai nykyään yleistuki saa olla tilillä ja sitä saa käyttää?
Kommentit (84)
"Muka hylättiin"
On taas niin selkeää kerrontaa.
Perustelut on kerrottu päätöksessä ja laskelmassa.
Vierailija kirjoitti:
"Muka hylättiin"
On taas niin selkeää kerrontaa.
Perustelut on kerrottu päätöksessä ja laskelmassa.
Hylättiin koska "talletus" joka on siis ylijäämää rahaa työmarkkinatuesta, mitään talletusta ei ole
Ei saa olla, kaikki pitää käyttää. Käytännössä elää velaksi koko ajan ja maksaa velka kokonaan tai osaksi pois kun rahaa tilille tulee. Näin ihmiset pidetään siellä köyhyydessä ja sieltä on vaikea nousta pois.
Laita viestillä kysely, selität tilanteesi ja sano ettei mitään ylimääräisiä rahoja ole mistään taianomaisesti ilmestynyt mistään.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla, kaikki pitää käyttää. Käytännössä elää velaksi koko ajan ja maksaa velka kokonaan tai osaksi pois kun rahaa tilille tulee. Näin ihmiset pidetään siellä köyhyydessä ja sieltä on vaikea nousta pois.
Tääällä aiuemmin vaan sanottiin et mun kantsii hakee tt-tukea koska elän yleistuki+asumistuki kombolla, josta maksan vuokran osuuden ja laskut :D eli näköjää pitää elää 400e:llä, kiva kiva
Vierailija kirjoitti:
Laita viestillä kysely, selität tilanteesi ja sano ettei mitään ylimääräisiä rahoja ole mistään taianomaisesti ilmestynyt mistään.
No en kyllä jaksa soitella. Olen ollut työtön vuoden.
Kun hakee ensimmäistä kertaa toimeentulotukea noin saattaa käydä. Ei toimeentulotuella ole sallittua varautua mihinkään yllättävään.
Vierailija kirjoitti:
Kun hakee ensimmäistä kertaa toimeentulotukea noin saattaa käydä. Ei toimeentulotuella ole sallittua varautua mihinkään yllättävään.
Jostain syystä mulle käy useita kertoja näin. Aina joku pienenpieni summa estää toimeentulotuen. Vaikka mitään tuloja ei ole. Ja sitten sanotaan et kaikille pitäisi jäädä 595 e elämiseen. No mulle jää esim ensi kuussa jotain 300e elämiseen sitten.
Opi piilottamaan rahasi, pöllö! Nostat ne pieninä erinä patjan alle, jos meinaa jäädä yli. Tilillä oltava aina puhdas nolla.
Ovat tarkkoja nykyään, ei saa säästää tilille rahaa.
Kela katsoo "työmarkkinatuen jäämät" säästöiksi. Säästöjä ei saa olla, jos haluaa toimeentulotukea.
Olen ollut vuosia samassa tilanteessa kuin sinä ja keskustellut useamman kerran Kelan kanssa juuri tästä asiasta. Kädestä suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita viestillä kysely, selität tilanteesi ja sano ettei mitään ylimääräisiä rahoja ole mistään taianomaisesti ilmestynyt mistään.
No en kyllä jaksa soitella. Olen ollut työtön vuoden.
Ei toki jaksa niin ei sitten voi soitella jaksatko käydä kaupassakaan kun rahaa jää tuista tilille.
Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Opi piilottamaan rahasi, pöllö! Nostat ne pieninä erinä patjan alle, jos meinaa jäädä yli. Tilillä oltava aina puhdas nolla.
En ole säästänyt rahaa, toi oli jäämää työmarkkinatuesta, joka oli pakko olla tilillä koska saan vain 300e asumistukea ja mun vuokra on 500e. Eli olen maksanut vuokran osuutta työmarkkinatuestani
Vierailija kirjoitti:
Opi piilottamaan rahasi, pöllö! Nostat ne pieninä erinä patjan alle, jos meinaa jäädä yli. Tilillä oltava aina puhdas nolla.
okei miten oisin sitten maksanut kesäkuun vuokran jos tili ois ollut 0?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakee ensimmäistä kertaa toimeentulotukea noin saattaa käydä. Ei toimeentulotuella ole sallittua varautua mihinkään yllättävään.
Jostain syystä mulle käy useita kertoja näin. Aina joku pienenpieni summa estää toimeentulotuen. Vaikka mitään tuloja ei ole. Ja sitten sanotaan et kaikille pitäisi jäädä 595 e elämiseen. No mulle jää esim ensi kuussa jotain 300e elämiseen sitten.
"Ja sitten sanotaan et kaikille pitäisi jäädä 595 e elämiseen."
Tämä on huhu ja sitkeä harhaluulo. Mitään tiettyä summaa ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun hakee ensimmäistä kertaa toimeentulotukea noin saattaa käydä. Ei toimeentulotuella ole sallittua varautua mihinkään yllättävään.
Jostain syystä mulle käy useita kertoja näin. Aina joku pienenpieni summa estää toimeentulotuen. Vaikka mitään tuloja ei ole. Ja sitten sanotaan et kaikille pitäisi jäädä 595 e elämiseen. No mulle jää esim ensi kuussa jotain 300e elämiseen sitten.
"Ja sitten sanotaan et kaikille pitäisi jäädä 595 e elämiseen."
Tämä on huhu ja sitkeä harhaluulo. Mitään tiettyä summaa ei ole olemassa.
Okei no hyvä tietää, ei tartte enää jatkossa hakea.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa olla, kaikki pitää käyttää. Käytännössä elää velaksi koko ajan ja maksaa velka kokonaan tai osaksi pois kun rahaa tilille tulee. Näin ihmiset pidetään siellä köyhyydessä ja sieltä on vaikea nousta pois.
Ei tarvitse käyttää kun nostaa käteiseksi.
Jatkossa teet tt-hakemuksen silloin kun tili mahdollisimman tyhjänä. Poikani on sumplinut niin, että maksaa jo seuraavan kuun vuoran, kun työmarkkinatuki saapuu ja kuun lopussa huolehtii, että kaikki laskut on maksettu. Tämän jälkeen hän käy ruokakaupassa ja odottaa seuraavaan päivään, niin tili mahdollisimman tyhjä tt-hakua varten. Tee omaa tilannettasi parhaiten kuvaava suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa teet tt-hakemuksen silloin kun tili mahdollisimman tyhjänä. Poikani on sumplinut niin, että maksaa jo seuraavan kuun vuoran, kun työmarkkinatuki saapuu ja kuun lopussa huolehtii, että kaikki laskut on maksettu. Tämän jälkeen hän käy ruokakaupassa ja odottaa seuraavaan päivään, niin tili mahdollisimman tyhjä tt-hakua varten. Tee omaa tilannettasi parhaiten kuvaava suunnitelma.
No yleensä olen rehellinen ja maksan vuokran s illoinkun on päiväys. Sen takia pidin tuota rahaa tilillä. Mutta ilmoitin kyllä kaikki vuokramenot yms. Outoa.
Mene töihin pummi.