Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi viettää kirkkohäät/kastaa lapsi jos ei usko?

Vierailija
10.07.2014 |

Olen ihmetellyt miksi ihmiset haluaa viettää häitään kirkossa (kukaan ei kuitenkaan sano ääneen uskontunnustusta, suurin osa ei risti käsiä kun on rukouksen aika, valitaan lyhin vihkikaava ja virsien aikana suunnilleen ainoat jotka laulaa on pappi ja kanttori...), jos eivät oikeasti ole yhtään uskovaisia? Onko se vaan pinttynyt tapa, että pitäähän sitä kirkkohäät olla?

Sama juttu, ristiäisissä kun olen ollut, niin tuntee lähinnä kiusaantunutta myötähäpeää kun kukaan (mukaan lukien kummit ja lapsen vanhemmat) ei laula, ei tunnusta uskoa ja muutenkin kaikki vain odottaa, että homma olisi ohi ja olisi kahvin aika. 

Onko kirkkohäät ja lapsen kaste vaan niin "pinttyneitä" tapoja, että kaikki vetää ne läpi, vaikkei uskonnosta ole kiinnostunut tippaakaan? Itse kuulun kirkkoon, mutten käy tai ole muutenkaan uskova. Jos tulevaisuudessa saan lapsia, en kasta heitä vaan pidän nimenantojuhlat. Samoin häiden kanssa, jos ne joskus tulee niin saa maistraatin vihkijä tulla paikalle :) Ja omia kokemuksianne ja kommentteja kehiin, kiitos! 

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:05"]

eikö kaikki haudata kirkkomaalle kuului kirkkoon tai ei? vai haudataanko kirkkoon kuulumattomat metsään? mun sukulainen ainakin haudattiin sinne minne muutkin vaikkei kirkkoon kuulunutkaann

[/quote]

Oho, piti yläpeukuttaa mutta tuli ala-.

Vierailija
22/22 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla perheella pitaa olla arvot ja periaatteet. Sitten jos nuorena paattaa, etta perheen arvot eivat hanelle toimi, ni sitten niista lahdetaan. Ei voi kasvattaa 'arvottomia' lapsia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla