Miksi viettää kirkkohäät/kastaa lapsi jos ei usko?
Olen ihmetellyt miksi ihmiset haluaa viettää häitään kirkossa (kukaan ei kuitenkaan sano ääneen uskontunnustusta, suurin osa ei risti käsiä kun on rukouksen aika, valitaan lyhin vihkikaava ja virsien aikana suunnilleen ainoat jotka laulaa on pappi ja kanttori...), jos eivät oikeasti ole yhtään uskovaisia? Onko se vaan pinttynyt tapa, että pitäähän sitä kirkkohäät olla?
Sama juttu, ristiäisissä kun olen ollut, niin tuntee lähinnä kiusaantunutta myötähäpeää kun kukaan (mukaan lukien kummit ja lapsen vanhemmat) ei laula, ei tunnusta uskoa ja muutenkin kaikki vain odottaa, että homma olisi ohi ja olisi kahvin aika.
Onko kirkkohäät ja lapsen kaste vaan niin "pinttyneitä" tapoja, että kaikki vetää ne läpi, vaikkei uskonnosta ole kiinnostunut tippaakaan? Itse kuulun kirkkoon, mutten käy tai ole muutenkaan uskova. Jos tulevaisuudessa saan lapsia, en kasta heitä vaan pidän nimenantojuhlat. Samoin häiden kanssa, jos ne joskus tulee niin saa maistraatin vihkijä tulla paikalle :) Ja omia kokemuksianne ja kommentteja kehiin, kiitos!
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:01"]
Ainiin, kirkkoon kuulun lähinnä siksi, että tunnen tekeväni "hyvän työn" kun maksan verot. Haluan myös joskus tulla haudatuksi kirkkomaalle.
-ap
[/quote]
Miksi haluat tulla haudatuksi kirkkomaalle?
eikö kaikki haudata kirkkomaalle kuului kirkkoon tai ei? vai haudataanko kirkkoon kuulumattomat metsään? mun sukulainen ainakin haudattiin sinne minne muutkin vaikkei kirkkoon kuulunutkaann
No, en ole törmännyt samaan noin pahasti, mutta varmasti perinteiden mukaan mennään, haitanneko tuo?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:01"]
Haluan myös joskus tulla haudatuksi kirkkomaalle.
-ap
[/quote]Kirkosta eronnutkin saa hautapaikan kirkkomaalta.
Se on vakiintunutta tapakulttuuria. Usein syynä on myös tarve välttää vanhojen naispuolisten sukulaisten järkyttyminen.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:08"]
Usein syynä on myös tarve välttää vanhojen naispuolisten sukulaisten järkyttyminen.
[/quote]
Haveksin tällaisia ihmisiä.
Mitäs erityistä on kirkkomaassa? Samaa tavaraa kuin muuallakin.
Kirkosta saa ilmaiseksi juhlavat puitteet, se kai on suurin syy kirkkovihkimisille. Aika moni myös olettaa, että vihkimiselle on vain kaksi vaihtoehtoa: isot kirkkohäät tai ruokatunnilla maistaatissa (näin kärjistetysti). Samoin ristiäiset on useimmille vain tapa, ei ajatella yhtään mitä lapsen liittäminen kirkkoon konkreettisesti tarkoittaa, vaan kastetta pidetään vain nimenantoseremoniana. Tai sitten ei haluta ärsyttää vanhempia, joskus hyvinkin konservatiivisia sukulaisia.
Et sinä tiedä mitä muut ajattelevat noissa tilaisuuksissa ajattelevat.
Moni ei tunne virsiä, tai ei luota lauluääneensä.
Ääneen rukoilu tai uskontunnustuksen lausuminen ei ole yhtään "parempi", kuin hiljaa mielessä siihen yhtyminen.
Ja edelleen, esim. kirkkohäissähän olellisinta on vain se, että aviopari haluaa liitolle kirkollisen siunauksen. Ei muistaakseni kaavaan kuulu edellytystä, että pari lausuu alttarilla yhdessä uskontunnustuksen, jotta kirkkokansa voi arvioida parin uskonnollisen vakaumuksen laatua ja määrää...?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 16:58"]
Olen ihmetellyt miksi ihmiset haluaa viettää häitään kirkossa (kukaan ei kuitenkaan sano ääneen uskontunnustusta, suurin osa ei risti käsiä kun on rukouksen aika, valitaan lyhin vihkikaava ja virsien aikana suunnilleen ainoat jotka laulaa on pappi ja kanttori...), jos eivät oikeasti ole yhtään uskovaisia? Onko se vaan pinttynyt tapa, että pitäähän sitä kirkkohäät olla?
Sama juttu, ristiäisissä kun olen ollut, niin tuntee lähinnä kiusaantunutta myötähäpeää kun kukaan (mukaan lukien kummit ja lapsen vanhemmat) ei laula, ei tunnusta uskoa ja muutenkin kaikki vain odottaa, että homma olisi ohi ja olisi kahvin aika.
Onko kirkkohäät ja lapsen kaste vaan niin "pinttyneitä" tapoja, että kaikki vetää ne läpi, vaikkei uskonnosta ole kiinnostunut tippaakaan? Itse kuulun kirkkoon, mutten käy tai ole muutenkaan uskova. Jos tulevaisuudessa saan lapsia, en kasta heitä vaan pidän nimenantojuhlat. Samoin häiden kanssa, jos ne joskus tulee niin saa maistraatin vihkijä tulla paikalle :) Ja omia kokemuksianne ja kommentteja kehiin, kiitos!
[/quote]
En ole tällaisista ateistien kirkkohäistä kuullutkaan,joku uusi trendi?
Itse olen agnostikko ja koko ikäni haaveillut kirkkohäistä.Ne on vaan niin paljon kauniimmat ja romanttisemmat kuin maistraattihäät.(Maistraatissa ei edes luvata olla yhdessä kunnes kuolema erottaa,siellä selitetään vaan perheen merkitystä yhteiskunnan kannalta.)JOS olisin kiihkoateisti,joka ei voi edes käsiään ristiä,en tietenkään haluaisi mennä myöskään kirkossa naimisiin,omituinen ajatus.
Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko?
Esimerkiksi vaikka kastan lapsen kirkossa, jotta annan lapselle mahdollisuuden kuulua kirkkoon saatika eväisin asian oman mielipiteeni takia tässä yksi painava esimerkki
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:31"]
Esimerkiksi vaikka kastan lapsen kirkossa, jotta annan lapselle mahdollisuuden kuulua kirkkoon saatika eväisin asian oman mielipiteeni takia tässä yksi painava esimerkki
[/quote]
Mutta samalla riistät lapselta mahdollisuuden olla kuulumatta kirkkoon.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:29"]
Miksi kuulua kirkkoon, jos ei usko?
[/quote]
Minä ainakin kuulun kirkkoon siksi,että minut vauvana kastettu. En ole nähnyt tarpeelliseksi erota,en ole kiihkoateisti,joten kirkkoon kuulumisesta ei ole minulle haittaa.
Numero 16 - ajattele ennen kuin sanot, kiitos :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 17:50"]
Numero 16 - ajattele ennen kuin sanot, kiitos :)
[/quote]
Oikeassahan se on.Jos lapsi kastetaan,se joutuu ainakin 15-vuotiaaksi asti kuulumaan kirkkoon,käymään uskonnontunneilla yms.
Elaako ihmiset todella niin 'lapsen ehdoilla', etta kaikki on lapsen paatettavissa?? Haloo? Vanhemmuus hukassa. Ei voida edes kirkkoon kuulua, 'jos lapsi ei vaikka sita haluakaan'?? On menny sairaaksi touhu. Kylla lapsen taytyy olettaa arvostavan perheen arvoja. Yksi niista voi olla tulla kastetuksi ja kuulua kirkkoon. Toinen voi olla etta armeija kaydaan jne. On talla palstalla heikkoja vanhempia sanon vaan.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 18:04"]
Elaako ihmiset todella niin 'lapsen ehdoilla', etta kaikki on lapsen paatettavissa?? Haloo? Vanhemmuus hukassa. Ei voida edes kirkkoon kuulua, 'jos lapsi ei vaikka sita haluakaan'?? On menny sairaaksi touhu. Kylla lapsen taytyy olettaa arvostavan perheen arvoja. Yksi niista voi olla tulla kastetuksi ja kuulua kirkkoon. Toinen voi olla etta armeija kaydaan jne. On talla palstalla heikkoja vanhempia sanon vaan.
[/quote]
Siis tuon kastamisen mainitsijan sanoi,että kastaa lapsen,vaikka itse EI kuulu kirkkoon.Vauvallahan ei ole mitään arvoja ja periaatteita,siksi olisi parempi saada itse isona päättää mihin uskoo/kuuluu.Armeijaankin mennään sen ikäisenä että osaa jo itse päättää,haluaako armeijaan vai sivariin. Ei "perheen arvot" pitäisi tarkoittaa sitä että pakotetaan lapset omaksumaan vanhempien arvot.
Ainiin, kirkkoon kuulun lähinnä siksi, että tunnen tekeväni "hyvän työn" kun maksan verot. Haluan myös joskus tulla haudatuksi kirkkomaalle.
-ap