Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ongelma teille on muiden ylipainosta?

Vierailija
06.07.2021 |

Olen normaalipainoinen, mutta en hauku ja valita toisten ylipainosta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia ja osalla voi jopa sairaus tuoda ylipainoa. Toki se on altistavaa monille sairauksille, mutta myös moni muu asia on. Ja lapset sitten, moni on nuorena ylipainoinen, mutta sitten myöhemmin ovat normaalipainoinen. Eikö teillä valittajailla ole elämää?

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vievät ruokahalun ja pilaavat läsnäolollaan julkisten tilojen esteettisyyden.

M38

Vierailija
82/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon ihan suoraan, että ihmettelen suuresti miten nämä ihmiset ketkä ovat ihan todella ylipainoisia, ovat oikein itsensä siihen jamaan saaneet?! En vaan jaksa ymmärtää. Koska totuus on, että se EI ole terveellistä eikä sellainen lihavuus tunnu eikä näytä mukavalta. Luulisi että jossain vaiheessa ennen kuin on aivan turvonnut heräisi huoli. Kilot kun kertyy niin paljon helpommin kun mitä ne saa pois. On sääli että ihminen päästää itsensä sellaiseen jamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoren ihmisen keho vielä kestää sen ylipainon mut vanhemmiten on sit edessä rollaattori, diabetes yms.

Kyllä se nuorikin ajallaan vanhenee ja niveet kuluvat ilman ylipainoakin. Näkeehän noita todella hoikkia vanhuksia köyryssä rollattoreillaan. Diabetes voi iskeä nuoreenkin, vaikka olis kuinka laiha.

Vierailija
84/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina puhunut sen puolesta ettei kenenkään ulkonäköä haukutaan, ylipaino voi olla ihmiselle kipeä asia, oma valinta ja muutenkaan kuulu kenellekään toisten ulkonäön arvostelu.

Mutta hitto, olin maauimalassa viime viikonloppuna. Kyllä minun ikäluokkani (30+) oli keskimäärin kaikki ylipainoisia ja rasvapitoisuus pisti silmään. Hoikkia oli korkeintaan 1/10 tai 1/20. Yksilötasolla ei kerrassaan mitään väliä, mutta kyllähän tämän täytyy alkaa kansanterveydessä näkymään. Olin suorastaan järkyttynyt, en ilmeisesti ollut hetkeen nähnyt noin suurta määrää ihmisiä ilman vaatteita.

Tämä. En ole koskaan arvostellut toisen ulkonäköä päin naamaa enkä aio niin tehdäkään, mutta en silti pidä lihavuutta mitenkään viehättävänä. On aika hurjaa välillä katsoa ympärilleen vaikkapa kaupassa ja tajuta olevansa ainoa normaalipainoinen koko rakennuksessa. Jotain on pahasti pielessä suomalaisten syömisessä.  

Miksi kyttäät muita ihmisiä? Ethän sinä voi tietää, että onko joku tuntematon kevyempi nyt kuin kuukausi sitten tai ihmisten verensokeri- ja rasva-arvoja tai verenpainetta.

Suomalaisen ruokakaupan valikoimasta on professori Pertti Mustajoki ottanut kantaa. Pallo on heitetty elintarviketeollisuudelle mutta kovin hiljaista on. Muutama perunalastutehdas on ymmärtänyt alkaa tarjota pienempiä pusseja aikaisempien jättipussien rinnalle. Nykyajan pikkupussi oli 1970-luvulla iso perunalastupussi. Isossa-Britanniassa myydään myös 25 gramman perunalastupusseja useamman pussin pakkauksissa. Niitä ostetaan yleensä lapsille kouluun lounaaksi.

Ei tarvitse kytätä huomatakseen että suomalaisista todella iso osa on ylipainoisia. Riittää ihan vaan se, että on näkökykyiset silmät. 

Vierailija
85/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina puhunut sen puolesta ettei kenenkään ulkonäköä haukutaan, ylipaino voi olla ihmiselle kipeä asia, oma valinta ja muutenkaan kuulu kenellekään toisten ulkonäön arvostelu.

Mutta hitto, olin maauimalassa viime viikonloppuna. Kyllä minun ikäluokkani (30+) oli keskimäärin kaikki ylipainoisia ja rasvapitoisuus pisti silmään. Hoikkia oli korkeintaan 1/10 tai 1/20. Yksilötasolla ei kerrassaan mitään väliä, mutta kyllähän tämän täytyy alkaa kansanterveydessä näkymään. Olin suorastaan järkyttynyt, en ilmeisesti ollut hetkeen nähnyt noin suurta määrää ihmisiä ilman vaatteita.

Kansanterveydellisesti vielä karmeampaa on nykynuorison lihominen. Pullamössöt.

Vierailija
86/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävää näin henkilökohtaisen avustajan näkökulmasta, kun työn kuormittuvuus lisääntyy, kun asiakkaat on niin läskejä.

Niin... Kuvittelepa itsesi heidän tilalle istumaan pyörätuoliin, olemaan kykenemätön liikkumaan kunnolla ja itse tekemään asioita, ja kerro sitten jaksaisitko tarkkailla syömisiäsi ja pitää huolta että olisit mahdollisimman tikissä? Niimpä. Aika moni saattaa syödä ihan masennukseensa.

Vierailija
87/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoren ihmisen keho vielä kestää sen ylipainon mut vanhemmiten on sit edessä rollaattori, diabetes yms.

Kyllä se nuorikin ajallaan vanhenee ja niveet kuluvat ilman ylipainoakin. Näkeehän noita todella hoikkia vanhuksia köyryssä rollattoreillaan. Diabetes voi iskeä nuoreenkin, vaikka olis kuinka laiha.

Prinssi Philip oli hoikka ja käveli omilla jaloillaan loppuun asti. Luuletko, että jos hän olisi ollut aina 150 kg hän olisi elänyt 99 vuotiaaksi tai vielä kävellyt omilla jaloillaan?

Siihen on syynsä miksi miksei edes sen rollaattorin kanssa käveleviä lihavia vanhuksia näe ulkona. Jos laihalla on ongelmia 85-vuotiaana nivelten kanssa lihavilla ne ongelmat alkavat jo 30 vuoden iässä.

Diabeteksen ja ylipainon kanssa on löydetty korrelaatio. Turha sitä on kieltää.

Vierailija
88/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävää näin henkilökohtaisen avustajan näkökulmasta, kun työn kuormittuvuus lisääntyy, kun asiakkaat on niin läskejä.

Niin... Kuvittelepa itsesi heidän tilalle istumaan pyörätuoliin, olemaan kykenemätön liikkumaan kunnolla ja itse tekemään asioita, ja kerro sitten jaksaisitko tarkkailla syömisiäsi ja pitää huolta että olisit mahdollisimman tikissä? Niimpä. Aika moni saattaa syödä ihan masennukseensa.

Aivan, ylipaino aiheuttaa välillisesti jopa masennusta.

Vierailija
89/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaisivatpa ihmiset olla huolissaan päihderiippuvaisista ja kuinka he kuormittavat itseään, läheisiään, terveydenhuoltoa, sosiaaliviranomaisia ja poliisia. He ovat myös kuvottavaa katsottavaa ja kuunneltavaa missä liikkuvatkin. Mutta kun se pyhä alkoholi on niin monelle rakas, niin eihän sitä voi paheksua. Haukutaan läskit.

Vierailija
90/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan muka niin huolissaan ihmisten terveydestä ja yhteiskunnan rahoista, vaikka oikeasti vaan ärsyttää ja/tai ällöttää lihavat ihmiset.

No sinäpä sen sanoit. Olen täsmälleen tätä mieltä. Ja miksi en saisi olla? Ällöttäviähän ne ovat.

Sano se sitten suoraan, äläkä yritä piiloutua terveys- ja kulutekosyiden taakse.

Vierailija
91/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän mielipiteeni ihan omana tietonani mutta he ovat valtava kuormitus julkiselle terveydenhoidolle, samaa sakkia ketjuröökaajien yms kanssa.

Maksan tuplasti veroja sinuun verrattuna.

- Ketjuröökaaja

Vierailija
92/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Itsepä kiloni kannan” on aina tää perusluritus.

Nyt tulee news flash: myös lihavat vanhenee!

Niistäkin tulee avun tarvitsijoita joskus. Polvet pettää aikaisemmin kuin normaalipainoisilla. Normaalikokoinen ystäväni loukkasi selkänsä työskennellessään vanhainkodissa ja siirtäessään ylipainoista asukasta, niin ettei enää koskaan pysty tekemään ruumiillista työtä.

Joten ei, ylipainoinen ei kanna lopulta itse kilojaan. Niitä joutuu kantamaan ne pienet lähihoitajatytöt hoitokodeissa ja loppu viimeiseksi arkun kantajat.

Potilassiirot on tekniikkalaji ja ystävälläsi se ei ollut hallussa. Oikea ergonomia, oikeat apuvälineet ja hoitajalla hyvä lihaskunto, näillä pärjää ja isommatkin asiakkaat siirtyy turvallisesti. Turha syyllistää lihavaa asukasta jos ei ole ammattitaitoa.

Siirot on pitkälti tekniikkalaji, mutta on hoitajalle aivan eri asia sirtää normaalipainoista tai obeesia. Tässä taannoin yövuorossa meitä oli neljä hoitajaa siirtämässä yhtä potilasta, joka painoi yksinään enemmän kuin kolme meistä ja saimme tehdä tosissamme töitä, että saimme asentohoidon yön aikana toteutettua. Muut potilaat olivat myös ilman hoitajaa sillä välin, kun olimme kaikki yhden potilaan "kimpussa". Yllätys, yllätys potilas myös kuoli ylipainon aiheuttamiin sairauksiin. 

Vierailija
93/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän mielipiteeni ihan omana tietonani mutta he ovat valtava kuormitus julkiselle terveydenhoidolle, samaa sakkia ketjuröökaajien yms kanssa.

Tää on niin typerää tietämättömyyttä !! Olen ylipainoinen 53-vuotias nainen ja olen aina ollut helkkarin terve. Enemmän terveydenhuoltoa kuormittavat laihat ikätoverini joilla polvissa kulumaa, kropassa jäykkyyttä, mielenterveysjuttuja ja vaikka sun mitä. Heillä esim korkea kolesteroli, minulla ei.

Ei se läski aina ole=sairas. Epäesteettinen kyllä, mutta mitä sekään nyt haittaa tässä maailmassa. Peilikuva harmittaa mutta oloni on upea

Vierailija
94/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Vähät läskien terveydestä, mutta se tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Siis loppupelissä minä maksan läskien hoidot.

Olisi sille rahalle parempaakin käyttöä.

Niin, tai minä, läski, maksan sinun dementiasi hoidon. Tai naapurin holistin hoidon. Saatan läskinä kuolla sinua aikaisemminkin kuormittamasta terveydenhoitojärjestelmää, äkkikuolemiin liittyvissä sairauksissa usein ylipaino riskitekijänä. Joka tapauksessa jokainen meistä kuolee johonkin, sitä ennen saatetaan kuormittaa terveydenhuoltoa. Myös sinä. 

Vierailija
95/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, ylipaino aiheuttaa välillisesti jopa masennusta.

Ihan turhaa lätinää. Kyllä se, että on siinä jamassa että tarvii avustajaa, masentaisi ihan kenet tahansa.

Vierailija
96/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään just huomasin yhden melko ylipainoisen nuoren naisen, joka oli selvästi läkähtymässä helteeseen, mutta oli pitkät housut ja neuletakki päällä. Ketään ei oikeasti pitäisi kiinnostaa, miltä joku näyttää. Ja joo, itse kiinnitin huomion vain sen takia, kun näytti niin kärsivältä vain yleisen paineen takia. Enkä ole itsekään mikään keijukainen.

Vierailija
97/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kivaa arvostella muita kun se tekee itsestä paljon coolimman ja kääntää huomion pois omista huonoista puolista.

Aika lailla näin. Aika moni saa virtaa elämään siitä, että jollain toisella menee vielä huonommin. On minullakin omat ongelmani, mutta ainakaan en ole läski.

Vierailija
98/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He (kyseisen ilmiön aktivistit ja tukijat) painostavat minua pitämään heitä kauniina ja suuttuvat jos pidän tervettä kehoa miellyttävämmän näköisenä, syyttävät minua ties miksikä vihaajaksi ja foobikoksi ja pahan terveysfasismin ylläpitäjäksi kun kieltäydyn "herkuista" ja postaan OMASTA laihdutusmatkastani OMAAN someeni.

Tämähän se on. Nykyään ei riitä, että annetaan läskien olla rauhassa, vaan he tulevat saarnaamaan siitä että jos en pidä heitä viehättävinä niin olen sitä ja tätä ja tuota. Siinä vaiheessa en enää pidä mölyjä mahassani, itsepä kerjäsitte.

Vierailija
99/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin kuormitus julkiselle terveydenhoidolle on lääkärit, jotka sairauksien sijaan yrittävät hoitaa ylipainoa.

Vierailija
100/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Vähät läskien terveydestä, mutta se tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Siis loppupelissä minä maksan läskien hoidot.

Olisi sille rahalle parempaakin käyttöä.

Et sä kortistossa kenenkään hoitoja maksa, Pertsa.