Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ongelma teille on muiden ylipainosta?

Vierailija
06.07.2021 |

Olen normaalipainoinen, mutta en hauku ja valita toisten ylipainosta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia ja osalla voi jopa sairaus tuoda ylipainoa. Toki se on altistavaa monille sairauksille, mutta myös moni muu asia on. Ja lapset sitten, moni on nuorena ylipainoinen, mutta sitten myöhemmin ovat normaalipainoinen. Eikö teillä valittajailla ole elämää?

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa elämää elävä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden diabetekset hoidetaan verorahoilla.

Koska se diabetes mulle sitten tulee? Sokeriarvot on hyvät vaikka ylipainoa reippaasti.

Mistä tiedät? Mittaatko sokeriarvojasi säännöllisesti? Nivelvaivat ja sydänvaivat ei yhtään huolestuta tai korkeat kolesteroliarvot?

Verensokerimittari on todella halpa vaikka ostaisi sen Suomesta.

Vierailija
62/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että mikäkö?

- Kansantaloudellinen ongelma

- Kansanterveydellinen ongelma (tuntuu, että nykyään on "ihan ookoo" lihoa "kehopositiivisesti"!)

- Esteettinen ongelma

- Moraalinen ongelma (vastuuton esimerkki esim. lapsille, itsekurin halveksunta jne.)

Eli toisia ihmisiä on aivan ookoo halveksua, mutta itsekuria ei?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän mielipiteeni ihan omana tietonani mutta he ovat valtava kuormitus julkiselle terveydenhoidolle, samaa sakkia ketjuröökaajien yms kanssa.

Ihan jokainenko ylipainoinen on valtava kuormitus terveydenhoidolle? Ihan tosissaanko ajattelet niin?

No eipä asia noin ole. Itse olen reilusti ylipainoinen enkä kyllä kuormita terveydenhoitoa yhtään sen enempää kuin normaalipainoisetkaan. Ne mitä terveyden kanssa on ollut, olisi tulleet mulle painosta riippumatta. Teen fyysisesti raskasta työtä enkä makaa vain kotona kuten jotkut varmaan ajattelee kaikkien ylipainoisten tekevän.

Painonpudotus on alkanut, mutta teen sen itseni takia. En läskifoobikkojen takia. Itsepä kiloni kannan ja jos mun kilot häiritsee, niin katseen voi kääntää pois. Ei mulle tarvitse tulla sanomaan, että olen lihava. Kyllä mä sen itse tiedän! En myöskään tarvitse neuvoja miten siitä pääsee eroon. Kyllä mä senkin tiedän. Ei vain ole ollut motivaatiota aiemmin. Sitä motivaatiota ei tuo se, että mua haukutaan ja arvostellaan. Ei, se tuo lähinnä vitutusta ja asenteen, että tekisi mieli pyyhkiä läskisellä perseelläni sun naama. 

Vaikka painonpudotus on alkanut niin olen vielä pitkään ylipainoinen. Läskifoobikkojen on vain kestettävä se. Ei voi olla omassa elämässä kaikki hyvin jos jaksaa määkyä toisten kiloista. 

Jossain vaiheessa näistä kaikista reilusti ylipainoisista tai lihavista tulee terveydenhuollolle kuormitus. Se on todella harva yli 100 kiloinen nainen, joka ei jossain vaiheessa kärsi jostain lihavuuteen liittyvästä ongelmasta. On se sitten diabetes, verenpaine tai nivelongelmat, syöpä tai vaikka mielenongelmat, jotka aiheuttavat liiasta rasvan määrästä kehossa. Niitä ylipainoon liitettyjä kohonneen riskin tauteja kun on yli 200. Ei ne patologiat vielä alle 35 vuotiailla näy, mutta kun ikää tulee lisää, niin ensin tulevat nivelongelmat, sitten metaboliset ja lopulta ne henkiset ongelmat.

Yksilön kohdalla se ei ole ongelma, mutta onhan se ajattelevalle ihmiselle selvää, että kun suurin osa ihmisistä syö itsensä kymmenen/kahdenkymmenen vuoden sisällä itsensä sairaaksi se ei vaan ole hyvä asia. Ennen kaikkea heille itselleen. Iloinen lihava ei vaan voi olla kovin iloinen kymmenen vuoden päästä, kun omat polvet ei kipujen takia, kestä seisomista edes hampaiden pesun ajan.

Laihduttaminen on todella vaikeaa monelle kaikilla tasoilla. Jopa se oma keho saattaa tehdä siitä todella vaikeaa, kun rasva ei vaan tahdo lähteä ja nälkä on silti kova.

Uskon, että nämä lihavat sukupolvet ovat tuomittuja olemaan lihavia loppuelämänsä. Heitä kun ei motivoi mikään tarpeeksi. Mikään ei ole tarpeeksi tärkeää, jotta he eivät lihoisi tai laihtuisi ja pysyisi siinä painossa. Ei heidän oma terveytensä tai ulkonäkönsä, eikä muiden mielipiteet asiasta. Ei edes rahalla ole mitään väliä.

Laihtuminen ei vaadi ”all in”, vaan sen voi aloittaa ihan vaan muutaman sadan päivittäisellä kalorivajeella. Se syntyisi ihan vaan hiukan pienemmällä ruokamäärällä. Ei tarvitsisi edes vaihtaa ruokia tai lisätä liikuntaa. Se syntyisi ihan vaan vaikka vaihtamalla joku juoma johonkin kalorittomaan, Rasvan poistaminen leivän päältä tms. Tosin moni lihava syöreilsuru joka päivä yli oman kaloritarpeen, joten ensin pitäisi päästä siihen nollapisteeseen.

Toivon sinulle tervettä tulevaisuutta ja kivutonta vanhuutta.

Olen nähnyt myös ylipainoisia miehiä. Miksi tästä tehdään kansanterveydellisesti naisten ongelma? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.

Itse olen normaalipainoinen nainen ja ihmiset saavat olla, mitä he ovat. En näe, että se on minun tehtäväni siitä ylipainosta heille sanoa. Ovat varmasti tietoisia siitä myös itse. Uskon niin. Eniten ehkä kummastuttaa se, että normaalipainoisena ja hoikkana saan toistuvasti kuulla kommentteja hoikkuudestani. Jotenkin se kehopositiivisuus ei koske normaalipainoisia, jos kollegat ovat ylipainoisia istumatyöläisiä näin keski-iän lähestyessä. Mietin vain, että miksi minulle saa muistuttaa kehostani toistuvasti? Olen kuitenkin ollut jo 10 vuotta tämän kokoinen ja olen ihan okei sen kanssa, toivoin muidenkin olevan. Ainakin pitäisivät mielipiteensä itsellään. Pukeudun kuitenkin aika toimistotyölaisen näköisesti, joten ei pitäisi olla siitäkään kiinni.

Vierailija
64/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa käy töissä ja maksaa veroja. Kakkostyypin diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus. Vanhemmillani puhkesi viisissäkymmenissä aivan kuten muillakin sukulaisillaan. Hän on perinyt geenin molemmilta vanhemmiltaan.

Kakkostyyppi on elintasosairaus ei mitenkään perinnöllinen. Kyseinen sairaus oli ylipainoisella isoäidilläni yllättäen ei ole hoikalla isälläni eikä minullakaan. Olemme kumpikin hoikkia ja syömme muutakin kuin ihraa ja hiilihydraatteja sekaisin.

Vierailija
65/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se diabetes mulle sitten tulee? Sokeriarvot on hyvät vaikka ylipainoa reippaasti.

Oletko perinyt sukurasitteena diabetesgeenin? Jos olet niin voi tulla aiemmin kuin viisikymppissynttärit. Elämäntavat ratkaisevat!

Vierailija
66/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina puhunut sen puolesta ettei kenenkään ulkonäköä haukutaan, ylipaino voi olla ihmiselle kipeä asia, oma valinta ja muutenkaan kuulu kenellekään toisten ulkonäön arvostelu.

Mutta hitto, olin maauimalassa viime viikonloppuna. Kyllä minun ikäluokkani (30+) oli keskimäärin kaikki ylipainoisia ja rasvapitoisuus pisti silmään. Hoikkia oli korkeintaan 1/10 tai 1/20. Yksilötasolla ei kerrassaan mitään väliä, mutta kyllähän tämän täytyy alkaa kansanterveydessä näkymään. Olin suorastaan järkyttynyt, en ilmeisesti ollut hetkeen nähnyt noin suurta määrää ihmisiä ilman vaatteita.

Tämä. En ole koskaan arvostellut toisen ulkonäköä päin naamaa enkä aio niin tehdäkään, mutta en silti pidä lihavuutta mitenkään viehättävänä. On aika hurjaa välillä katsoa ympärilleen vaikkapa kaupassa ja tajuta olevansa ainoa normaalipainoinen koko rakennuksessa. Jotain on pahasti pielessä suomalaisten syömisessä.  

Vierailija
67/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomauttaisin nyt kuitenkin että meidän kaikkien sairaudet hoidetaan verorahoilla. Saattaa olla että lihavilla esim diabetes on yleisempää mutta kannattaa myös muistaa nuorten, hoikkien ja muuten terveiden erilaiset urheiluvammat, nekin hoidetaan verorahoilla ja ovat ihan itse aiheutettuja. Puhumattakaan nyt näistä uusista sähköpotkulaudoilla saaduista vammoista, nuoret ja terveet niillä pääsääntöisesti kai ajelee ja itseaiheutettuja ovat nekin. Ei niitä vammoja syntyisi jos laudoilla ei ajeltaisi. Ja minunkin verorahoillani tätä pyöritetään vaikka en urheile enkä potkulautaile. En sinänsä kritisoi vammojen hoitamista verorahoilla, huomautan vaan että kyllä sinne mahtuu monenlaista, ja aika monta hoikkaa syöpään sairastunutta tunnen myöskin.

Vierailija
68/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Itsepä kiloni kannan” on aina tää perusluritus.

Nyt tulee news flash: myös lihavat vanhenee!

Niistäkin tulee avun tarvitsijoita joskus. Polvet pettää aikaisemmin kuin normaalipainoisilla. Normaalikokoinen ystäväni loukkasi selkänsä työskennellessään vanhainkodissa ja siirtäessään ylipainoista asukasta, niin ettei enää koskaan pysty tekemään ruumiillista työtä.

Joten ei, ylipainoinen ei kanna lopulta itse kilojaan. Niitä joutuu kantamaan ne pienet lähihoitajatytöt hoitokodeissa ja loppu viimeiseksi arkun kantajat.

Potilassiirot on tekniikkalaji ja ystävälläsi se ei ollut hallussa. Oikea ergonomia, oikeat apuvälineet ja hoitajalla hyvä lihaskunto, näillä pärjää ja isommatkin asiakkaat siirtyy turvallisesti. Turha syyllistää lihavaa asukasta jos ei ole ammattitaitoa.

Vierailija
69/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa käy töissä ja maksaa veroja. Kakkostyypin diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus. Vanhemmillani puhkesi viisissäkymmenissä aivan kuten muillakin sukulaisillaan. Hän on perinyt geenin molemmilta vanhemmiltaan.

Oliko heidänkin vanhemmillaan(siis sinun isovanhemmilla) ja muilla heidän sukupolven sukulaisilla diabetes?

Kakkostyypin diabetes on vahvasti liitettävistä ylipainoon ja lihavuuteen. Siksi se on lisääntynyt sitä mukaa kun lihavuus lisääntyy.

Luultavasti oli. Minä en voi tietää sitä. Joka tapauksessa vanhempani on ihan normaalipainoinen ja liikkuva ihminen ja sai siitä huolimatta diabeteksen. Sama juttu hänen sisaruksillaan. Vanhempani vanhemmat eivät myöskään olleet kuvien perusteella ylipainoisia.

On selvää, että samoja geenejä on siunaantunut kaikenpainoisille koska kakkostyypin diabetes kuuluu suomalaiseen tautiperintöön eli on kansantauti.

Vierailija
70/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät? Mittaatko sokeriarvojasi säännöllisesti? Nivelvaivat ja sydänvaivat ei yhtään huolestuta tai korkeat kolesteroliarvot?

Ei jokaisella ylipainoisella ole kolesteroliongelmia. Osa syö esimerkiksi pähkinöitä ja oliiveja sen verran paljon, että se vaikuttaa hyvään HDL-kolesteroliin. Sen lisäksi he käyttävät öljyjä ruoanlaitossa.

Osa käyttää kovia rasvoja ja muutenkin olisi ravitsemuksessa toivomisen varaa ja heille napsahtaa kolesterolinakki aivan kuten vanhemmilleen. Tämäkin on myös perinnöllinen asia. Suosittelen tekemään oman tautisukupuun.

Vierailija
71/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko perinyt sukurasitteena diabetesgeenin? Jos olet niin voi tulla aiemmin kuin viisikymppissynttärit. Elämäntavat ratkaisevat!

Jos on diabetesgeenin perinyt, niin tauti tulee melko varmasti, olet sitten normaalipainoinen tai lihava. Painosta riippumatta sairastumisriski on 70% jos molemmilla vanhemmilla tyypin 2 diabetes.

Vierailija
72/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ylipainoiset välttämättä käy lääkärissä sen ylipainon vuoksi. Voi olla ihan muut syyt, joten miten määritellään se mikä kuormittaa yhteiskuntaa ja mikä ei. Mihin se raja vedetään?

Normipainoinen voi esim. huolimattomasti teloa selkänsä tai jalkansa josta lopulta seurauksena täysi työkyvyttömyys. Yhtä lailla itse aiheutettua, hekään eivät silloin saisi kuormittaa yhteiskuntaa.

Vierailija
73/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh!

Vierailija
74/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80 %:lla ylipainoisista on rasvamaksa, joten onnea myös diabetes-lottoarvontaan! :)

Vierailija
75/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen aina puhunut sen puolesta ettei kenenkään ulkonäköä haukutaan, ylipaino voi olla ihmiselle kipeä asia, oma valinta ja muutenkaan kuulu kenellekään toisten ulkonäön arvostelu.

Mutta hitto, olin maauimalassa viime viikonloppuna. Kyllä minun ikäluokkani (30+) oli keskimäärin kaikki ylipainoisia ja rasvapitoisuus pisti silmään. Hoikkia oli korkeintaan 1/10 tai 1/20. Yksilötasolla ei kerrassaan mitään väliä, mutta kyllähän tämän täytyy alkaa kansanterveydessä näkymään. Olin suorastaan järkyttynyt, en ilmeisesti ollut hetkeen nähnyt noin suurta määrää ihmisiä ilman vaatteita.

Tämä. En ole koskaan arvostellut toisen ulkonäköä päin naamaa enkä aio niin tehdäkään, mutta en silti pidä lihavuutta mitenkään viehättävänä. On aika hurjaa välillä katsoa ympärilleen vaikkapa kaupassa ja tajuta olevansa ainoa normaalipainoinen koko rakennuksessa. Jotain on pahasti pielessä suomalaisten syömisessä.  

Miksi kyttäät muita ihmisiä? Ethän sinä voi tietää, että onko joku tuntematon kevyempi nyt kuin kuukausi sitten tai ihmisten verensokeri- ja rasva-arvoja tai verenpainetta.

Suomalaisen ruokakaupan valikoimasta on professori Pertti Mustajoki ottanut kantaa. Pallo on heitetty elintarviketeollisuudelle mutta kovin hiljaista on. Muutama perunalastutehdas on ymmärtänyt alkaa tarjota pienempiä pusseja aikaisempien jättipussien rinnalle. Nykyajan pikkupussi oli 1970-luvulla iso perunalastupussi. Isossa-Britanniassa myydään myös 25 gramman perunalastupusseja useamman pussin pakkauksissa. Niitä ostetaan yleensä lapsille kouluun lounaaksi.

Vierailija
76/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko heidänkin vanhemmillaan(siis sinun isovanhemmilla) ja muilla heidän sukupolven sukulaisilla diabetes?

Kakkostyypin diabetes on vahvasti liitettävistä ylipainoon ja lihavuuteen. Siksi se on lisääntynyt sitä mukaa kun lihavuus lisääntyy.

Luultavasti oli. Minä en voi tietää sitä. Joka tapauksessa vanhempani on ihan normaalipainoinen ja liikkuva ihminen ja sai siitä huolimatta diabeteksen. Sama juttu hänen sisaruksillaan. Vanhempani vanhemmat eivät myöskään olleet kuvien perusteella ylipainoisia.

On selvää, että samoja geenejä on siunaantunut kaikenpainoisille koska kakkostyypin diabetes kuuluu suomalaiseen tautiperintöön eli on kansantauti.

1 tyypin diabeteksen taustalla ajatellaan olevan enemmän geneettistä taustaa, koska se kulkee vahvemmin suvussa eikä ole yhtä herkkä elämäntapojen muutoksille. Toisaalta senkään taustalla ei ole pelkästään geenit, vaan esimerkiksi mahdollisesti virukset, jotka tuhoavat insuliinia tuottavia soluja haimassa.  2 tyypin diabetes taas on yleistynyt samaa tahtia kuin ihmisten painoindeksi on kasvanut, sen esiintyvyys on Suomessa eurooppalaisittain keskitasoa, eli ei mitenkään erityisen korkea.  Lihavuuden ohella myös monet lääkkeet voivat aiheuttaa diabetesta ja sotkea insuliinin tuotantoa.  Kun puhutaan geneettisestä riskistä niin se ei tarkoita oikeastaan juuri koskaan harvoja tauteja lukuun ottamatta, etteikö ympäristöllä olisi kuitenkin jopa ratkaiseva merkitys sairauden syntyyn. Geenit vain mahdollisesti suuntaavat sitä, kuka on altis sairastumaan tietyssä ympäristössä ja kuka ei.  Oikealla ruokavaliolla voitaisiinkin ehkäistä suurin osa diabeteksesta. 

Diabeteksen yleisyys - Kansantaudit - THL

Vierailija
77/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ärsyttävää näin henkilökohtaisen avustajan näkökulmasta, kun työn kuormittuvuus lisääntyy, kun asiakkaat on niin läskejä.

Häpeä vaihda alaa heti!Toivottavasti vanhana olet 100kg ja samaa sinusta sitten sanotaan!

Vierailija
78/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80 %:lla ylipainoisista on rasvamaksa, joten onnea myös diabetes-lottoarvontaan! :)

Sehän on kaikilla, joiden vyötärönympärys on enemmän kuin puolikas pituudesta. Mittanauhalla voi selvittää asian eikä ole kallista. Kannattaa jättää ne makeat ja siirappiset kaupan hyllyyn ja vaihtaa marjoihin, pähkinöihin ja manteleihin sekä kalaan.

Vierailija
79/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä muka haittaa toisen rumuus ja ylipaino? Helpompi vaan itse näyttää paremmalta heidän rinnallaan. Noh kaikkia ei selvästi ulkonäkö kiinnosta ja se on erittäin ok!

Vierailija
80/104 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksaja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksaja kirjoitti:

Vähät läskien terveydestä, mutta se tulee yhteiskunnalle kalliiksi.

Olen ollut ylipainoinen lähes koko elämäni. Käytän julkisen ja yksityisen terveyden- ja sairaanhoidon palveluja keskimäärin kerran vuodessa. Ylipainoni takia en ole koskaan käynyt lääkärissä. Vai lasketko kaikki ylipainoisen lääkärikäynnit ylipainosta johtuvaksi? Hammas- tai silmälääkärinkin?

Et vielä. Lisäksi kyse on kansanterveydestä, eikä yksilöstä.

Ollaanpa sitä nyt niin huolissaan kansanterveysestä, että vallan. Tekopyhää lurinaa,