Mikä ongelma teille on muiden ylipainosta?
Olen normaalipainoinen, mutta en hauku ja valita toisten ylipainosta. Eiköhän se ole jokaisen oma asia ja osalla voi jopa sairaus tuoda ylipainoa. Toki se on altistavaa monille sairauksille, mutta myös moni muu asia on. Ja lapset sitten, moni on nuorena ylipainoinen, mutta sitten myöhemmin ovat normaalipainoinen. Eikö teillä valittajailla ole elämää?
Kommentit (104)
Minä olen aina puhunut sen puolesta ettei kenenkään ulkonäköä haukutaan, ylipaino voi olla ihmiselle kipeä asia, oma valinta ja muutenkaan kuulu kenellekään toisten ulkonäön arvostelu.
Mutta hitto, olin maauimalassa viime viikonloppuna. Kyllä minun ikäluokkani (30+) oli keskimäärin kaikki ylipainoisia ja rasvapitoisuus pisti silmään. Hoikkia oli korkeintaan 1/10 tai 1/20. Yksilötasolla ei kerrassaan mitään väliä, mutta kyllähän tämän täytyy alkaa kansanterveydessä näkymään. Olin suorastaan järkyttynyt, en ilmeisesti ollut hetkeen nähnyt noin suurta määrää ihmisiä ilman vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yksilön syyllistämisen asiasta, mutta lihavuus on nykyään niin yleistä. Kyllä siihen pitäisi joku laajempi ratkaisu keksiä.
Elintarvikeollisuus ei tähän suostu. He hyötyvät miljardeja vuodessa tästä.
Viinakaupoista puhumattakaan.
Onhan se vastenmielistä kerta kaikkiaan. Sekä esteettisesti että muuten. Ja kun puhutaan, että suomalaiset eivät lisäänny, niin kuka nyt tuollaisten punkeroiden kanssa haluaisi bylsiä tai lisääntyä? Seksuaalisuuteen ja sitä kautta lisääntymiseenkin liittyy vahvasti fyysinen viehätys eikä läski yksinkertaisesti viehätä ja siitä on ketään turha syyttää.
Omaa elämää elävä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidän mielipiteeni ihan omana tietonani mutta he ovat valtava kuormitus julkiselle terveydenhoidolle, samaa sakkia ketjuröökaajien yms kanssa.
Ihan jokainenko ylipainoinen on valtava kuormitus terveydenhoidolle? Ihan tosissaanko ajattelet niin?
No eipä asia noin ole. Itse olen reilusti ylipainoinen enkä kyllä kuormita terveydenhoitoa yhtään sen enempää kuin normaalipainoisetkaan. Ne mitä terveyden kanssa on ollut, olisi tulleet mulle painosta riippumatta. Teen fyysisesti raskasta työtä enkä makaa vain kotona kuten jotkut varmaan ajattelee kaikkien ylipainoisten tekevän.
Painonpudotus on alkanut, mutta teen sen itseni takia. En läskifoobikkojen takia. Itsepä kiloni kannan ja jos mun kilot häiritsee, niin katseen voi kääntää pois. Ei mulle tarvitse tulla sanomaan, että olen lihava. Kyllä mä sen itse tiedän! En myöskään tarvitse neuvoja miten siitä pääsee eroon. Kyllä mä senkin tiedän. Ei vain ole ollut motivaatiota aiemmin. Sitä motivaatiota ei tuo se, että mua haukutaan ja arvostellaan. Ei, se tuo lähinnä vitutusta ja asenteen, että tekisi mieli pyyhkiä läskisellä perseelläni sun naama.
Vaikka painonpudotus on alkanut niin olen vielä pitkään ylipainoinen. Läskifoobikkojen on vain kestettävä se. Ei voi olla omassa elämässä kaikki hyvin jos jaksaa määkyä toisten kiloista.
Jossain vaiheessa näistä kaikista reilusti ylipainoisista tai lihavista tulee terveydenhuollolle kuormitus. Se on todella harva yli 100 kiloinen nainen, joka ei jossain vaiheessa kärsi jostain lihavuuteen liittyvästä ongelmasta. On se sitten diabetes, verenpaine tai nivelongelmat, syöpä tai vaikka mielenongelmat, jotka aiheuttavat liiasta rasvan määrästä kehossa. Niitä ylipainoon liitettyjä kohonneen riskin tauteja kun on yli 200. Ei ne patologiat vielä alle 35 vuotiailla näy, mutta kun ikää tulee lisää, niin ensin tulevat nivelongelmat, sitten metaboliset ja lopulta ne henkiset ongelmat.
Yksilön kohdalla se ei ole ongelma, mutta onhan se ajattelevalle ihmiselle selvää, että kun suurin osa ihmisistä syö itsensä kymmenen/kahdenkymmenen vuoden sisällä itsensä sairaaksi se ei vaan ole hyvä asia. Ennen kaikkea heille itselleen. Iloinen lihava ei vaan voi olla kovin iloinen kymmenen vuoden päästä, kun omat polvet ei kipujen takia, kestä seisomista edes hampaiden pesun ajan.
Laihduttaminen on todella vaikeaa monelle kaikilla tasoilla. Jopa se oma keho saattaa tehdä siitä todella vaikeaa, kun rasva ei vaan tahdo lähteä ja nälkä on silti kova.
Uskon, että nämä lihavat sukupolvet ovat tuomittuja olemaan lihavia loppuelämänsä. Heitä kun ei motivoi mikään tarpeeksi. Mikään ei ole tarpeeksi tärkeää, jotta he eivät lihoisi tai laihtuisi ja pysyisi siinä painossa. Ei heidän oma terveytensä tai ulkonäkönsä, eikä muiden mielipiteet asiasta. Ei edes rahalla ole mitään väliä.
Laihtuminen ei vaadi ”all in”, vaan sen voi aloittaa ihan vaan muutaman sadan päivittäisellä kalorivajeella. Se syntyisi ihan vaan hiukan pienemmällä ruokamäärällä. Ei tarvitsisi edes vaihtaa ruokia tai lisätä liikuntaa. Se syntyisi ihan vaan vaikka vaihtamalla joku juoma johonkin kalorittomaan, Rasvan poistaminen leivän päältä tms. Tosin moni lihava syöreilsuru joka päivä yli oman kaloritarpeen, joten ensin pitäisi päästä siihen nollapisteeseen.
Toivon sinulle tervettä tulevaisuutta ja kivutonta vanhuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma juttu kun monia timtuu kiinnostavan muiden paino ja asiat muutenkin. Ei mua voisi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten paino, omaisuus eikä elämä muutenkaan yhtään.
Älä valehtele. Et olisi tällä palstalla, ellei kinnostaisi.
Sanoin selvästi ettei mua kiinnosta niin mitä kohtaa et ymmärrä?
Ei se muuta sitä tosiasiaa ettei mua kiinnosta vaikka kuinka vastaan vikiset.
Kärsitkö helteestä Vai mikä kiukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kumma juttu kun monia timtuu kiinnostavan muiden paino ja asiat muutenkin. Ei mua voisi vähempää kiinnostaa muiden ihmisten paino, omaisuus eikä elämä muutenkaan yhtään.
Sanoin selvästi ettei mua kiinnosta niin mitä kohtaa et ymmärrä?
Ei se muuta sitä tosiasiaa ettei mua kiinnosta vaikka kuinka vastaan vikiset.Olisi kiva tietää miksi olet AV:lla, jos ei kiinnosta.
Jos et sitä pysty itse päättelemään niin et ymmärtäisi vaikka se sulle kerrottaisiin. En tästä enään keskustele. Hyväksy vain se tosiasia:)
Enään?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä yksilön syyllistämisen asiasta, mutta lihavuus on nykyään niin yleistä. Kyllä siihen pitäisi joku laajempi ratkaisu keksiä.
Ongelma on siinä, että ihmisen aivot ovat tavallaan koodattu sellaiselle asetukselle, että maksimipaino on se normaalipaino. Sen vuoksi laihdutuskuureissa voi tulla stoppi vaikka tekisi kaikkensa ohjeiden mukaan. Ihmisen mikroliikkeet vähenevät ja muutenkin aivot tekevät kaikkensa, että painon putoaminen estyisi.
Kestää seitsemän vuotta ennen kuin uudet ”asetukset” ovat aivoille ok. Sen vuoksi monen laihduttajan paino nousee nopeasti takaisin ja voi tulla vielä korkoja lisäksi, koska aineenvaihdunta on hidastunut laihdutuksen vuoksi.
Kannattaa ennemmin muuttaa omia elämäntapoja yksi kerrallaan terveellisemmiksi ja siten voida paremmin. Hyvä vointi, hyvät veren rasva-arvot, hyvä verenpaine ja kunto ovat paljon tärkeämpiä kuin jokin tietty paino.
Paino voi pudota elintapoja muuttaessa ja se kannattaa ottaa bonuksena. Tärkeintä on se, ettei elä laihduttamiseen tai jojoile syömiskausien ja laihdutuksen välillä, koska jokainen laihdutuskuuri hidastaa aineenvaihduntaa. Sen vuoksi ihminen voi olla ylipainoinen vaikka saa yhtä paljon energiaa kuin normaalipainoinen.
Jos elettäisiin tieteentekijöiden oppien mukaan niin silloin lehdiltä jäisivät neljä kertaa vuodessa dieettijutut pois ja pitäisi keksiä muita juttuja. Sen vuoksi media ylläpitää mielellään dieettikulttuuria yllä oikotienä onneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kelle vastasit mutta onko sulla kaikki muumit laaksossa?
Ei palstalla oleminen tarkoita automaattisesti sitä että kiinnostaisi muiden asiat. Eikä se jos kommentoi.
Tarkennan sen verran vastaustani että jos haluaa kertoa oman mielipiteensä johonkin asiaan niin ei tarkoita sitä että muiden asiat kiinnostaa.
Sitten kiinnostaa jos alkaa esittämään kysymyksiä asiaa koskien ja kertoo että se asia vaivaa ja haittaa omaa elämää.
Niiden diabetekset hoidetaan verorahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikeollisuus ei tähän suostu. He hyötyvät miljardeja vuodessa tästä.
Fruktoosi- ja glukoosisiirappi keksittiin teuraseläinten lihottamiseksi. Halvempaa kuin antibiootit. Sitten sokeri korvattiin ihmisten ruoissa fruktoosi- ja glukoosisiirapeilla. Nykyään on vaikeaa löytää kaupasta valmisruokaa, johon ei olisi noita tungettu.
Jos eläimet lihovat nopeammin noiden avulla niin mitä luulette ihmisille tapahtuvan? Ihminenhän on yksi apina muiden joukossa.
Että mikäkö?
- Kansantaloudellinen ongelma
- Kansanterveydellinen ongelma (tuntuu, että nykyään on "ihan ookoo" lihoa "kehopositiivisesti"!)
- Esteettinen ongelma
- Moraalinen ongelma (vastuuton esimerkki esim. lapsille, itsekurin halveksunta jne.)
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa käy töissä ja maksaa veroja. Kakkostyypin diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus. Vanhemmillani puhkesi viisissäkymmenissä aivan kuten muillakin sukulaisillaan. Hän on perinyt geenin molemmilta vanhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska se diabetes mulle sitten tulee? Sokeriarvot on hyvät vaikka ylipainoa reippaasti.
Ylipaino ja sairaus kulkee usein jossain vaiheessa käsi kädessä. Ei minua muiden ylipaino sinänsä haittaa, he vain todennäköisemmin kuormittavat sairaanhoitoa turhaan ylläpitämällä ylipainoa kun siitä pääsee suht helposti eroonkin muuttamalla elintapojaan.
Sen sijaan pidän ylipainoisia seksuaalisesti epäviehättävinä, mutta makuja on erilaisia ja saa ollakin.
Kai se joku on kun lääkäri kiitti minua yhteiskunnan varojen säästämisestä kun olin laihtunut 40kg ja kirjoitti ilomielin lähetteen ihonpoistoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa käy töissä ja maksaa veroja. Kakkostyypin diabetes on vahvasti perinnöllinen sairaus. Vanhemmillani puhkesi viisissäkymmenissä aivan kuten muillakin sukulaisillaan. Hän on perinyt geenin molemmilta vanhemmiltaan.
Oliko heidänkin vanhemmillaan(siis sinun isovanhemmilla) ja muilla heidän sukupolven sukulaisilla diabetes?
Kakkostyypin diabetes on vahvasti liitettävistä ylipainoon ja lihavuuteen. Siksi se on lisääntynyt sitä mukaa kun lihavuus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Koska se diabetes mulle sitten tulee? Sokeriarvot on hyvät vaikka ylipainoa reippaasti.
Mistä tiedät? Mittaatko sokeriarvojasi säännöllisesti? Nivelvaivat ja sydänvaivat ei yhtään huolestuta tai korkeat kolesteroliarvot?
Vierailija kirjoitti:
Että mikäkö?
- Kansantaloudellinen ongelma
- Kansanterveydellinen ongelma (tuntuu, että nykyään on "ihan ookoo" lihoa "kehopositiivisesti"!)
- Esteettinen ongelma
- Moraalinen ongelma (vastuuton esimerkki esim. lapsille, itsekurin halveksunta jne.)
Ei kukaan halua tarkoituksella lihoa. Monella lihavuus johtuu tietämättömyydestä. Kannattaa alkaa käyttää Finelin ruokapäiväkirjaa ja kirjata sinne kaiken syömänsä ja juomansa. Sieltä näkee heti, että onko päivän aikana saatu tarpeelliset ravintoaineet jne.
Kannattaa opetella terveellisempi ravitsemusmalli ihan virallisterveellistä ohjeistusta noudattaen. Diabetesliitolla ovat ihan kuvat päivän esimerkkiaterioista ateriakokoineen. Kannattaa pyrkiä syömisessä samaan rytmiin ja vaikka kokeeksi noudattaa Diabetesliiton ravitsemusmallia. Moni diabeetikko korvaa hedelmät marjoilla jos on taipumusta hiivatulehduksiin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet nyt?
Jos et sitä pysty itse päättelemään niin et ymmärtäisi vaikka se sulle kerrottaisiin. En tästä enään keskustele. Hyväksy vain se tosiasia:)