"Millainen ja minkä merkkinen älypuhelin teidän mummolla oli käytössä silloin kun tämä oli teini?"
Kommentit (27)
Vastaisin, että silloinkaan ei ollut vielä mitään matkapuhelimia, kun minä itse olin teini. Mummosta puhumattakaan. (ARP:tä ei lasketa)
Vierailija kirjoitti:
Ettei minkäänlaista. En oikein ymmärtänyt, miksi asia edes lasta kiinnostaisi.
No lapsia tavallisesti kiinnostaa oudot asiat ja kyselevät joskus hassuja. Itse sanoisin että mummon älypuhelimella oli siivet ja sen kirjekyyhkysen nimi oli Petri.
Vastaisin, että älypuhelimia ei ollut silloin vielä keksitty ja että "älyttömätkin" matkapuhelimet alkoivat yleistyä vasta siinä vaiheessa kun itse olin nuori.
Jaa, todennäköisesti tämän päivän lapsen mummo voi olla syntynyt 1980-luvun korvilla... joten kai sillä mummolla on voinut olla joku nokia tai motorola jos hyvin käy... Tai sitten niitten perheellä oli langallinen ericsson..
Ei tarvitse kertoa. 5-vuotiaani tietää, että mummulla ja vaarilla ei ollut puhelinta ollenkanaan ennen kuin vasta minun lapsuudessa. Puhelinkopista soittivat joskus. Lapsi tietää myös millaisella kierrettävällä puhelimella vanhempiensa lapsuudessa soitettiin, ja että äitinsä sai ensimmäisen oman puhelimensa kun täytti 20 vuotta. Puhukaa niille lapsillenne.
Sanoisin että silloin ei ollut älypuhelimia, heillä ei ollut puhelinta ollenkaan siihen aikaan.
Kaksi hernekeittopurkkia ja 5 metriä paperinarua.
Jos olivat töissä Sirkus Sariolassa niin sitten Elefentti vanha Setä.
Kertoisin että silloin jos oli toiselle ihmiselle asiaa niin mentiin suoraan tämän luokse kertomaan se. Ei silloin ollut vielä puhelimia joilla soitella.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, todennäköisesti tämän päivän lapsen mummo voi olla syntynyt 1980-luvun korvilla... joten kai sillä mummolla on voinut olla joku nokia tai motorola jos hyvin käy... Tai sitten niitten perheellä oli langallinen ericsson..
Mutta ap:n aloituksessa lapsi esittää kysymyksen "millainen älypuhelin oli TEIDÄN mummolla" ei "millainen älypuheli oli mun mummolla".
Ja aika nuorena on pitänyt saada sekä oma lapsi että lapsenlapsi, että olisi 80-luvun korvilla syntyneenä jo mummo...
Silloin kun mummo oli nuori niin maailma oli vielä mustavalkoinen. Värit tulivat maailmaan vasta 1960-luvulla. Kerro tämä lapselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ap:n aloituksessa lapsi esittää kysymyksen "millainen älypuhelin oli TEIDÄN mummolla" ei "millainen älypuheli oli mun mummolla".
Ja aika nuorena on pitänyt saada sekä oma lapsi että lapsenlapsi, että olisi 80-luvun korvilla syntyneenä jo mummo...
No, näitä todellakin on, jotka ovat itse saaneet lapsen 18-vuotiaana esim, ja tämä lapsi on sitten puolestaan hänkin saanut lapsen 18-v. Että ei siinä mitään...
Jos teillä lapsia aletaan tehdä vasta kolmikymppisinä niin se on tietysti teidän asia. Teillä varmaan on harjoitettu sukupolvesta toiseen pitkiä kymmenen vuottakin kestäneitä yliopisto-opintoja ja lapsi hankitaan vasta sitten kun on maisterin paperit käsissä.
Et siis tosiaankaan tiedä, että lapsia voi ihan häpeämättä ruveta hankkimaan vaikka 16-vuotiaana... ja monet ovatkin jopa 18-vuotiaana äitejä ja isiä... Jotkut ovat tuossa iässä töissäkin, ammattioppilaitoksen käytyään...
Juu, seinämallinen musta bakeliittipuhelin ja luuri roikkui sivussa, netistä en edes löytänyt sopivaa kuvaa.
Ns. älypuhelimia on ollut jo 90-luvulla, mutta ei niitä teineillä ollut.
"Nokia Communicator on Nokian älypuhelinsarja, joka on suunnattu mobiiliin yrityskäyttöön. Sarjan tuotekehitys alkoi vuonna 1993 ja ensimmäinen malli julkaistiin 1996."
Kyllä lapselle voi jo rehellisesti kertoa että mun mummun miehellä oli surumiehen hommissa ratio.
Olin töissä puhelinyhtiössä kun ensimmäiset gsm-puhelimet lanseerattiin. Oli silloin 950-alkuiset numerosarjat.
Oli iso juttu, siitä pidettiin monta tiedotustilaisuutta.
Ennen oli ollut NMT-puhelimet. Oli 949- numerosarjat.
Niitä pystyi kuuntelemaan salaa, suuri edistys oli kun gesmiverkko oli salattu.
Ensin ei ollut tekstiviestimahdollisuttakaan, tuli vasta myöhemmin.
Antennit oli näkyvillä, antenniton malli tuli myös myöhemmin.
Meillä ei ollut puhelinta kotona, ei edes pyöritettävää numerolevypuhelinta. Vasta aikuisena kun oli oma huusholli oli myös pöytäpuhelin.
T. Mummo
Mun lasten mummot vat syntyneet 1930-luvulla.
Ollaan ihan kysymättäkin juteltu lapsille tekniikan nopeasta kehittymisestä. Että kun minä - 60-luvun lopulla syntynyt - olin teini, kännyköitä ei ollut olemassakaan ja kotien tietokoneet yleistyivät vasta 1990-luvulla.
Minä ostin ekan oman kännykän vasta muistaakseni 2004, lapset saivat omansa vasta alaluokilla.
Näistä kannattaa jutella, arjen historia ja ajan kulun taju välittyy parhaiten vanhempien kanssa asiasta keskustelemalla.
Itse asiassa aika hupaisaa katsoa jotain vanhaa scifielokuvaa tyyppiä Riddley Scottin Bladerunneria. Liikkumisteknologia leijuautoineen on siinä huimasti pidemmällä kuin todellisuudessa, mutta viestintäteknologia kaukana jäljessä vanhanaikaisine, laatikkomaisine tietokonemonitoreineen
Vierailija kirjoitti:
Ns. älypuhelimia on ollut jo 90-luvulla, mutta ei niitä teineillä ollut.
"Nokia Communicator on Nokian älypuhelinsarja, joka on suunnattu mobiiliin yrityskäyttöön. Sarjan tuotekehitys alkoi vuonna 1993 ja ensimmäinen malli julkaistiin 1996."
No mjaa. Mulla oli tollanen communicator 9000 työkäytössä ja kyllä sen älypuhelinomaisuuksien kanssa on niin ja näin. Sillä pystyi lähettämään sähköposteja, mutta koska internetiä ei ollut edes kunnolla olemassa ennen kuin vasta 1993 lähtien, niin ei noita nyt siinä mielessä voi älypuhelimina pitää kuin netissä surffailun mahdollistavia puhelimia 2000-luvulla.
18
Kertoisin, että mummoni oli pienen maaseutukylän sentraalisantra. Keskuslaitteet kotona, aikansa etätyöläinen, jonka kautta kulki kaikki lähiseutujen puhelut. Näytti kyllä lapsen silmiin melkoiselta scifiltä koko touhu. Teini-ikäisenä ollessani hänellä oli ihan tavallinen lankapuhelin, kuten muillakin aikalaisilla. Silti mummolassa kävivät soittamassa puheluita ne, joilla ei vielä puhelinta ollut. Kyllähän siinä samalla juorutkin kulkivat nopeasti, kuten somessa nykyisin.
En tiedä puhelimesta, mutta kylällä oli aito ja alkuperäinen some. Nimittäin puhelinkeskuksen hoitaja, joka tiesi kaikesta kaiken ja oli vielä paremmin perillä ihmisten asioista kuin Google.
Ettei minkäänlaista. En oikein ymmärtänyt, miksi asia edes lasta kiinnostaisi.