"Millainen ja minkä merkkinen älypuhelin teidän mummolla oli käytössä silloin kun tämä oli teini?"
Kommentit (27)
Ei teineille alkanut tulla älypuhelimia ennen kuin joskus 2005 ja siitä etiäpäin. Edes pelkkiä GSM luureja ei ollut yleisessä käytössä ennen kuin suunnilleen 1995 ja siitä eteenpäin, eikä niitä silloin lapsille osteltu, maksoivat hyvän kuukausipalkan verran. Vuoden 2005 teinit eivät vielä ole mummoja.
Vierailija kirjoitti:
Ns. älypuhelimia on ollut jo 90-luvulla, mutta ei niitä teineillä ollut.
"Nokia Communicator on Nokian älypuhelinsarja, joka on suunnattu mobiiliin yrityskäyttöön. Sarjan tuotekehitys alkoi vuonna 1993 ja ensimmäinen malli julkaistiin 1996."
No, mulla oli harmaa Communicator. En kyllä ihan teini ollut silloin enää, vuonna 1996 26 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Mummollani ei ollut puhelinta.
Eikö edes lankapuhelinta, jossa numerot valittiin kiekkoa pyörittämällä ja vastaaja ei tiennyt kuka soitti ennen kuin tämä esitteli itsensä tai tämän tunnisti äänestä.
Minun mummollani ei ollut teini-iässä edes sähköjä saati juoksevaa vettä ellei sitten itse juossut ämpäri kädessä. Puhelimia oli kyllä mutta 1 per kylä mallia veivattava lankapuhelin joka toimi sentraalisantran yhdistelemänä.
Ei minun teini-iässä ollut kännyköitä, ensimmäiset tulivat vasta aikuisiällä, älypuhelimet vasta 15 vuotta myöhemmin. Tietokoneet ottivat yhteyden nettiin modeemilla ja yhden MP3 kappaleen lataaminen saattoi kestää 2-3 tuntia.
Sanoisin että iPhone mutta että ennenvanhaan niissä oli sellainen pyöritettävä kiekko josta näppäiltiin emojit.