Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänkö nykyään naisen vanhemmilta "lupaa" avioliittoon?

Vierailija
06.07.2021 |

Onko se jo menneen talven lumia? :D

Kommentit (271)

Vierailija
81/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen alttarille yksin, ja häämekkoni on joku juhla-asu, joka sopii muutenkin jatkossa. Valkoinen kuvaa neitsyen väriä ja minä en todellakaan ole neitsyt 😂👍Tämä ei haittaa miestäni lainkaan. Ei kuulu hänelle määritellä miten pukeudun ja kävelen.

Mutta sinä oletettavasti kuitenkin määrittelit, että mies ei saa mennä kättäsi pyytämään, koska se "halventaa" sinua. Lisäksi määrittelit isäsi puolesta sen, että saattamista ei tapahdu. Tyypillinen minäminä-ajan nainen, jolle vain se oma tahto on se millä on väliä.

Vierailija
82/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitti on yhteisesti sovittava asia. Lienee enemmänkin ilmoitus asia appivanhemmille.

Jo vuosikymmeniä on oltu avoliitossa ennen avioliittoa. Minusta olisi noloa jos joku kyselisi lupaa jo aikoja sitten lapsuuden kodistaan muuttaneen naisen asioita.

Itse asuin 80- luvulla avoliitossa kuten moni ystävänikin. Lasten tulon myötä menimme naimisiin

Harmi ettei sinulla ole sen vertaa mielikuvitusta, että ymmärtäisit sen luvan kysymisen olevan vain symbolista. Ei kukaan enää nykyisin oikeasti kysy lupaa. Lähinnä juurikin jutellaan aikeista mennä naimisiin ja siinä sitten muodon vuoksi kysäistään, onko tämä ok. Ei se ole niin vakavaa, että siitä tarvitsisi nolostua tai loukkaantua. Pitää olla todella tosikko, jos tuollaisesta pillastuu. 

Ja sinulla taitaa olla joku pakkomielle asiaan liittyen. Olen eri kirjoittaja, mutta minua ainakin kuvottaisi ajatus että mieheni pyytäisi isäni lupaa naidakseen minut. Se tuntuisi väärältä. Se ei ole siis vain hupsu symboli, vaan ajatus joka saa voimaan pahoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kävelen alttarille yksin, ja häämekkoni on joku juhla-asu, joka sopii muutenkin jatkossa. Valkoinen kuvaa neitsyen väriä ja minä en todellakaan ole neitsyt 😂👍Tämä ei haittaa miestäni lainkaan. Ei kuulu hänelle määritellä miten pukeudun ja kävelen.

Mutta sinä oletettavasti kuitenkin määrittelit, että mies ei saa mennä kättäsi pyytämään, koska se "halventaa" sinua. Lisäksi määrittelit isäsi puolesta sen, että saattamista ei tapahdu. Tyypillinen minäminä-ajan nainen, jolle vain se oma tahto on se millä on väliä.

Minun asioistanihan siinä on kyse. Minäkäään en määräile kuinka mieheni kävelee alttarille. Isäni ei kyllä olettaisi mieheni mitään lupia kyselevän, on sen verta nykyaikainen. Miestäni sen sijaan ei kiinnosta pyydellä isäni kättä. Eli hyvä diili kaikille :)

Vierailija
84/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioliitti on yhteisesti sovittava asia. Lienee enemmänkin ilmoitus asia appivanhemmille.

Jo vuosikymmeniä on oltu avoliitossa ennen avioliittoa. Minusta olisi noloa jos joku kyselisi lupaa jo aikoja sitten lapsuuden kodistaan muuttaneen naisen asioita.

Itse asuin 80- luvulla avoliitossa kuten moni ystävänikin. Lasten tulon myötä menimme naimisiin

Harmi ettei sinulla ole sen vertaa mielikuvitusta, että ymmärtäisit sen luvan kysymisen olevan vain symbolista. Ei kukaan enää nykyisin oikeasti kysy lupaa. Lähinnä juurikin jutellaan aikeista mennä naimisiin ja siinä sitten muodon vuoksi kysäistään, onko tämä ok. Ei se ole niin vakavaa, että siitä tarvitsisi nolostua tai loukkaantua. Pitää olla todella tosikko, jos tuollaisesta pillastuu. 

Ja sinulla taitaa olla joku pakkomielle asiaan liittyen. Olen eri kirjoittaja, mutta minua ainakin kuvottaisi ajatus että mieheni pyytäisi isäni lupaa naidakseen minut. Se tuntuisi väärältä. Se ei ole siis vain hupsu symboli, vaan ajatus joka saa voimaan pahoin.

Kannattaa mennä lääkäriin, jos noin pienestä asiasta tulee pahoinvointia. Ei kuulosta normaalilta. 

Vierailija
85/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun asioistanihan siinä on kyse. Minäkäään en määräile kuinka mieheni kävelee alttarille. Isäni ei kyllä olettaisi mieheni mitään lupia kyselevän, on sen verta nykyaikainen. Miestäni sen sijaan ei kiinnosta pyydellä isäni kättä. Eli hyvä diili kaikille :)

On varmasti hyvä diili sinulle, kun sait tehdä tahtosi mukaan. Kuulostat muutenkin "mukavan" jyräävältä ihmiseltä, jolle vain minäminä ja minun asiani ovat olennaisia. 

Vierailija
86/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä oikeasti näin paljon vanhoillisia ehdottomia tyyppejä? 😂 Ainiin no keski-ikähän palstalla on aika vanhaa poppoota. Liekö se selitys.

Vierailija
87/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani keskustelen kaikista häihin liittyvistä asioista mieheni kanssa ja päätämme asiat yhdessä. Ne kun eivät ole MINUN häät vaan MEIDÄN häät. 

Vierailija
88/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On varmasti hyvä diili sinulle, kun sait tehdä tahtosi mukaan. Kuulostat muutenkin "mukavan" jyräävältä ihmiseltä, jolle vain minäminä ja minun asiani ovat olennaisia. 

Kyllä ja mieheni saa kävellä ja pukeutua oman tahtonsa mukaan. Sekä isäni. Eli kaikki ovat vapaita päättämään itseensä kohdistuvista asioista.

Vierailija
89/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä puolestani keskustelen kaikista häihin liittyvistä asioista mieheni kanssa ja päätämme asiat yhdessä. Ne kun eivät ole MINUN häät vaan MEIDÄN häät. 

Kyllä. Ne muut asiat ovatkin yhteisiä ja molempien yhdessä päätettäviä. Oma pukeutumiseni sen sijaan on minun valintani :)

Vierailija
90/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiset taas "tasa-arvoisina" liikkeellä.

Miesten perinteet, kuten käden pyytäminen ja alttarille saattaminen -> SYRJINTÄÄ

Naisten perinteet, kuten valkoinen mekko ja huntu -> IHANAA, TOTTAKAI PITÄÄ PERINTEITÄ NOUDATTAA

Ja näin "tasa-arvo" palvelee vain siitä huutelevan naisen omaa etua. 

Erohan on siinä, että ensimmäisessä esimerkissäsi keskitytään toisen ihmisen vapauksiin ja asemaan, toisessa esimerkissäsi omiin vapauksiin ja asemaan. Toisessa esimerkissä ei ole ulkopuolista henkilöä, jonka itsenäisyyttä kyseenalaistetaan.

Vierailija
91/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko täällä oikeasti näin paljon vanhoillisia ehdottomia tyyppejä? 😂 Ainiin no keski-ikähän palstalla on aika vanhaa poppoota. Liekö se selitys.

Ehdottomimpia tuntuvat olevan nämä, joille käden pyytäminen on punainen vaate ja aiheuttaa jopa pahoinvointi :D Itse olen perinteiden kannalla, mutta en mitenkään ehdottomasti. Jos mies haluaisi pyytä kättä, siitä vaan. Ei ole minulta pois. Jos ei halua, ei sekään minun maailmaani romahduta. Isäni tuntien hän varmasti arvostaisi perinnettä, mutta ei pahastuisi, jos sitä ei noudateta. Meillä tosin muutenkin vältetään mustavalkoista "näin on oikein näin on väärin" jaottelua ja pyritään näkemään asiat monesta eri vinkkelistä. Liika ehdottomuus vain rajoittaa turhaan elämää. 

Vierailija
92/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jotkut noudattavat vanhaa perinnettä pyytää kättä morsiamen isältä. Feministit siitä toki vetävät herneen nenukkiin, mutta minusta on mukavaa, että kunnioitetaan perinteitä. Se nyt ei ole millään tavalla naiselta pois. 

Todellakin se on naiselta pois, jos mies pitää täysi-ikäistä ihmistä tämän vanhempien ominaisuutena.

Miten pihalla pitää olla, että tuollainen ajatus käy edes mielessä? Toisaalta, feministit nyt yleensä ovatkin pihalla, joten sinällään ei yllätä. Samanlaisia hörhöjä kuin sateenkaariväki yms. 

Taidat kuule kohta itse kuulua vähemmistö hörhöihin. On niin tunkkaiset ajatukset.

Tunkkaista on pöksyissäsi. 

Älä sinä vähemmistön edustaja tule puhumaan. Kauhea tarve tyrkyttää omaa näkemystään muille.

Vierailija
93/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä 26-vuotiaan tyttäreni häissä ollut näitä vanhoja perinteitä kuten alttarille saattoa ja käden pyytämistä. Ihan yhdessä nuoret ilmoittivat kummankin vanhemmille naimisiinmenosta ja tytär käveli alttarille kaasojensa kanssa. Ei ole meidän vanhempien tehtävä sanella nuorison tyylistä avioitua ja emme ole mitään perinteiden perään marssivia me vanhemmatkaan.

Vierailija
94/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset taas "tasa-arvoisina" liikkeellä.

Miesten perinteet, kuten käden pyytäminen ja alttarille saattaminen -> SYRJINTÄÄ

Naisten perinteet, kuten valkoinen mekko ja huntu -> IHANAA, TOTTAKAI PITÄÄ PERINTEITÄ NOUDATTAA

Ja näin "tasa-arvo" palvelee vain siitä huutelevan naisen omaa etua. 

Erohan on siinä, että ensimmäisessä esimerkissäsi keskitytään toisen ihmisen vapauksiin ja asemaan, toisessa esimerkissäsi omiin vapauksiin ja asemaan. Toisessa esimerkissä ei ole ulkopuolista henkilöä, jonka itsenäisyyttä kyseenalaistetaan.

Itsenäisyyttä kyseenalaistetaan :D:D:D Voi hellantuutelis teitä pum'pulilapsia. Minulla ei ainakaan tullut mieleenkään, että se olisi itsenäisyydestäni pois, vaikka mieheni kävikin juttelemassa isäni kanssa ennen kosintaa. Olinhan jo ihan itsenäisesti asunut omillani 20 vuotta ja mieheni kanssa niistä 5. Eli napanuora lapsuudenkotiin oli jo ajat sitten katkottu. Jutteluhetki oli vain nimellinen juttu eikä isällä oikeasti ollut sananvaltaa siihen meninkö naimisiin vai en. 

Vierailija
95/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä 26-vuotiaan tyttäreni häissä ollut näitä vanhoja perinteitä kuten alttarille saattoa ja käden pyytämistä. Ihan yhdessä nuoret ilmoittivat kummankin vanhemmille naimisiinmenosta ja tytär käveli alttarille kaasojensa kanssa. Ei ole meidän vanhempien tehtävä sanella nuorison tyylistä avioitua ja emme ole mitään perinteiden perään marssivia me vanhemmatkaan.

No eipä ne "käden antaneet" isätkään mitään sanele. Miksi ihmiset ottavat tämän niin tosissaan? Kysehän on vain symboliikasta. Yhtä "vakava" asia kuin se, jos aikuinen sanoo joulupukin tuovan lahkoja. 

Vierailija
96/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole niin pikkusieluinen, että kokisin asemani itsenäisenä naisena jotenkin uhatuksi, jos mies "pyytäisi kättä" isältäni. Melkoisia rassukoita ne naiset jolla noin pieni asia käy itsetunnon päälle :D

Juu. Oli tämä meidän yhteinen päätös mennä naimisiin. Tai mies kyllä kosi. En koe sen olevan jotenkin epätasa-arvoista vaan kiva asia.

Mies myös puhui asian isälleni, että mitä mieltä hän on tai pyysi… en ollut kuulemassa. Ei meidän suhde ole epätasa-arvoinen, kun siinä vanhoja muodollisuuksia toteutetaan.

Mä pidin aluksi oman nimen ja otin yhdistelmän, kun esikoinen oli muutaman kuukauden. Mietittiin, että mikä hänelle sukunimeksi. Siinä olin kyllä varmaan perinteinen, että miehen. Jis mun oma nimi olisi sellainen, josta hirveän ylpeä ja harvinainen, niin voisi olla sekin.

Onhan se paljon suhteesta ja yksilöistä kiinni, että miten nuo asiat …perinteet ja ei-perinteet koetaan.

Meillä on niin tasa-arvoinen suhde, että muodollisuudet on siinä rikkautta ja kauniita asioita.

Ei ole kumpikaan nyrkin alla tai viinapullon alla.

Vierailija
97/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, että avioerot ovat nykyään niin yleisiä. Harva jaksaa näitä "itsenäisiä" naisia, joiden "itsenäisyys" on niin hauras, että murenee palasiksi, jos mies uskaltautuu leikkimään vanhan kaavan mukaan ja käy vähän juttelemassa appiukolle. Niin hauraan naisen kanssa saa varmasti muissakin asioissa olla varpaillaan, ettei vaan mene palasiksi. Sellaista hissuttelua harva jaksaa kauaa. 

Vierailija
98/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs, jos se mies olisi tullut kysymään tyttärenne kättä? Entä jos jos olisivat pyytäneet saattamaan alttarille?

Olisitko niihin osallistuessasi kokenut itsesi ahdistetuksi ja, että alistatte lastanne?

En tajua noin kapeaa ajattelua.

Vierailija
99/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole siitä, että tuo luvan pyytäminen olisikaan mikään iso asia, mutta turha ja naista alistava asia se on ja on aina ollut. Miksi ylläpitää sellaista perinnettä? Voisi kysyä sitten että miksi nainen, morsian ei kysele lupaa miehen vanhemmilta. Miksi vain naisen?

Vierailija
100/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kanssa noudatettiin perinteitä. Emme ole naimisissa, joten tietenkin aviottomat lapset saivat äitinsä sukunimen. Milloinkas äpäröitä nyt olisi kastettu isänsä nimiin. 

Joo, edelleen on miehen suvulle järkyttävä asia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän