Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytäänkö nykyään naisen vanhemmilta "lupaa" avioliittoon?

Vierailija
06.07.2021 |

Onko se jo menneen talven lumia? :D

Kommentit (271)

Vierailija
121/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisitko ap todellakin itse vanhemmillesi luvan päättää kenen kanssa menet avioon ja saatko siihen lupaa? Ellet antaisi niin todellla outo kysymys.

Höpsö! Ei ne vanhemmat mitään päätä. Kunhan muodon vuoksi hyväksyvät jo päätetyn asia. Silleen kuvainnollisesti. Oikeasti heillä ei ole mitään sananvaltaa asiaan. Emmehän elä enää 1930-luvulla, vaikka osa tuntuu niin luulevan näistä "nainen on isän omaisuutta" ajatuksista päätellen. 

Vierailija
122/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että tuo luvan pyytäminen olisikaan mikään iso asia, mutta turha ja naista alistava asia se on ja on aina ollut. Miksi ylläpitää sellaista perinnettä? Voisi kysyä sitten että miksi nainen, morsian ei kysele lupaa miehen vanhemmilta. Miksi vain naisen?

Miksi sitten täällä moni pillastuu ajatuksesta ja kertoo jopa voivansa pahoin kun sitä miettii. Osa sanoo jopa jättävänsä miehen, jos tämä menisi kysymään lupaa. Jos luvan pyytäminen ei olisi iso asia, ei kai siitä tarvitsisi loukkaantua ja riehaantua, vaan sen voisi ohittaa tyyliin olankohautuksella. 

Jokainen kokee asian omalla tavallaan. En kyllä ymmärrä miksi tuollaista tapaa pitäisi ylläpitää, jos suurin osa ei siitä edes pidä nykynuorista.

Mutta eiköhän jokainen tunne perheensä ja kumppaninsa sen verta että tietää kumpaan ratkaisuun päätyy.

Eli kyseessä on iso asia. Erityisen iso (vähemmän yllättäen) niille, jotka eivät tapaa noudata ja joiden elämään se ei näin ollen liity mitenkään. Tyypillistä feminismiä. Loukkaannutaan asioista, jotka eivät kosketa itseä mitenkään ja halveksitaan ihmisiä, jotka toimivat toisin kuin itse. Tuokin "en ymmärrä miksi tuollaista tapaa pitäisi ylläpitää" tarkoittaa lähinnä "en ymmärrä, miksi joku toimii erilailla kuin minä ajattelen olevan oikein". Ei kuulosta kovin avarakatseiselta. 

Onhan se ihan nätti tapa kertoa tulevalle appiukolle, että hänellä päättyy tyttären elättäminen, kun vastuu siitä siirtyy tulevalle miehelle. Tottakai tuleva appi tenttaa vävyntekeleeltä onko hän tarpeeksi varakas siihen hommaan. Jos isän mielestä tytär ansaitsee parempaa, ei avioitumislupaa heru. Se suhde päättyy sitten siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi-ikäinen suomalainen nainen tai mies ei tarvitse vanhempien lupaa eikä edes hyväksyntää solmiakseen avioliiton. Ei juridisesti eikä symbolisesti. Get over it.

Vierailija
124/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ainakaan kantasuomalaiset ole kysyneet moneen kymmeneen vuoteen.

Kyllä vaan ovat. Sitä ei toki tiedä, kun elää tynnyrissä. Viimeisin tapaus omassa lähipiirissäni tapahtui toissa vuonna. Täysin kantasuomalaisia molemmat parista. 

Vierailija
125/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräs exäni erehtyi kysymään isältäni kättäni. Sanoin hänelle, että minä päätän itse elämästäni, ei isäni.

tiedän, että älyllisesti haasteelliset palstamammat nyt kuvittelevat, että tuossa oli koko eron syy, ehei, oli päätökseeni muitakin syitä, mutta minun pitäminen omaisuutena oli se syy, joka katkaisi kamelin selän.

Vierailija
126/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni tuntien vastaisi varmaan "kysyppä kihlatultasi" ja mieheni tuntien ei edes kävisi hänen mielessään kysyä. Näistäkin ollaan juteltu ja jaamme samanlaiset arvot. Ei kuuluisi kyllä meidän tapoihin tuollaiset perinteet.

Vierailija
127/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysi-ikäinen suomalainen nainen tai mies ei tarvitse vanhempien lupaa eikä edes hyväksyntää solmiakseen avioliiton. Ei juridisesti eikä symbolisesti. Get over it.

Ei niin. Mutta se ei estä perinteiden noudattamista ja nimellistä käden pyytämistä. Get over it!

Vierailija
128/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että tuo luvan pyytäminen olisikaan mikään iso asia, mutta turha ja naista alistava asia se on ja on aina ollut. Miksi ylläpitää sellaista perinnettä? Voisi kysyä sitten että miksi nainen, morsian ei kysele lupaa miehen vanhemmilta. Miksi vain naisen?

Miksi sitten täällä moni pillastuu ajatuksesta ja kertoo jopa voivansa pahoin kun sitä miettii. Osa sanoo jopa jättävänsä miehen, jos tämä menisi kysymään lupaa. Jos luvan pyytäminen ei olisi iso asia, ei kai siitä tarvitsisi loukkaantua ja riehaantua, vaan sen voisi ohittaa tyyliin olankohautuksella. 

Jokainen kokee asian omalla tavallaan. En kyllä ymmärrä miksi tuollaista tapaa pitäisi ylläpitää, jos suurin osa ei siitä edes pidä nykynuorista.

Mutta eiköhän jokainen tunne perheensä ja kumppaninsa sen verta että tietää kumpaan ratkaisuun päätyy.

Eli kyseessä on iso asia. Erityisen iso (vähemmän yllättäen) niille, jotka eivät tapaa noudata ja joiden elämään se ei näin ollen liity mitenkään. Tyypillistä feminismiä. Loukkaannutaan asioista, jotka eivät kosketa itseä mitenkään ja halveksitaan ihmisiä, jotka toimivat toisin kuin itse. Tuokin "en ymmärrä miksi tuollaista tapaa pitäisi ylläpitää" tarkoittaa lähinnä "en ymmärrä, miksi joku toimii erilailla kuin minä ajattelen olevan oikein". Ei kuulosta kovin avarakatseiselta. 

Sama se uskovaisilla. Ovat kovasti puhumassa muiden seksielämästä ja seksistä, vaikkei se heidän elämäänsä liity millänsäkkään.

Vierailija
129/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisitko ap todellakin itse vanhemmillesi luvan päättää kenen kanssa menet avioon ja saatko siihen lupaa? Ellet antaisi niin todellla outo kysymys.

Höpsö! Ei ne vanhemmat mitään päätä. Kunhan muodon vuoksi hyväksyvät jo päätetyn asia. Silleen kuvainnollisesti. Oikeasti heillä ei ole mitään sananvaltaa asiaan. Emmehän elä enää 1930-luvulla, vaikka osa tuntuu niin luulevan näistä "nainen on isän omaisuutta" ajatuksista päätellen. 

Kyllä päättää. Siinähän tytär muuttaa avioitumiseen jälkeen miehen taloon asumaan. Isän mielestä tytär voi olla liian nuori tai hän haluaa tyttärelle paremman miehen.

Vierailija
130/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä päättää. Siinähän tytär muuttaa avioitumiseen jälkeen miehen taloon asumaan. Isän mielestä tytär voi olla liian nuori tai hän haluaa tyttärelle paremman miehen.

Aivan. Teillä siis eletään edelleen 1900-luvun alun tapaan. Pahoittelut, etten tullut sitä huomioineeksi. Jännä että kuitenkin nettiä käytätte....

Vierailija
131/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mies kyllä loukkaantuisi, jos kävisin kysymässä hänen äidiltään, saadaanko me tehdä jotain. Esimerkiksi vaihtaa auto tai yrittää saada lapsi. Ihan sama asia, jos anopin päätöksen mukaan pitäisi mennä.

Ja olet vakavissasi niin vajaa, ettet ymmärrä ettei "käden pyytämisessä" mitään lupaa mihinkään ole pyydetty enää vuosikymmeniin? Mahtaa olla vaikea elämä kun noin tosikkona ottaa kaiken. 

Miksi sinä itse olet vääntelemässä perinteistä tapaa johonkin muuhun mitä se on alunperin ollut? Sinäkö päätät, mitä tapoja noudatetaan perinteisesti ja mitä ei tarvitse?

Vierailija
132/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni tuntien vastaisi varmaan "kysyppä kihlatultasi" ja mieheni tuntien ei edes kävisi hänen mielessään kysyä. Näistäkin ollaan juteltu ja jaamme samanlaiset arvot. Ei kuuluisi kyllä meidän tapoihin tuollaiset perinteet.

Isäsi ei kuulosta siltä penaalin terävimmältä kynältä, kun ei osaisi leikkiä mukana perinneleikissä. No kaikille ei ole kauhalla annettu. Onneksi usein samanhenkiset pariutuvat keskenään niin ei tule haasteita, vaan voi jatkaa lusikkalinjalla sukupolvesta toiseen. 

Vierailija
133/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi ei kuulosta siltä penaalin terävimmältä kynältä, kun ei osaisi leikkiä mukana perinneleikissä. No kaikille ei ole kauhalla annettu. Onneksi usein samanhenkiset pariutuvat keskenään niin ei tule haasteita, vaan voi jatkaa lusikkalinjalla sukupolvesta toiseen. 

Isääni ei huvittaisi varmaan leikkiä perinneleikkejä minun kustannuksellani. Hän kokee oikeutetuksi minun itse päättää asioistani. Eikä isäni myöskään hirveästi arvosta perinteitä, joissa naisia alistetaan / pidetään kykenemättöminä päättämään omista asioistaan.

Vierailija
134/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkiä mukana perinne leikeissä :D :D 

Ja armeijassa leikitään sotaa.

Vierailija
135/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mies kyllä loukkaantuisi, jos kävisin kysymässä hänen äidiltään, saadaanko me tehdä jotain. Esimerkiksi vaihtaa auto tai yrittää saada lapsi. Ihan sama asia, jos anopin päätöksen mukaan pitäisi mennä.

Ja olet vakavissasi niin vajaa, ettet ymmärrä ettei "käden pyytämisessä" mitään lupaa mihinkään ole pyydetty enää vuosikymmeniin? Mahtaa olla vaikea elämä kun noin tosikkona ottaa kaiken. 

Miksi sinä itse olet vääntelemässä perinteistä tapaa johonkin muuhun mitä se on alunperin ollut? Sinäkö päätät, mitä tapoja noudatetaan perinteisesti ja mitä ei tarvitse?

No yhtä paljon minulla on valtaa muuttaa perinteitä kuin sinulla päättää, ettet niitä halua noudattaa. Perinteethän eivät ole mitään kiveenhakattuja juttuja, joita on pakko orjallisesti noudattaa pilkulleen niin kuin 1600-luvullakin tehtiin. Ajat muuttuu siskosein ja perinteetkin mukautuvat ihan näppärästi uusiin ajatusmalleihin. Valtaosa meidän perinteinä pitämistämme asioistahan ei edes ole suomalaisia perinteitä, vaan sekoitus eri kulttuurien perinteistä. 

Vierailija
136/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Teillä siis eletään edelleen 1900-luvun alun tapaan. Pahoittelut, etten tullut sitä huomioineeksi. Jännä että kuitenkin nettiä käytätte....

Noinhan se olisi mennyt, jos poikaystävä olisi tullut pyytämään kättäni, kun 18-vuotiaana asuin vielä vanhempieni kanssa. Siinä vaiheessa, kun me mentiin naimisiin, niin olin opiskellut, valmistunut, ollut vuosia töissä, asunut vuosia tulevan mieheni kanssa, ostettu yhteinen asunto ja tehty kaksi lasta. Kun mihinkään noista en kysynyt vanhemmilta lupaa, niin osasin päättää avioitumisesta yhdessä miehen kanssa.

Vierailija
137/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isääni ei huvittaisi varmaan leikkiä perinneleikkejä minun kustannuksellani. Hän kokee oikeutetuksi minun itse päättää asioistani. Eikä isäni myöskään hirveästi arvosta perinteitä, joissa naisia alistetaan / pidetään kykenemättöminä päättämään omista asioistaan.

Sinun kustannuksellasi? Oikeastiko naiseutesi ja itsenäisyytesi on tuollaisesta asiasta kiinni? Pakko sanoa, että ihmettelen suuresti, miten itsenäisellä naisella voi käydä itsetunnon päälle noin paljon symbolinen ele, jolla ei käytännössä ole mitään tekemistä naisen päätösvallan kanssa. Toki, jos teillä on isäsi kanssa holhoussuhde niin sitten aisa on eri.  

Vierailija
138/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä moni noudattaa perinnettä vielä nykypäivänä ja symbolisesti pyytää kättä morsiamen isältä.Mielestäni ihan kiva käytäntö.

Vierailija
139/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yhtä paljon minulla on valtaa muuttaa perinteitä kuin sinulla päättää, ettet niitä halua noudattaa. Perinteethän eivät ole mitään kiveenhakattuja juttuja, joita on pakko orjallisesti noudattaa pilkulleen niin kuin 1600-luvullakin tehtiin. Ajat muuttuu siskosein ja perinteetkin mukautuvat ihan näppärästi uusiin ajatusmalleihin. Valtaosa meidän perinteinä pitämistämme asioistahan ei edes ole suomalaisia perinteitä, vaan sekoitus eri kulttuurien perinteistä. 

Perinteinen tapa on myös se, että morsiamen vanhemmat maksavat häät. Kuinka moni tekee niin? Ja mitenkäs perinteisesti Suomessa meni myötäjäiset? Sopiko niistä avioparin vanhemmat keskenään? Katsos, ne perinteet.

Vierailija
140/271 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä moni noudattaa perinnettä vielä nykypäivänä ja symbolisesti pyytää kättä morsiamen isältä.Mielestäni ihan kiva käytäntö.

Näinpä. Täällä ilmeisesti osalla isä oikeasti edelleen on tyttärensä holhoaja, kun ottavat tämän niin vakavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi