Nyt puhuu Koskelan surmasta syytetyn pojan äiti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb214472-e6a4-480e-9b6a-164eb19c7ab9
Kuten huomaatte niin teko tuli täytenä yllätyksenä sekä kovana järkytyksenä epäillyn pojan äidille eikä kakkiaisten suorittama koko perheen lynkkaaminen mitä täällä on tehty ainakaan auta asiaa yhtään.
Täällä on myös hurskasteltu, ettei meidän poika ikinä tekisi tuollaista mutta samalla kerrotaan miten kakaroiden annetaan juosta ulkona yömyöhään vailla kuria. Ihan yhtä hyvin sinä voit saada poliisilta vastaavan soiton ja poikaasi epäillään vastaavasta rikoksesta.
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pesi lattialla mytyssä olleet märät vaatteet.
Niin... ei sitten tullut puheeksi, miksi näin oli. Seuraavana soittaa poliisi.. ja sitten kirjoitetaan jo kirjaa, jossa ei mistään tiedetä mitään, ainoastaan kultapoju vankilassa ja äipällä huono fiilis. Ja yhden kirjankin voisi kirjoittaa, kun kukaan ei enää kunnon töihin ota🤮.
Miksi kommentoitte, jos ette tiedä asiasta mitään?
Tiedän kuule tarpeeksi. Ihana ja rakastettava pieni poika on kuollut. Tietojeni mukaan hänet piestiin ja raiskattiin kuoliaaksi ja jätettiin kitumaan.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?Kirjoitetaan kirjaa? Viestistäsi sai kuvan kuin jonkun äiti olisi kirjan kirjoittanut. Eikä kirjassa puhuva äiti käsittääkseni näe poikaansa "kultapoikana". Oletko perehtynyt tekijöihin ha perheisiinsä? Noissa tuntuu olevan eroja aika paljon.
Teot puhuvat puolestaan. Murhaajan äidin jauhamiset menevät samaan laariin poikansa tekojen kanssa.
Haluan kuulla enemmän menehtyneestä kiltistä pojasta. En näistä psykoista.
Eikö yhteiskunnan ja siis meidän kaikkien kannalta olisi tärkeämpää miettiä, miksi noista kolmesta tuli niin pilalle menneitä, jotta voisimme oppia jotakin ja estää vastaavat tapaukset jatkossa.
Tämän takia on hyvä, että kolmikko määrättiin mielentilatutkimukseen. Yhteiskunta saa paljon tietoa siitä, mikä kaikki on johtanut siihen, että nuoret päätyivät yhdessä murhaamaan kiduttamalla ikätoverinsa. Vaikka tuloksia ei julkisteta suurelle yleisölle, kaikki tieto on ammattilaisten käytettävissä.
Ei normaali 16-vuotias toimi tuolla tavoin. He ovat murhaajia ja ovat tuomionsa täysin ansainneet
Missä ovat nämä muut raiskausmurhaan osallistuneiden äidit? Hävettääkö heitä? Yksi mom on vaan huudeilla, kun ei hävetä!
Vierailija kirjoitti:
"Koskelan murha on yksi järkyttävimmistä ja julmimmista henkirikoksista Suomessa."
Totta! Tästä ei kahta puhetta.
Kyllä Vilja Erikan tapaus on mielestäni se kaamein ja julmin. Mukana paljon viranomaisia ja läheisiä isoäitikin, jotka joko mukana tai eivät puuttuneet, auttaneet lasta. Ilta illan jälkeen tämä lapsi juoksi kotitalonsa pihalla rangaistukseksi ympyrää, joka kyllä nähtiin. Pyydän anteeksi, eihän näitä voi eikä saa laittaa mihinkään järjestykseen. Anteeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pitäisi löytää päättäjät, jotka oikeasti lupaavat kriminalisoida koulukiusaamisen ja sen lisäksi muuttaa lakia niin, että koulukiusaajien vanhemmat, sekä koulukiusaaja velvoitetaan menemään psykoterapiaan.
Ja siellä tehtäisiin mitä? Niitä samoja palavereja kuin koulussa? Luuletko, että terapia on jotain jumalan työtä?
jatketaan juttelua sitten kun olet oppinut hallistsemaan aggressioitasi.
Ei nämä ole normaaleja. Sen kertoo käytös tapahtuneen jälkeen. Katumus loisti poissaolollaan. Vain kiinnosti se, että eihän jäädä kiinni. Kaikkea ei voi edes laittaa päihteiden piikkiin. Pelottava ajatus, että nämä ovat parin vuoden kuluttua taas vapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"– [Pojalla] on ollut tapahtumien jälkeen hetkiä, jolloin hän olisi toivonut olevansa kuollut. Minä pelkään, että hän lähtee huonolle polulle ja eksyy vankilassaoloaikana väärään piiriin."
Eiköhän nyt ole myöhäistä. Poika (VN ilmeisesti) on lähtenyt huonolle polulle jo aikaa sitten.
Herrajumala, faktat kuntoon nyt! Kyseessä ei ole VN:n äiti vaan Ax:n
Onhan Hoollakin äiti.
Okei, jos leikitään sellaista ajatusleikkiä, että just sinä siinä, joka tätä luet, tänään murhaisit/tappaisit jonkun. Olisiko omat vanhempasi osanneet aavistaa sen ja olisiko se heidän vikansa?
Vierailija kirjoitti:
Okei, jos leikitään sellaista ajatusleikkiä, että just sinä siinä, joka tätä luet, tänään murhaisit/tappaisit jonkun. Olisiko omat vanhempasi osanneet aavistaa sen ja olisiko se heidän vikansa?
Leikitään vaan. Isäni on kuollut ja äitini sydänvikainen vanhus. Itse olen yli 40 vuoden ikäinen. Jos nyt murhaisin jonkun, niin tuskin enää heidän teoillaan olisi asiaan merkitystä, tosin kasvatukseni perusteella en koskaan niin tekisi. Eri asia olisi, jos olisin alaikäinen jannu. Silloin kyllä asia olisi eri. Joten tämänkin äipän pitää nyt vaan todeta, että kaikki ei mennyt ihan oikein.
Tää äiti taitaapi olla se huomiohuora, joka muutenkin hehkuttelee elämänsä somessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuomitse tekijöiden perheitä. Tuon ikäiset ovat itse vastuussa tekemisistään. Uskon, että tekijöiden perheet kärsivät riittävästi ilman, että heitä tuomitaan. Tekijöiden perheenjäseniä kohtaan tuntemani empatia ei vähennä tekojen kauheutta tai tuomittavuutta. Eikä se myöskään ole pois uhria ja hänen perhettään tuntemastani empatiasta. En vilpittömästi jaksa uskoa etteikö jokainen vanhempi yrittäisi parhaansa niillä eväillä, mitä on saanut. Keskimäärin ihmiset eivät halua kasvattaa murhaajia. Teon tehneet ovat minusta oikeat syylliset, muut tässä tragediassa ovat uhreja.
Toki on psykologisesti ymmärrettävää syyttää vanhempia, kotia ja kasvatusta. On niin vaikea käsittää näin kauheita tekoja ilman syyllistä tai selkeää syy-yhteyttä. Varmasti näiden murhaajien vanhemmat ovat tehneet virheitä kasvatuksessa, aivan samoin kuin moni muu. Silti kaikista epätäydellisesti kasvatetuista lapsista ei tule murhaajia, miksi joistakin tulee? Tähän ei ole mielestäni yhtä selkeää syytä. Ja se onkin vaikea asia käsiteltäväksi.
Hei, miten ymmärrät tämän tilanteen, että murhaajan vanhempi uhriuttaa itsensä? Näkeekö hän poikansa murhaajana. Minkä vuoksi ihminen antaa mitään kommentteja mihinkään? Tällaisessa tilanteessa. Narsisti?
Tämän prosessin aikana on jo varsin varhain syntynyt uusia rintamajakoja ainakin tekijöiden kesken. Ilmeisesti kaksi ovat liittoutuneet ja pyrkineet esittämään että kolmas (viimeisenä mukaan tullut ja joidenkin käsitysten mukaan päätekijänä pidetty poika) on enemmän syyllinen kuin nämä kaksi muuta. Todennäköisesti sitä syyllisyyttä ja vastuuta on pyritty sysämään toisille ja minimoimaan omaa osuutta. Varsin loogista toimintaa siihen nähden millaisia nämä kaksi uhrin lapsuudenystäävää olivat petollisia myös uhria kohtaan alun alkaenkin. Selkään puukottaminen ei ole näille mikään uusi juttu. Ehkä sama rintamalinja on myös tekijöiden vanhempien osalta. Ilmeisesti tämä kirjaan haastatteluja antanut on tämän kolmannen pojan vanhempi. Ehkä hän kokee tukevansa poikaansa tällä tavoin. Haluaa näyttää, että seisoo tämän rinnalla, vaikka tilanne olisi kenelle tahansa vanhemmalle haastava. Ymmärrän myös sen, että siinä kammottavassa maailmassa, jonka nämä nuoret loivat ympärilleen, kiusaamisen noidankehästä irrottautuminen on ollut varmasti lähes täysin mahdotonta. Kiusaaminen oli näille yhteinen ajanviete. Miksi näin oli - siihen joku heistä terapioiden jälkeen ehkä pystyy kertomaan vastauksia. Jotain on ollut pielessä kotona. Aivan varmasti. Ei tällaiset käyttäytymismallit tyhjästä synny.
Itse en haluaisi tehdä suurta eroa poikien syyllisyyden kesken. Kaikki osallistuivat ja jatkoivat tekoa. Siitä on poikien viestit ja tallenteet teon aikana. Kukaan ei ole toista parempi tai pahempi.
"Vierailija kirjoitti:
No sehän vielä puutuisi jos mitään ilmoitusta ei olisi tehty. Mutta eipä voi käsiä taputtaa lastensuojelulle. Poika mustelmilla ja vaatteet märkinä. Ei mitään ihmettelyä laitoksessa. Kyllä minä olen aina huomioinut missä kunnossa teinit kotiin saapuvat."
- - -
"Miksi luulet, ettei huomannut? Mitä se huomaaminen auttaa jos henkilö ei kerro, mistä ne mustelmat tuli?"
- - -
Esitutkintapöytäkirjasta voi jokainen lukea, että uhri oli aiemmin saapunut pahasti pahoinpideltynä ja päälle kustuna, vaatteet märkinä sijoituslaitokseen. HUOLI EI HERÄNNYT.
Siis Veeti ja Heikki olivat jo aiemmin harrastaneet tätä uhrin päälle kusemista.
Laitokseen sijoitetun nuoren kohdalla ( selkeitä ja vaikeita ongelmia taustalla) kynnys huolen heräämiseen pitäisi olla äärettömän matala,
Näiden pitäisi olla ammattilaisia ja olla enemmän valppaana tilanteista, sitä varten ne sinne on palkattu. He ovat virkavastuulla töissä.
Vierailija kirjoitti:
"Vierailija kirjoitti:
No sehän vielä puutuisi jos mitään ilmoitusta ei olisi tehty. Mutta eipä voi käsiä taputtaa lastensuojelulle. Poika mustelmilla ja vaatteet märkinä. Ei mitään ihmettelyä laitoksessa. Kyllä minä olen aina huomioinut missä kunnossa teinit kotiin saapuvat."
- - -
"Miksi luulet, ettei huomannut? Mitä se huomaaminen auttaa jos henkilö ei kerro, mistä ne mustelmat tuli?"
- - -
Esitutkintapöytäkirjasta voi jokainen lukea, että uhri oli aiemmin saapunut pahasti pahoinpideltynä ja päälle kustuna, vaatteet märkinä sijoituslaitokseen. HUOLI EI HERÄNNYT.
Jotenkin leimallista näille lastensuojelulaitoksille ym etteivät kanna vastuuta hekään mistään. En edellekään ymmärrä sitä, että näiden laitosten lapset ja nuoret voivat kadota yöaikaan teille tietymättömille. Jos tätä kyseenalaistetaan niin vastaus on, että laitokset eivät ole "vankiloita". Ei alaikäiset normaaleissa kotioloissakaan liehu jossain niin ettei kukaan kaipaa perään. Tai ehkä niissä perheissä, joissa jälkikasvusta ei muutenkaan huolehdita. Miksi laitoksissa noudatetaan samankaltaista "hälläväliä" menoa kuin niissä perheissä, joiden lapsia sinne otetaan?
Ainakin yhden näistä tekjöistä voin sanoa et ei ole kotioloissa ja kasvatuksessa ole mitään kehumista, röökiä ne penskat veteli jo paljon ennen murkkuikää ja toisen tekijän isäpuoli kirjottelee facebookissa avoimesti kuinka kaikki homot pitäisi tapp_aa.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan empatiakykyhän on laajalti tunnustettua...
Empatiaa olisi ansainnut tämä surmattu. Ei vaan saanut, edes tuolla reaalimaailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Hirveintä mitä voin kuvitella on, että tekijät ja/tai tekijöiden omaiset rahastavat tapauksella.
Voin pahoin!
Onhan tuo nyt helkkarin härskiä, mutta mä sanoisin että hirveintä mitä kuvitella voi, on se tapahtuma siellä Koskelassa. Se oli ihan tarpeeksi kuvottavaa jo lukea tapahtuneesta mutta nämä psyko paatit jatkoivat sadis tista väkivaltaa vaikka se kaikki tapahtui siinä silmien edessä.
Itse olen kokenut 12 vuoden koulukiusaamisen aivan järkyttävine käänteineen enkä ikinä tule pääsemään siitä yli, mutta tämä keissi oli kyllä jotain aivan muuta. Noiden poikien ei tulisi ikinä vapautuvan. Ei koskaan.
"Olen sitä mieltä, että nämä kolme tekijää ovat syyllisiä, eikä kukaan muu."
Lain edessä juuri näin tämä asia onkin.