Nyt puhuu Koskelan surmasta syytetyn pojan äiti
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/eb214472-e6a4-480e-9b6a-164eb19c7ab9
Kuten huomaatte niin teko tuli täytenä yllätyksenä sekä kovana järkytyksenä epäillyn pojan äidille eikä kakkiaisten suorittama koko perheen lynkkaaminen mitä täällä on tehty ainakaan auta asiaa yhtään.
Täällä on myös hurskasteltu, ettei meidän poika ikinä tekisi tuollaista mutta samalla kerrotaan miten kakaroiden annetaan juosta ulkona yömyöhään vailla kuria. Ihan yhtä hyvin sinä voit saada poliisilta vastaavan soiton ja poikaasi epäillään vastaavasta rikoksesta.
Kommentit (1617)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lynkannut mitään. Olisi kieltämättä kauheaa omalle kohdalle, pahinta toki hänelle je omaisilleen, jolle nuo teot tehtiin.
Mutta varmasti on itkua ja oksennusta tullut tämänkin tekijän vanhemmilta.
Kyllähän täällä on vanhemmat lynkattu ja väitetty, että pojan teko johtuu huonosta kasvatuksesta ja kotioloista.
No miten tuo muka sen kumoaisi? Yrittävät vain päästä päkähästä.
Ei tuo ole voinut puskista tulla
Tottakai se tulee puskista. Kenen tahansa lapsi voi syyllistyä raakaan murhaan.
Ei voi! Vai voisitko sinä? Olethan sinäkin jonkun lapsi. Minä en ainakaan voisi. Vanhempani olisivat voineet olla takuuvarmoja asiasta, ja oikeassa olisivat olleet. Samoin itse voin mennä vaikka takuuseen etteivät omat lapseni ikimaailmassa tuollaista tekisi.
Et siis eroa sinisilmäisyydessä mitenkään tuosta murhaajapojan äidistä, hän olisi sanonut ihan samoin vielä vuosi sitten. Oma äitini kyllä uskoi, että olen kykeneväinen murhaan silloin kun minua tulivat nuorena poliisit hakemaan erään soramontulla tapahtuneen rikoksen jälkeen. Soramonttuhan on suosittu paikka suorittaa teloitus.
Nimen omaan. Totuus on se, että kukaan ei koskaan voi mennä takuuseen tuollaisesta asiasta, ei edes itsensä kohdalla. Minä luulen että en kykenisi vahingoittamaan toista ihmistä vakavasti, mutta en mene vannomaan, joskus voi tulla tilanne että vahingoitan. Hyvin epätodennäköistä, olenhan kohtalaisen heiveröinen jo korkeahkon ikänikin vuoksi, mutta silti, kun kyseessä on ihminen, mikään ei ole mahdotonta. Ja sama koskee lapsiani, en minä voi mennä takuuseen heistä, haluan uskoa että ovat hyviä ihmisiä ja tähän saakka ovat olleetkin, mutta mistäs minä voin tietää mitä tulevaisuus mahdollisesti tuo. Mielisairaus, päihdeongelma, itsepuolustustilanne, ei voi tietää.
Toki. Mutta voin panna pääni pantiksi, että minä tai lapseni ei tekisi tunteja kestävää kidutusmurhaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos mua olisi tuollaisessa tilanteessa haastateltu kirjaan, olisin sanonut, että haluan sanoa vain yhden sanan: Anteeksi.
Niinhän jokainen täysipäinen koittaisi sanoa. Jos sitä ei suustaan saa ulos, kannattaa olla ihan hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti pesi lattialla mytyssä olleet märät vaatteet.
Niin... ei sitten tullut puheeksi, miksi näin oli. Seuraavana soittaa poliisi.. ja sitten kirjoitetaan jo kirjaa, jossa ei mistään tiedetä mitään, ainoastaan kultapoju vankilassa ja äipällä huono fiilis. Ja yhden kirjankin voisi kirjoittaa, kun kukaan ei enää kunnon töihin ota🤮.
Miksi kommentoitte, jos ette tiedä asiasta mitään?
Tiedän kuule tarpeeksi. Ihana ja rakastettava pieni poika on kuollut. Tietojeni mukaan hänet piestiin ja raiskattiin kuoliaaksi ja jätettiin kitumaan.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Kirjoitetaan kirjaa? Viestistäsi sai kuvan kuin jonkun äiti olisi kirjan kirjoittanut. Eikä kirjassa puhuva äiti käsittääkseni näe poikaansa "kultapoikana". Oletko perehtynyt tekijöihin ha perheisiinsä? Noissa tuntuu olevan eroja aika paljon.
Mikä on tehty, on tehty. Sitä ei enää tekemättömäksi saa. Ja tekijät on kuitenkin saatu kiinni ja saavat myös tuomionsa aikanaan. Liian lievän, se on toki ainoa varma asia tällä hetkellä siitä tuomiosta.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tehty, on tehty. Sitä ei enää tekemättömäksi saa. Ja tekijät on kuitenkin saatu kiinni ja saavat myös tuomionsa aikanaan. Liian lievän, se on toki ainoa varma asia tällä hetkellä siitä tuomiosta.
Valitettavasti mikään tuomio ei auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lastenkotiin pääsee kuka vaan työntekijäksi.
Minä kerron sinullr vielä kuvottavamman, ahdistavamman ja pelottavamman faktan, kuka tahansa voi alkaa vanhemmaksi.
Ja mitään vastuuta ei ole että tuleeko siitä seksijätteestä tuottava, normaali yhteiskunnan jäsen vai rikollinen loinen.
Kiinnostaa tuo, minkälaisella koulutuksella pääsee lastenkotiin töihin. Työhän on periaatteessa hyvin vaativaa. Onko työntekijöillä valmiuksia todella auttaa nuoria?
Minä en tuomitse tekijöiden perheitä. Tuon ikäiset ovat itse vastuussa tekemisistään. Uskon, että tekijöiden perheet kärsivät riittävästi ilman, että heitä tuomitaan. Tekijöiden perheenjäseniä kohtaan tuntemani empatia ei vähennä tekojen kauheutta tai tuomittavuutta. Eikä se myöskään ole pois uhria ja hänen perhettään tuntemastani empatiasta. En vilpittömästi jaksa uskoa etteikö jokainen vanhempi yrittäisi parhaansa niillä eväillä, mitä on saanut. Keskimäärin ihmiset eivät halua kasvattaa murhaajia. Teon tehneet ovat minusta oikeat syylliset, muut tässä tragediassa ovat uhreja.
Toki on psykologisesti ymmärrettävää syyttää vanhempia, kotia ja kasvatusta. On niin vaikea käsittää näin kauheita tekoja ilman syyllistä tai selkeää syy-yhteyttä. Varmasti näiden murhaajien vanhemmat ovat tehneet virheitä kasvatuksessa, aivan samoin kuin moni muu. Silti kaikista epätäydellisesti kasvatetuista lapsista ei tule murhaajia, miksi joistakin tulee? Tähän ei ole mielestäni yhtä selkeää syytä. Ja se onkin vaikea asia käsiteltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... ei sitten tullut puheeksi, miksi näin oli. Seuraavana soittaa poliisi.. ja sitten kirjoitetaan jo kirjaa, jossa ei mistään tiedetä mitään, ainoastaan kultapoju vankilassa ja äipällä huono fiilis. Ja yhden kirjankin voisi kirjoittaa, kun kukaan ei enää kunnon töihin ota🤮.
Tiedän kuule tarpeeksi. Ihana ja rakastettava pieni poika on kuollut. Tietojeni mukaan hänet piestiin ja raiskattiin kuoliaaksi ja jätettiin kitumaan.
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?Kirjoitetaan kirjaa? Viestistäsi sai kuvan kuin jonkun äiti olisi kirjan kirjoittanut. Eikä kirjassa puhuva äiti käsittääkseni näe poikaansa "kultapoikana". Oletko perehtynyt tekijöihin ha perheisiinsä? Noissa tuntuu olevan eroja aika paljon.
Teot puhuvat puolestaan. Murhaajan äidin jauhamiset menevät samaan laariin poikansa tekojen kanssa.
Haluan kuulla enemmän menehtyneestä kiltistä pojasta. En näistä psykoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?Kirjoitetaan kirjaa? Viestistäsi sai kuvan kuin jonkun äiti olisi kirjan kirjoittanut. Eikä kirjassa puhuva äiti käsittääkseni näe poikaansa "kultapoikana". Oletko perehtynyt tekijöihin ha perheisiinsä? Noissa tuntuu olevan eroja aika paljon.
Teot puhuvat puolestaan. Murhaajan äidin jauhamiset menevät samaan laariin poikansa tekojen kanssa.
Haluan kuulla enemmän menehtyneestä kiltistä pojasta. En näistä psykoista.
Eikö yhteiskunnan ja siis meidän kaikkien kannalta olisi tärkeämpää miettiä, miksi noista kolmesta tuli niin pilalle menneitä, jotta voisimme oppia jotakin ja estää vastaavat tapaukset jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lynkannut mitään. Olisi kieltämättä kauheaa omalle kohdalle, pahinta toki hänelle je omaisilleen, jolle nuo teot tehtiin.
Mutta varmasti on itkua ja oksennusta tullut tämänkin tekijän vanhemmilta.
Kyllähän täällä on vanhemmat lynkattu ja väitetty, että pojan teko johtuu huonosta kasvatuksesta ja kotioloista.
No miten tuo muka sen kumoaisi? Yrittävät vain päästä päkähästä.
Ei tuo ole voinut puskista tulla
Tottakai se tulee puskista. Kenen tahansa lapsi voi syyllistyä raakaan murhaan.
Ei tule puskista. Kyllä se on ollut näkyvillä jo vuosia.
Ei ole. Edes Ted Bundystä murhataipumuksia ei nähnyt edes oma tyttöystävä eikä äiti.
Ai se Pulmusten isä?
Vierailija kirjoitti:
Minä en tuomitse tekijöiden perheitä. Tuon ikäiset ovat itse vastuussa tekemisistään. Uskon, että tekijöiden perheet kärsivät riittävästi ilman, että heitä tuomitaan. Tekijöiden perheenjäseniä kohtaan tuntemani empatia ei vähennä tekojen kauheutta tai tuomittavuutta. Eikä se myöskään ole pois uhria ja hänen perhettään tuntemastani empatiasta. En vilpittömästi jaksa uskoa etteikö jokainen vanhempi yrittäisi parhaansa niillä eväillä, mitä on saanut. Keskimäärin ihmiset eivät halua kasvattaa murhaajia. Teon tehneet ovat minusta oikeat syylliset, muut tässä tragediassa ovat uhreja.
Toki on psykologisesti ymmärrettävää syyttää vanhempia, kotia ja kasvatusta. On niin vaikea käsittää näin kauheita tekoja ilman syyllistä tai selkeää syy-yhteyttä. Varmasti näiden murhaajien vanhemmat ovat tehneet virheitä kasvatuksessa, aivan samoin kuin moni muu. Silti kaikista epätäydellisesti kasvatetuista lapsista ei tule murhaajia, miksi joistakin tulee? Tähän ei ole mielestäni yhtä selkeää syytä. Ja se onkin vaikea asia käsiteltäväksi.
Hei, miten ymmärrät tämän tilanteen, että murhaajan vanhempi uhriuttaa itsensä? Näkeekö hän poikansa murhaajana. Minkä vuoksi ihminen antaa mitään kommentteja mihinkään? Tällaisessa tilanteessa. Narsisti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuta isästä? Väittäisin, että isä on laiminlyönyt tehtävänsä aika perusteellisesti jos poika TAP paaa. Miksi syyllistetään vain äitiä?
Kummatkin ovat syyttömiä. Vai poika itse on syyllinen ja hänelläkin on lieventäviä asianhaarjoa ja varmasti ymmärtää tehneensä väärin.
Urhi on kuollut ja häntä emme voi enää auttaa, mutta tekijöitä ja heidän perheitään voimme. Toivottavasti pojat saavat osan kirjan tuotoista aloittaakseen uuden elämän kärsittyään tuomionsa.
Olet sairas.
Mielestäni kirja, jolla tekijä rahastaa on korni juttu, tätä päivää toki.
Uhri, tekijät ja heidän perheensä, läheisensä, ketä tämä auttaa tai palvelee. En koskaan unohda Vilja Erikaa (kohta joku rääkyy, että mitä se tähän kuuluu) muuttuiko mikään, joutuiko kukaan virassa ollut vastuuseen? Virkaihmisiä on paljon, ehkä kompastuvat toisiinsa ja kukaan ei vastaa mistään kun virastoissa ylös kompuroivat.
Vierailija kirjoitti:
En osaa sanoa muuta, kuin että kommentti ” Minä pelkään, että hän lähtee huonolle polulle ja eksyy vankilassaoloaikana väärään piiriin.” kertoo ikävä kyllä aika paljon. Ei ole vieläkään ymmärretty todellisuutta ja teon vakavuutta ja siitä millä teillä poika on todellisuudessa ollut jo pitkään.
Kyllä ja olis hyvä muistaa, että rangaistukset rikoksista Suomessa ovat naurettavan pieniä, joten jos ja kun joutuu sinne vankilaan, sen on aivan varmasti ansainnut sen tuomionsa. Että rikollisena rikollisten joukkoon siinä päätyy, eikä viattomana pikkupoikana pahisten keskelle joutuakseen riskiin "väärälle polulle" joutumisesta.
Tekijöitä ja tekijöiden perheenjäseniä kohtaan ei tarvitse tuntea pienintäkään empatiaa ja ymmärrystä. Vanhemmat ovat AINA ensisijaisesti vastuussa alaikäisen lapsensa huollosta, kasvatuksesta ja valvonnasta. Lastenkoti on vastuussa lastenkodissa asuvasta lapsesta ja nuoresta. Koulu on vastuussa lapsen turvallisesta koulupäivästä. Päiväkoti on vastuussa hoitolapsen turvallisesta hoitopäivästä.
Yksikään tunne-elämältään tasapainoinen, hyvin kasvatettu ja järkevä 16-vuotias nuori ei kykene tekemään näin vakavaa ja etukäteen suunniteltua henkirikosta. Koskelan murha on yksi järkyttävimmistä ja julmimmista henkirikoksista Suomessa! Vain kaikille tekijöille langetettava, ankarin mahdollinen vankeustuomio ja vakavat rikosseuraamukset antavat rehellisille, kunniallisille ja lainkuuliaisille ihmisille uskoa Suomen oikeuslaitokseen. Nyt pitää unohtaa kukkahattutätien ja kaikenymmärtäjäsetien maailmaa syleilevät löpinät.
Suomen kansan enemmistön empatia on täysin syyttömän uhrin ja uhrin perheen ja läheisten luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, miten ymmärrät tämän tilanteen, että murhaajan vanhempi uhriuttaa itsensä? Näkeekö hän poikansa murhaajana. Minkä vuoksi ihminen antaa mitään kommentteja mihinkään? Tällaisessa tilanteessa. Narsisti?
En tunne murhaajan äitiä ja hänen motiiviaan kirjoittaa kirja. Voihan kirja esimerkiksi olla jonkinlaista terapiaa kirjoittajalleen. On varmasti äärimmäisen traumaattista, että oma lapsi tekee tuollaisen teon. Siinä mielessä olen taipuvainen ajattelemaan, että ihminen voi toimia kovin epäloogisestikin tällaisessa tilanteessa.
En ole kuitenkaan lukenut kirjaa, joten en osaa muodostaa kokonaiskuvaa siitä, miten tämä äiti lapsensa näkee. Voi olla, että mielipiteeni muuttuu ja tarkentuu, jos luen kirjan.
Lähtökohtaisesti en tuomitse äitejä tai isiä heidän lastensa tekemisistä. Minusta vanhemmat eivät ole mitenkään tilivelvollisia lastensa tekemisistä "suurelle yleisölle". Lapset ovat vanhemmistaan erillisiä yksilöitä ja tekevät itse valintoja elämässään. Jotkut valinnoista voivat olla katastrofeja, mutta silti ne ovat heidän omiaan.
Olen sitä mieltä, että nämä kolme tekijää ovat syyllisiä, eikä kukaan muu. Kuka tahansa heistä olisi voinut lopettaa milloin tahansa, hälyttää apua. Ja ennenkaikkea olla aloittamatta koko väkivaltaa. 16v ihan varmasti tietää mitä tuosta brutaalista väkivallasta seuraa.
T. 14v:n ja 19v:n äiti
"Koskelan murha on yksi järkyttävimmistä ja julmimmista henkirikoksista Suomessa."
Totta! Tästä ei kahta puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne murhaajan äitiä ja hänen motiiviaan kirjoittaa kirja. Voihan kirja esimerkiksi olla jonkinlaista terapiaa kirjoittajalleen. On varmasti äärimmäisen traumaattista, että oma lapsi tekee tuollaisen teon. Siinä mielessä olen taipuvainen ajattelemaan, että ihminen voi toimia kovin epäloogisestikin tällaisessa tilanteessa.
En ole kuitenkaan lukenut kirjaa, joten en osaa muodostaa kokonaiskuvaa siitä, miten tämä äiti lapsensa näkee. Voi olla, että mielipiteeni muuttuu ja tarkentuu, jos luen kirjan.
Lähtökohtaisesti en tuomitse äitejä tai isiä heidän lastensa tekemisistä. Minusta vanhemmat eivät ole mitenkään tilivelvollisia lastensa tekemisistä "suurelle yleisölle". Lapset ovat vanhemmistaan erillisiä yksilöitä ja tekevät itse valintoja elämässään. Jotkut valinnoista voivat olla katastrofeja, mutta silti ne ovat heidän omiaan.
Murhaajan äiti ei ole kirjoittanut kirjaa.
Sinä et vaikuta siltä että nyt olisit selvinpäin. Se korjataan laitoksessa. Siksi jengiä sinne laitetaan.