Menisitkö sekasaunaan?
Itse en menisi enkä mene. Aikoinaan opiskelupiireissä oli tähän jopa painostusta ja me jotka emme kekkuloineet muiden edessä alasti, jäimme vähän syrjään kaikesta muustakin.
Omat perusteluni: Intimiteetti. Yksityisyys. Näistä siinä vain on kyse. Ei mistään häpeilystä, tiukasta moraalista tms.
Vaikka sauna ei mikään seksuaalinen paikka olekaan, paljaat sukuelimet tulevat siellä kyllä myhäillen kytätyiksi ahnailla silmillä kun tilaisuus koittaa. Ja kaikki perustelut jostain suomalaisesta perinteestä ja alastomuuden luonnollisuudesta ovat tässä yhteydessä vähän outoja, koska ei se mielestäni poista sukupuolisen alastomuuden intimiteettiä että siirrytään ovesta huoneeseen jossa keskilämpötila muutaman 10 astetta korkeampi.
Olenko outo?
Kommentit (121)
En.
Koskaan ei edestullut tilannetta.
Minusta sekasaunat ovat urbaani legenda.
N52, hki
Minusta on outoa nähdä alastomia tuntemattomia ihmisiä saunassa tai pesuhuoneessa pesemässä itseään esinahan alta tai hinkkaavan haarojaan vesisuihkussa. Sorry, olenko jotenkin outo tai estynyt?
En menisi minäkään, etkä ole outo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammat eivät kestä totuutta, että miehillä voi alkaa jöpöttää tuollaisissa tilaisuuksissa, kun kerran poistivat kommenttini 😂
Pari sataa kertaa olen sekasaunassa ollut, ja kertaakaan ei ole yhdelläkään miehellä erektiota ollut. Eli ei niin hirveän yleinen ongelma.
Kuinka isoja munia näit?
On niihinkin varmasti jonkin verran verta paakkuuntunut.
Ei kuulu harrastuksiini miesten elinten tuijottelu, sellaisen kun näkee peilistäkin aina halutessaan. Ja miesten saunoissa niitä muutenkin näkisi enemmän, jos ne kiinnostaisivat.
Käyn sekasaunassa joidenkin kavereideni kanssa. Viimeksi kesäkuussa, kun olimme vuokramökillä ystäväni perheen kanssa.
VierailijaMm saksalaiset nuoret, etenkin naiset, laittavat uimapuvun saunaan tai jättävät välistä. Tämä ainakin omalla kokemuksella vaihto-opiskelun kautta.[/quote kirjoitti:
Ei se ihan universaalia siellä ole, kaikki saksalaiset, joiden kanssa olen saunassa ollut ovat olleet ilman uimapukua. Miehet ja naiset. (Otanta tosin vain parisenkymmentä henkeä)
En ole koko ikänäni muunlaisessa saunassa ollutkaan. Lapsena naapurin perhe kävi meillä saunassa ja yhdessä mentiin. Lukiossa oli tapana saunoa kerran viikossa jonkun kotona, opiskeluaikana meillä oli opintosuuntayhdistyksen vakiovuoro kerran viikossa. Näiden opiskeluaikaisten saunakaverien kanssa saunotaan edelleenkin näin neljänkymmenen vuoden jälkeen kerran viikossa, mukana on välillä ollut näiden kavereitteni miehiä/naisia ja lapsia, mutta pääasiallisesti porukka on pysynyt yhdessä. Meillä on vain kolme sääntöä: saunassa ei puhuta polittikasta eikä uskonnosta eikä saunaan eikä pukuhuoneen puolelle tuoda lasisia astioita.
Vierailija kirjoitti:
VierailijaMm saksalaiset nuoret, etenkin naiset, laittavat uimapuvun saunaan tai jättävät välistä. Tämä ainakin omalla kokemuksella vaihto-opiskelun kautta.[/quote kirjoitti:
Ei se ihan universaalia siellä ole, kaikki saksalaiset, joiden kanssa olen saunassa ollut ovat olleet ilman uimapukua. Miehet ja naiset. (Otanta tosin vain parisenkymmentä henkeä)
Niin siis tottakai jos menet sellaiseen paikkaan jossa on pakko olla ilman uimapukuja kuten erilaiset saunamaailmat yms. Mutta tarkoitin nyt jos vuokrataan porukalla sauna tai jos jonkun talossa on valmiiksi sauna niin omalla kokemuksella useimmat laittavat uimapuvun tai skippaavat. Toki tunnen myös kaksi saksalaista nuorta naista joita ei haitannut. Oma kokemukseni toki on alueilta münchen, Aachen ja Köln. Näistä yhdessä asuin vaihdon aikana ja kahdessa muussa vieraillut koska tutustuin niistä kotoisin oleviin opiskelijoihin Suomessa.
Mutta siis varmasti vaihtelee. Lähinnä että ei ole enää tavatonta että saksalaisetkin käyttävät saunassa uimapukua.
Olen ollut sekasaunassa ja voin mennä toistekin.
En menisi ikinä sekasaunaan.
Käyn vain homosaunassa.
Eipä taida olla julkisia sekasaunoja joissa saa olla alasti, ainakaan pk-seudun läheisyydessä.
En ole mennyt enkä mene. Jos joku menee, niin ei kuulu minulle. En ymmärrä koko ideaa. En edes niin, että samaa sukupuolta oleva ryhmä saunoo. Sauna on rauhoittumispaikka minulle.
Kyllä menen. Olen sekasaunonut elämäni aikana paljon enkä näe siinä mitään outoa tai seksuaalista. Ymmärrän kyllä heitä, jotka eivät halua mennä eikä siinä ole mitään pahaa. Toivon silti, ettei meitä tuomittais myöskään, joille se on ok. Ja olen nainen.
Se seksi ei sekasaunassa kuulu varsinaisesti sinne lauteille. Siellä voi hakea toki vähän jo esilämmitystä ja parhaimmillaanhan päästään vähän jo hikisten vartaloiden kosketteluun ns. perinteisen "selänpesun" muodossa. Varsinainen sekasaunoihin kuuluva seksi penetraation ja oraaliseksin, miksei myös anaaliyhdynnän muodossa, astuu kuvaan varsinaisesti vasta löylyhuoneen ulkopuolella.
Toki, jos sopiva hetki "selänpesulle" tulee ja nainen kumartuu eteenpäin tarjoten "selkänsä pestäväksi" niin siitä toki voi jo löylyissä luikauttaa takakautta sisään.
Ei se ole niin nokonuukaa. Kaikki sekasaunojat tämän tietää.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla julkisia sekasaunoja joissa saa olla alasti, ainakaan pk-seudun läheisyydessä.
Yleisiä yhteissaunoja Helsingissä tiettyinä viikonpäivinä:
Lonnan sauna
Lähteen sauna
Sauna Hermanni
Sompasauna
Aiemmin olivat myös Allas Sea Pool ja Vuosannan sauna, mutta en ole varma onko niiden saunakulttuuri rappeutunut.
Korona voi rajoittaa aukioloja.
Kaurilan saunan sulkeutuminen lopetti ainutlaatuisen mahdollisuuden vanhan kansan yhteissaunomiseen. Toivottavasti se saa jatkoa.
Sekasaunaan meno olisi aivan täysin vieras ajatus minulle. En kyllä tykkää saunoa naisporukallakaan. Itseasiassa tajusin yllättävän myöhään, että jotkut oikeasti tykkäävät sekasaunoa. Opiskelijabileissä ajattelin ensin, että sekasaunojilla on vaan lähtenyt estot pois kännissä eivätkä he selvinpäin sekasaunoisi.
Vaimoni käy harrasteporukan kanssa alasti sekasaunassa (on porukan ainoa nainen). Aluksi olin hieman mustasukkainen, mutta järjestely on vain käytännön takia ja se kaikille miehille hyvin kuulemma sopii. Muuten joutuisivat jakamaan saunavuorot vain vaimoni takia, eikä toisaalta olisi juttuseuraa. Hyvien tuttujen kesken sekasaunassa tai nakuilussa ei ole mitään erikoista.
Hän harrastaa siis polkujuoksua, joka on luonnollisesti todella hikistä touhua. Ajatus siitä, että ennen saunaa vaihdettaisiin bikinit tai kiedottaisiin hikisen kropan ympärille pyyhe ei houkuttele. Siis edes minua, joka en harrastuksessa mukana edes ole. Ja ennen sekasaunomisen aloittamista vaimo kysyi toki mielipiteeni asiaan, joka on kaiken a ja o. Kukin tavallaan, kunhan keskustellaan. Ja kyllä, varmasti vaimon paikat on katseilla nopeasti "tsekattu", mutta ei hän siellä kävisi, jos yhtään ahdistuisi.
Minä olen sujut asian kanssa, saunassahan ei ole mitään seksuaalista sinällään. Eilen juuri vaimo tokaisi minua tosin "pikku sauna-aisuriksi", tiedä sitten mitä hän sillä tarkoitti?
Näin varttuneempana naisena olen oppinut, että sekasaunaan tarvitaan vain oikea mielentila ja itsetuntoa.
Omalla miehellä on kaveriporukan ja suvun pienin pippeli, eikä se halua hävetä sitä yhtään. Aina ensimmäisenä ja viimeisenä munasillaan, kylmä tekee vielä tehtävänsä. Esittelee sitä kylmän pienentämää prinssinakkia, muka vilvoittelee.
Koko ajan sekasaunotaan meillä kotona ja mökillä. Ekat kymmenen vuotta häpesin silmät päästäni ja kuuntelin naisten kikatusta, nyt olen usein ainoa naispuolinen sekasaunoja. Muiden naisten miehet ei päästä naisiaan sekasaunaan. Itse olen muodokas, isoperseinen ja suht rintava. Nykyisin (37v) saan joka kerta ehdotuksia isomunaisilta mieskavereilta. Aikuiset miehet osaavat herkkuaan tarjoilla ja nykyisin en tosiaankaan vastusta kiusausta, vaan nautin elämästä.
Päästän vieraan pesemään selkää ja aina saan samalla hyvää hoitoa, yleensä pesijän mitta riittää takaapäin, ja naiset jututtaa terassilla pienimunaista miestäni. Kikattaa, kun oma mies pesee minun selkää saunassa. Löylyissä nostan jalat lauteille ja miesten syliin.
Joo eivät ole. Sitten vain yleistyy uudet termit ja mahdollisesti tulee uusia pukukoppeja. Voin vakuuttaa että nykyisiin naisten saunoihin ei tule uimahalleissa yhden yhtä penistä.