Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menisitkö sekasaunaan?

Vierailija
06.07.2021 |

Itse en menisi enkä mene. Aikoinaan opiskelupiireissä oli tähän jopa painostusta ja me jotka emme kekkuloineet muiden edessä alasti, jäimme vähän syrjään kaikesta muustakin.

Omat perusteluni: Intimiteetti. Yksityisyys. Näistä siinä vain on kyse. Ei mistään häpeilystä, tiukasta moraalista tms.

Vaikka sauna ei mikään seksuaalinen paikka olekaan, paljaat sukuelimet tulevat siellä kyllä myhäillen kytätyiksi ahnailla silmillä kun tilaisuus koittaa. Ja kaikki perustelut jostain suomalaisesta perinteestä ja alastomuuden luonnollisuudesta ovat tässä yhteydessä vähän outoja, koska ei se mielestäni poista sukupuolisen alastomuuden intimiteettiä että siirrytään ovesta huoneeseen jossa keskilämpötila muutaman 10 astetta korkeampi.

Olenko outo?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunaan voin mennä uimapuvussa. Viimeksi kun näin oli miehet oli alasti ja naisilla uikkarit. Oma valinta kaikilla.

Mun mielestä on epäkohteliasta mennä saunaan uikkareilla jos muut on alasti. Tulee fiilis, että tullaan kyttäämään ja arvostelemaan muita uikkareiden suojista... Joko alasti saunaan niin kuin muutkin, tai sitten ei ollenkaan/naisille oma vuoro.

Tämä. En kerta kaikkiaan käsitä eikö noita naisia itseään jo hävetä pitää uikkareita saunassa? Menisivät omalla vuorollaan sitten jos eivät kestä käydä yhdessä miesten kanssa Aatamin ja Eevan asussa.

Vierailija
22/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekasaunaan voin mennä uimapuvussa. Viimeksi kun näin oli miehet oli alasti ja naisilla uikkarit. Oma valinta kaikilla.

Mun mielestä on epäkohteliasta mennä saunaan uikkareilla jos muut on alasti. Tulee fiilis, että tullaan kyttäämään ja arvostelemaan muita uikkareiden suojista... Joko alasti saunaan niin kuin muutkin, tai sitten ei ollenkaan/naisille oma vuoro.

Oletan, että porukalla on päätetty, että saa käyttää tai olla käyttämättä, ei sellainen ketään loukkaa, eikä se ole mitenkään epäkohteliasta.

Ekat 50v olen sekasaunonut, en enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. En kerta kaikkiaan käsitä eikö noita naisia itseään jo hävetä pitää uikkareita saunassa? Menisivät omalla vuorollaan sitten jos eivät kestä käydä yhdessä miesten kanssa Aatamin ja Eevan asussa.

Mitä hävettävää on mennä sekasaunaan biksuissa tai uikkareissa?

Vierailija
24/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan keskivertoa isomman meisselin ja olen huomannut, että vastapäätä sekasaunassa istuu yleensä vain tyttöjä

Ne ei vaan halua sun lähelle.

Vierailija
25/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi? Onhan se epäkohteliasta naisilta, jos he menevät uikkarit päällä sekasaunaan, jossa miehet ovat alasti. Tämähän on ihan päivänselvää.

Vierailija
26/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mennyt koskaan. En ole halunnut. En ymmärrä miksi yleensäkään pitäisi mennä? En keksi yhtään syytä.

Vierailija
27/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ymmärrä lukemaasi? Onhan se epäkohteliasta naisilta, jos he menevät uikkarit päällä sekasaunaan, jossa miehet ovat alasti. Tämähän on ihan päivänselvää.

Kysyinkin hävettävyydestä.

Vierailija
28/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset saunovat alasti sekasaunoissa.  Ja saksalaiset.

Jos ei kelpaa niin voi olla käymättä.

Vierailija
29/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai menisin ja olen useasti ollutkin. Mikä ongelma? N40, 3 lasta.

Vierailija
30/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen. Sinun ei tarvitse, jos et halua.

Vierailija
31/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sauna on peseytymisen paikka ja siksi täysin yksityinen, kuten hygieniaan liittyvät asian muutenkin. Joten koko tämä sosiaalisuusaspekti saunomisessa on ollut aina täysin vieras. Ihmisten seurassa kyllä viihdyn, esim. hyvän ruoan ja juoman tai vaikka lautapelin ääressä. Mutta en ole koskaan ymmärtänyt miksi pitäisi olla hikiset ihot toisissaan kiinni peseytymistiloissa. 

Ymmärrän täysin että miehet katsovat rintojen ja pyllyn muotoja ja kokoa, alapään väriä ja trimmausta yms. Enkä koe sitä limaisena pervoiluna, vaan ihan heterouroksen biologisena viettinä. Ymmärrän myös sen, että kaikkia naisia tämä ei haittaa, "katselkoon, annetaan pojille vähän silmänruokaa", ja ne katseet saattavat tuntua jopa miellyttäviltä. Itse hoidan kuitenkin hikoiluni ja peseytymiseni yksin, enkä koe jääväni mistään itselleni merkittävästä sosiaalisuudesta koskaan paitsi. 

Vierailija
32/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Naiset ensin, miehet sitten" -järjestys tuhoaa bileet kuin bileet. Tuntikausien turha kuoppa bileiden tunnelmassa. Kun sauna on koko ajan vapaa kaikille, pysyy tunnelma hyvänä ja jokainen saa saunoa niin pitkään kuin haluaa tai vaikka pitää välillä tunnin huilitauon.

Vierailija
33/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ihan hyvä artikkeli aiheeseen liittyen. Sekasaunominen ei ole viimeiseen sataan vuoteen ollut mitenkään yleistä ja tyypillistä Suomessa, vaan suomalaista perinnettä on nimenomaan erikseen saunominen. 

https://yle.fi/uutiset/3-8151430

En siis ota kantaa puolesta tai vastaan, mutta huomiona vain että suomalaiseen perinteeseen vetoaminen tai jonkinlaisen luonnollisuuden julistaminen ei ole ihan niin yksinkertaista. 

Vierailija
34/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

E

Vierailija
35/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat eivät kestä totuutta, että miehillä voi alkaa jöpöttää tuollaisissa tilaisuuksissa, kun kerran poistivat kommenttini 😂

Vierailija
36/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hassu ajatus että kaikkialla muualla nätti alaston naisvartalo saa aikaan miehessä reaktioita ja kutkutusta, mutta jos havaitsemispaikan nimitys onkin "sauna" niin silloin mies onkin hyvin yhteisöllinen ja sukupuoleton, saunan hengen hyväilemä. 

Vierailija
37/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena typeryksenä typerysten kanssa sekasaunoin, sitten silloinen poikaystävä haukkui minut kun menin suihkuun ja hänen kaverinsa näki saunasta ja hän ei nähnyt kun kaverin tyttöystävä oli suihkussa.

Sen jälkeen olen sekasaunonut uimapuvussa, lähinnä yleisellä uimarannalla, se siitä ei-seksuaalisuudesta, aina voi joukossa olla joku typerys.

Vierailija
38/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin likinäköinen, että ilman rillejä en näe yhtään mitään muista ihmisistä, vain sumeita beigejä hahmoja. Voin siis mennä ihan hyvin sekasaunaan, näkymät eivät häiritse.

Vierailija
39/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat eivät kestä totuutta, että miehillä voi alkaa jöpöttää tuollaisissa tilaisuuksissa, kun kerran poistivat kommenttini 😂

Pari sataa kertaa olen sekasaunassa ollut, ja kertaakaan ei ole yhdelläkään miehellä erektiota ollut. Eli ei niin hirveän yleinen ongelma.

Vierailija
40/121 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en menisi, sehän on normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan